Biopolttoaineiden käyttöä halutaan lisätä yhdestä selkeästä syystä: niiden avulla halutaan torjua ilmastonmuutosta. Tästä seuraa loogisesti käytettäville biopolttoaineille selkeä vaatimus: niiden on vähennettävä ilmastopäästöjä.
Helsingin seudun joukkoliikenteessä tämä vaatimus on unohtunut. Pääkaupunkiseudun busseissa on kokeiltu viimeisen parin vuoden ajan Neste Oilin palmuöljydieseliä. Nyt Helsingin seudun liikenne (HSL) on aloittanut kilpailutukset uusilla kilpailutuskriteereillä, joissa palmuöljypohjaiselle polttoaineelle annetaan extrapisteitä.
Neste Oilin biodieselin piti olla biopolttoaineiden ihmelapsi. Raaka-ainevalinnassa mentiin kutenkin pahasti vikaan. Palmuöljyn tuotanto on suurin sademetsien hävitykseen johtava tekijä Indonesiassa ja Malesiassa. Palmuöljypohjaisen biodieselin kasvihuonekaasupäästöt ovat pahimmillaan moninkertaiset tavalliseen dieseliin verrattuna.
Parhaillaan rakenteilla olevien palmuöljydieseljalostamoiden valmistuttua Neste Oil nousee maailman suurimmaksi yksittäiseksi palmuöljyä käyttäväksi yritykseksi. Mitä suurempaa palmuöljyn kysyntä on, sitä enemmän sademetsiä tuhoutuu. Helsingin ei pidä tukea tätä kehitystä.
Neste Oil on ollut edelläkävijänä ympäristöystävällisten polttoaineiden kehittämisessä, mutta palmuöljyn suhteen yhtiö on syvässä suossa. Neste Oilin maine on ottanut kovia osumia ja samalla ovat ryvettyneet biodieseliä käyttävät asiakkaat. Nyt olisi hyvä hetki myöntää virheensä ja muuttaa suuntaa.
Helsingissä ei haluta tehdä ympäristöpolitiikkaa siltä pohjalta, että vähennämme omia piipunpääpäästöjämme aiheuttamalla suurta vahinkoa muualla. Kaupunginvaltuusto hyväksyi eilisessä kokouksessaan ponteni, jonka perusteella palmuöljyn käytöstä ei enää myönnettäisi lisäpisteitä joukkoliikennekilpailutuksissa.
Tehdyt virheet voidaan korjata. HSL:n kilpailutuskriteerien muuttamisesta on hyvä aloittaa.