Valkoisen syyllisyydentunnon, etnisen häpeän ja maanisen puolestaloukkaantumisen uusi Suomen ennätys saavutettiin viime keskiviikkona, kun Oulun Ylioppilaskunta ja Radio Helsinki alentuivat nuolemaan ammattiloukkaantujien kengänpohjia.
Oulun ylioppilaskunta mainosti vuosijuhlaviikkonsa kunniaksi perheellisille opiskelijoilleen järjestettävää musiikkileikkikoulua. Tyhmempi olisi ajatellut, että tällainen teemapäivän muskari olisi ollut kaikille kiva juttu, mutta ilmeisesti pohjoisen puhdasrotuiset herrakansan edustajat olivat bonganneet videolta noitarummun ja myrsky vesilasissa oli valmis.
Tuo kyseinen lyömäsoitin tosin on itsensä saamelaisten valmistama ja hankittu yliopistolle, jotta saamelaisopiskelijat voisivat edistää omaa kulttuuriaan kasvatustieteellisessä tiedekunnassa. Videolla kukaan ei edes koskenut rumpuun, vaan se oli vitriinissä lukkojen takana. Mutta silti, se on kuulkaa paha se, jos valkoinen ihminen on noitarummun kanssa edes samassa rakennuksessa. Tai ajatelkaapa sitä kauhistusta, jos saastaiset valkoiset lapset leikkisivät noitarummun paukkeessa? Sellaista imperialistista ja kolonialistista ilakointia ei missään tapauksessa voi hyväksyä!
Jokainen akatemiaa hiemankin tunteva tietää, että humanistisissa tiedekunnissa monen on pärjätäkseen jo pakko allekirjoittaa poliittisen korrektiuden teesit kyseenalaistamatta, ja sama trendi vaikuttaisi kyllästäneen lähes koko opiskelijapolitiikan kentän. Niinpä ylioppilaskunta lievensi valkoisen miehen taakkaansa julkisin katumusharjoituksin ja vaati kyseisen lyömäsoittimen poistamista yliopiston tiloista. Kaupantekijäisiksi järjestettiin vielä kriisipalaveri GieKu ry:n kulttilaisten kanssa. Näin kuulemma vältetään eksotisoimasta ja loukkaamasta saamelaisia, tai jotain.
Minä kyllä rehellisesti haluaisin kuulla, että onko saamelaisten enemmistö oikeasti tästä uhristatusta ylikorostavasta sortoretoriikasta samoilla linjoilla näiden muutamien aktivistien kanssa? Epäilen nimittäin todella vahvasti, enkä nähdäkseni edes syyttä. Ainakin viime vuonna, Suomen Kuvalehden julkaisemassa, saamelaisia käsitelleessä artikkelissa tätä ammattiloukkaantumista vastustavilla saamelaisilla tuntui olevan argumentit aika järkevässä linjassa.
Joka puolella siirtomaatyylistä sortoa näkevillä aktivisteilla taas vaikuttaisi olevan vaikeampaa perustella kantaansa ottaen huomioon, ettei saamelaisuus ns. yhtenäiskulttuurina ole yhtään sen vanhempi kuin suomalainenkaan kulttuuri. Tietysti saamelaisia on kohdeltu huonostikin valtion taholta, mutta jutut siirtomaaherrojen sortamasta alkuperäiskansasta ovat lähinnä saamelaisnationalistien kehittämiä kansallisromanttisia tarinoita. Nämä jutut eivät mielestäni eroa merkittävästi esimerkiksi suomalaisnationalistien monokulttuurifantasioista.
Sorron sijaan nykysaamelaiset itse asiassa nauttivat muuhun väestöön nähden varsin merkittäviä erioikeuksia, kuten mm. vahvasti saamelaisten käsissä olevan poronhoidon tukia, saamelaiskäräjien tukia sekä laajempia kalastusoikeuksia. Samalla tämä saamelaiset ovat luoneet rotupuhtauden vaalimisesta aivan oman taiteenlajinsa, kun saamelaisyhteisön sisällä on väännetty vuosikymmeniä kättä siitä, kuka oikeasti saamelainen ja kuka ei? “Lantalaiset”, eli ei-saamelaiset, suljetaan armotta ulos saamelaiskäräjiltä, joiden etnistä puhtautta saamelaiskäräjien hallitus vahtii mustasukkaisesti saamelaislain nojalla. Miettikääpä millainen hulina politiikassa alkaisi, jos joku äityisi ehdottamaan suomalaisuuden määritelmän kirjaamista lakiin kansallisen itsemääräämisoikeuden nimissä?
Mutta oli saamelaisten sisäisistä ristiriidoista mitä mieltä tahansa, niin esittäisin tätä mahdollisesti katsoville saamelaisille kysymyksen: Miettikääpä, ketä mahdollisesti voisi kiinnostaa sellainen kulttuuri lähentymällä ei voi saavuttaa kuin oikeuden tulla syytetyksi vähemmistöjen sortajana sekä joutua pahoittelemaan omaa etnistä perimäänsä? En rehellisesti sanottuna usko, että monikaan saamelainen oikeasti tätä haluaa, poislukien kourallinen eritoten nuoria saamelaisaktivisteja. Teille totean vain, että jos tämä on valitsemanne PR-strategia kulttuurinne vaalimiseksi, niin pitäkää perkele tamburiininne ja hassut hattunne.
Paradoksaalisesti saamelaisaktivistit valittavat, ettei kukaan ymmärrä heidän kulttuuriaan ja sortohistoriaansa samalla, kun vaativat oman kulttuurinsa piilottamista valtavirrasta. Nyt rotuhäpeässään piehtaroivan poliittisesti korrektin akatemian edustajat pistävät rumpunne lukittuun kaappiin, ettei se vahingossakaan enää näy eikä kuulu kenellekään. Siinäpähän sitten valitatte, kun kulttuurinne lakkaa näkymästä kokonaan eikä teitä ymmärretä.
Radio Helsingin tekemä ihmisoikeusrikos taas oli se, että räppäri Stig Dogg sekä kanavan ohjelmapäällikkö Henri Pulkkinen, alias Paperi T, solmivat päähänsä do-ragit, eräänlaiset mustien amerikkalaisten keskuudessa suositut huivit. Eikä aikaakaan, kun joku tonttu lapioi hiekat nivusiin ja herneet hengityselimiin mustien amerikkalaisten puolesta.
Poliittisesti korrektilla, sekä rasismia ja rotuerottelua vastustavalla, logiikalla se, että afroamerikkalaiset ovat aikoinaan käyttäneet huivia tarkoittaa, ettei valkoiset ihmiset ihonvärinsä takia saa pukea do-ragia päähänsä. Hupaisinta on, että niin Stig Dogg kuin Paperi T:kin tekevät rap-musiikkia, joka on leimallisesti afro-amerikkalaisessa kulttuuripiirissä syntynyt musiikkityyli, jonka juuret ulottuvat nimenomaan orjien puuvillapelloilla laulamiin negrospirituaaleihin.
Do-rag ei todellisuudessa ole sen ihmeempi asia kuin mikään muukaan päähine, eikä edes afro-amerikkalaisessa kulttuurissa niitä katsota juurikaan muuna kuin modernina muotiasusteena. Moni motoristi esimerkiksi pitää kypärän alla do-ragia estääkseen kypärätukan muodostumisen, eikä sillä ole mitään kytköstä kenenkään ihonväriin.
Toki monet puuvillapelloilla raataneista orjista on pitänyt huivia, mutta ei nyt leikitä, että kyseessä olisi jokin tietylle kulttuurille täysin ominainen pyhä asia. Huiveja on käytetty ympäri maailmaa jo vuosituhansia lukuisista eri syistä, ja on aivan pähkähullua väittää, että jokin tietty huivimalli olisi jonkin tiettyä etnisyyttä edustavien ihmisten omaisuutta.
Itse asiassa väitän, että moni musta ihminen ei halua tulla liitetyksi do-rageihin millään tavalla. Yhdysvalloissa asuessani näin useammankin pubin ja yökerhon ovella kyltin, jossa kiellettiin sisäänpääsy esimerkiksi lököttävissä housuissa, roikkuvissa paidoissa, väärinpäin käännetyissä lippalakeissa tai do-rageissa. Miksi? Siksi, että niitä kokemuspohjaisesti pidetään heimoaatteisiin hurahtaneiden ihmisten tapana kertoa muille, että mitä heimoa, eli jengiä, he edustavat. Ja kuten tiedämme, sikäläisten jengien taipumus ratkoa lapsellisia kiistojaan väkivalloin on merkittävästi alempi kuin kotimaisilla kansalaisjärjestöaktiiveilla.
