Kantakaupunkia kiertää parhaillaan HKL:n vesiratikka. HKL on siirtynyt käyttämään metro- ja raitiovaunujen liikennöinnissä Helsingin Energian vesivoimalla tuottamaa ekosähköä. Tämä sähkö on peräisin Kymijoesta.
Vesivoimalla on paljon hyviä puolia, mutta sen aiheuttama tuho halutaan Suomessa unohtaa. Kymijoki, jossa Helsingin Energia ekosähkönsä tuottaa, oli aikoinaan Itämeren runsaimpia lohijokia. Sen vesi oli puhdasta, kosket olivat komeita ja jokeen nousi kutemaan valtavia määriä lohia. Kymenlaakson teollistuessa vesi saastui ja kosket padottiin. Lohi on kotijokiuskollinen kala, jos kotijokeen ei pääse, ei kala voi lisääntyä. Muutamassa kymmenessä vuodessa Kymijoen lohi tapettiin sukupuuttoon. Nyt koko Itämeren lohi on uhanalainen.
Aikaisemmin vesivoimaloita vaadittiin rakentamaan kalatiet, joita pitkin lohet pääsisivät patojen ohi jokeen lisääntymään. Kalateitä rakennettiinkin jonkin verran, mutta niitä hoidettiin huonosti ja lopulta ne poistettiin kokonaan. Vesivoimalat vapautettiin kalatievelvoitteesta, joka korvattiin istutusvelvoitteilla tai kalatalousmaksuilla. Venäjän Nevajoesta tuotuja lohia alettiin kasvattaa valtavissa kasvattamoissa, joista ne vietiin jokeen kalastettavaksi.
Nyt jokeen on syntynyt uusi hauras lohikanta. Istutetut lohenpoikaset selviävä Itämeressä vuosi vuodelta huonommin kuin luonnossa syntyvät lohet. Istutukset eivät voi pelastaa Itämeren lohta. Pahimmillaan laitostuneiden kalojen geeniperimä on haitaksi koko joen lohikannalle. Jos lohi halutaan pelastaa, on ensiarvoisen tärkeää avata reitit kutupaikoille, jotta lohet pääsevät lisääntymään luonnossa.
Vaelluskalakantojen tilanne on niin huono, että niiden suojelemisesta sovittiin ensimmäistä kertaa myös hallitusneuvotteluissa. Tässä yhteydessä sitouduttiin uuden kalatiestrategian toteuttamiseen ja päätettiin sitoa vesivoimalaitosten jatkoluvat toimivien kalateiden rakentamiseen. Kukaan ei vain tiedä mitä tämä tarkoittaa. Ja jos kukaan ei tiedä, mitä kirjaus tarkoittaa, ei siitä todennäköisesti seuraa mitään.
Kymijoen vaelluskalaselvityksen mukaan uhanalaisen lohen nousua voitaisiin helpottaa huomattavasti rakentamalla vain kaksi kalatietä. Molemmat näistä pitäisi rakentaa juuri Helsingin Energian voimalaitoksiin Ahvenkoskelle ja Klåsaroon. Tätä Helsingin Energia ei ole kuitenkaan halunnut tehdä. Yhteiskunnalla ei ole keinoja eikä halua vaatia voimayhtiöiltä uhanalaisten vaelluskalojen pelastamista. Voimalaitokset sanelevat politiikan.
Kymijoessa on valtava luonnonlisääntymisen potentiaali, jonka toteutuminen parantaisi koko Itämeren lohen tilannetta. Joten samalla kun HKL hehkuttaa Ahvenkoskesta saamaansa ekoenergiaa, sen tulisi asiakkaana edellyttää yhtiötä kantamaan vastuunsa aiheuttamastaan tuhosta. Samaa tulisi vaatia myös Helsingin Energian johtokunnassa istuvien poliitikkojen.
4 kommenttia
VeliSkeptinen
30.5.2012 11:49
Epäkohta on ikävä, vaikkakin ymmärretttävä. Helsingin Energialla on varmaan isot paineet minimoida kustannuksensa, koska poliitikot hengittävät niskaan ja vaativat jättituloutuksia voitoista joita monopoliyhtiö Helsingin Energia repii kaukolämpöasiakkaidensa eli kaupungin asukkaiden ja yritysten selkänahasta.
Eli tosiaan tilanne on se sekä lohet että kaupunkilaiset imetään kuiviin, koska kaupungin sosiaali- ja terveysmenot on ajettu liian korkealle tasolle. Tilanne huononee kaiken lisäksi koko ajan maahanmuuttajien ja eläkeläisten määrän kasvaessa Helsingin kaupungissa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
5.12.2012 11:32
Täyttä asiaa. Suomessa tietoisuus vesivoiman haittavaikutuksista on todella heikkoa, hallitusohjelman hyvistä kirjauksista huolimatta. HKL kirjoittaa vesivoimaa markkkinoidessaan nettisivuillaan röyhkeästi ympäristövastuuullisuudesta, kun vastuulllisuuteen lasketaan vain yksi asia kerrallaan, kokonaisvastuu kun voidaan näköjään unohtaa. Luonnonsuojeluliiton pitäisi ryhdistäytyä ekoenergia-merkityn vesivoiman markkinoinnissa, vaatimuksena kalatiet ja tarvittaessa korvaavat lisääntymisalueet. Luomunakin voitiin ennen myydä mitä vain ennen kunnon valvontajärjestelmiin sidottua merkkiä, nyt myydään muka haitatonta vesivoimaa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
ZeiEm
8.8.2013 13:51
Kalatiestrategia:
Jos joku ei tunne Tyysterin tapausta, niin tässä se lyhyesti (teksti osin Ismo Tuormaan artikkelista Suomen Luonto -lehdestä 2007) :
Tyysterinkosken (uusiksi rakenentun) voimalan vesiluvassa tuli koskeen rakentaa kalatie luvan haltijan omalla kustannuksella ja juoksuttaa siihen korvauksetta vesi. Kalatien tuli olla valmis, kun laitos otetaan käyttöön. Voimala valmistui vuoden 2004 alussa, mistä lähtien se on ollut Treksilän Vesivoima Oy:n mukaan koekäytössä. Kalatietä ei kuitenkaan ole rakennettu ja laitos on rakennettu väärään paikkaan, mikä rajoittaa toimivien kalateiden rakentamista alueelle.
Langetuista uhkasakoista ja tehdystä rikosilmoituksesta huolimatta yhtiö on jatkanut toimintaansa ja pyrkii valitusteitse pääsemään eroon sille määrätystä kalatievelvoitteesta vedoten kohtuuttomuuteen ja teknisiin ongelmiin. Uudenmaan ympäristökeskuksen laskelmien mukaan laitokselle on koitunut laitonta tuottoa yli 100 000 euroa, rakentamatta jätetyn kalatien arvo on lisäksi noin 100 000 euroa.
Vaasan hallinto-oikeus hylkäsi yhtiön vaatimukset ja uudet patorakenteet määrättiin purettavaksi. Valituskierroksen alkuvaiheen aikana/tuloksena voimalan turbiinit pysäytettiin. Yhtiö valitti edelleen päätöksestä KHO:n.
KHO:n viime keväinen päätös oli shokki: se kumosi kaikki aiemmat päätökset. Perusteluna oli, ettei "voitu näyttää toteen, että joessa olisi vaelluskaloja".
Mainittakoon nyt kuitenkin mm., että Tyysterin kartanolla oli 1800-luvulla oma lohi (taimen) apaja kosken alla ja ainakin vielä 1930-luvulla joesta saatiin kookkaita meritaimenia, uistimellakin. Kyllä sinne kaloja nousee ja yläjuoksulla on luontainen taimenkanta, joka ei ole syntynyt tyhjästä.
(Mielestäni) farssin huippu tuli kuitenkin päätöksen jälkeen, kun voimalan omistava ympäristörikollinen kertoi haastattelussa "Vaativansa valtilolta - siis meiltä veronmaksajilta - täyden korvauksen menetetystä tulosta siltä ajalta, kun laitos oli ollut seisomassa." En tiedä, miten tämä vastaa ihmisten yleiseen oikeustajuun, mutta pidän kohtalaisen käsittämättömänä sitä, että ensin rikotaan röyhkeästi lakia, joudutaan sitten kantamaan sen seuraukset, mutta sitten kehdataan vaatia korvauksia, joiden perustana on oman rikollisen toiminnan aiheuttamat kulut.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
PekkaLi
8.8.2013 16:32
Jep,
Vastaa kommenttiinSuosittelen lämpimästi työnantajalleni ja sen johtokunnassa istuville poliitikoille, että Helsingin Energia näyttäisi energia-alan toimijana luontoystävällistä esimerkkiä rakentamalla kalatiet omistamiensa vesivoimalaitosten patoihin Kymijoella.
Taidan tosin olla sen verran pieni vaikuttaja, että minun ääni ei yksin riitä. Tarvitaan paljon laajempi rintama ajamaan asiaa.
Toivottavasti asia saa julkisuutta
Vastaa kommenttiin