Helsinki on pitkään kasvanut autokaupunkina. Lähes 50 vuoden ajan joukkoliikenteen osuus liikenteestä on laskenut yksityisautoilun lisääntyessä. HSL:n liikenne-ennusteissa tämän kehityksen on oletettu jatkuvan aina vuoteen 2035 asti. Autoilun osuuden kasvamiseen on suhtauduttu luonnonlakina ja visioita joukkoliikenteeseen ja pyöräilyyn nojaavasta liikennepolitiikasta on pidetty piiperryksenä. Ihmiset kun haluavat auton.
Paitsi että eivät enää halua. Kun uusi Liikkumistutkimus muutama viikko sitten julkaistiin, todettiin Helsingin seudulla tapahtunut historiallinen käänne. Ensimmäistä kertaa 50 vuoteen matkustaminen joukkoliikenteellä kasvaa nopeammin kuin yksityisautoilu. Yli puolet helsinkiläisistä kotitalouksista ovat autottomia. Alle puolet nuorista ajaa ajokortin. Ainoastaan yli 65-vuotiaiden ryhmässä yksityisautoilu kasvaa joukkoliikennettä nopeammin.
Tutkimuksen ilmestymisen aikoihin käytiin Helsingin ensimmäiset investointineuvottelut. Neuvotteluissa liikennehankkeet laitettiin tärkeysjärjestykseen seuraavien vuosien ajalta. Tämän seurauksena oikeastaan yksikään autoilua edistävä hanke ei sellaisenaan liiku eteenpäin tällä vuosikymmenellä. Hakaniemen toriparkki kaatui, Sörnäisten autotunneli siirtyi ja Pasilan uusi Veturitie halutaan rakentaa kevyemmin. Eikä kukaan maininnut sanallakaan keskustatunnelia.
Autoilun edistämisen sijaan Helsingin liikenne vihertyy. Kruunuvuoren joukkoliikennesilta rakentaminen alkaa todennäköisesti jo tämän valtuustokauden aikana. Joukkoliikenteen kehittämiseen ja pyöräteiden rakentamiseen satsataan 10 - 25 miljoonaa vuosittain. Hämeentien muuttamista joukkoliikennekaduksi selvitetään.
Helsinkiläiset haluavat kehittää joukkoliikennettä ja pyöräilyreittejä. Autoilun kasvua, päästöjä ja liikennemelua halutaan vähentää. Enemmistö kannattaa ruuhkamaksujen keräämistä ja varojen ohjaamista joukkoliikenteeseen. Ja tämä näkyy myös politiikassa.
Hyvää valtakunnallista Auton vapaapäivää!
2 kommenttia
Pakkoautolijia
23.9.2013 10:57
Hyvä että jossakin on kehitystä, esim Kirkkonummella on kylä nimeltä Luoma (Hvitträskin museo, koulu jne), tällä hetkellä siellä on toimiva joukkoliikenne (juna), mutta nyt sitä ollaan lopettamassa jolloin asukkaat eivät voi käyttää joukkoliikennettä, eli lähin joukkoliikenne n 3 km päässä. Ja tämä lisää yksityisautoilua myös keskustassa. Täältä löytyy adressi jos kiinnostaa allekirjoittaa: http://www.adressit.com/luoman_seisake_on_sailytettava
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Henkilöautoilija
24.9.2013 08:55
Taitaa olla ihan bussipysäkillä tehty kysely... Nuorten keskuudessa ajokortit vähenevät siitä yksinkertaisesta syystä että kortin suorittaminen on törkeän kallista ja autoilu, parkkeeraus ym. taas on tehty vihervasemmiston toimesta turhan hankalaksi. Ei siihen mitään sen tieteellisempää tutkimusta tarvita.
Vastaa kommenttiinJa toisaalta eihän Helsingissä kohta enää asukaan muita kuin vihreitä puunhalaajia ja eläkeläismuoreja. Eivät kummatkaa kovin potentiaalisia yksityisautoilijoita.
Vastaa kommenttiin