Julkisen palvelumonopolin seikkailut logo-landiassa jatkuvat. Tällä kertaa vuorossa on Maahanmuuttovirasto, jonka kymmenen vuotta vanha visuaalinen ilme katsottiin tarpeelliseksi vaihtaa, jotta kansalaisille saataisiin viestittyä viraston uusi visio: ”maahanmuutosta kansalaisuuteen – elinvoimaisen ja turvallisen Suomen rakentaja”. Sanattomaksi vetää...
Pöljintä tässä julkisen sektorin logoruletissa on, ettei esimerkiksi Maahanmuuttovirastolla ole kilpailijaa, josta sen tarvitsisi erottua. Rahan heittäminen tällaisiin brändityökaluihin on jotakuinkin yhtä järkevää kuin mainostaa Valtiovarainministeriötä radiossa tai Cosa Nostraa Sisiliassa. Kaikki, joiden tarvitsee tietää, kyllä tietävät, mitä palveluita nämä instanssit tuottavat.
Kun Maahanmuuttovirasto perustettiin, sen tehtävät kirjattiin tuhansien virkamiestyötuntien kustannuksilla lakiin ja viraston toimenkuvaan. Sieltä voi tarkastaa, jos on päässyt unohtumaan.
Jos esimerkiksi fyysisten- tai verkkomateriaalien käytettävyys vaatii visuaalista muotoilua, niin antaa mennä vain, se on palvelun tehostamista. Mutta veronmaksajien rahalla pelatessa kaikki turha, kuten logojen ja muiden ylimääräisten visujen kanssa puljaaminen, pitää riisua hankinnoista pois. Esimerkkinä vaikka Postin taannoinen logorumba, aivan karmivaa rahan haaskaamista.
Tästä leväperäisestä rahankäytöstä kyllä kertoo tarpeeksi Migrin viestintäjohtajan arvio hankkeen kokonaiskustannuksista: "Tarkkaa rahasummaa Kaartinen ei osaa sanoa, mutta hänen mukaansa uudistus onnistuttiin toteuttamaan edullisesti". Tiedoksi virastoihin: Jos sinä et tiedä hankkeen kustannuksia, niin et silloin myöskään tiedä, oliko hankinta edullinen vai ei.
Meillä ei yksinkertaisesti ole varaa heittää useamman keskituloisen palkansaajan vuosittain maksamaa veropottia tällaisiin hankkeisiin, useita kertoja vuodessa. Eikä myöskään mitään syytä. #terestroika
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e269cce2-f7fa-485a-a6b1-6d71b4a669ba