Eilinen oli kummallinen päivä.
Ilmojen lämmettyä Helsinkiin on jälleen saapunut Romanian romaneja, kuten joka kesä vuodesta 2008 lähtien. Sosiaaliviraston arvioiden mukaan romaneja on Helsingissä 50 henkeä. Osalle ihmiset ovat tarjonneet mahdollisuuden yöpyä kotonaan ja osa nukkuu autoissaan. Sosiaalikeskus Sataman pihalle oli vielä eilen aamulla leiriytynyt 26 romania.
Pelastuslaitos oli aikaisemmassa tarkastuksessaan todennut Sataman leirin turvattomaksi asuinpaikaksi romaneille ja se haluttiin purkaa. Sataman romanit olivat valmiita nukkumaan yönsä kylmissä autoissa. He olivat valmiita luopumaan sähköstä ja lämmityksestä. Romanit olivat valmiita oikeastaan mihin tahansa, heidän ainoa toiveensa oli, että he saisivat olla rauhassa. Läpi päivän kestäneiden neuvottelujen jälkeen päädyttiin väliaikaiseen kompromissiin. Romanit asuvat maanantaihin saakka Sosiaalikeskus Sataman alakerrassa.
Tilanne oli ajoittain melko absurdi. Paikalla olivat pelastuslaitos, kaupunginvaltuutettuja, ihmisoikeusaktivisteja, korkeassa asemassa olevia virkamiehiä, Helsingin Sanomat, Ilta-Sanomat, Iltalehti, YLE, Nelosen uutiset ja Mtv3. Kaiken keskellä seisoi 26 hämmentynyttä romania, joille tulkki yritti selittää, mitä ympärillä tapahtuu.
Sataman piha-alueeseen tutustunut ei voi olla kuin pelastuslaitoksen kanssa samaa mieltä. Kenenkään ei pitäisi elää näin. Oikeastaan en voi edes ymmärtää, miten kukaan voi selvitä niissä oloissa.
Romanit selviytyvät, sillä heidän on pakko. He joutuvat systemaattisen syrjinnän ja rasismin kohteeksi kaikkialla. Ihmisoikeusjärjestöt ovat raportoineet toistuvasti romaneihin kohdistuvia viharikoksia ja pakkohäätöjä eri puolilla Eurooppaa. Romanien asunnot ovat usein huonokuntoisia ja jopa asumiskelvottomia, heitä syrjitään systemaattisesti työmarkkinoilla eikä romanilapsia aina päästetä tavallisiin kouluihin. Lisäksi monilta romaneilta puuttuu henkilötodistus, mikä vaikeuttaa pääsyään palveluihin ja perusoikeuksien toteutumista. Sama tilanne on jatkunut jo satoja vuosia.
Romaneja kohtaan koettu viha elää vahvana myös Suomessa. Romanit nähdään pelkkinä rikollisina ja loisina. Ihmiset puhuvat mieluummin järjestäytyneestä rikollisuudesta kuin köyhyydestä. Monelle on aivan sama mitä näille ihmisille tapahtuu, kunhan he katoavat katukuvasta. Näin ei kuitenkaan tule tapahtumaan. Maailma on muuttunut ja oikeus vapaaseen liikkumiseen koskee myös meidän hyväosaisten lisäksi huono-osaisia. Ihmisiä ei voi käännyttää rajalla ihonvärin tai kansallisuuden takia.
Romanit eivät katoa, vaikka heidän olonsa tehtäisiin kuinka kurjiksi tahansa. Ja koska he eivät tule häviämään Helsingistä, on heille varmistettava ihmisarvoiset olot. Eivätkä olot parane hajottamalla leiri toisensa jälkeen ja ajamalla romanit taas taivasalle.
Amnesty on toistuvasti vaatinut Euroopan unionia ja sen jäsenmaita ryhtymään toimiin, jotta romaneihin kohdistuva rasismin ja köyhyyden kierre saataisiin katkaistua. Meidän on oltava mukana parantamassa romanien oloja, ei kurjistamassa niitä. Tämä tarkoittaa toimintaa niin EU:n tasolla kuin Helsingissäkin.
18 kommenttia
Anonyymi
25.3.2011 18:14
Täytyy sanoa että tämä romanikysymys herättää itsessäni kaksijakoisuutta. Olen itse sitä mieltä, että kenenkään ihmisen ei pitäisi Suomessa joutua asumaan epäinhimillisissä olosuhteissa. Itse työskentelen sosiaalialalla, ja täytyy kyllä sanoa että romanien majoituksesta puhutaan paljon, paljon enemmän kuin muiden asunnottomien asiasta. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että romaneille järjestetään majoitus kaupungin puolesta, mutta sitten pitää taata jokaiselle asunnottomallekin majoitus. Ja näin ei tämän päivän Helsingissä ole. Hietaniemenkadun palvelukeskukseen voi aina mennä, mutta täytyy sanoa ettei sitä paikkaa voi inhimilliseksi kutsua parhaalla tahdollakaan. Toivoisinkin, että romanien puolustajat puolustaisivat yhtä innokkaasti muita asunnottomia, rotuun, väriin tai mihin tahansa muuhun katsomatta. Tiedän, ettei asunnottomien tilannetta toki helpota se, että romaneillakin menee huonosti: toivon ettei sanomaani nyt ymmärretä väärin.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
25.3.2011 18:34
jaa, että se heikkolaatuinen ja vähäinen sosiaalinen integraatio romanien ja valtaväestön välillä johtuu siis valtaväestön rasismista?
Vastaa kommenttiinSalli mun nauraa - ikänä en ole ainoankaan kaverin, tutun tai perheenjäsenen valheen sanaa sanovan romaneista, todellakaan en ole ikinä kuullut minkäänlaista vihapuhetta.
Heidän elintapansa eivät yksinkertaisesti sovi tähän maailmaan, joka perustuu yksityisomaisuudelle ja länsimaisille arvoille.
Ei varmaan paljon myöskään auta se, että moni meistä on kokenut agressiivisia kerjäämistilanteita esim. Helsingin keskustassa.
Voi sanoa, että yleistäminen on väärin, mutta kyllä syytä on tässä tapauksessa sysissä ja sepissä.
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
25.3.2011 19:18
Anonyhymi 18.14 No jos sinulla on varaa järjestää kaikille romaneille inhimilliset asuinolot, sen parempi. Mutta täysin törkeää on heikentää entisestään kenenkään asemaa. Nimittäin siitä tässä on aivan koko ajan ollut kyse. Romanit olkoot rauhassa ilman että meifän yhteisiä verovarojamme tuhlataan tolkuttomasti turhiin ja ennen kaikkea epäinhimillisiin yrityksiin ajaa heidät tiehensä.
Vastaa kommenttiinAnonyymi 18.34; Saattaisi olla rasismia esimerkiksi, se että joku ihmisryhmä "ei sovi tähän maailmaan"? Oletko myös sitä mieltä, että jos suomalaisista miehistä esim. 5 % tai vaikka 15 % syyllistyy vaimonsa hakkaamiseen, pitää kaikki suomalaiset miehet heittää vankilaan tai karkottaa maasta? Sillähän vain varmistettaisiin, että kukaan heistä ei enää tekisi samaa.
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
25.3.2011 20:28
Helsingin sosiaalipuolta ei voi kovinkaan usein kehua, mutta asunnottomuuden vähentämistä on tehty suht hyvin. Uusia asunnottomien tukiasuntoja on avattu paljon (mm. Ruusulankadulle ja Aurorankadulle). Ja niitä on rakennettu siksi että asunnottomuudesta on puhuttu paljon. Ei ole kauhean fiksua pistää eri köyhien ryhmät vastakkain. Romanit eivät ole ymmärrettävästi tervetulleita kaupungin asunnottomille tarkoitettuihin majoitukseen. Romaniasian hoitaminen on aivan kuralla. Itselläni ei ole tietoa siitä miten asia pitäisi hoitaa, mutta ei tämä tämän hetkinen sosiaaliviraston käsien heiluttelu auta ketään.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
25.3.2011 21:20
"Heidän elintapansa eivät yksinkertaisesti sovi tähän maailmaan, joka perustuu yksityisomaisuudelle ja länsimaisille arvoille".
Vai niin. Onhan tämä tietysti ihan mielenkiintoinen näkökulma, mutta mitähän sinun mielestäsi nyt sitten pitäisi tällä perusteella tehdä? Olisiko heidät vaikkapa poistettava tästä maailmasta?
Minusta tämä "ilmiö" on meille suomalaisille ihan oikein. Itse olemme rajamme avanneet, ja äänestäneet oikeiston valtaan, joten nyt saamme katsoa ihan silmästä silmään sitä jamaa johon maailma on mennyt muualla jo ajat sitten: eriarvoisuus lisääntyy, rikkaat rikastuvat, köyhät köyhtyvät. Voi jopa olla että tämä saa jonkun miettimään jotain, edes kokemaan huonoa omatuntoa siitä että joku joutuu istumaan pakkasessa ja lumisateessa kadulla ja KERJÄÄMÄÄN. Sillä välin kun ei-nälkäinen, ei-kylmissään-oleva, ei-koditon suomalainen kävelee ohi antamatta lanttiakaan heikommalle.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
26.3.2011 01:34
Jaloa, niin kovin jaloa. Et sitten ajatellut ottaa jotain vähemmän mediaseksikästä agendallesi, kuten vaikka suomalaisia kodittomia tai köyhiä vanhuksia? Ai niin, niillä kun ei pääse otsikoihin.
Sääli, että haluat kovasti tuhota Helsingin.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
26.3.2011 07:37
Niin kyse ei ole järjestäyytyneestä rikollisuudesta.
http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Kotimaa/1194670388904/artikkeli/poliisi+romanialaisia+paritettu+laajasti+helsingin+ravintoloissa.html
Raiskaajiakaan ei tiettävästi ole joukossa mukana
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/viitta_miesta_epaillaan_alaikaisen_seksuaalisesta/
Töissäkin viihdytään
http://www.aamulehti.fi/moro/uutisellista/99223.shtml
Katsos vain
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Yle+Romaniassa+ep%C3%A4ill%C3%A4%C3%A4n+rikollisjoukkoa+kerj%C3%A4l%C3%A4isv%C3%A4lityksest%C3%A4/1135250702363
Katsos vain kotonaankin saa olla rauhassa
http://www.kaleva.fi/uutiset/kerjalaiset-kolkuttelevat-jo-kotioville-nayta-kommentit/805121
Mikäköhän heidän pointtinsa on jos työ ei maistu ja lakia ei noudateta niin mikä? Voisitko sinä Emma ottaa yhden tai kaksi kerjäläistä vaikkapa kotiisi asumaan ja kustantaa heidän elämänsä? Luulenpa että et. Suomi ei voi olla koko maailman sosiaalitoimisto.
Ja nyt kun pyrit sinne arkadianmäelle suosittelen ottamaan selvää asiasta nimeltä huoltosuhde.
Ja tuossa vielä infoa asunnottomista
Vastaa kommenttiinhttp://yle.fi/alueet/helsinki/2010/11/asunnottomat_eivat_lampene_romanien_majoitukselle_2160969.html
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
26.3.2011 23:48
Helsingin kaupunginvaltuuston jäsen, Helsingin kaupungin nuorisolautakunnan puheenjohtaja, tuleva Suomen eduskunnan jäsen... oletko miettinyt, keitä oikein edustat? Ketkä ovat sinut valinneet, keiden maksamia veroeuroja käytät, keiden kukkarosta maksetaan sinunkin kokouspalkkiosi? Keiden etu sinun tulisi päätöksiä tehdessäsi muistaa? Onko Helsingillä esim. nuorisotoimintaan niin runsaat resurssit, että niitä pitää käyttää ulkomaisten ammattivarkaidenelämäntavan tukemiseen?
Näin tuetaan elämäntapaa, jossa lapset opetetaan Eurooppaa kierteleviksi kerjäläisiksi ja taskuvarkaiksi sen sijaan että heidän koulunkäyntiään tuettaisiin niin, että heillä olisi aikuisina mahdollisuus halutessaan sijoittua työelämään. Tuetaan elämäntapaa, jossa ihmisiltä katkotaan jopa raajoja jos ja kun siten pahvimukiin saadaan kilisteltyä enemmän kolikoita! Viimeksi eilen Hakaniemessä hytisi kylmyyttään romanimies, jonka vasen raaja oli amputoitu reiden puolivälistä poikki parempien tienestien toivossa.
Ei tämä ole suomalaisten eikä helsinkiläisten, eikä helsinkiläisnuorten etu. Mutta ei se ole romanienkaan etu! Kerjäläiselämäntavan hyväksyminen ja tukeminen johtaa siihen, ettei seuraavallakaan romanisukupolvella tule olemaan muita mahdollisuuksia valittavanaan. :(
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
27.3.2011 01:47
"Sataman piha-alueeseen tutustunut ei voi olla kuin pelastuslaitoksen kanssa samaa mieltä. Kenenkään ei pitäisi elää näin."
Aivan, kenenkään ei pitäisi elää niin Suomessa. Ratkaisu: poistetaan niin elävät euroromanit Suomesta.
"Romaneja kohtaan koettu viha elää vahvana myös Suomessa. Romanit nähdään pelkkinä rikollisina ja loisina. Ihmiset puhuvat mieluummin järjestäytyneestä rikollisuudesta kuin köyhyydestä."
Ei romaneja vihata. Suomeen ei haluta minkäänvärisiä rikollisia ja kerjäläisiä. (Ja "kyllä suomalaisetkin", mutta se ei ole mikään selitys, suomalaiset ovat Suomessa joka tapauksessa, euroromanit eivät.)
"Monelle on aivan sama mitä näille ihmisille tapahtuu, kunhan he katoavat katukuvasta."
Se, mitä heille tapahtuu, on heidän ongelmansa, ei Suomen. On ymmärrettävää, että he haluavat Suomeen. Se ei ole Suomelle syy antaa heidän olla täällä.
"Näin ei kuitenkaan tule tapahtumaan."
Katsotaan nyt, mitä vaalien jälkeen tapahtuu...
"Maailma on muuttunut ja oikeus vapaaseen liikkumiseen koskee myös meidän hyväosaisten lisäksi huono-osaisia."
Ei nykyäänkään saa kuka tahansa täysin vapaasti liikkua mihin tahansa. Suomen pitää estää haitallisten ihmisten pääsy Suomeen. Euroromanit ovat kiistatta haitallisia eikä heistä ole mitään hyötyä "kirjattavaksi tilikirjan tulopuolelle".
"Ihmisiä ei voi käännyttää rajalla ihonvärin tai kansallisuuden takia."
Eikä käännytetäkään. Mutta eiköhän euroromaneille jokin lain kirjaimen täyttävä este löydy, kun vain tartutaan toimeen. Tai sitten säädetään uusi sopiva laki.
"Romanit eivät katoa, vaikka heidän olonsa tehtäisiin kuinka kurjiksi tahansa. Ja koska he eivät tule häviämään Helsingistä, on heille varmistettava ihmisarvoiset olot. Eivätkä olot parane hajottamalla leiri toisensa jälkeen ja ajamalla romanit taas taivasalle."
Kurjistaminen ei ole toimiva keino, vaan euroromanit pitää aktiivisesti poistaa Suomen rajojen ulkopuolelle. Eväsreppu ja vessaämpäri mukaan ja sinetöidyssä rekkakontissa matka Romanian (tai Bulgarian tai mistä nyt ovatkaan - jos se ei selviä, niin sitten sinne Romaniaan) rajalle. Ennen matkaa otetaan biotunnisteet ja lätkäistään joka juokaleelle maahantulokielto.
Euroromanien rahavarojen, myyntiartikkeleiden ja muun omaisuuden takavarikointi saattaisi tuottaa kerjäys- ja rikostoimintaa pyörittävälle mafialle niin paljon persnettoa, että sen bisnekset Suomessa -ja siis euroromanien tuleminen tänne- loppuisivat nopeasti.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
27.3.2011 14:49
"Ja koska he eivät tule häviämään Helsingistä, on heille varmistettava ihmisarvoiset olot."
Mitenkäs, jos sen sijaan että heille VARMISTETTAISIIN ihmisarvoiset olot, he itse ottaisivat ja HANKKISIVAT arvolleen sopivat asunnot? Ai niin, Suomestahan taannoin tehtiin avustusmatkaa Romaniaan jossa Romanikylään vietiin peltikatot ja asennettiin ne paikalleen. Seuraavan kerran kylässä käydessä pellit oli revitty irti ja myyty.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
27.3.2011 18:44
Rikollisuus ei häviä, joten sille on turvattava hyvät kasvuedellytykset...
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
27.3.2011 23:16
Tosi surullista, että osa vihreiden parhaista lupauksista on noin pihalla ihmisten arkielämän totuuksista. Tästä saattaa valitettavasti seurata, että osa ihan fiksuistakin ihmisistä päätyy äänestämään halla-ahoa tai muita sinänsä vastenmielisiä tyyppejä. Eikä sekään ole hyvä, ei missään mielessä.
Itse saatan ekaa kertaa elämässäni jättää äänestämättä. Tiedän, ettei sekään ole hyvä ratkaisu, mutta ehkä se on kuitenkin tässä tilanteessa pienin paha.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
28.3.2011 12:41
Tuntuu siltä ettei ole riittävästi tutkittu romanien siirtämistä esimerkiksi autioituvaan Kainuuseen. Varmasti löytyisi tyhjilleen jäänyt maatila, josta voisivat saada elantonsa, ja olisi puhdas Suomen luonto lähellä. Jostakin syystä kuitenkin uskon ettei moinen järjestely olisi heille mieleen, vaan palaisivat uudelleen pääkaupunkiin harrastamaan kerjäystä.
Vastaa kommenttiinKysymys mielestäni kuuluu, voidaanko ihmiseltä edellyttää omaa panosta elämisensä eteen, vai pitääkö yhteiskunnan elättää kaikkia jäseniään, olivat he sitä juridisesti vai ei.
