”Millä nämä mainokset saa pois?”
”En koskaan osta mitään, mitä mainostetaan YouTubessa. Itse asiassa boikotoin tuotteita tai yrityksiä, koska YouTube-mainonta raivostuttaa.”
”Se mainos X radiossa/televisiossa on ihan hirveä, en osta tuotetta.”
”Markkinoinninestokielto.”
”Piilota pop-up ikkunat.”
Netflix lähti testaamaan mainosvideoita vuonna 2018 ja heti sen perään nettiin ilmestyi ohjeita, miten kiertää rasittavat mainosvideot. Twitterissä repesi iso palaute Netflixin suuntaan; ”Jos alatte näyttää mainoksia, lopetan koko Netflixin käytön. Ennemmin maksan teille ylimääräistä siitä, että mainoksia EI tarvitse katsoa.”
Aina puhutaan mainostamisessa onnistumisessa, mutta entä epäonnistuminen? Mikä mainonnassa saa asiakkaat lähes raivon partaalle? Hubspot lähti selvittämään asiaa ja tulokset noudattelevat Netflixin mainosvideoiden kokemuksia:
Mainoksista ei pitänyt kukaan.
Mainostenesto-ohjelmat ovat jatkuvassa nousussa. Ad-blocker Plussaa oli vuonna 2015 ladattu jo 300 miljoonaa kertaa. Menetys markkinoijille oli 22 miljardia dollaria tuona vuonna. Samana vuonna 18-24-vuotiasta mainostenesto-ohjelma oli 46 %:lla, 25-34-vuotiaista 43 %:lla ja 35-44-vuotiaista 30 %:lla. Luvut ovat todennäköisesti kasvaneet tästä edelleen.
Pop-up-ikkuna saa 81 % asiakkaista sulkemaan koko nettisivun, automaattinen mainosvideo 82 %. Eli siis 4/5 henkilöistä.
Sähköpostilistasta irtisanoutui 78 % vastaajista, koska sähköpostia tuli liikaa. 66 % vastasi, etteivät aiheet kiinnostaneet. Kokonaisuudessaan 96 % vastaajista oli joskus lähtenyt pois sähköpostilistalta.
Asiakkaista 72 % sanoi, että heidän näkemyksensä yrityksestä ei ole mairitteleva, jos yritys käyttää telemarkkinointia ja pop-up-ikkunoita.
Mainostavoista neutraaleimpia reaktioita skaalalla 1-5 (1 kamala, 5 hyvä) aikaansaivat sähköpostiuutiskirjeet (3.43/5), sponsoroidut LinkedIn-postaukset (3.25/5), sponsoroidut Facebook-postaukset (3.07/5) sekä televisiomainonta (3.04/5). Myös sponsoroidut Twitter-mainokset otettiin vastaan hyvin (2.96/5).
Pahnan pohjimmaisina olivat automaattinen nettisivuilla pyörivä mainosvideo (1.81/5), pop-up ikkuna (1.55/5) ja telemarkkinointi (1.32/5). Vastaajista 51 % inhosi automaattisia mainosvideoita, 70 % pop-up- ikkunoita ja 81 % telemarkkinointia.
Siinäpä haastetta purtavaksi markkinointiin ja mainontaan!
- SuperAssari Maarit
Kuvat: Hubspoting tutkimus, 2015; Linkki
----------------------------
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 40 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssari