Yllä oleva outo otus ei ole lasten juttu, vaikka länsimaalaisena niin luulisi. Pinkki merikurkku Namakoro on Japanin Sasebo-alueen merivoimien uusin maskotti. Sasebon merivoimat päätyivät merikurkkuun, sillä kuten merivoimien sotilas, merikurkku ei pakene, ei piiloudu ja sillä on vahva suojakuori vihollisia vastaan.
Yamato Transportin maskottina toimii musta kissa, joka mainostaa televisiossa Yamato Transportin pakettipalveluita näyttämällä, kuinka paketit kootaan lähetystä varten.
Tokion poliisivoimien siniseen nallemaskottiin Pipo-kuniin törmää Tokiossa melko usein. Myös tämän jutun otsikkokuvassa.
Hana-koala kavereineen mainostaa Sonpo 24 vakuutusyhtiön autovakuutusta tanssien ja laulaen auton katolla.
Maskotit ovat miljardibisnes
Osakan keskusta-alueen kiinteistövälitysfirman näyteikkunassa pyöri firman piirretty mainosvideo, jossa hienoon miesten pukuun pukeutunut söpö apina laulaa ja tanssii heiluttaen takamustaan. Osakan kaupungin sisäistä matkakorttiani Icocaa koristaa sininen vesinokkaeläin nimeltä Icomi. Olen paraikaa Japanissa, jossa maskotit ovat todella, todella, todella iso bisnes. Jokaisella itseään kunnioittavalla firmalla, järjestöllä, prefektuurilla ja organisaatiolla on oma maskottinsa. Maskotit ovat tärkeä osa brändiä, yrityskulttuuria ja mielikuvamarkkinointia. Mielikuvitusta ei tosiaankaan säästellä, kun maskoteista puhutaan. Melkein mikä vain otus, esine tai olento kelpaa maskotiksi.
Maskoteista itsessään voi myös tulla iso bisnes. 700 000 asukkaan Kumamoton prefektuurin musta nalle Kumamon on tuttu näky Japanin ulkopuolellakin. Kumamon aiheisiin tuotteisiin törmää ympäri Japania sangen helposti. Kumamonille on omia tuotesarjoja pehmoista skoottereihin, joita myydään kansainvälisesti ympäri maailmaa. BBC:n mukaan Kumamon brändinä tienaa vuosittain miljardeja – kun 1 500 kappaletta saksalaisen Steiff yhtiön valmistamaa Limited Edition Kumamon pehmoa tuotiin markkinoille hintaan 300 dollaria kappale, ne myytiin loppuun 5 sekunnissa.
Suomessa yritysmaskotit ovat jääneet Japaniin nähden vain pieneksi brändin osaksi. Meillä on ainakin Serla-orava ja Lambi-lammas (Japanissa näitä tuuraa Nepia-pupu), sekä Pandan panda, joka oli isommassa markkinointiroolissa aikaisempina vuosina. Helsingin rakennusvirastolla oli oma somemaskottipöllö, joka kiersi virkamiesten mukana edustamassa ja piti omaa Twitter-tiliään.
Ehkäpä teidänkin yritys kaipaisi omaa maskottia? Jos ei muutoin niin erottumaan muista, tuomaan somenäkyvyyttä ja hei, ovathan maskotit hyviä rikkomaan jäätä ihmisten välillä.
- SuperAssari Maarit
----------------------------
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 40 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssarit
1 kommentti
Anonyymi
5.12.2021 10:28
Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me
Vastaa kommenttiin