INC ennustaa bisnesmaailmassa tapahtuvia muutoksia vuodelle 2017. Luvassa on ainakin erilaisten bisnesmaailmaa helpottavien teknisten vimpaimien, kuten verkkomainosohjelmien, yleistyminen ja arkipäiväistyminen, kuten myös yritysmaailman pohjajuuria ravistelevia muutoksia suurten ikäluokkien hiljalleen jäädessä eläkkeelle ja antaessa jalansijaa sukupolvelle X, jonka jäsenet ovat nyt n. 20-35-vuotiaita.
1. Teknologian käyttö muuttuu entistä helpommaksi
Monetkaan yrittäjistä eivät ole tekniikkaneroja, mutta asiaan on tulossa lisää helpotusta, kun Wordpressin, MailChimpin ja Wixin kaltaiset helposti opittavat ja käytettävät verkkosivu- ja uutiskirjeohjelmat yleistyvät entisestään. Ohjelmista tulee entistä helpompia käyttää ja kuka tahansa pääsee näin käsiksi ilman aikaisempaa teknistä osaamista tai kokemusta.
2. Välineitä henkilökohtaiseen brändäämiseen
Kun teknologia yleistyy ja maailma pienenee pienenemistään internetin myötä, useat eri toimijat ympäri maailmaa kilpailevat samoilla tuotteilla samoista asiakkaista. Henkilökohtainen brändääminen nousee arvoonsa ja helpoilla ohjelmilla kuka tahansa pystyy brändäämään itseään. Näiden välineistöjen uskotaan tulevan entistä merkittävimmiksi ja suosituimmiksi vuonna 2017.
3. Yritykset keskittyvät hankkimaan etätyöntekijöitä
Vielä 10 vuotta sitten etätyöntekijät olivat huomattavasti harvinaisempia kuin nykyisin. Kiitos jälleen kerran teknologian kehittymisen, voi työntekijä työskennellä nykyisin usein etänä, jos ei kokonaan niin osan viikosta (esimerkiksi itse teen pelkästään etätöitä). Kun tietokoneet, Skype, nettipalaverit, sähköpostit, internet ja netin eri töiden tekoon tarkoitetut seurantajärjestelmät ovat käden ulottuvilla, yritysten uskotaan palkkaavan kasvavissa määrin etätyöntekijöitä, erityisesti sukupolvesta X, joka on kasvanut tietokoneiden kanssa.
4. Yritysmaailma alkaa suosia sukupolvea X
Nykynuorisoa on haukuttu laiskaksi, itsekkääksi ja saamattomaksi, vaikka todellisuudessa suurten ikäluokkien ja sukupolven X työskentelytavat ja asenne työhön ovat vain erilaisia. Siinä, missä suurelle ikäluokalle riitti työ kuin työ sisällöstä riippumatta, sukupolven X ikäluokka haluaa työltään luovuutta, innovatiivisuutta sekö mahdollisuuksia kehittää ja parantaa omaa työtään, yrityksen toimivuutta ja/tai sen tuotteita jatkuvasti. Tämä johtaa innovatiivisiin keksintöihin ja potkaisee yrityksiä eteenpäin. Työkulttuurin muutoksen uskotaan jatkuvan vuonna 2017, kun suuri ikäluokka jatkaa siirtymistään eläkkeelle ja nuorempi sukupolvi tulee tilalle.
5. Yrityksiä myydään pois kasvavassa määrin
Suuri ikäluokka on perustanut monen olemassa olevan yrityksen kivijalan, mutta maailma on muuttumassa. Siinä, missä ennen tiettyjä erikoistuotteita sai vain alaansa erikoistuneesta kivijalkaliikkeestä, voi samoja erikoistuotteita tilata nyt netin välityksellä maailman mistä kolkasta tahansa. Kilpailu kovenee, kun tekniikka helpottuu ja antaa mahdollisuuden useille yrittäjille tuoda tuotteensa tai palvelunsa asiakkaiden tietoisuuden netin välityksellä itsetehtyjen kotisivujen, uutiskirjeiden, verkkomainonnan ja uutiskirjeiden välityksellä. Moni kivijalkayritys joko tipahtaa alati kiihtyvästä teknokyydistä pois tai omistajuus siirtyy sukupolvelta toiselle.
6. Kehon ravinteita seuraavat tuotteet
Lääke- ja hyvinvointimaailmassa mielenkiintoisena uutuutena nähdään tuotteet, jotka seuraavat käyttäjänsä ravinto- ja ravinnetasapainoa. Erityisesti sukupolvi X:n naiset ovat aikaisempia sisariaan tarkempia ravinteiden saannin ja tasapainon seuraamisen suhteen. Ravintotasapainon ja fitness-urheilun tueksi tarkoitetut teknologiset terveystuotteet tulevat ICN:n ennusteiden mukaan olemaan jatkuvasti kasvava ala, jonka tuulia haistellaan erityisesti vuonna 2017.
7. Verkkomainonta kasvaa
Verkkomainonta helpottuu entisestään, kun kuka tahansa yrittäjä voi taiteilla itselleen mainoksen eri sosiaalisen median kanaviin entistä yksinkertaisemmin, ilman aikaisempaa kokemusta. Perinteisen postin kannon ja jakelun vähentyessä, sekä internetin kulkiessa mukana asiakkaiden taskussa 24/7, verkkomainonnan merkitys tulee olemaan suorastaan elintärkeä mille tahansa yritykselle. Verkkomainontaan odotetaankin uusia, jopa yksittäisten yksityisyrittäjien keksimiä, trendejä vuodelle 2017.
8. Myynnin sijaan yritykset keskittyvät löytämään yhteisen sävelen asiakkaiden kanssa
Sen sijaan, että yritykset lähtisivät myymällä myymään palveluitaan tai tuotteitaan asiakkailleen, yritykset tulevatkin keskittymään jatkossa yhteyden luomiseen heidän ja asiakkaidensa välillä. Raja ostajan ja myyjän välillä ohenee, ja tilalle tulee Kaverilta Kaverille – asenne. Asiakaskäyttäytyminenkin tulee muuttumaan, sillä haistaessaan, että yritys yrittää pakkomyydä jotain, sukupolvi X siirtyy mieluummin tyrkyltä yritykselle, joka ottaa heidät huomioon ihmisenä, eivät asiakkaana. Asiakkaat myös suosivat helppoa, arkista ja edullista palvelua, josta Über ja Airbnb ovat erinomaisia esimerkkejä.
9. Erikoisalan asiantuntijoiden merkitys yrityksissä kasvaa
Siinä, missä menneisyydessä yritykseen palkattiin porukkaa lähes tasapäisesti ja heille jokaiselle opetettiin kaikki asiat, mennään tulevaisuudessa yhä enemmän siihen, että oman alansa asiantuntijat hoitavat tehtävänsä ja kehittyvät siinä entistä paremmiksi. Yrityksiin palkataan lisää työntekijöitä eri osaamisalueista, eikä kaikkien odoteta osaavan kaikkea tai edes tietävän kaikkea, mitä yrityksessä tuotetaan. Pääasia on, että työntekijä keskittyy omaan osaamisalueeseensa ja rikastuttaa sillä yrityksen osaamis- ja palveluntarjontapoolia. Tämä parantaa myös työntekijöiden onnellisuutta ja vähentää väärän työn aiheuttamia sairaslomia, kun työntekijä saa tehdä sitä mikä tulee häneltä luonnostaan ja josta hän nauttii. Yritysjohdon uskotaankin keskittyvän kasvavissa määrin kaitsemaan usean alan asiantuntijoita näiden oman innostuksen ohjaamana, joka parantaa yrityksen tuottavuutta ja mainetta.
10. Tuotteet vihertyvät
Ekologisuus ja vihreät arvot jatkavat kasvuaan vuonna 2017. Sukupolvi X katsoo tarkkaan ostamansa tuotteen alkuperää ja sen vaikutusta luontoon, ja he suosivat yrityksiä, jotka ottavat huomioon muitakin kuin itsensä. He ovat myös valmiita maksamaan enemmän tuotteista, jotka eivät vahingoita luontoa tai joita ei ole tuotettu lapsityövoimalla tai työntekijöitä alistavilla tavoilla.
- SuperAssari Maarit
-----------
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 20 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerityöhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssarit