Uusi vuosi, uudet kujeet, kuten sanotaan – ja viimeisen vuoden sisään kujeita on tosiaan riittänyt. Edelleen meitä kurittava korona on pistänyt työmaailman kirjat sekaisin ja moni aikaisemmin nihkeästi etätöihin suhtautunut firma on nyt joutunut opettelemaan työntekijöidensä kanssa etätyön salat ja kiemurat. Arvoon arvaamattomaan on noussut ajan- ja dead line-hallinan lisäksi toinen yksilöominaisuus; tunneäly.
Mitä on tunneäly? Se on empatiaa, mukaan ottamista ja toisten kunnioittamista. Se on kykyä ymmärtää ja hallita omia tunteita ja tunnereaktioita uuden edessä. Se on sopeutumista yllättäviin tilanteisiin. Kaikkea tätä on kysytty sekä työ- että siviilielämässä koronan muuttaessa maailmaa uuteen muottiin – mahdollisesti pysyvästi niin, että etätyöt ja monet koronan aikaan syntyneet palvelut ovat tulleet jäädäkseen. Kun emme tiedä, mitä kollegat ja työntekijät parhaillaan käyvät läpi pandemian aikana, empatia, kunnioitus ja toisten huomioiminen ovat työpaikan tärkeimpiä ominaisuuksia. Se on esimiesten kykyä huomata, kuka selviytyy etätöistä ja korona-ajan (koti)haasteista, ja kuka tarvitsee niihin tukea ja joustoa työnantajan puolelta.
Hyvinvoiva työyhteisö ottaa huomioon kaikki sen jäsenet arvokkaina yksilöinä, joilla on oikeus mielipiteeseensä työhön liittyvistä asioista. Kun työntekijät tuntevat itsensä kuulluiksi, he haluavat myös panostaa yhteiseen hyvään enemmän. Koska työntekijä tietää itse parhaiten, miten hänen työnsä voidaan hoitaa vieläkin paremmin, empaattisesti kohdellut työntekijät uskaltavat myös jakaa näitä näkemyksiä esimiehilleen. He ovat lisäksi uskollisia hyville eli empaattisille työnantajille. Tätä tukee Business Solverin vuonna 2019 tekemä tutkimus, jossa 85 prosenttia vastaajista kertoi harkitsevansa siirtymistä nykyisestä työstään empaattisemman organisaation alaisuuteen. 78 prosenttia taas kertoi tekevänsä mielellään pidempiä työpäiviä empaattiselle työnantajalle.
Yalen yliopiston tutkimuksessa taas kartoitettiin 15 000 eri alan firmaa empaattisuuden näkökulmasta. Esimiesten ja johdon emotionaalinen älykkyystaso oli suoraan yhteydessä työntekijöiden innovatiivisuuteen ja luovuuteen, koska se mahdollisti työntekijöiden kehittymisen omassa työssään entistä paremmaksi.
Kun monet yritykset pohtivat, miten sitouttaa työntekijöitä, ohitetaan tunneäly tärkeänä tekijänä lähes poikkeuksetta. Työterveydessä taas unohdetaan useat tutkimukset, joissa käy ilmi, että työntekijän hyvinvointi linkittyy suoraan heidän kokemukseensa siitä, kuinka vakavasti heidät mielipiteineen huomioidaan työpaikalla. Mitä empaattisempi ja tunneälykkäämpi työpaikka, sen sitoutuneempia ja terveempiä sen työntekijät ovat.
-SuperAssari Maarit
______________________
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 50 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssari