Lahdessa on SYÖty viime päivät hyvin. Ravintoloista saatu palaute kertoo, kuinka kaupunki on herännyt toiseen SYÖ!-kampanjaansa erittäin virkeänä ja keittiöiden kokit on pistetty koville.
Esimerkiksi Fresno American Diner on päässyt käsiksi uusiin asiakkaisiin kympin annosten myötä.
“Keväällä olimme jo mukana ja huomasimme, että SYÖ tuo paljon asiakkaita, jotka ei ole käynyt aikaisemmin”, Outi Mertamo Fresnosta kertoo.
SYÖ!-kampanja tarjoaa usein opiskelijabudjetilla eläville nuorille harvoja mahdollisuuksia käydä ravintolassa. Fresno American Dinerissa kamppis on kuitenkin tuonut toisenlaista väkeä.
“Meillä on jo valmiiksi paljon nuoria, kun meillä on isot opiskelija-alennukset ja muut. Tällainen tuo uutta asiakaskuntaa, paljon eri-ikäisiä ja vanhempaakin väkeä.”
Fresnon SYÖ-asiakkaat luottavat burgeriin ja uudet tulijat osaavat kysyä tarjousannoksia tullessaan. SYÖ!-annoksista löytyy kahden pihvin perusburger, vegetaristi vaihtoehto sekä auralla höystetty kanaburger.
“On meillä vähän lisävoimia apuna, vaikkei hirveästi ole voinut lisärekrytointeja tehdä. Yrittäjän näkökulmasta ei voi valittaa, että on liikaa asiakkaita”, Mertamo sanoo.
Hämeenlinnasta kotoisin oleva, Lahdessa työskentelevä ja Helsingissä kasvanut Mertamo tietää, että pienemmissä kaupungeissa ulkonasyömisen kulttuuri on aivan erilainen kuin Helsingissä.
“Tiistaisin ja maanantaisin tai arkena ylipäätään ei ihmiset liiku, kun Helsingissä käydään ravintoloissa melkein joka päivä. Siellä käytetään palveluita enemmän ja tavataan ihmisiä useammin esimerkiksi kahvin ääressä ravintolassa.”
Juuri mainittua ulkonasyömisen kulttuuria SYÖ!-viikot haluavat Lahteen viedä.