Sosiaalisen median käyttö tapahtumasi mainostamisessa ja brändäämisessä on nykypäivänä ehdoton must. Somen kautta saavutat suuren määrän ihmisiä yhdellä kertaa, ja samalla vahvistat omaa brändiäsi sekä kuluttajien tietoisuutta sinusta. Pystyt helposti näyttämään erikoisosaamisesi ja -alasi hyvinkin yksinkertaisella tavalla, kun vain huolehdit siitä, että tapahtumasi kuhisee somessa vilkkaana ja eläväisenä hyvissä ajoin ennen H-hetkeä.
Ennen tapahtumaa tärkeintä on tietenkin saada ihmiset tietoiseksi siitä, että sinulta on tulossa tällainen aivan fantastisen upea tilaisuus, jota ei kannata jättää väliin. Tapahtuman somesivun strategiaan ja suunnitteluun kannattaa varata hyvä tovi ja pistää asiat rullaamaan mahdollisimman hyvissä ajoin. Tapahtuman somemainonta ei auta enää siinä vaiheessa, kun tapahtuma on käsillä jo heti seuraavalla viikolla, vaikka kampanja olisi miten hienosti suunniteltu.
Tapahtuman pitkäaikainen näkyvyys somessa luo luottamusta ja antaa tapahtumasta järjestäytyneen kuvan. Jos jaat tapahtumasta fyysisiä julisteita tai flyereita, moni saattaa tunnistaa tapahtuman heti, koska on nähnyt sen jo somessa. Näin paperinpalanen ei päädy roskiin lukematta eikä mainosjulisteen ohi laukata pikaisella vilkaisulla, vaan ihmiset silmäilevät mielellään heille jo entuudestaan tuttua materiaalia.
Tapahtuman mainontaa ja seuraamista helpottaa hyvä hashtag, jos hashtagin mahdollisuus on olemassa valitsemassasi somekanavassa. Voit seurata ihmisten kommentteja ja yleistä kuhinaa hashtagin avulla ja samalla tietoisuus tapahtumasta leviää entisestään. Lisäksi hashtag inspiroi ihmisiä jakamaan tapahtumainfoa ja täggäämään omia postauksiaan tai kavereitaan, olivatpa he kiinnostuneita asiasta tai ostaneet juuri liput tapahtumaasi. Näin ollen häshtäg auttaa suoraan lipunmyynnissä ilman, että olet laittanut senttiäkään ylimääräiseen mainontaan.
Tapahtuman somemainonnassa voi käyttää hyväkseen myös tapahtumaan liittyvien henkilöiden somekanavia, mukaan lukien omaa kanavaasi. Itse esimerkiksi seuraan ensi viikolla alkavan, Entertainment Software Associationin järjestämään The Electronic Entertainment Expo-pelimessujen somekanavan uutisia hashtagilla #E3. Messutapahtumasta lisätietoja jakaa myös Entertainment Software Association johtaja Rich Taylor omassa Twitterissään tapahtuman hashtagilla.
Jos olet epävarma siitä kauanko somehälinän kannattaisi olla päällä, hyvä nyrkkisääntö on minimissään 30 päivää ennen itse tapahtumaa. 30 päivän aikana ihmiset ehtivät puhua tapahtumasta, jakaa tietoa somessa eteenpäin ja ostaa liput rauhassa. Mitä pidempi aika ihmisillä on tiedottaa tapahtumastasi eteenpäin ja osallistua siihen somessa, sen parempi se on sinulle.
- SuperAssari Maarit
------------------
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 20 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerityöhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssarit