Kriisi, yrityksen normaalista toiminnasta poikkeava erikoistilanne tuo esille johdon arvomaailman ja kyvyn toimia paineen alla. Kyseessä on tälläkin hetkellä kriisi, ja erityisesti johdon asema on suuri. Mitä johtaminen tällaisessa tilanteessa tarkoittaa?
Kriisissä inhimillisyys ja empatia ovat tärkeintä
Periaatteena voidaan ajatella, että tietty henkilö tai henkilöt, ohjaa omalla esimerkillään ja toiminnallaan työntekijöiden toimintaa. Se, miten tämä konkreettisesti toteutuu, näkyy lukuisina erilaisina mahdollisuuksina. Kaikista tärkeintä uudessa, pelottavassa ja vaikeassa tilanteessa on esimiehen inhimillisyys ja empatia, sekä kova ammattitaito tehdä päätöksiä. Vaakalaudalla on yksilön ja yrityksen talous, terveys, liiketoiminta ja mahdollinen tuleva henkilöstön karsiminen. Kriisitilanne vaatii kykyä sopeutua tilanteeseen ja toimia tavalla, joka on tuntematon. Samalla tulee ajatella monen eri tahon osalta, kuinka vastoinkäymisestä päästään eteenpäin. Esimies tarvitsee työntekijöitään ja sama toisinpäin. Tarvitaan yhteishenkeä, henkistä läheisyyttä, jotta päästään yhdessä turvallisesti tavoitteeseen, eli selvitään mahdollisimman pienin naarmuin tilanteesta ulos.
Kriisissä ajatuksen tulee kantaa kauas
Usein kriisitilanne on odottamaton, ja tulee ilman varoitusta. Jos esimies voisi estää tällaiset tapahtumat, hän takuulla sen tekisi. Perusvaistona voi olla paniikkia, kun jotain odottamatonta tapahtuu, ja se on luonnollista. Esimieheltä kysytään kykyä pysyä rauhallisena. Vaikka kriisitilanteessa tilanne elää päivittäin, asioihin tulee reagoida nopeasti, eikä pidä olla hätäinen, sillä se voi johtaa virheellisiin päätöksiin. Kaikesta huolimatta pitää siis muistaa, että mikä tahansa tilanne on väliaikainen. Tilanteessa tulee kuitenkin toimia, mutta ajatuksen pitää kantaa kauemmas. Tilanne tulee menemään ohi, ja esimiehen pitää kyetä ottamaan huomioon, mitä tapahtuu ja mitä jää jäljelle, kun tilanne on rauhoittunut. Epävarmassa tilanteessa juurikin johtajuuden taso mitataan. Ongelmanratkaisutaidot joutuvat koetukselle ja siinä tärkeintä on pysyä systemaattisena. Vaikka tulee toimia nopeasti, on hyvä miettiä eri ratkaisuja asiaan, eri näkökulmista, yhdessä alaisten kanssa, ja valita paras mahdollinen tilanteen ratkaisemiseksi.
Kukaan ei pärjää yksin
Esimiehen ja työntekijöiden tulee puhaltaa yhteen hiileen. Kaikkien panosta ja ajatuksia tulee kuunnella, kukaan meistä ei pärjää yksin, ja meidän tulee olla toistemme tukena. Kuunnellaan, puhutaan, mietitään, keksitään ratkaisuja ja lopuksi toimitaan yhteisen hyvän eteen. Epävarmassa tilanteessa yhteisöllisyys mitataan ja se tuo meitä toisiamme lähemmäksi. Eihän unohdeta ketään yksin. Jokainen tässä yhteiskunnassa on tärkeä.
Esimies, tukeasi, ohjeistustasi ja esimerkkiäsi kaivataan enemmän kuin koskaan. Ole ihminen ihmiselle.
-SuperAssari Viivi
______________________
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 50 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssari