Yhdysvaltain Armeijan johtamisen 11 prinsiippiä sopivat minkä tahansa alan HR-managerin opastukseksi. Rivistöt siis ruotuun oman itsensä ruotuun laittamisen kautta:
1. Tunne itsesi ja pyri kehittämään itseäsi – Arvioimalla omat vahvuutesi ja heikkoutesi, ja tutkimalla kuinka voit kehittää noita osa-alueitasi päivittäin, tulet kehittymään koko ajan taidoissasi ja toiminnassasi. Pidä huoli siitä, että henkilökuntasi seuraa tätä samaa ohjeistusta.
2. Ole taktisesti ja teknillisesti pätevä – Pysy oman alasi kehittyvän teknologian mukana ja tiedä kuinka voit hyödyntää resurssejasi niin, että saat niistä maksimaallisen hyödyn takaisin. Myös tämä on hyvä kehityskohde työntekijöillesi.
3. Anna alaisillesi tunne vastuullisuudesta – Etene vastuullisesti aina henkilöstösi ruohonjuuritasolle saakka. Huolehdi siitä, että alaisesi tietävät olevansa vastuussa sinulle tekemisistään ja työsuoritteistaan.
4. Tee selkeitä ja harkittuja päätöksiä – Varmista, että päätöksesi ovat tarkkaan pohdittuja, ja että olet ottanut huomioon niitä tehdessäsi kaiken saatavilla olevan informaation. Älä toimi vihaisena, pikaistuksissasi, masentuneena tai muun negatiivisen tunteen alaisena.
5. Ole esimerkkinä – Johda etulinjassa; huolehdi, että henkilökuntasi näkee sinut roolimallina. Ole näkyvillä päivittäisissä toimissasi ja aseta itsellesi korkeita tavoitteita, joissa pitäydyt. Tämä motivoi alaisiasi kehittämään itseään.
6. Tunne alaisesi ja huolehdi heidän hyvinvoinnistaan – Ainoastaan osoittamalla, että olet kiinnostunut alaistesi hyvinvoinnistaan ja tekemällä parhaasi sen eteen, tulet voittamaan heidän luottamuksensa. Hyvä johtaja on myötätuntoinen kuuntelija, joka ymmärtää, mikä motivoi hänen alaisiaan.
7. Pidä ihmiset hyvin informoituina – Informaatio on minkä tahansa organisaation suonissa sykkivä veri, ja on vain hyvä, että sitä jaetaan niin laajasti kuin mahdollista. Jaa ideasi ja osaamisesi henkilökuntasi kanssa – tämä saa heidät tuntemaan olonsa arvostetuiksi ja osaksi tiimiä.
8. Etsi vastuuta ja ota vastuu toimistasi – Ole hyvin valmistautunut seuraavaan tehtävääsi ja ota vastuu siitä kaikilla tavoilla. Jos teet virheen, kohtaa se silmästä silmään. Tekemällä näin näytät esimerkkiä johtamisen tärkeimmästä periaatteesta. Me kaikki teemme virheitä, me kaikki olemme erehtyväisiä, mutta se, kuinka reagoimme virheisiimme, erottaa ammattilaiset teeskentelijöistä.
9. Varmista, että annetut tehtävänannot on sisäistetty, valvottu ja suoritettu - Sinun tulee uskoa alaisiisi, mutta varmistaa asiat kertaalleen. Luota siihen, että alaisesi hoitavan hommansa, mutta valvo, että lopputulos on vaatimuksiesi mukainen. Tehdessäsi näin takaat sen, että olet omien esimiestesi silmissä luotettava ja asiasi osaava.
10. Kouluta alaisia tiiminä – Laita alaisesi työskentelemään tiimeinä yli toistensa vastuualueiden. Tämä auttaa heitä sisäistämään omia vahvuuksiaan ja saamaan energiaa tiimisynergiasta. Tiimityö vahvistaa jaetun vastuun tuntua ja sitouttaa työntekijöitä päämääriin.
11. Työllistä tiimisi sen osaamistason mukaisesti – Tiedä omat rajoituksesi, alaistesi rajoitukset ja osastosi rajoitukset. Älä haukkaa enempää kuin pystyt nielemään. Tuntemalla rajoituksesi tiedät, milloin on aika kutsua paikalle tukijoukkoja.
- Kevin J. Cook, nykyinen HR-manageri ja entinen Yhdysvaltain Merivoimien sotilas, SEA-johtaja ja veteraani
Sekä tietysti SuperAssari Maarit
P.S. Kohdan 11 työelämän tukijoukkoja voi kutsua avuksi meidän SuperAssareiden toimistolta mihin tahansa paniikkiin.
------------------
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 20 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerityöhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssarit