Väreillä on tutkitusti psyykkisiä ja fyysisiä vaikutuksia. Eri värit vaikuttavat mielentilaamme eri tavoin, ja saattavat jopa muuttaa fyysistä tilaamme. Allekirjoittanut ainakin hyppii seinille liiassa keltaisessa ja rauhoittuu mustassa.
Markkinointi, markkinointiviestintä ja brändäys nojaavat erittäin voimakkaasti värien oikeanlaiseen käyttöön. Millaista kohdeyleisöä tavoitellaan, millaista viestiä halutaan välittää, millaisia tuntemuksia halutaan herättää muissa? Logon, tuotteiden, pakkausten tai nettisivujen värejä ei valita satunnaisesti ajatuksella ”Tää ois kiva.”
Tiedätkö, mitä yrityksesi, pukeutumisesi, lempivärisi tai vaikka autosi väri viestii sinusta? Mikä väri sinun pitäisi valita välittääksesi haluamaasi viestiä? Katsotaanpa yhdessä!
PUNAINEN
Muotisuunnittelija Bill Blass on sanonut, että ”Kun olet epävarma, pukeudu punaiseen”. Punainen herättää huomiota ja tunteita. Se on jännittävä, energinen, päitä kääntävä, aggressiivinen, vauhdikas, sykähdyttävä. Syystäkin Angry Birdsin päähahmo Red on punainen, kuten myös Ferrari ja Coca Cola. Punainen kutsuu meitä toimimaan, ottamaan kantaa, osallistumaan, sanomaan asiat rohkeasti ääneen. Punainen yhdistyy elämänvoimaan veren värin kautta.
ORANSSI
Oranssi on ystävällinen huomionkerääjä. Se edustaa päämäärää, hauskuutta ja iloa. Lasten kanava Nickelodeon sekä Nike suosivat oranssia, Nickelodeon logossaan ja Nike kenkälaatikoissaan. Kirkas oranssi on rohkea ja toimii hyvänä promoottorivärinä. Pehmeät oranssinsävyt vetävät tutkimusten mukaan puoleensa rikkaampia kuluttajia.
KELTAINEN
Keltaisella on kyky saada kuluttajien huomio kaukaakin. Siksi McDonals on päätynyt keltaiseen logoon. Keltainen on optimistinen ja onnellinen. Smiley on keltainen ihan syystä! Keltainen saa aivomme erittämään mielihyvähormonia, serotoniinia. Tätä väriä ei kannata kuitenkaan viljellä liikaa, sillä se toimii parhaiten korostevärinä tai pieninä annoksina. Liika keltainen saa meidät ylivirittyneiksi, samoin kuin liika punainen.
VIHREÄ
Vihreä yhdistyy luontoon, paranemiseen, terveyteen, vahvaan kasvuun ja tietysti rahaan. Vihreä on ihmissilmälle miellyttävin väri. Joillekin vihreä on rentouttava väri ja siksi sitä käytetään mm. tiloissa, joissa on tarkoitus rauhoittua ja olla rauhassa. Erityisen hyvä vihreä on terveyteen ja hyvinvointiin liittyville yrityksille. Luomukauppa Whole Foods ja Starbucks pitävät yllä mielikuvaa kuluttajiensa terveellisistä valinnoista virheällä teemavärillään.
SININEN
Jos kysyt satunnaisilta ohikulkijoilta heidän lempiväriään, suurin osa heistä tulee vastaamaan ”sininen”. Sininen on uskollisuuden, luotettavuuden, rauhan ja turvan väri. Sinisen on raportoitu rauhoittavan sydämen sykettä, edesauttavan rentoutumista ja lisäävän tuotteliaisuutta. Suurin osa yrityksistä ja toimijoista suosii sinistä juuri sen luotettavuutta ja turvallisuutta herättävän luonteen takia. Monen maan poliisin väri onkin tästä syystä sininen. Twitter, Facebook ja LinkedIn eivät sattumalta ole sinisiä. Eikä unohdeta Fazerin sinistä!
VIOLETTI
Violetti edesauttaa ongelmanratkaisukykyä. Se on värinä yleellinen, kuninkaallinen ja menestynyt. Siihen liittyy mystiikkaa ja vanhan viisauden tuntua, kuten Hemulin loppumatonta kasvitietoisuutta. Violettiin yhdistyvät myös eteenpäin meneminen, luovuus ja mielikuvitus. Liika violetti antaa helposti vaikutelman epärehellisyydestä tai valheista, joten käytä violettia harkiten. Jos lukijoissa on ikäpolveni ihmisiä, jotka kasvoivat Prätkähiirien parissa, niin muistatte varmaan, kuinka kierolla Lalli Leipäjuustolla oli violetti puku.
HARMAA
Harmaa yhdistyy iättömään, vakaaseen kallioon, joka ei järkähdä. Harmaa on voiman, kestävyyden ja pitkäikäisyyden väri. Harmaa on terästä, betonia, kromia, kiveä – ja Applen tuotteita. Harmaa on valkoista modernimpi ja tyynempi väri, ja sopii siksi hyvin moneen eri tarkoitukseen. Harmaasta saa halutessaan myös elegantin. Liika harmaa on puolestaan tylsää ja mautonta: ”harmaata arkea”, ”harmaata marraskuista päivää”. Harmaa kaipaa vierelleen yleensä jotain voimaväriä, kuten sinistä (esim. Word, jolla naputtelen tätä).
RUSKEA
Ruskea on orgaaninen, maanläheinen, luonnollinen, mutta haastava bisnesväri. Jos ruskeaa käyttää oikein, se muuttuu rauhoittavaksi. Puut, maaperä, peruna, kahvi, suklaa; erinäiset luonnonantimet yhdistyvät automaattisesti ruskeaan. Jos haluat orgaanista, ympäristöystävällistä sanomaa, voit suosia ruskeaa. Itseäni visuaalisesti harmittaa, että läheinen kauppani meni vaihtamaan ruskeat paperikassit valkoisiin. Ekologisuuden tuntu hävisi sen siliän tien!
VALKEA
Valkoinen on psykologisesti kevein väri. Se tuo mukanaan keveyden ja avaruuden tuntua, ja sopii paikkoihin, joissa on hyvä olla rauhallinen ja hengähtää. Siihen yhdistyvät puhtaus ja selkeys. Valkoinen ei pysty salaamaan mitään, joten Apple käyttää valkoista viestinä siitä, että he ovat avoin ja mitään salailematon firma. Liika valkoinen puolestaan antaa steriilin ja tunteettoman vaikutelman. Joissakin kulttuureissa valkoinen edustaa päättymistä ja kuolemaa.
MUSTA
Elegantti, voimakas, auktoriteerinen, järkähtämätön. Egyptissä jumalia edustava väri oli musta ja länsimaalainen papisto pukeutuu edelleen mustaan. Brändit, jotka haluavat viestiä luksuksesta ja elegantista hienostuneisuudesta suosivat syystäkin mustaa. Jos palveluusi liittyy joitain erityisiä luksusominaisuuksia – kuten vip-asiakkuuksia, suljettuja tapahtumia jne. – musta on erityisen hyvä väri.
Musta korostaa sen seurana olevia värejä muita värejä paremmin.
Negatiivisena musta koetaan pahana, pelottava ja huonona enteenä. Kukapa ei tietäisi myyttiä mustan kissan viestistä. Joissakin kulttuureissa musta on onnen ja vaurauden symboli.
Wannadon oma väri on räväkkä purppuran pinkki. Pinkki hyppää esiin voimakkaana ja innokkaana, luovana ja positiivisesti vauhdikkaana sekä omalaatuisena. Siinä yhdistyvät punaisen jännittävyys ja liikevauhti, sinisen luotettavuus ja turvallisuus, sekä violetin ongelmanratkaisukeskeisyys ja älykkyys. Lopputuloksena on ihan #SuperAssarilta kuulostava yhdistelmä; esiin ponkaiseva, voimakas, innokas, luova, luotettava, turvallinen ja positiivinen ongelmanratkoja.
- SuperAssari Maarit
----------
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 40 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssarit