Jos pakkanen yllättää, on helpotus lähellä: SYÖ!-kampanjaa on nimittäin vielä jäljellä!
Turkulaiset mastermindit ravintoloiden takana tietävät, miten nälkä sammutetaan kokonaisvaltaisesti. Turun SYÖ!-ravintoloiden henkilökunta antaa vinkit siihen, miten nautit illallisestasi tai lounaastasi nyt ja tulevaisuudessa.
SYÖ! pihvisi mediumina
Rantakertun ravintolapäällikkö Tero Virtalalle yksi asia on vissi: burger-pihvi pitää saada mediumina. Vaikka nykyisin lihan laatuun panostetaan burger-paikoissakin, on keskeltä pinkki pihvi yhä monelle kirosana.
”Kyllä se vaan on mediumina niimbal mehukkaampi ja parempi se pihvi”, Virtala huokaisee.
Haluat sitten pihvisi kypsyysasteella tartar tai läpipaistettuna, henkilökunnaltakin kannattaa kysäistä, mitä he suosittelevat.
”Koko hampurilainen on aivan eri tuote, kun pihvin paistaa hyvin. Kyllä sitä jokaisen kannattaa ainakin kerran koittaa”, Virtala vinkkaa.
Kokeile kasvista
Hello! American Dinerin ravintolapäällikkö Lotta Rautiainen kertoo, että kasvisannoksia menee tasaisesti. SYÖ!-viikoillakin kampanja-annoksena oleva Las Vege –burger on osoittautunut hitiksi.
Rautiainen toivoo, että palautetta kasvisruokiin liittyen tulisi enemmän. Usein ravintoloilla ei ole mahdollisuuksia pitää listalla samaa määrää kasvisannoksia kuin tavallisia. Sen vuoksi niihin haluttaisiin panostaa entistä enemmän.
”Mielellään kuulisimme aina, mitä ihmiset tykkäävät! Kasvisannoksia kuitenkin menee niillekin, jotka eivät ole kasvissyöjiä”, Rautiainen kertoo.
Vaikka Hello!-dinerin päätuotteena ovat hampurilaiset, on myös salaattien suosio kasvanut tasaisesti. Pupunruoasta ei todellakaan ole kyse, sillä Hello!:n salaatit ovat ennen kaikkea ruokaisia.
”Kyllä salaatinkin pitää olla sellainen syötävän kokoinen, täyttävä ja herkullinen. Ei sillä tavalla, että siinä on pari salaatinlehteä, tomaattisiivu ja muutama pala jotain muuta”, Rautiainen tuumaa.
Sano se somessa
Sosiaalisen median maailma on vienyt myös ravintolabisneksen uudelle tasolle. Instagramissa on jo lähes jokainen itseään kunnioittava ravintola, Facebook alkaa jo olla vanhaa kauraa.
Ravintolakävijöiden on helppo ilmaista toiveitaan tai mielipiteitään sosiaalisessa mediassa, eivätkä ne jää pyörimään Denniksen aluepäällikkö Susanna Helanderin mukaan pelkästään bittiavaruuteen.
”Tietenkin kerromme Denniksen omaa tarinaa somessa, mutta kyllä se on ihan ennen kaikkea sitä, että halutaan kuulla, mitä asiakkaamme ajattelevat”, Helander kertoo.
Kysy vaihtoehdoista
Pippurimyllyn ja Kortteliravintola Hugon kokki Natalie Valterin mielestä asiakaspalvelukulttuuri on kaukana kuolleesta. Valterin keittiössä asiakasta kuunnellaan kaikissa asioissa: nykyisin asiakkaiden ruokarajoitteet on huomioitava, jos keittiö haluaa säilyttää kävijänsä.
”Toiveet otetaan tietenkin vastaan. Välillä tulee pattitilanteita, mutta kyllä jokaisella aina keksitään jotain mieluista”, Valter vakuuttaa.
Valterin mukaan asiakkaat yllättyvät yhä usein siitä, kun lisukkeiden vaihto ei olekaan iso juttu. Osa ravintoloista ei pyyntöihin tietenkin yhtä suopeasti suhtaudu.
”Meillä saa vaihtaa vaikka kaiken, jos haluaa”, Valter nauraa.
Tsekkaa myös muut SYÖ! Turku -ravintolat!
Teksti ja kuvat: Milla Hägg