Alainen tietää itse parhaiten, miten hänen työnsä tehdään fiksummin. Näin ohjeistaa johtamiskonsultti Barry O’Reilly, joka on vieraillut Suomessakin kouluttamassa mm. Nordean, Finnairin ja Wärtsilän johtoa.
O’Reilylle on päivän selvää, että parhaiten menestyvät ne organisaatiot – koosta riippumatta – jotka uskaltavat antaa vallan valua alaspäin kohti työntekijöitä, luottaen, että työntekijät tietävät omat työasiansa parhaiten. Yksikään alaisista ei siis tarvitse yhtäkään johtajaa kertomaan mitä tehdä, sillä alaiset näkevät itse aitopaikalta mikä heidän työssään toimii, mikä ei ja miten asiat voidaan tehdä nyt ja jatkossa huomattavasti fiksummin.
Jotta työntekijä uskaltaa lähteä luovimaan omaa työtään entistä fiksumpaan suuntaan, tulee yritysjohdon ensin uskaltaa antaa hänelle mahdollisuus epäonnistua ja rohkeutta kokeilla uutta. Epäonnistumisia ei nähdä millään tasolla huonoina, vältettävinä asioina, vaan opastuksen omaisina tienviittoina kohti parempaa. Kun tiedetään, mikä ei toimi, tiedetään samalla, mikä toimisi tai mistä suunnasta seuraava askel eteenpäin löytyy. Kukapa tähän osaisikaan vastata paremmin kuin työntekijä itse.
O’Reillyn opetukset eivät ole uusia, sillä ajatus työntekijän viisauden ja näkemyksen hyödyntämisessä työn tehostamisessa – ja sitä kautta koko firman tehostamisessa parempiin sfääreihin – kehitettiin Japanin Toyotan tehtaalla kolmisen kymmentä vuotta sitten. Tehdashihnoilta maailmalle lähtenyt lean-ajattelu sopiikin käytännössä, minne alalle tahansa; esimerkiksi sairaanhoitajat, lastentarhanopettajat, myyjät, asiantuntijat ja opettajat tietävät johtajiaan paremmin mikä kehityskohteita heidän työstään löytyy: Mikä olisi se juttu, jolla työnteko helpottuisi, tehostuisi ja muuttuisi palkitsevammaksi? Nykyinen, valloilla oleva johtamiskulttuuri menee kuitenkin valitettavasti sitä kaavaa pitkin, jossa pomo käskee ja alaiset tottelevat.
Kääntymällä alaisten puoleen organisaatioissa voidaan nähdä mistä löytyy huonoja käytäntöjä, sillä kun ongelma löytyy, siihen löytyy automaattisesti myös ratkaisu. Ideat tulevat suoraan ruohonjuuritasolta asiakkaiden ja työtekijöiden suista – eli sieltä, missä tapahtuu. Näin ollen ratkaisut vaikuttavat suoraan sinne tapahtuvaan kenttään ja palvelut, tuotteet jne. voidaan palautteen perusteella viilata juuri sellaiseksi, mitä asiakkaat haluavat. Juuri sellaisiksi, joilla on kysyntää, joita kaivataan ja joista ollaan valmiita maksamaan sen sijaan, että räiskäistään hakuammunnalla asiakkaiden suuntaan ja toivotaan parasta.
Koska maailma muuttuu kiihtyvällä tahdilla ja teknologia uusiutuu pikavauhtia, ovat ongelmatilanteet, tarpeet ja asiakkaiden toiveet voineet vaihtua uusiin jo viidenkin vuoden sisällä. Vikkelässä tahdissa menestyvät ne organisaatiot, jotka uskaltavat kuulla alaisiaan ja asiakkaitaan, ja kannustaa heitä kertomaan pomolle, että mitä tehdään, miten ratkaistaan ja minne suunnataan seuraavaksi.
- SuperAssari Maarit
------------
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 20 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerityöhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssarit