Lahden SYÖ!-kampanjassa mukana olevista ravintoloista osa on nostanut kampanjatarjouksiksi ravintolan kestosuosikkiannoksia ja osa taas on päätynyt koostamaan varta vasten kokonaan uudet SYÖ!-annokset.
”Olemme valinneet jokaisesta listamme kategoriasta yhden vaihtoehdon mukaan SYÖ!-kampanjaan”, valaisee Amarillon ravintolapäällikkö Anne Joenkoski valintaprosessia ja jatkaa:
”Näin kampanja-annoksista löytyy monipuolisesti vaihtoehtoja kaikkien tarpeisiin.”
Ravintolassa ruokaillut Sami Seppänen löysi itselleen sopivan vaihtoehdon Chicken caesar burgerista, joka sisältää broileria, pico de gallo -tomaattisalsaa, caesar-salaattia, paahdettua sipulia, juustolastuja ja sipulirenkaita sekä lisäksi ranskalaisia perunoita. Myös Ilmari Katajisto ja Tiia Loikala ovat tyytyväisiä Amarillon kampanja-annoksiin.
”Netistä katsottiin SYÖ!-kampanjan valikoima ja tehtiin valinta sen mukaan”, Katajisto kertoo.
Samaa taktiikkaa käyttäen Sari Sinisalmi, Henna Koskela ja Ella Maisonlahti päätyivät heille aiemmin tuntemattomaan nepalilaiseen ravintolaan Pikku Makaluun Vapaudenkadulle.
”Jotkut sanovat, ettei tämä kampanja nyt niin suurta alennusta tuo, mutta esimerkiksi annos, jonka aion tilata, maksaa normaalisti viisitoista euroa. Että kyllä se vitonen on mielestäni aika iso alennus”, Koskela laskeskelee.
”Tässä voi nyt testata uutta paikkaa halvalla”, naurahtaa Maisonlahti. Hän on osallistunut kampanjaan aiemmin Tampereella.
BusBurgerissa halutaan tarjota kampanjan ajan jotakin uutta ja erilaista, joten kaikki SYÖ!-annokset ovat uusia, varta vasten kampanjaa varten koostettuja. Hello!:ssa taas luotetaan laajaan valikoimaan, sillä kampanjahintaan saa Hello! Mealin, johon kuuluu valinnan mukaan mikä tahansa listan burgereista.
”Kampanja on meille tuttu Helsingistä, kun sieltä päin ollaan. Huomasin vasta täällä sisällä 10 euron annokset.”, toteaa mieleisensä kampanja-annoksen tilannut Frans Pitkäjärvi.
Siis ei muuta kuin namaste - eli tervetuloa testaamaan uusia makuja ja paikkoja tai nauttimaan vanhoista tutuista ja hyviksi havaituista ravintolaelämyksistä SYÖ!-viikoille!
Vuoden ensimmäinen SYÖ!-kampanja starttasi perjantaina Lahdessa nyt jo kolmatta kertaa. Kampanjaa on järjestetty Helsingissä säännöllisesti jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan ja viime vuosina se on onneksi levinnyt myös kehäkolmosen ulkopuolelle: Turkuun, Tampereelle ja viime vuonna myös Lahteen.
Normaalia edullisempi hinta houkuttelee testaamaan uusia makuja ja paikkoja. Tämänkertaisilla SYÖ!-viikoilla on Lahdessa mukana yhdeksän ravintolaa - kaikki jo SYÖ!misen vanhoja tekijöitä.
Mukana olevissa lahtelaisravintoloissa odotukset ovat korkealla, sillä aiemmat kokemukset kamppiksesta ovat olleet hyviä.
”SYÖ!-viikot on ollut alusta asti toimiva kampanja. Se on tuonut uusia asiakkaita, mutta myös kanta-asiakkaamme ovat hyödyntäneet tarjouksia ahkerasti.”, kertoo Fresno American Dinerin toimitusjohtaja Outi Mertamo ja jatkaa:
”Ravintolasta sanottiin, ettei minun kannata pariin päivään soitella, kun siellä on niin paljon varauksia ja siis kiireisiä hetkiä luvassa. Se sopii minulle oikein hyvin!”
Muista kampanjassa mukana olevista ravintoloista tulee tälle vahvistusta, kun niiden tarjoilijat huikkaavat ohi mennessään, etteivät nyt ehdi oikein jutella, koska on niin paljon asiakkaita - mutta että oikein hyvin siis menee!
SYÖ!-kampanja houkutteli heti lauantai-iltana jopa niin paljon väkeä liikkeelle, että ravintolaruuasta nauttimaan tulleet Ville Heiskanen, Tuomo Lehtinen ja Jonna Kumpulainen kävivät parissa SYÖ!-kampanjaravintolassa vain todetakseen, että ne ovat täynnä, kunnes päätyivät Fresnoon.
”Katottiin kohteet netistä ja siitä listasta sitten valittiin, mihin mennään”, kertoo Ville Heiskanen.
Nyt siis kaikki kipin kapin SYÖ!mään! Osallistu kampanjaan myös somessa #syö10 - voit voittaa ilmaisen aterian!
Lahdessa ravintolakenttä etenee harppauksin ja se, että 13 ravintolaa oli valmiina lähtemään heti ensimmäisille SYÖ!-viikoille, kertoo halusta opettaa kaupunkilaiset syömään ravintolassa yhä useammin. Ravintolan silmin kilpailu saattaa tuntua aluksi pelottavalta ajatukselta, mutta fakta on se, että ennen kuin kaupungista löytyy runsaasti kiinnostavia ravintoloita, eivät ihmiset halua niitä massoittain hyödyntää.
“Lähdimme SYÖ!-viikoille, koska haluamme nähdä, miten homma lähtee tässä kaupungissa liikkeelle. Hirveästi ei jännitä, sillä Amarillo on keskeinen paikka, meillä on paljon kampanjoita ja olemme aina kaikessa mukana”, kertoo ravintolapäällikkö Anne Joenkoski Lahden Amarillosta.
Keskustan ytimessä toimiva “Lahen Rillo” on monien muiden tavoin kärsinyt viimeisen vuoden aikana keskustan suuresta remontista, mutta nyt valoa näkyy rakennustyömaan tunnelin päässä, vaikka Aleksanterinkadun katukivetykset jouduttiinkin repimään auki huhtikuun alussa uudelleenasennusta varten.
“Tänne on tullut ihan valtavasti uusia ravintoloita, vaikka tuntuu, että niitä kuolee samalla tahdilla. Tilanne on haastava, mutta positiivinen pöhinä on olemassa. Aleksanterinkadun rempan suhteen kaikki yrittäjät odottavat, että vihdoinkin saataisiin Lahteen enemmän elämää”, Joenkoski sanoo.
Miten Amarillossa suhtaudutaan kovenevaan kilpailuun ravintolakentällä?
“Näen sen positiivisena asiana. Ihmiset oppivat käymään ravintoloissa ja ylipäätään palaavat keskustaan, joka on ollut useamman vuoden hiljainen.”
“Onneksi olemme kuuluneet niihin ravintoloihin, jotka ovat selviytyneet hyvin. Nyt Lahdessa on herännyt yhteishenki yrittäjien välillä, että kaikki yrittää yhdessä järjestää tapahtumia ja tehdä kaikkea mahdollista.”
Artesaanipizzakumous
H16-liveklubin kanssa samassa kiinteistössä toimiva Saha Pizza & Bar lähti mukaan SYÖ!-viikoille kuultuaan kampanjasta hyvää sisarravintolastaan Turusta. Ravintolan tarkoituksena on laadukkaiden artesaanipizzojen avulla laajentaa suomalaisten käsitystä pizzasta.
“Meillä on liikaa kinkku-ananas-aurajuusto-pizzaa tarjolla. Kaikki käyttää samoja raaka-aineita, eikä kukaan uskalla kokeilla mitään uutta. Pizzakäsitystä on vaikea muuttaa. Meillä on esimerkiksi Simeoni-pizza, missä on tuore viikuna, jonka nähdessään listalla asiakas säikähtää, vaikka eihän se täynnä ole sitä viikunaa”, Sahan Heidi Koskinen sanoo.
Koskinen toivoo ulkonasyömiskulttuurin leviävän Lahdessa.
“Viikonloput on hyviä. Ihmiset käy Lahdessa viikonloppuisin syömässä ulkona, se on ollut aina käytäntö tässä kaupungissa. Sitä kulttuuria pitäisi saada, että käydään viikollakin. Ravintolakenttään toivoisin enemmän yksityisiä ravintoloita ketjujen rinnalle.”
Nepalilaisia makuja
Ravintola Himnadi on yksi viidestä Lahden nepalilaisesta ravintolasta. Tiskin takana hääräävä Roel Oli törmäsi SYÖ!-viikkoihin jo Helsingissä työskennellessään.
“Olin muutamassa nepalilaisessa ravintolassa töissä ja huomasin, että kampanja toimii aika hyvin. Kun tulin Lahteen, tiedustelin heti muutamalta kaverilta, että onko täällä vastaavaa, mutta ei vielä ollut. Kun meitä kysyttiin mukaan, halusin heti lähteä ja katsoa, miten kaupunkilaiset suhtautuu tähän.”
Hän on varovaisen skeptinen lahtelaisten valmiuteen rynnätä joukolla ravintoloihin.
“Mun ymmärrys lahtelaisista on, että ne on vähän jäykkiä. Toivottavasti he lähtevät sieltä kotipihalta.”
“Mulla on aika hyvin asiakaskuntaa. Vaikka näin pienessä kaupungissa on viisi nepalilaista, meidän puolesta se ei ole mikään hätätilanne. Halusimme mukaan, jotta tänne tulisi niitä, jotka ei ole vielä uskaltautunut.”
“Pettymystä ei saa tulla”
Bus Burgerin Ismo Siitonen halusi ravintolan mukaan SYÖ!-viikoille, koska ei halua puuhastella vain omia juttuja.
“Lähdettiin mukaan, koska tää on valtakunnallinen kampanja. Me halutaan olla mukana tällaisessa yhteistoiminnassa. Me ollaan samalla viivalla kuin kaikki muutkin. Asiakas päättää, mitä haluaa, tai käy vaikka kaikissa.”
Uudet ravintolat ja sitä myötä koventuva kilpailu eivät Siitosta pelota.
“Olen sanonut koko ajan, että tervetuloa. Aina tarvitaan uusia vaihtoehtoja asiakkaalle, me kyllä pidämme pintamme, tasomme ja kiinnostavuutemme. Ravintoloita on tullut todella paljon lisää, ja mitä oon kuullut, niitä on tulossa lisää, joten kyllä siellä kaikkien pitää olla vähän varpaillaan, mitä tapahtuu.”
Siitosen mielestä on hyvä, että ravintolakentällä nähdään myös luonnollista poistumaa.
“Pettymystä ei saa tulla. Oon tosi tyytyväinen, että lähtee pois paikkoja, jotka ei toimi. Asiakas käyttäytyy hyvin paljon niin, että jos ensimmäinen mielikuva on huono, niin se ei mene uudestaan.”