Opiskelukaupunkini jenkeissä, Pennsylvanian Chester, oli siihen aikaan, ja on edelleen, yksi rauhattomimpia kaupunkeja väkilukuun verrattuna ja tilastojen puitteissa esimerkiksi Los Angelesin kuuluisaa Comptoniakin pahempi. Kaupungissa siis oli totuttu kaikenlaiseen, mutta kun kilpailevat pikkurikolliset vuoden 2010 kesällä murhasivat saman viikon aikana neljä ihmistä, tappaen harhaluodeilla myös 2-vuotiaan lapsen, niin kaupunkiin julistettiin hätätila. Poliisien lomat peruttiin, partiovuoroja pidennettiin ja ulkonaliikkumiskielto astui ilta-yhdeksän ja aamu-kuuden välillä reilun kuukauden ajaksi.
Jos teidän pitäisi olla rehellisiä itsellenne, ja tiedän ettei sellainen ole nykyään kovasti muodissa, niin näettekö sielunne silmillä noilla murhaajilla päässään lierihatut vai do-ragit? Ja ymmärrättekö, miksi do-rageja nähdään tyypillisemmin ghettoutuneiden jenkkilähiöiden pikkurikollisten ja lapsellista gangsta-imagoa vaalivien räppärien päissä? Kaikkien mustien suosiossa se ei kuitenkaan ole, eikä moni halua olla liitettävissä moisiin alakulttuureihin aivan ymmärrettävistä syistä.
Monien poliittista korrektiutta ylikorostavien ammatti- ja puolestaloukkaantujien isoin ongelma on se, että he ovat mielikuvitusrikkaista kvasiteorioistaan ja itselleen julistamasta uhristatuksesta huolimatta pääosin lounassetelieineksillä elävää, ja työväenluokan palvemaa, keskiluokkaista akatemiaa. Suurin osa heistä ei ole koskaan nähnyt edes etäältä niitä ongelmia, joista he tietämättömyyden tuomalla itsevarmuudella puhuvat. Muiden pitäisi muka hävetä itseään, etnisyyttään ja identiteettiään samalla, kun nämä papukaijat kritiikittä toistelevat jonkun anonyymin nettiin oksentamaa näennäisfilosofiaa näkemättä, että sen ytimessä on antirasismin viittaan puettu eugeniikka.
Kun oikeita ongelmia tai yhteiskunnallisesti merkittävää sanottavaa ei ole, niin uhristatuksen ja some-näkyvyyden varmistamiseksi osa meistä luo itse omat ongelmansa etsimällä maanisesti jotain, mistä loukkaantua. Kun omalta mukavuusalueelta poistuminen tarkoittaa masu täynnä, lämpöisessä vuokratuetussa asunnossa, oman some-kuplan varjelemista banni-nappulan avulla, niin jännitystä todellisuuteen luovat enää noitarummut, neljäntuulenhatut, sulkapäähineet ja polyesteripipot.
https://www.facebook.com/Oulunyliopistonylioppilaskunta/posts/1694410613949017
https://www.facebook.com/Oulunyliopistonylioppilaskunta/posts/1694522513937827
https://www.instagram.com/p/BfdRgpWneSX/
http://www.oulunylioppilaslehti.fi/oyyn-muskarivideolla-esiintynyt-saamelaisrumpu-joutui-kohun-keskelle-kaytto-ja-alkupera-selvitetty/
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/sortoa-sanovat-saamelaiset-jo-usein-siita-tullut-vahan-pakkomielle/?shared=959048-488a84d1-999
https://petralaiti.com/2016/12/29/71-argumenttia-siita-kuka-saa-maaritella-saamelaisen/
https://www.facebook.com/RadioHelsinki/posts/10155306745982653
https://www.neighborhoodscout.com/pa/chester/crime
https://www.neighborhoodscout.com/ca/compton/crime
http://www.city-data.com/crime/crime-Chester-Pennsylvania.html
https://www.nbcphiladelphia.com/news/local/Toddler-Shooting-Victims-Family-Speaks-Out-96442714.html
http://www.delcotimes.com/article/DC/20100619/NEWS/306199974