Mielestäni ei pitäisi.
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
28.3.2011 17:42
Muistan kotopaikkakunnaltani yhden romani naisen joka oli opiskellut sosionomiksi (ensimmäinen romani joka valmistui sosionomiksi täältä koulusta), vähintään pari kolme kertaa vuodessa nainen on paikallisen lehden kannessa kertomassa tai palkittavana maailman parannus työstään koulussa romaninuorten kanssa. Ei siinä, hienoja saavutuksia ja hyvähän se sinänsä että kuraattori edustaa oppilaiden kanssa samaa ajatuskantaa ja kulttuuria jolloin väärinkäsityksiltä ehkä vältytään. SItten kerran näin kyseisen maailmanparantaja naisen tulevan autolla vastaan. n. 3 ja 6 vuotiaat lapset etupenkillä ilmanturvavöitä SEISOMASSA. Se siitä kunnioituksesta. Varmasti tätä harrastaa muutkin vanhemmat mutta niin kauan kun ei omia lapsiaan osaa ja pysty kasvattamaan eikä heidän turvallisuudestaan huolehtimaan saisivat jäädä maailmanparannus toimet vähemmälle
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
29.3.2011 03:29
Tietääkö Emma että vuosien välillä 2006 - 2009 romanien tekemät rikokset Suomessa ovat nousseet yli tuhannella prosentilla?
Oletko miettinyt että olet osasyyllinen siihen että viisi miestä raiskasi naisen sataman tiloissa?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
30.3.2011 07:58
Haluaisin yhteiskunnan, jossa voisin yksin piestä joukkoraiskausta yrittävän viiden hengen ryhmän pesismailalla saamatta siitä tuomiota pahoinpitelystä. Ketä mun pitää äänestää? Toinen ois se, et saisin puolustaa omaa kotiani öisiä tunkeutujia vastaan ilman että sekin olisi laitonta.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
1.4.2011 06:07
Vihreiden pitkäaikaisena kannattajana pidän valitettavana, että alun perin itsekriittinen vihreä projekti elonkehän pelastamiseksi, kulutusmekanismien kohtuullistamiseksi ja poliittisen kulttuurin ynnä ohjausmenetelmien uudistamiseksi on muuttumassa useiden (ei onneksi aivan kaikkien) toimijoiden ja ehdokkaiden osalta dogmaattiseksi ideologiaksi, joka on enenevässä määrin rakenteeltaan epäloogista sekasotkua. Ongelmana on erityisesti juuri tuo dogmatisoituminen, koska siitä on lyhyt matka fanaattisuuteen, mikä puolestaan on aika kaukana suvaitsevaisuudesta.
Tämän kerran ääni menee Vihreille, mutta saa nähdä meneekö enää seuraavalla kerralla. Toistaiseksi ilmastokysymys ja muut vihreiden järkevät linjaukset painavat enemmän kuin holtiton "vapaa liikkuvuus".
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
6.4.2011 17:32
Naiivi ja hölmö kirjoitus kansanedustajaehdokkaalta. Ei siinä ole kyse rasismista, jos vaaditaan yhteisiä pelisääntöjä. EI vain ole mahdollista, että Suomen lainsäädännössä joustetaan vain yhden kansanryhmän kohdalla.
Toiseksi näiden romanien ei ole pakko tulla Suomeen. He ovat itse valinneet tulevansa tänne (useimmin omilla autoillaan) eivätkä he suinkaan ole niitä köyhimpiä romaneja maassaan. Mutta jos Emma niin haluat, voit ajaa läpi päätöksen jolla heille tarjotaan ilmainen majoitus ja siten tuetaan heidän kerjäläisyyttään. Tosin siitä seuraisi satojen tai tuhansien muiden romanien perässätulo.
Jos he kaikki ovat kerjäläisiä ja uhreja, niin missä kaikki miehet ovat, kun naiset istuvat Helsingin kaduilla? Tänään näin vajaat kymmen naista keskustan kaduilla, mutta en yhtään miestä. Tai siis en yhtään romanimiestä kerjäämässä. Näin heitä kyllä Kruununhaassa eräällä pihalla, Kansallisteatterin takana pakkaamassa autoa jne. Olisiko mahdollista, että heillä on muita bisneksiä?
Ollessani Wienissä 2008 romaneilla oli bussikuljetus, jolla kukin kerjäläinen jätettiin omaan kulmaansa, ja illalla sitten samainen bussi haki heidät takaisin majoitukseensa.
Näkemämme kerjääminen on järjestäytynyttä, jota en halua tukea.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin