Nuori nainen astuu sisään synnytyssairaalan liukuovista. Hän on hermostunut ja peloissaan, hikikarpalot valuvat otsaa pitkin. Nainen ohjataan synnytyssaliin, sillä synnytys on jo ehtinyt pitkälle. Lapsi tulee maailmaan nopeasti. Hän on terve ja kaunis. Väsynyt äiti pääsee omaan huoneeseen tutkimaan uutta pientä ihmistä. Pian ovelta kuuluu koputus. Sairaalan henkilökunta on soittanut poliisit. Naisen epäillään olevan maassa laittomasti.
Suomessa arvioidaan asuvan 2 000 - 3 000 paperitonta siirtolaista. Useimmista EU-maista poiketen Suomessa heille ei tarjota edes välttämätöntä terveyden- ja sairaanhoitoa. Monet paperittomat eivät edes uskaltaisi käyttää julkisia palveluita, sillä vaikka lääkäreillä on vaitiolovelvollisuus, se ei tunnu aina pätevän paperittomiin.
Jokaisen naiset tulisi saada synnyttää ilman pelkoa ovelle koputtavista poliiseista. Jokaisen sairaan lapsen tulisi päästä lääkäriin. Jokaisen hiv-tartuntaa pelkäävän pitäisi päästä testeihin. Monelle lääkärille on ollut vaikeaa huomata, että Suomessa asuu ihmisryhmä, jolla ei ole oikeutta lääkäriin. Suomen lääkäriliitto onkin pitkään vaatinut, että paperittomille turvataan pääsy terveydenhoitoon.
Helsinkiin avattiin puolitoista vuotta sitten paperittomien klinikka, Global Clinic. Apua voivat hakea ihmiset, jotka oleskelevat maassa laittomasti eivätkä näin ollen voi saada julkisia palveluita sairaaloista. Klinikka toimii salaisessa paikassa, sillä vastaava toimipiste Oulussa jouduttiin sulkemaan jatkuvan häiriköinnin takia, asiakkaat eivät enää uskaltaneet tulla lääkäriin. Kunnon hoitoa vapaaehtoisten lääkäreiden pyörittämällä klinikalla on kuitenkin vaikea antaa. Labrakokeisiin ei ole mahdollisuutta. Välineinä ovat lähinnä stetoskooppi ja verenpainemittari.
Viikko sitten kaupunginvaltuusto hyväksyi valtuustoponteni siitä, että Helsinki alkaa selvittää, miten paperittomien ihmisten terveydenhoito voitaisiin järjestää. Asiaa tuntevat lääkärit ja ihmisoikeusaktivistit olivat riemuissaan, mutta osalle oli vaikea ymmärtää, miksi laittomasti maassa olevalla tulisi olla mitään oikeuksia. Paperittomat elävät huomattavasti meitä huonommissa ja turvattomammissa oloissa. He ovat alttiimpia tarttuville taudeille ja muille infektioille. Näiden tautien hoitaminen on paitsi inhimillistä, se myös estää tautien leviämistä.
Ruotsin hallitus päätti kesäkuussa, että paperittomille ryhdytään tarjoamaan samat terveydenhuoltopalvelut kuin turvapaikanhakijoille. Nyt kaikki lapset ja aikuiset pääsevät lääkäriin, eikä yhtäkään raskaana olevaa käännytetä neuvolan ja synnytyssairaalan ovelta. Nyt kun Helsingin valtuusto on näyttänyt asialle vihreää valoa, tulisi muutoksen lähteä Helsingistä. On sosiaali- ja terveysministerin tehtävä varmistaa, että kaikkialla Suomessa sairaat ihmiset pääsevät lääkäriin.
21 kommenttia
Anonyymi
3.10.2012 12:25
Jokaisen ihmisen tulisi omistaa passi matkustaakseen...
Onko tämä Vihreän puolueen vaaliteemoja kunnallisvaaleissa?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
3.10.2012 16:15
Edellinen kommentoija voi kehittää itseään ja miettiä kotitehtävänä mitä syitä ihmisillä saattaa olla passittomuuteen.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
4.10.2012 07:53
Ensin tullaan laittomasti maahan, eletään pääsääntöisesti rikoksilla ja/tai kerjäämällä ja sitten vielä ilmainen terveyden- ja sairaanhoito päälle. Tervetuloa vaan tänne, kyllä me maksetaan muiden maiden kansalaisten olot ja elot. Sama sitten suomalaisillekin, kiitos. Sillä eipä ole varaa mullakaan käydä lääkärissä saati ostaa tarvittavia lääkkeitä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
4.10.2012 09:07
Nyymit yläpuolella eivät tunnu tuntevan muita sävyjä kuin mustan ja valkoisen. Ehdottomuus on toki helpompaa, kuin ratkaisujen esittäminen.
