Tämä mainio ja ajankohtainen kirja, joka auttaa havaitsemaan, mistä milloinkin propagandassa on ollut ja tulee olemaan kysymys?
Jos propaganda on sitä, että
viestin,
mainoksen,
artikkelin,
juorun,
tutkimuksen,
raportin,
huhun,
gallupin,
meemin tai uutisen
liikkeelle lähettäjä, haluaa vastaanottajan toimivan tai alkavan ajattelemaan haluamallaan tavalla, niin propaganda eri muodoissaan, jatkaa muodonmuutostaan myös uusien sukupolvien kohdalla. Sen hyvine ja huonoine puolineen.
Keskustan ja sdp:n kolmen vuosikymmenten valtakauden jälkeen; kokoomuksen ekosysteemi porskuttaa monien alojen kärjesssä. Ylen ja kaupallisten medioiden päätoimittajien, eduskunnan sekä tasavallan presidentin kanslian kautta hallitukseen koukaten. Monien erittäin vaikutusvaltaisten etujärjestöjen ja lobbaustoimistojen johtopaikkoja unohtamatta.
Eikä tuossa mitään.
Vaan toivottavasti ensin käydään eduskuntavaalit ja sitten vasta jaetaan hallituspaikkoja eri puolueiden kesken.
* *
Tässä kohta seuraavassa postauksessa; muutama ajatuksen tyttönen, josko äänestysprosentit saataisiin nousu-uralle, vaikka sellaisen ehdotuksen poikasen kanssa, että äänestäjät tietävät ennen vaaleja, minkälaiseen politiikkaan kukin puolue voi sitoutua ja minkä puolueiden kanssa kukin puolue voi mennä hallitukseen.
Mukana myös Ylen 8.2.2018 julkaiseman gallupin kannatusprosentit totuusleikkuroituina:
"Äänestysprosentit eri vaaleissa"
Julkaistu helmikuu 12, 2018
by Suomi 2017 - Suomi 2025?
Seuraavien eduskuntavaalien vahvistettu ajankohta on huhtikuussa 2019. Tosin näyttää siltä, että kaikki on vielä tulevien eduskuntavaalien suhteen mahdollista. Niin ajankohdan kuin sen lopputulemien suhteen.
En tiedä paljonko Suomessa on toimittajia, mutta tuntuu ihmeelliseltä, ettei tiedotusvälineissä vieläkään ole julkaistu tarkkaan aikajanaan perustuvaa tilannekuvaa siitä, mitä tapahtui ennen perussuomalaisten puoluekokousta, sen aikana ja jälkeen.
Aikajanan yläpuolelle tiedot siitä, että kuka teki mitäkin ja keiden kanssa toimien?
Aikajanan alapuolelle tiedot siitä, että mitä pitkäkestoiseen julkisuuden valokeilaan joutunut pääministeri Juha Sipilä on sanonut. Aikajanalle on tärkeää saada myös tietolähteet näkyviin.
Tuosta kuvakoosteesta voinee vetää "Ei me lobbareita kuunnella. Luetaan vain heiltä tulleet sähköpostit ja viestilaput sekä toteutetaan heidän toiveensa" - johtopäätöksen?
Nimittäin. Yksi polku perussuomalaisten hajoittamiseen ja hallituksen pystyssä pysymiseen on selvittämättä.
Mitkä mahtoivat olla erittäin isoja omia, esimerkiksi; sote-intressejä omaavien etujärjestöjen ja niiden jäsenjärjestöjen ohjaustoimenpiteet, kun perussuomalaiset louhittiin oppositioon?
Eikä tuossa kaikki.
Miten monta nykyisen hallituksen erityisavustajista ja valtiosihteereistä tulevat erilaisista etujärjestöistä? Tai lobbaustoimistoista?
Esimerkki edellisen hallituksen sisältä. Kuka on Pia Pohja ja kenen valtiosihteerinä hän toimi? Entä mikä on hänen edeltäjänsä Vesa Rantahalvarin työpaikka?
Voisiko tässä Suomi 2017 kuvakoosteessa olla vinkkiä sille, että miksei iso kohulla perustettu vakuutuslääkärijärjestelmän avoimuutta pohtinut työryhmä saanut mitään aikaiseksi? Siis, jos ajatellaan parannuksia potilaan/vakuutetun asemaan.
Suhteisiinhan elämä pitkälti perustuu. Niin verkossa kuin tosielämässä. Olemme aina eläneet uusien tapahtumien keskellä, mutta yhteismitallisesti niitä on vaikea väliin huomata, kun olemme entistä riippuvaisempia tiedonvälityksestä. Varsinkin yhteiskunnallisesti asioiden suhteen. