Leluosasto on ahdistava paikka. Tuskin missään muualla sukupuoleen liittyvät stereotypiat ovat niin vahvasti ja ilmiselvästi esillä. Se alkaa väreistä. Poikien leluosasto on sininen, tyttöjen pinkki.
Mutta onko tällä sitten merkitystä? Onko huoli lasten vahvasta sukupuoleen kasvattamisesta vain butlerlaisten kiihkofemakkojen höyryilyä?
Löysin lempiblogini Information is Beautifulin aihetta käsittelevän hyvin paljastavan visualisoinnin. Lapsille suunnattun mainonnan, viihteen ja lelujen sukupuolistereotypioita käsittelevä Achilles Effect -blogi on koonnut lelumainoksista paljon puhuvan sanapilven. Pojille tarjotaan taisteluita ja valtaa, tytöille rakkautta ja glitteriä.
Tässä 27 pojille suunnatusta lelumainoksesta koottu sanapilvi.
Ja vastaava sanapilvi koottuna tytöille suunnatuista lelumainoksista.
Itselleni listat ovat mykistäviä. Kasvatamme pienistä pojista sotilaita samalla kun markkinoimme pikkutytöille rakkautta ja muotia.
Sukupuolisensitiivisyys ei tarkoita sitä, että kaikista tytöistä halutaan rekkalesboja ja pojista kikattelevia stuertteja. Sukupuolisensitiivisyys on sitä, että annamme lapsille tilaa kasvaa omina itseinään. Se on sitä, ettemme pakota kaikkia tyttöjä herkiksi prinsessoiksi ja poikia He-Maneiksi.
Myös tytöt voivat joskus haluta olla ninjoja.