Viesti on: Suomessa on noudatettava lakia, mutta ymmärrämme inhimillisen hädän. Tai ainakin osa meistä ymmärtää.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
4.10.2012 09:40
Komppaan Anoa (Tänään 07;53). Oma kansa ensin, kiitos!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
4.10.2012 10:38
Ensiapu ja hengenpelastaminen pitää turvata kaikille. Jatkohoito pitää järjestää siinä maassa, mihin kyseinen kansalainen kuuluu. Jos ei kuulu mihinkään, emme me voi täällä pitää huolta aivan jokaisesta maailman vähäosaisesta. Emme siinä vaiheessa, kun oman maan asukkaat ovat jäämässä jalkoihin. Mikäli meillä olisi valtavat resurssit, ei olisi ongelmaa. Nyt on. Rehellisesti, en ole valmis luopumaan omasta tai läheisteni hoidosta yhdenkään laittomasti maassa oleskelevan ihmisen takia. En, vaikka miten avoin ja mukava, suvaitseva ja salliva haluaisinkin olla. Jos se on sitten sitä näköalattomuutta, olkoon niin. Toivon todella tulevaisuuden päättäjiltä sitä näköalaa kehäkolmosen ulkopuolelle. Tänne pohjoisen suuntaan. Sinne, missä vielä on elämää. Niitä suomalaisia. Ja muitakin kansallisuuksia.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
4.10.2012 10:46
On tilanteita, joissa ihminen ei voi palata kotimaahansa, koska hänet voidaan telottaa tai joutuu vankilaan kun on eri mieltä maan hallituksen kanssa olosuhteissa, joissa ei saa olla eri mieltä. Miten tämä asia sitten pitää hoitaa? Perustaa oma valtio ihmisille, joita kukaan ei omaansa huoli? Kuka rahoittaisi näiden ihmisten elämän? Missä on yhteisvastuun tunne, ihmiset! Minäkin olen evakkolasten jälkeläinen. Jolleivät isovanhempani olisi paenneet Karjalan kannakselta tänne, olisin nyt venäläinen. Ei välttämättä nykyään enää paha vaihtoehto, mutta aiemmin on ollut ajanjaksoja, jolloin se ei olisi välttämättä ollut hyvä juttu. Asun siis kolmannen polven pakolaisena tässä maassa! Isoisäni oli uskonnollinen mies, hänet uhattiin tappaa kun piti pyhäkoulua ja kauppaa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
4.10.2012 11:36
Kuulun siihen joukkoon, jonka on aivan mahdotonta ymmärtää miksi laittomasti maassa olevalla pitäisi olla mitään oikeuksia. Laittomasti maassa oleva ihminen ei maksa veroa Suomeen, eikä näin ollen osallistu julkisen terveydenhoidon kustannuksiin millään lailla. Miksi siis hänellä pitäisi olla yhdenvertainen, ellei puunhalaajien mielestä isompikin oikeus käyttää maksutta samoja palveluita kuin veronmaksajien. Ihmisoikeuslässytys sikseen ja järki käteen, jos kaikkia LAITTOMIA asioita puuhastelevia ruvetaan paapomaan niin mitäs luulette loppupeleissä käyvän? Istutaan kaikki käsikädessä nuotiolla laulamassa Kumbayaa and eeeverybody's happy? Laittomasti maassa olevat vikkelästi maasta ulos, meillä on jo ihan tarpeeksi ongelmia "laillisten" loisienkin kanssa. Ja jos tätä on jonkun hienostokaupunginosassa asuvan vaikea käsittää niin asukaapas jonkin aikaa suojelemienne etelän vetelien kanssa samalla alueella ja huomaatte mitä me "suvaitsemattomat" oikein tarkoitamme.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Krisse
4.10.2012 11:53
Omasta mielestäni ymmärrän molemmat puolet, mutta länsimaiseksi sivistysvaltioksi lasketellaan alamäkeä ja mäki on jyrkkä. Asia on vaikea. Oman onnensa nojaan jättäminen ei ole "kiva" juttu, enkä ainakaan suoralta kädeltä hyväksy ko. menettelyä. Toisaalta sekään ei ole kiva juttu että määrärahoja leikataan ja vanhukset, joiden ansiosta saamme olla itsenäisessä Suomessa, jäävät ilman hoitoa, osa ainakin. Asia koskettaa juuri nyt kun viimeinen isovanhempi poistui paremmille seuduille.
Vastaa kommenttiinSamaa mieltä olen, että oma kansa ensin, varsinkin ne vanhukset.
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
4.10.2012 12:02
Aika räikeetä verrata Karjalaisia kerjäläisiin. Sillä suurin osa näistä paperittomista on näitä kerjäläisiä joilla on kyllä kännykät ja autot, varaa tuprutella tupakkaa jne.
En ole msutavalkoinen ajattelussani, enkä edes rasisti. Olen kiertänyt maailmaa, asunut monissa paikoissa. Mutta koskaan ei ole minua hoidettu vieraan valtion taholta ilmaiseksi. Ei edes silloin kun tämän valtion kansalainen on minulle pahaa tehnyt. Kalliisti olen joutunut velalla maksamaan. Ai niin, pakkoko mun oli lähteä. Eihän mua kukaan uhannut vankilalla tai kuolemalla.
Vain rikkaat suomalaiset matkustakoon, muut pysyköön nurkissaan.
Tänne vaan kyllä kaikki kerjäläiset ja muut, kyllä Suomi kustantaa.
Tietysti pitää kaikkia auttaa jos hengenlähdöstä on kyse, samoin synnyttämiset. Sitten vaan lasku perässä ko. kansalaisen omaan maahan. Ja jatkohoito omassa maassa.
Sitten kun suomessa kaikki saa tarvitsemansa hoidon ja tuet ja avut, sitten jakakaamme kaiken ylimääräisen riemumielellä muille.
Minua mieluusti mustavalkoiseksi kutsuttakoon, vaikka sitä en ole. Jos haluan, että naapurin mummo saa kunnalta tarvitsemansa avun, ennemmin kuin kerjäläinen vieraasta maasta. Joka tarkoituksella tänne on tullut suomen tarjonnasta nauttimaan.
Nyt sitten voidaan vetää esiin kortti, että miksi itse en auta naapurin mummoa. Autan kyllä siinä missä voin, vaikka ei mitään velvollisuutta olisikaan.
09.07 anonyymi tänään: Sitten kun joudut joka päivä miettimään mistä saat ruokaa lapsillesi, rahaa lääkkeisiin, lämmintä vaatetta tulevaa talvea varten, kirjoja koulua varten, sinua kyykytetään kelassa, työkkärissä ja muualla, tule sitten sanomaan, että toivot apua ennemmin muualta tulleille kerjäläisille kuin itsellesi.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
4.10.2012 13:23
Olisi hienoa, jos lakattaisiin käyttämään eufemismia "paperittomat", kun kyseessä ovat yksiselitteisesti laittomat maassaolijat.
Maassa ei saa olla laittomasti. Laiton maassaolija on turvallisuusuhka, sillä hän joutuu rahoittamaan oleskelunsa epämääräisin keinoin, koska ei ole sosiaaliturvan piirissä.
Ongelma on, että laittomien maassaolijoiden auttaminen vain pahentaa ongelmaa, sillä sana verkottuneessa maailmassa sana kulkee, ja kaikki laittomien klinikat ja muut edut houkuttelevat tänne vain lisää laittomia maassaolijoita. Siitä on seurauksena rikollisuutta, varjotaloutta, ihmiskauppaa, korruptiota ja yhteiskunnan yleistä kurjistumista.
Eli toisin sanoen "auttaminen" tuottaa enemmän inhimillistä pahaa kuin inhimillistä hyvää. Siksi sitä ei voi arvostaa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
4.10.2012 13:38
Meillä on pula terveyskeskuslääkäreistä, ja mitä nämä hurskastelijalääkärit tekevät? Perustavat klinikan ulkopuolelta laittomasti tulleille ihmisille!
Uskomattoman röyhkeää. Ei haluta toteuttaa lääkärinvalaa rahvaan parissa työskennellen, vaan halutaan hurskastella laittomasti maassa olijoita hoitaen. Häpeäisitte.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
4.10.2012 14:39
Lääkärinvala:
"Vakuutan kunniani ja omantuntoni kautta pyrkiväni lääkärintoimessani palvelemaan lähimmäisiäni ihmisyyttä ja elämää kunnioittaen. Päämääränäni on terveyden ylläpitäminen ja edistäminen, sairauksien ehkäiseminen sekä sairaiden parantaminen ja heidän kärsimystensä lievittäminen. Työssäni noudatan lääkärin etiikkaa ja käytän vain lääketieteellisen tutkimustiedon tai kokemuksen hyödyllisiksi osoittamia menetelmiä. Tutkimuksia ja hoitoja suositellessani otan tasapuolisesti huomioon niistä potilaalle koituvan hyödyn ja mahdolliset haitat. Pidän jatkuvasti yllä korkeaa ammattitaitoani ja arvioin työni laatua. Suhtaudun kollegoihini kunnioittavasti ja annan heille apuani, kun he potilaita hoitaessaan sitä pyytävät. Rohkaisen potilaitani kysymään tarvittaessa myös toisen lääkärin mielipidettä. Kunnioitan potilaani tahtoa. Pidän salassa luottamukselliset tiedot, jotka minulle on potilaita hoitaessani uskottu. Täytän lääkärin velvollisuuteni jokaista kohtaan ketään syrjimättä enkä uhkauksestakaan käytä lääkärintaitoani ammattietiikkani vastaisesti."
Miten sinä määrittelet lähimmäisen? Eikö se ole jotain ihan muuta ja paljon enemmän kuin ihminen, jonka määrittelemiseen tarvitsee käyttää sanoja "verovarat", "paapominen", "Me ensin!" tai "korruptio"? Kaikkia pitää kohdella ihmisarvon mukaisesti ja meistä jokaista velvoittaa tässä kohtaa inhimillisyys (ei siis laki eikä varsinkaan verottaja).
Ja toiseksi. Laita silmät kiinni ja kuvittele todella tuo tilanne. Jos sinä olisit lääkäri tai hoitaja, käännyttäisitkö sinä raskaana olevan naisen pois ja kieltäytyisit antamasta hoitoa? Ajattelisitko tuolla hetkellä lakia ja ennen kaikkea, tuntisitko tehneesi oikein?
-Hanna L.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
MAgrippa
5.10.2012 09:43
Helsingin Diakonissalaitoksen palvelualuejohtaja Pekka Tuomola:
- "Miksi paperiton olisi eri asemassa kuin vaikkapa Suomen kansalainen? Ei sivistysvaltio voi toimia niin."
Tuomolan mukaan yhdeksän prosenttia paperittomista tulee maahan vain terveydenhuollon takia.
-
Global CIinicin lääkäri Ville Holmberg:
"Tuhannen paperittoman hoitaminen voisi maksaa kolmisen miljoonaa euroa vuodessa. Niin paljon kustantaa samankokoisen, ikäjakaumaltaan 20-40-vuotiaan suomalaisjoukon hoitaminen vuosittain."
-
"Tämä kaatuu Helsingin kaupungin niskoille, koska he oleskelevat kaupungissa, mutta kyllä tämä on valtion asia. Meidän perimmäinen tarkoituksemme on, että valtio ottaisi tästä vastuun."
-
Olen iloinen kun ponsi meni läpi ja asia järjestyy. Piankos paperittomien määrä tuplaantuu.
On ikävää, että paperittomilla on vain kolme toimeentulolähdettä:
Pimeät työt, rikokset ja prostituutio. Mielestäni heille voisi antaa suoraan rahaa käteen vaikka 1500 kuussa, niin välttyisimme tällaisilta.
Onhan meillä varaa, sillä säästökohteitahan löytyy:
.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Terveyspalveluiden+Kela-korvaukset+saatetaan+lopettaa/1135265698075
http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/kotimaa/2532655/koskelalaiset-menettamassa-terveysasemansa-heti-kun-vaalit-ovat-ohi
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
5.10.2012 15:41
Mä elän (taas tällä hetkellä) työkkärin kyykytettävänä ja Kelan syrjimänä ja miten se nyt meni. (Suomessa) töissä ollessani en ole ikinä tienannut niin paljoa, että olisin kuulunut mihinkään muuhun kuin pienituloisiin ja vähävaraisiin.
SIlti mä en näe mitä ihmeen pahaa on jossain Global Clinicissa joka, kuten yllä todettiin, toteuttaa lääkärinvalojaan ihan samoin kuin kuka tahansa terveyskeskuslääkäri. Mitähän ne laittomat maassaolijat sitten ovat muuta kuin rahvasta? Porvareita, aatelistoa?
Jos täällä nyt itketään siitä, kun 9 %, siis alle kymmenen jokaista sataa _laitonta_ maassaolijaa kohti haluaa täältä vain terveydenhuoltopalveluja, niin vanhuksille ja köyhille ei riitä, niin mua naurattaa. Jos Suomen julkisen talouden sektort terveydenhuollon osalta riippuisi jostain kolmesta miljoonasta, ei täällä olisi mitään hätää.
Eiköhän se peruspalvelujen alasajo johdu ihan korporativismista sekä nykyisten ja jo entistenkin hallitusten innosta ja sokeasta luotosta yksityistämistä kohtaan. Kohta kuudetta vuotta jatkuva lama on vaan antanut lisää uskottavuutta väitteille, ettei terveydenhuoltoon ja peruspalveluihin riitä.
Niin, että älkää pliis kuvitelko, ja sen jälkeen palstoilla itkekö, että jos mamuilla ja manneille ei annettais, niin meillä oikeilla kunnon ihmisllä ois kaikilla kaikki hyvin. Nää ei riipu toisistaan.
Btw, mä asun Jakomäessä. Oon asunut monissa muissakin lähiöissä Stadissa, Espossa ja Vantaalla. Kui hemmetis mua ei oo ikinä haitannu "etelän vetelät?" Kyl ne on ihan kotimaiset isänmaantoivot - nuoret ja jopa - lapset tai suomalaiset romanit, jotka on jotain väristyksiä joskus aiheuttanu, jos jotkut.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
6.10.2012 16:34
Mitäpä jos Emma Kari ja muut vihreät loiseläjät menisitte ensi töiksenne ihan oikeisiin töihin ja sen jälkeen ihan itse rehellisesti tienaamillanne rahoilla elättäisitte kaikki nämä suuresti rakastamanne maahan tunkevat uudet loiseläjät? Taitaa olla liikaa vaadittu. Kivempihan se on että me muut elätämme teidät kaikki, eiks niin Emma.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
6.10.2012 16:56
Eiköhän tässäkin ole taas vain se yksi pointti: Ketään ei kiinnosta elättää asennevammansa takia muiden siivellä eläviä. Jos nämä paperittomat maksaisivat itse hoitonsa tämä ei olisi kenellekään ongelma.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
8.10.2012 15:51
Ensin välttämätön kiireellinen hoito ja sitten ulos maasta. Laiton on laiton vaikkaolisi maahanmuuttaja. Jos on perusteet pakolaiseksi ei ole laiton mamu
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
19.10.2012 20:07
Mielestäni Emma Karin kirjoitus on asiallinen ja korostaa inhimillisiä arvoja. Me ja he ajattelu vain pahentaa ihmisten välistä eriarvoisuutta. Meidän tulisi kuitenkin muistaa se, että kaikki olemme yhtä lailla ihmisiä, käännytetyillä pakolaisilla on perheet, ihmiset, jotka toivovat heidän selviävän hengissä. Meidän ei tulisi ummistaa silmiämme siltä, että me kaikki olemme yhtälailla arvokkaita. Yleensä en kirjoita näihin spämmeihin mitään takaisin, mutta epähumaani ajattelutapa sai minut surulliseksi kirjoittajien puolesta. Minne rahat oikein menevät, elleivät ihmisten hyvinvointiin? Minusta tuntuu, että Suomen valtiolla olisi kyllä varaa vanhusten hoidon parantamiseen, jos vaan osattaisiin karsia jostain muusta. Miten meillä yhtäkkiä oli varaa Guggenheimiin, ja samalla hoitajia ei saada edes yhtä vanhusta kohti. Pakolaiset eivät ole täällä suurin ongelma. Suurin ongelma on Välinpitämättömyys. YK:n pakolaissopimus sekä Euroopan ihmisoikeussopimus kieltävät palautuksen maahan, jossa ihminen on hengenvaarassa. Suomen perustuslain mukaan ”ulkomaalaista ei saa karkottaa, luovuttaa tai palauttaa, jos häntä tämän vuoksi uhkaa kuolemanrangaistus, kidutus tai muu ihmisarvoa loukkaava kohtelu”. Siinä pieni mietinnäin arvoinen lausahdus, voitte miettiä mistä se on peräisin. Jos saan yhdenkin ihmisen ajattelemaan hiemankin uudella tavalla, on tämä kirjoitukseni täyttänyt tehtävänsä.
Vastaa kommenttiin"Eye for an eye makes the whole world blind"
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
23.10.2012 18:24
Tässäpä taas syy, miksi valtuustoihin ja eduskuntaan pitäisi äänestää _vain ja ainoastaan_ käytännön työhistoriaa omaavia ihmisiä. Lisäksi pitäisi vaatia korkeakoulututkinto, koska vastaavantasoiseen tehtävään ei yksityiselläkään puolella muuten olisi mitään asiaa. Formaali pätevyys Karilta löytyykin.
Yritysmaailmassa on oikeasti paljon hyvää. Siellä pitää innovoida, miten penni venyy ja tuotto maksimoidaan. Vaikka perus vasurit ja vihreät tietysti näkevätkin punaista sanan "tuotto" kohdalla, voidaan se nähdä myös keinona saada mahdollisimman paljon aikaiseksi rajallisilla veroresursseilla. Se on taito. Ei yritysmaailmassa hallitusammattilaisiksi oteta ihmisiä koulunpenkiltä, vaikka olisi minkä (ulkomaalaisen) huippuyliopiston hon. paperit povitaskussa. Kokemusta ja näyttöjä vaaditaan. Politiikassa kokemusta pitää olla normaalin kansalaisen arjesta.
Itseä ainakin koen, että haluan nähdä suuremman osan 43% veroasteestani menevän kotimaisen tuotannon ja hyvinvoinnin tukemiseen. Laittomien maassaolijoiden tukeminen ei mahdu tähän. Sotaa ja vainoa paossa olevat ovat pakolaisia, ja heillä on paperit. Tämä paperittomien joukko on itse kiertolaisen elämäntavan valinneita ihmisiä. Valinnoista seuraa vastuu.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
"HUMAN"ITY
19.12.2014 18:56
Hmm... Mitas jos ruotsalaiset oisivat sanoneet ja toimineet nain suomalaisten lapsi sotapakolaisten suhteen? Entas ku suomalaiset menivat Usaan ilman papereita toivoen parempaa elamaa? Kylla ihmismuisti on saalittavan lyhyt ja kapea katseinen. MINA, MINUN.. Ratkaisu naiden laittomien ihmisten suhteen, toihin aloille joihin me suomalaiset emme alennu esim vessojen, katujen jne putsaamiseen silla aikaa kun turvapaikan tarpeellisuus tutkitaan. Tiedan monia jotka tuotiin suomeen palvelijoiksi diplomaattien koteihin ja toimistoihin ja sit jatettiin oman onnen nojaan. Entas lapissa toimineiden bordellien naiset ja heidan puoliksi suomalaiset lapset? Lapin metsiin ilman papereita (poltettiin todisteina viranomaisten lahestyessa) ilman ruokaa, ilman mitaan... Suomen talouskriisi ei johdu muutamasta tuhannesta paperittomasta, jos tosissanne nain uskotte niin matikkalaskut ja koulut uusiksi. Jos haluat oikeasti tietaa miksi asiat ovat nain huonosti suomalaisilla niin ehka kannatta miettia entisen rahastonhoitajamme laskutaitoa, kansanedustajiemme todellisia motiiveja, toimia ja tavoitteita. Joka paiva yha enemman mennaan siihen suuntaan etta jos ei pysty tekemaan toita on tarpeeton ja taakka yhteiskunnalle. Joka paiva yha enemman mennaan siihen etta Ihmisen arvo lasketaan rahassa, tyoton, elakelainen, vammainen, lapsi ei ole hyodyke koska ei voi tyotuloksella laittaa rahaa valtion kassaan. Rahaa pistetaan mieluummin valtaapitavien taksi, juhla, vaate kuluihin ja kaikemaailman muihin tarpeettomiin menoihin kuin vanhustenkoteihin. Jos niita numeroita rupeaa laskemaan, totta puhuen vatsaa vaantaa.
Vastaa kommenttiinAjatelkaa asiaa myos nain, maailman nyky meiningin huomioon ottaen ei ole kaukaa haettua, Jos suomessa syttyisi nyt sota, asuntosi pommitettais ja sulla ei ois voimassa olevaa passia ja kiitos tietokonehakkereiden vaestoliiton mukaan sua ei enaa ole, sun rahat pankissa, automaatti kortti ei toimisi, pankit kiinni, mita tekisit? Minne menisit? Minne paasisit jos muut ottaisivat saman kannan kuin sina nyt? Inhimillisyys erottaa meidat muista maailman asukeista. Lahimmaisesta valittaminen on valtion mittakaava. Jos hyvat ihmiset eivat tee mitaan, pahuus voittaa kaiken.
Vastaa kommenttiin