Uuteen vuoteen on vielä aikaa, mutta ennakkoluulottomat yritykset ovat jo kääntäneet katseensa ensi vuoden trendeihin. Markkinoinnissa on ennakoitavissa ainakin seuraavia trendejä, joihin kannattaa kiinnittää huomionsa jo nyt:
Ääniohjatut laitteet. Amazonin Alexa, Google Home ja Applen HomePod ovat äänellä toimivia kuluttajalaitteita, jotka kuuluvat jo nyt modernien älykotien ja teknologian kärjessä olevien asiakkaiden arkeen. Kyseisten laitteiden omistajista 65 prosenttia sanoo, etteivät he halua enää palata aikaan ennen äänellä ohjattavia pikkuisia kodin assistentteja. Oletettavaa on, että verkkokaupat ottavat myynnissään yhä enemmän käyttöön ääntä ja lisäksi julkaisevat uutta materiaalia olemassa oleville ääniohjatuille laitteille. Mitä todennäköisemmin Amazon, Google ja Apple tulevat myös räätälöimään mainoksia, joita ääniohjatut laitteet Alexa, Home ja HomePod pyörittävät omistajilleen.
Internet ottaa kiinni television. Ennusteet kertovat, että vuonna 2019 ihmiset viettävät keskimäärin 2.6 tuntia vuorokaudesta netissä ja 2.7 tuntia nettivideoiden ääressä. Keskiverto netin käyttäjä kuluttaa 45 minuuttia internetajastaan videoiden katsomiseen puhelimella. Näin ollen markkinointi siirtyy televisiosta, radiosta ja lehdistä yhä enemmän kohti nettivideoita, sosiaalista mediaa ja nettimainontaa.
Sosiaalinen media tulee osaksi muita palveluita. Jo nyt LinkedIn- ja Facebook-profiileilla on mahdollista kirjautua ja tunnistautua yhteistyökumppaneiden palveluihin. Samalla Linkedin ja Facebook jakavat käyttäjiensä tietoja kolmansille osapuolille. Odotettavissa siis on, että sosiaalisen median alustat laajenevat tällä tavoin kolmansien osapuolien suuntaan. Sosiaalisen median applikaatiot alkavat jakaa enemmän käyttäjädataa ja luovat saumattomampia kokemuksia kolmansien osapuolien applikaatioiden kanssa. Tällä tavalla mainontaa ja markkinointia on helpompaa kohdentaa oikeille kohderyhmille.
Live-lähetykset jatkavat nousukiitoaan. Live-lähetysten suosio YouTubessa, Facebookissa ja Instagramissa on parin viime vuoden aikana kasvanut jatkuvasti. 80 prosenttia internetin käyttäjistä katsoi enemmän live-lähetyksiä vuonna 2016 kuin vuonna 2015! Erilaiset stream-palvelut, kuten Twitch, ovat osasyy tähän. Live-lähetyksissä liikkuu myös raha. 67 prosenttia katsojista kertoo ostavansa tapahtumalipun samantyyliseen tapahtumaan, kuin mitä he ovat aiemmin nähneet livenä netistä. Artistien keikoille lähdetään mieluummin, jos niistä on jo live-lähetyskokemus takana. Lisäksi 45 prosenttia kertoo olevansa valmis maksamaan siitä, että he saavat nähdä suosikkiurheilijansa, tiiminsä tai esiintyjänsä livenä netissä.
Videoiden ja videomainosten merkitys kasvaa. Oletettavasti 85 prosenttia vuoden 2019 internetliikenteestä suuntautuu videoiden katsomiseen. Jo nyt yli puolet internetin käyttäjistä katsoo videoita kuukausittain. Yritysten tulisikin harkita videoiden ottamista osaksi markkinointiaan sosiaalisessa mediassa vuoden 2019 aikana. Hyviä alustoja ovat Youtube, Instagram sekä omat verkkosivut.
Chatbotit ovat arkea. Tekoäly juttelee kanssasi chatissa ja ohjaa sinut asiakaspalvelijalle, jos se ei pysty itse auttamaan sinua ongelmassasi. Vuonna 2019 tekoäly tulee mitä todennäköisimmin tilaamaan meille pitsan tai varaamaan hotellihuoneen puolestamme. Chatbotin hyvä puoli on, ettei asiakkaan tarvitse ladata applikaatiota asioiden hoitamiseen.
Sosiaaliset toimitusjohtajat brändäävät yritystä. Kun kaiken maailman uutiset ja juorut kulkevat netissä salaman nopeudella, nousee luotettavien toimitusjohtajien sekä edustushenkilöiden some-viestintä erittäin tärkeäksi tekijäksi brändäyksessä. Toimitusjohtajille ja muille korkean tason ammattilaisille LinkedIn toimii erinomaisena viestintäkanavana. Kun johto on helposti lähestyttävissä ja läsnä sosiaalisessa mediassa, lisääntyy asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden ja työnhakijoiden luottamus.
- SuperAssari Maarit
--------
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 30 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssarit