Nelivuotias poikani opettelee parhaillaan pyöräilemään. Asumme Kalliossa Hämeentien varrella. Ensimmäinen neuvoni oli: "Ei saa ajaa Hämeentielle".
"Hämeentie on Helsingin pahamaineisin ongelmapaikka arkipyöräilijöille. Se on hankala ja vaarallinen, kun sen pitäisi olla sujuva, turvallinen ja kaikille mukavampi. Tälle on tultava loppu. Hämeentie tarvitsee pyöräkaistan."
Näin alkaa eilen lanseeratun kuntalaisaloitteen esittely. Aloite keräsi ensimmäisenä vuorokauden aikana yli tuhat allekirjoitusta. Se kertoo, että aloite osuu todelliseen ongelmaan. Se kertoo, etten ole ainoa Hämeentietä pelkäävä pyöräilijä.
Ainoastaan 20 prosentissa tämän alueen kodeista on auto. Lapsiperheiden määrä kasvaa, autojen ei. Meille Hämeentien ympäristössä asuvilla perheillä ei ole tarvetta tälle massiiviselle autoliikenteelle. Me kävelemme. Me kuljemme sporalla. Me pyöräilemme. Autoliikenne on muualta tulevaa läpiajoliikennettä, jonka pitäisikin kulkea Sörnäisten rantatietä pitkin.
Hämeentie ei tunnu vaaralliselta vain lapselle. En uskalla pyöräillä siellä itsekään. Koska pyöräily Hämeentiellä on hengenvaarallista, pyöräilijät polkevat jalkakäytävällä. Tämä tekee myös Hämeentien jalkakäytävät vaarallisiksi jalankulkijoille. Jalkakäytävällä poikkelehtiva pyöräilijä on kahdesti törmännyt työntämiini lastenrattaisiin. Huomattavasti useammin on ollut läheltä piti hetki.
Vihreiden työn tuloksena Helsingin tavoitteena on lisätä pyöräilyn, kävelyn ja joukkoliikenteen osuutta liikenteestä. Rahat ja suunnitelmat pyöräteihin ovat tulleet pitkälti valtuustoryhmämme työn tuloksena. Vihreät valtuutetut ovat tehneet töitä liikennepolitiikan kääntämisen eteen. Tätä työtä helpottaa se massiivinen tuki, jonka pyöräilyn edistäminen kaupunkilaisilta saa.
Minä haluan polkea kotitietäni ilman pelkoa. Ja haluan, että näin voivat tehdä kaikki pienet ja vähän isommatkin helsinkiläiset. Siksi allekirjoitin kuntalaisaloitteen.
Tee samoin.
Kuntalaisaloite löytyy täältä.
Aloitteen etenemistä voi seurata Pyöräkaista Hämeentielle -ryhmässä.
13 kommenttia
City-juntti
18.5.2014 17:41
Kulunut sanonta mutta kannattaisi varmaan muuttaa muualle jos kaupunkiliikenne hirvittää. Rauhallista seutua tässä maassa kyllä piisaa.
Vastaa kommenttiinOnkohan tämäkin vain osa viherpunaisten projektia jolla yritetään saada ruuhkia (ja ruuhkamaksut) kaupunkiin?
Vastaa kommenttiin
City-ei-juntti
19.5.2014 12:41
Kannattaisi varmaan muuttaa muualle (maalle?) jos ruuhkat ja ruuhkamaksut hirvittää, Rauhallista seutua tässä maassa kyllä piisaa.
Onkohan tämäkin vain osa kokoomuslaisten projektia jolla yritetään saada tehtyä kaupungista moottoritie.
Hohoijaa....
19.5.2014 10:21
"Minä haluan polkea kotitietäni ilman pelkoa. Ja haluan, että näin voivat tehdä kaikki pienet ja vähän isommatkin helsinkiläiset. Siksi allekirjoitin kuntalaisaloitteen."
Minä taas haluan kävellä jalkakäytävällä ilman pelkoa pyöräilijöistä, jotka yrittävät jyrätä yli. Johtopäätös: pyöräily on kiellettävä stadissa ! Tästä on saatava aloite....
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
qeppi
22.5.2014 23:15
Kannata aloitetta niin ei suihki pyörät ajoradalla tai pelottele kävelijöitä jalkakäytävällä! Asia kunnossa!
auton&bussin kera
19.5.2014 11:26
Keskustaan pääsee autolla oikein näppärästi siitä rantatietä pitkin. Ajoin kortin v '98 ja jo silloin autokoulun open kanssa puhuttiin siitä, että kannattaa suunnitella keskustaanajoreitti rannan kautta, kun Hämeentie on hankala. Kannatan myös autolijan näkökulmasta Hämeentien muutosta.
Julkisen liikenteen kannalta ja pyöräilijöiden kannalta Hämeentien muuttuminen joukko- ja kevyen liiikenteenväyläksi olisi myös hyvä juttu. Vähemmän ruuhkaa ja valoja, enemmän sujuvuutta. Enkä minä halua istua sellaisen bussin kyydissä, joka ahdistaa pyöräilijää, tai jopa "opettaa tavoille", niinkuin tässä taannoin.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
hooceemoilanen
19.5.2014 15:23
Me me me. Mitäs niistä tuhansista jotka tarvitsevat Hämeentietä matkatessaan keskustaan vaikkapa töihin julkisilla. Heidän elämäänsä sopii parin piipertäjän toki hankaloittaa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
teme17
19.5.2014 21:56
Niin siis tuon muutoksen myötä myös julkinen liikenne sujuisi paremmin. Että jottta täh?
Iiro
20.5.2014 09:50
"Parin piipertäjän" just just. Tottahan se on, että kaupunkien katuja on vaikea suunnitella uudelleen, koska leveydet ovat mitä ovat. Hämeentiellä julkinen liikenne on runsasta ja niin on myös pyöräily. Pyöräkaistojen olemassa olo ei olisi välttämättömyys, jos autoilijat osaisivat suhtautua pyöräilijöihin oikein.
Tieliikennelain mukaan polkupyörä, ajaessaan ajoradalla, on ajoneuvo, eli verrainnollinen autoon. Tämän takia sitä ei saisi ohittaa samaa kaistaa käyttäen. Hämeentiellä varsinkin näin käy kuitenkin aivan liian usein. Lisäksi jotkut autoilijat ovat ottaneet "missiokseen" "kouluttaa" pyöräilijöitä kiilaten ja vaarallisen läheltä ohittaen.
Ei se varmasti autossa pelota ajaa 10cm päästä pyöräilijää, mutta kyllä se pyörän selässä pelottaa, kun joku ajaa 20km/h ylinopeutta hihaa hipoen.
Autokoulussa ei harmi kyllä opeteta kunnolla pyöräilijöiden oikeuksia, joten pelokkaimmat siirtyvät jalkakäytävälle, jossa ei muuten saa polkupyörällä ajaa 12(?) ikävuoden jälkeen, aiheuttaen vaaratilanteita jalankulkijoille.
Fakta on, että Suomen liikennekulttuuria pitää muokata ja pyöräkaistat on hyvä tapa tähän. Pyörätiet ovat omasta mielestäni turhia ja mielummin näkisin näiden tilalla pyöräkaistoja. Osa ei tietenkään näitä osaa käyttää, mikä nähdään Mannerheimintiellä ja Bulevardilla päivittäin. Pyöräkaistat ovat yksisuuntaisia ja niitä kuuluu ajaa liikenteen suuntaisesti.
Velosiraptori
20.5.2014 10:18
Tämä hanke on nimenomaan myös julkisilla liikkujia helpottamaan tehty. Kun henkilöautot laitetaan Rantatielle, niin busseille on enemmän tilaa ja matka nopeutuu.
hassut jutut
19.5.2014 17:03
voi juma jos ei uskalla filaroida keskustasst niin vois sit muuttaa maallee tätä läänii kyl piisaa mis opettaa pikku natiaisille sitä fillarointii ei sitä ny helkkari soikoon tarvi stadin keskustassa opetella
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Höpönlöpö
22.5.2014 14:59
Ootko kokeillut itse?
100km
20.5.2014 10:12
Voi noita hesalaisten ongelmia.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Hieno aloite
22.5.2014 14:21
Jalkakäytävällä pyöräily ei varsinaisesti ole vaarallista, mutta ärsyttävää. Ja siitä voi aiheutua vahinkoa. Sen sijaan aggressiiviset & välinpitämättömät ihmiset peltilaatikoissaan ja bussien kuljettajina, ne ovat vaarallisia. Ne voivat tappaa tai vammauttaa. Suurin osa ihmisistä on tietenkin fiksuja liikennevälineestä riippumatta, mutta vahinkojakin sattuu ja mitä suurempi on massa ympärillä, sitä suurempi on vastuu.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin