Vaalirahoituksen saloista

  • WilleWau

Pikku hiljaa alkavat politiikkojen vaalirahoituksen erilaiset kytkennät tulla ilmi.

Toisaalta herää kysymys, että onko menossa vain tarkkaan käsikirjoitettu harhautusoperaatio, jolla saadaan huomio kiinnitettyä pois vieläkin isommista väärinkäytöksistä?

Rahoituksen vastaanottamisessa ei ole mielestäni mitään hävettävää, kunhan äänestäjänä pystyn arvioimaan onko esimerkiksi eduskuntaan valituksi tuleva todellinen kansan edustaja vai sisään ujutettu elinkeinoelämän lobbari tai korporaatioiden edunajaja?

- - - - - -

Nopealla rytmillä homma saadaan hanskaan jo ennen kunnallisvaaleja.

Lauri Tarastin työryhmä voi sitten jatkaa rauhassa pohdintojaan vaikka eduskuntavaaleihin 2015 asti.

Seuraavat muutokset saadaan nopeasti voimaan asetuksella vaalirahoitusta koskevaan lakiin:

1. Mikäli vaaleilla valittu jättää erittelemättä vaalirahoituksensa maksajat, niin rangaistuksena voidaan tuomita enimmillään sakkoja valitun vaalikampanjan kokonaisbudjetin verran.

2. Ilmoitettavan vaalirahoituksen summan alarajana on voimassa olevan alimman toimeentuloturvan tai kansaneläkkeen perusosan kuukausittainen rahasumma.

3. Ennen äänestämisen alkamista vaalirahoituksen kertymistä äänestäjien tulee voida seurata kunkin ehdokkaan/puolueen kampanjan aikana internetistä.

4. Valittujen tulee esittää yksinkertainen erittely valituksen tulemisen jälkeen vaalikampanjan tuloista ja menoista alkuperäisin kuitein todistettuina.

Edut:

* vaalikampanjoinnin hinta alenee ja lobbarit pysyvät lestissään.
* päättäjät pysyvät selvillä köyhimmän kansanosan taloudellisesta tilanteesta.
* valituiksi tulleille ei tule enää yllätyksenä se, että keneltä sitä rahaa oikein tulikaan.

Mielenosoitus 13.6.2008 Helsinki
Mielenosoitus 13.6.2008 Helsinki

Siitä päästäänkin seuraavaan kansallisesti isoon aiheeseen, joka on edelleen selvittämättä.

Kyse on lakisääteisistä vakuutuksista ja miljardeista euroista.

Mitkä ovat poliittisten päättäjien ja virkamiesten suorat sekä omien lähiomaisten kautta nivoutuvat yhteydet yksityisesti toimiviin vakuutusyhtiöihin, jotka hoitavat Suomen valtion ulkoistamana lakisääteisten eli kaikille pakollisten vakuutusten aluetta.

Kyseessä on julkisen vallan antaminen tuntemattomilla pelisäännöillä yksityisten yritysten haltuun ja käyttöön.

Kuitenkin laillisuusvalvonta on jätetty kuitenkin alan itsensä tai sille myötämielisten käsiin!

Päätoimittaja Tapani Miettinen - Tapaturma-lehti 3/2007:
(Myös Tapaturmavakuutuslaitosten liiton – TVL toimitusjohtaja)

”Lakisääteisen tapaturmavakuutuksen sosiaalivakuutusluonnetta hämärtää se, että toimeenpano Suomessa, päinvastoin kuin useimmissa maapalomme järjestelmissä, on delegoitu yksityisille vahinkovakuutusyhtiöille sekä Valtiokonttorille ja Maatalousyrittäjien eläkelaitokselle.”

Laillisuusvalvonnassa mustia aukkoja
Laillisuusvalvonnassa mustia aukkoja

Kansalaisten vaikutuskeinot epäkohtiin:

* suorat yhteydenotot päättäjiin
* mielenosoitukset, kuten perjantaina 13.6.2008

* * * *

Päivitys 23.8.2024

Aiheen isosta kuvasta 2020-luvulla;

Tule apuun EU! Tai joku muu?
Julkaistu: 14 syyskuun, 2021 | Kirjoittanut: Suomi 2017 verkosto

https://suomi2017.wordpress.com/2021/09/14/tule-apuun-eu-tai-joku-muu/

(10. Kaiken takana suomalaiseen markkinatalouteen uskovat demarit 2020?)

Tämä blogikirjoitus ei ole kommentoitavissa.