Kaukana ovat ne ajat jolloin yritysten työntekijöiltä estettiin pääsy joillekin verkkosivustoille ja erityisesti sosiaalisen median palveluihin, ja nykyään tuskin kukaan täysjärkinen enää kyseenalaistaa verkon voimaa. Isommissa yrityksissä vilisee eri tyyppisiä markkinoinnin asiantuntijoita ja yhteisö- ja sisältömanagereita sekä tuottamassa ja jakamassa sisältöjä, että innostamassa muita verkkonäkyvyyteen. Pienyrittäjäkin voi tehdä loistavaa bisnestä pelkällä aktiivisella Facebook-käytöllä – välttämättä edes erillistä kotisivua ei enää tarvita.
Monet asiantuntijat eivät yksinkertaisesti joko tohdi, ehdi tai osaa alkaa etsiä omaa ääntään verkossa. Aktiiviset somekouluttajat ovatkin tarpeen, kun viimeisiä mohikaaneja vihitään social sellingin ja somemarkkinoinnin saloihin. Kursseilla opitut asiat heivataan ns. oikeiden töiden alta kuitenkin nopeasti sivuun, jos aitoa tekemisen paloa ei synny, tai viivan alla näkyviä tuloksia ei saadakaan heti. Toisissa firmoissa taas otetaan käyttöön näppäriä sisältöjen jakoon tarkoitettuja palveluja, joiden varjopuoli on, että puolet organisaatiosta saattaa tämän jälkeen toistaa samaan aikaan samaa viestiä täysin samoin sanakääntein.
Muutama, jopa yksikin riittävän aktiivinen henkilö voi synnyttää tehokkaasti kuhinaa verkossa ja lisätä samalla työnantajansa näkyvyyttä. Tästä hyvä esimerkki on Helsingin kaupungin Rakennusviraston nyttemmin jo edesmennyt Twitter-tili. Homma voi toimia kevyellä miehityksellä hyvin vuosienkin ajan, ja status-quo on syntynyt: aina kun on jotain viestinnän aihetta, asia ohjataan ”sille meidän Pirkolle, joka hoitaa nää somehommelit”, mutta mitä tapahtuu, jos kyseinen avainhenkilö vaihtaakin työpaikkaa? Syntyvätkö sisällöt itseohjautuvasti muiden työntekijöiden näppiksiltä, vai katkeaako homma kuin kanan lento? Onko yritys edelleen yhtä lailla olemassa asiakkaiden mielissä, jos aiemmin säännöllisesti nähdyt viestit eri kanavissa lakkaavatkin saavuttamasta heidät?
Yksi ratkaisu tähän ongelmaan on ulkoistaa osa, tai vaikkapa kaikki sometekemisenne, Wannadolle. Me autamme markkinoinnin murheissa tai muissa bisneksesi pullonkauloissa. Teetä ja sympatiaa on tarjolla toimistoillamme tai virtuaalisesti verkossa – ota yhteyttä, SuperAssari pelastaa!
- SuperAssari Tiina
-------------------------------------------
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 20 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerityöhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssarit