Helsingin seudun liikenne (HSL) on tänään päättänyt lopettaa palmuöljydieselin suosimisen joukkoliikenteen kilpailutuksissa. Päätös tehtiin vähin äänin, mutta se on pitkän kampanjoinnin ja useiden neuvotteluiden tulos.
Pääkaupunkiseudun busseissa alkoi Neste Oilin palmuöljydieselin testaamisen syksyllä 2007. Kokeilu kesti vuoden 2010 loppuun, jolloin oli tarkoitus päättää palmuöljydieselin käytön jatkamisesta ja laajentamisesta. Toisin kuitenkin kävi.
Neste Oilin kehittämän NExBTL-dieselin piti olla biopolttoaineiden ihmelapsi. Teknologia oli huippulaatua, piipunpääpäästöt olivat vähäisiä ja kaikki näytti hetken hyvältä. Neste Oilin raaka-ainevalinta osoittautui kuitenkin katastrofaalisen huonoksi.
Palmuöljyn tuotanto on suurimpia sademetsien hävitykseen johtavia tekijöitä Indonesiassa ja Malesiassa. Metsäkadon takia palmuöljydieselin ilmastopäästöt ovat pahimmillaan moninkertaiset tavalliseen dieseliin verrattuna. Palmuöljyn käyttämisen seurauksena Neste Oil äänestettiin viime vuonna maailman vastuuttomimmaksi yhtiöksi.
Helsingissä palmuöljykiista käynnisti keskustelun kaupungin globaalista vastuusta. Onko oikein vähentää omia piipunpääpäästöjämme tavalla, joka aiheuttaa suurta vahinkoa muualla? Kritiikki oli suurta ja kokeilu heikensi myös Helsingin joukkoliikenteen mainetta. Lopulta kokeilu pääkaupunkiseudun busseissa ei saanut jatkoa, mutta HSL päätyi myöntämään palmuöljypohjaisen polttoaineen käytöstä kilpailutuksissa extra-pisteitä.
Kaupunginvaltuusto ei pitänyt tätä linjausta oikeana ja hyväksyi puolitoista vuotta sitten tekemäni ponnen siitä, että HSL:n bussiliikenteen kilpailutuskriteereissä asetetaan etusijalle jätteistä ja muista kuin trooppisista ruokakasveista valmistetut biopolttoaineet.
Eli suomeksi sanottuna palmuöljypohjaisten polttoaineiden käyttämisestä ei enää saisi hyötyä joukkoliikenteen kilpailutuksissa.
Ponnen hyväksymisen jälkeen mitään ei näyttänyt tapahtuvan. Kuitenkin tänään HSL:n hallitus hyväksyi uuden ympäristöbonusjärjestelmän, joka toimii ponnen mukaisesti. Palmuöljyn käytöstä ei enää saa kilpailuetua.
Kunnallispolitiikassa asiat etenevät usein hitaasti ja voitot jäävät helposti huomaamatta. Päätös on tärkeä. Asiakas toisensa jälkeen viestittää Neste Oilille, etteivät halua sademetsää tankkiinsa.
Ja Indonesian orangit kiittävät.
4 kommenttia
ollimarkku_
13.3.2012 12:49
Tiedätkö montako työpaikkaa Porvoon öljynjalostamolla menetettiin 'voittosi' takia?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
licence27
13.3.2012 18:34
Niin kauan kuin Suomessa on yksikin neliömetri kesantoa tai riista/luonnonhoitopeltoa niin ei ole mitään perustetta tuottaa biopolttoaineen raaka-ainetta toiselta puolelta maapalloa.
Vaikka, rypsin, rapsin ja sinapin hehtaarisadot olisivat pienempiä kuin palmuilla tulee ympäristöystävällisestä polttoaineesta vahingollista jo siksi kun se rahdataan toiselle puolelle maapalloa.
Kun juttelin vuosituhannen alusssa malesialaisen urakoitsijan kanssa heidän tavastaan tehdä teitä ihmettelin kuinka heillä on siihen varaa. Siellä vielä silloin otettiin firman suurin puskutraktori ja sillä vaan puskettiin puut nurin sinne tien pohjalle.
Toivottavasti jonkun suuren öljy-yhtiön pomot lukevat Aku Ankkaa ja siitä innostuneena vetävät maailman kalleimman vesijohdon ja rupeavat viljelemään öljypalmuja keskellä saharaa. Jopa sekin taitaa olla ystävällisempää ympäristölle kuin öljyn erottaminen öljyhiekasta tai sademetsien raivaaminen öljypalmujen tieltä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
licence27
14.3.2012 22:02
Niin vaikka sitä tulee rypsistä ja rapsista vähän niin kesannosta ei tule yhtään, mutta kuluu viimeistään silloin kun pitää uudistaa, hävittää rikkaruohot tai raivata uusi pelto tilalle jonnekin. Sitäpaitsi eiköhän nykyinenkin maasta pumpattu raakaöljy ole aikoinaan ollut kasveja ja eläimiä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Elijah
15.3.2012 22:19
Vihreäthän tätä vaatimalla vaativat. Neste tuhlasi hankkeeseen yli miljardi euroa, ja nyt vihreät sitten hyökkäävät kiitokseksi Nestettä vastaan.
Maanpetoksen tunnusmerkistöä pitäisi muokata niin, että vihreiden toiminta mahtuisi sen piiriin.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin