Suomalaisten poikien lukutaito on romahtamassa. Vuonna 2000 suomalaiset olivat maailman ykkösiä sekä tyttöjen että poikien sarjassa. Siitä lukutaito on laskenut enemmän kuin lähes missään muussa vertailumaassa. Huolestuttava asia on se, että ero tyttöjen ja poikien välillä on revennyt suuremmaksi kuin muissa länsimaissa.
Kuilu tyttöjen ja poikien välillä kasvaa vuodesta toiseen. Poikien syrjäytymisen pitäisi olla jo kansallinen hätätila. Koko aikuisväestön tasolla lukutaidossa ei näy lainkaan sukupuolieroa. Poikien raju syrjäytyminen ja poikien lukutaidon romahdus on uusi ilmiö, johon on välittömästi puututtava. Vielä ei ole liian myöhäistä kääntää kehitystä.
Tarvitsemme tehokkaita keinoja poikien lukutaidon parantamiseksi. Tämä tarkoittaa toimia neuvoloissa, päiväkodeissa ja kouluissa. Hyvä alku olisi valtakunnallistaa ja vakiinnuttaa neuvoloissa toteutettu ”Lue lapselle” -hanke osaksi neuvoloiden perustoimintaa. Hankkeen tavoitteena on saada pienten lasten vanhemmat lukemaan ääneen lapsilleen.
Pohja lukemiskulttuurille ja lukutaidolle luodaan jo varhaislapsuudessa. Vanhempien merkitys lapsen lukutaidolle on ratkaisevin nimenomaan ennen kuin lapsi itse osaa lukea. Vuosi sitten julkaisin “Pelastetaan pojat” -paketin, jossa esitettiin useita politiikkatoimia poikien syrjäytymiskierteen ehkäisemiseksi. Aikaa kuluu, mutta ongelmaa ei myönnetä.
Suomalainen neuvolajärjestelmä tavoittaa kaikki perheet varhaisesta vaiheesta lähtien. On tärkeää, että neuvolassa painotetaan vanhemmille lapselle lukemisen tärkeyttä. Erityisen tärkeää on nyt panostaa poikien lukutaitoon. Siksi jokaiselle pojalle pitäisi lukea iltasatu. Tämä maa nousee ja kaatuu lukemiseen tai sen puutteeseen.
Lapselle ääneen lukeminen kasvattaa lapsen sanavarastoa, parantaa koulussa menestymisen edellytyksiä sekä parantaa lapsen tunnetaitoja ja sosiaalisia kykyjä. Iltasadun kuullut lapsi myös nukkuu pidemmät yöunet. Kaikkea tätä poikamme tarvitsevat nyt kipeästi.
Me emme voi enää ummistaa silmiämme sille, että meidän poikamme ovat tippumassa.