Negatiivisen palautteen antaminen ei yleensä ole mieluista tekemistä. Johtajia ja esimiehiä lämmittänee kuitenkin tutkimustulos, jonka mukaan 92 prosenttia työntekijöistä maailmanlaajuisesti uskoo, että negatiivinen palaute on tehokas tapa parantaa suoritusta – jos palaute annetaan oikein. Juju piileekin nimenomaan tavassa, jolla negatiivinen palaute annetaan toiselle. Kukaan meistä ei halua tulla haukutuksi, eikä negatiivisen palautteen tarkoitus ole lytätä tai tuomita muita.
Ymmärtääkseen, miten negatiivista palautetta kannattaa antaa, on ymmärrettävä palautteen antamisen psykologiaa. Mitä palautteen antaminen itse asiassa on, ja kuinka se vaikuttaa sen vastaanottajaan?
Negatiivinen palaute laukaisee puolustuksen
Ajattele hetkeä, jolloin viimeksi sait kritiikkiä – erityisesti, kun kritiikki ei tuntunut hyvälle. Todennäköisesti kehosi meni ”taistele tai pakene” -tilaan. Ahdistus saattoi pyyhkäistä ylitsesi, tai ehkäpä halusit liueta paikalta. Eikä mikään ihme. Psykologisesti on todettu, että negatiivinen palaute voi olla egollemme niin traumaattista, että sensuroimme saamamme kritiikin:
Jos se ahdistaa tai pelottaa meitä, emme kuuntele sitä.
Paul Green Harvardista tutki yrityksiltä keräämäänsä dataa, joka perustui läpinäkyvään palautteen antamiseen. Lähes jokaisessa tapauksessa henkilön saadessa negatiivista palautetta, hän kertoi ottavansa etäisyyttä palautteen antajaan. Jos suhde palautteen antajan ja vastaanottajan välillä oli vapaaehtoinen – eli heidän ei tarvinnut työskennellä keskenään – negatiivisen palautteen saanut henkilö yleensä poistui tästä sosiaalisesta verkostosta. Jos palautteen antaja ja vastaanottaja työskentelivät keskenään, negatiivisen palautteen saanut henkilö kääntyi ”selän takana” muiden kollegoiden puoleen saadakseen vahvistusta omille tuntemuksilleen.
Surkeudesta huomauttaminen on huono motivaattori
Negatiivinen palaute ei saa nojata siihen olettamukseen, että ihmiset haluavat tulla paremmiksi, kun heille kertoo, miten surkeita he ovat. Tämä syö motivaatiota ja luottamusta sekä on halvaannuttavaa egolle. Ennen kuin annat negatiivista palautetta, sinun on otetta huomioon se, kuinka palautteen vastaanottaja tulee reagoimaan siihen. Saatat tarkoittaa pelkkää hyvää ja todeta, että kun tämä tapa sopii minulle, enkä minä tästä pahastu, niin ei saa pahastua kukaan muukaan. Vastaanottajan on tunnettava olonsa turvalliseksi ja saatava palautetta, joka sopii hänelle. Jos vastaanottaja kokee olonsa uhatuksi, hän joko sivuuttaa saamansa kritiikin tai lähtee etsimään hengenheimolaisia, jotka kertovat vastaanottajalle juuri sen, mitä hän haluaa kuulla. Vaikkapa sen, että pomo on ihan epäreilu, kollega on ymmärtänyt väärin, eikä itsessä ole mitään vikaa.
Muista kehonkieli
Paul Green sanoo, että negatiivinen palaute asettaa vastaanottajan taistelutilanteeseen itsensä ja ympäröivän maailman kanssa. Vastakkain ovat tarve tuntea itsensä arvostetuksi sekä tarve kehittyä jossakin paremmaksi, sillä kokee olevansa siinä huono.
Toimiakseen halutulla tavalla tulee negatiivinen palaute valjastaa opastuksen muotoon. Parasta palautetta on saatu ohjaus. Siinä yhdistyvät kritiikki ja kehu. Me kaikki haluamme saada opastusta, oppia paremmiksi ja tulla etevämmiksi. Opastus tulee silti osata antaa oikein. Jos kehonkieli ja sanat eivät osu yksiin – esimerkiksi kehu annettuna myrtsillä naamalla – vastaanottaja tuntee olonsa entistä huonommaksi. Positiivisella kehonkielellä annettu negatiivinen palaute otetaan vastaan paremmin kuin negatiivisella kehonkielellä annettu positiivinen kehu.
- SuperAssari Maarit
_________________________________
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 50 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssari