Fiksu työskenteleminen ei tarkoita sitä, että paahtaa kuin kuormajuhta burnout kintereillään ja tahkoaa tulosta kellonympäri. Fiksussa työskentelemisessä pidetään taukoja, keskitytään uudestaan ja uudestaan päivän aikana, tehdään helppoja suunnitelmia, ohjeistetaan aivoja uusiin rutiineihin ja pidetään langat käsissä tekemällä työympäristöstä sellaisen, joka tukee tätä.
Pidä taukoja
Tauottaminen ei ole ensimmäisenä mielessä kiireen keskellä, mutta säännölliset tauot itse asiassa lisäävät työtehoasi ja tuottavuuttasi. Lisäksi kroppasi ja mielesi kiittävät sinua huolehtiessasi terveydestäsi.
Jo viiden minuutin tauko rentouttaa ja virkistää keskittymiskykyä. Jos haluat iltapäivän väsymykseesi paremman boostin, nappaa kahvin sijaan hedelmiä, marjoja tai pähkinöitä, joista aivosi saavat kaipaamaansa lisäpotkua.
Ota rituaalit osaksi arkirutiinejasi
Suurin osa meistä toimii tietämättään kaavamaisten, opittujen rutiinien mukaisesti. Näin ollen meidän on mahdollista oppia myös positiivisia rutiineja, jotka edesauttavat menestystämme tehden etenemisestämme helpompaa. Kun teemme saman asian samalla tavalla joka päivä samaan aikaan, aivomme ovat jo valmiina toimimaan halutulla tavalla opittuaan kyseisen rytmin.
Uudet rutiinit kannattaa ajoittaa aamuun ja työpäivän päätteeksi. Aamulla voit aloittaa päiväsi haluamallasi tavalla; suunnittelemalla päivän ohjelman, kävelyllä, meditoimalla ymv. Työpäivän päätteeksi voi esimerkiksi siistiä työpisteesi.
Työskentelitpä toimistossa tai kotisohvalla, aamu- ja iltarutiinien tarkoitus on antaa aivoille selkeä viesti; nyt aloitamme työt ja nyt lopetamme ne. Näin aivot toimivat tehokkaasti vaaditun ajan ja menevät lepotilaan jäämättä ylivirittyneiksi työpäivän päätteeksi. Samalla oma päiväsi – mistä se alkaa ja mihin se päättyy – selkeytyy.
Vaadi aikaa, jolloin sinua ei saa häiritä
Sekä kotona, että toimistossa työskennellessä työpäivään tulee keskeytyksiä (paitsi, jos asut yksin). Ympärilläsi olevat ihmiset tulevat juttelemaan, kysymään asioita tai tuomaan viestejä, keskeyttäen sinut. Jatkuvat keskeytykset ovat yksi syy siihen, miksi työntekijät saavat niin vähän aikaiseksi ja kokevat turhautumista työpaikoillaan.
Varaa itsellesi röyhkeästi ”ÄLÄ HÄIRITSE”-aikaa, jolloin luoksesi saa laukata ainoastaan äärimmäisessä hätätilanteessa. Pari tuntia tehokasta työaikaa on parempi kuin päivä jatkuvia keskeytyksiä. Toimistotyössä voi neuvotella myös etätyöpäivistä, jolloin sinua ei saa häiritä. Työpaikalla voidaan myös sopia yhteisesti, että yhtenä tai kahtena päivänä viikossa ei pidetä palavereja eikä häiritä toisia, vaan keskitytään työn tekemiseen.
Tarkasta sähköposti ja some vain tiettyyn aikaan
Sähköpostiin ja someen on niin helppo solahtaa ihan huomaamattaankin useita kertoja päivässä – varsinkin, jos puhelimesi huutaa jatkuvasti ilmoituksia uusista viesteistä. Nämä jatkuvat pikku vilkaisut toimivat kuitenkin samanlaisina häiriötekijöin kuin jos joku ravaisi luonasi fyysisesti keskeyttämässä sinua. Pistä siis tietyksi aikaa joka päivä ilmoituksesi hiljaiselle, kieltäydy vastaamasta kenenkään viesteihin ja keskity olennaiseen. Kun teet tämän joka päivä tiettyyn aikaan, ajan mittaan kollegasi oppivat siihen, ettei sinua saa kiinni klo 12-14, mutta palaat asiaan sen jälkeen.
Tee 3 tärkeimmän hoidettavan asian lista
Asiat hoituvat vikkelämmin, kun niitä suunnittelee etukäteen. Älä kuitenkaan sorru tekemään mieltä musertavaa romaanin pituista tehtävälistaa, vaan kirjaa ylös päivittäin kolme tärkeintä hoidettavaa asiaa, jotka sinun on suoritettava sen päivän aikana. Ne voivat olla työ- tai yksityisasioita; kuitenkin sellaisia, että ne on tosiaankin hyvä hoitaa pikaisesti. Pienet listat ovat helpompia hoitaa ja edetä kuin jättimäinen urakkalista, joka latistaa jo ensivilkaisulla.
Pidä työpisteesi järjestyksessä
Siivoa työpistettäsi, kansioitasi, tallennustilojasi, sähköpostiasi jne. säännöllisesti – vaikka perjantaisin viikonlopun kunniaksi. Järjestele sähköpostit omiin kansioihinsa, samoin tiedostot. Heitä ylimääräiset paperit ja roskat menemään viikon päätteeksi, ja lajittele tärkeät paperit omiin kansioihinsa. Säästät aikaa, kun sinun ei tarvitse kahlata läpi kaaosmeren löytääksesi sen yhden tietyn asian juuri silloin, kun tarvitset sitä. Hallittu kaaos on sallittua, sillä jotkut meistä työskentelevät ja muistavat asioita paremmin pienessä kaaoksessa. Liian kliiniseksi ei tarvitse heittäytyä!
- SuperAssari Maarit
------------------------------------------
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 30 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerityöhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssarit