Siitä piti tulla verkkokauppojen Google. Hallitukseen värvättiin johtohahmoja Bob Helsingistä, F-Securesta, Tokmannista ja Sanomasta. Eikä pidä unohtaa Jorma Ollilaa. Fruugolla oli tarpeeksi itsetuntoa verrata itseään Googlen lisäksi muihin suuriin pioneereihin; Les Pauliin ja Beethoveniin. Käytän päivittäin Googlea, olen kuunnellut joskus Beethovenia ja jopa soittanut Les Paulia (kunnes tajusin kielten voivan räpsähtää sormille ja lopetin ikiajoiksi). Fruugoa en ole koskaan käyttänyt - eikä ole kovin moni muukaan. Tällä viikolla tulleen tiedon mukaan Fruugon viime vuoden liikevaihto oli 8236 euroa. Tappiota tuli rennot 11 miljoonaa.
"Mikä ihmeen Fruugo", parin vuoden takaisen, nyt myötähävettävän, hypen unohtanut saatta raapia päätään. Fruugon unohtaminen on inhimillistä, sillä sitä ei ole mainostettu missään, mitä ei saisi adblockattua. Fruugo on verkkokauppahakukone kielitaidottomille ja liian rikkaille. Se näyttää aivan normaalilta nettikaupalta, mutta ei myy mitään; shampoon ostava suomalainen antaa rahaa Fruugolle, joka antaa rahat eurooppalaiselle shampookaupalle. Saippuakauppias laittaa paketin postiin, ja Fruugo vetää pienen provikan välistä.
Osaava ja uskalias shampoonvaahdottaja voisi toki tilata tuotteensa suoraan saippuakauppiaaltakin. Fruugon etusivun myydyimpien tuotteiden lista näyttää perin naisvoittoiselta - helvetillinen kasa kauneudenhoitotuotteita ja myydyimpänä tuotteena lastenrattaat. Sovinisti voisi heittää vain naisten olevan niin yksinkertaista väkeä, että sortuvat tilaamaan Fruugosta. En silti tuomitse tilaajia idiooteiksi tai ideaa täysin kuolleena syntyneeksi; Fruugo on varmasti kauppa paikallaan ihmisille, joita on peloteltu huijaavilla ulkomaalaisilla nettikaupoilla ja luottokorttivarkauksilla. Fruugo säästää pari minuuttia aikaa - tavaratalollisen kamaa voi ostaa yhdellä kerralla, kun normaalisti pitäisi rekisteröityä miljoonaan erikoiskauppaan ja maksaa jokainen tilaus erikseen.
Fruugo käytti suunnattomasti rahaa kehitykseen ja sai paljon palstatilaa julkkishallituksensa vuoksi. Jokin kuitenkin feilasi ja pahasti. Eikö kohderyhmä löytänyt perille? Oliko idea niin outo, että luotettavuuden korostaminen vaihtui ihmisten mielissä epäluotettavuudeksi? Netissä yhdytään ensimmäiseen väittämään; palvelu on täysin tuntematon. Ne, jotka palvelun tuntevat, tilaavat tuotteensa halvemmalla muualta.
Jotta Fruugo ei päätyisi Riot-E-pinoon (hirmuisesti rahaa sijoittajilta, mutta mitään ei synny konkurssin lisäksi), annan pari ilmaista vinkkiä Kaivokadun konttorille. Ensinnäkin mainostus - mammafoorumit ja Vanhan ketun mainoskatkot täyteen mainoksia. Samaan aikaan pari alipalkattua web-ohjelmoijaa spämmäämään foorumit ja Facebook täyteen surullisia kertomuksia, kuinka ulkomaalainen nettikauppa varasti luottokorttitiedot ja tililtä katosi kesälomarahat.
Ihmisillä on taipumus uskoa mitä tahansa netissä kirjoitellaankaan, joten jos näillä vinkeillä ei ala tappion ja liikevaihdon summat vaihtaa paikkaansa, kannattaa vain vähin äänin kadota Malediiveille tuhlaamaan loput rahat ja kehitellä samalla parempi idea.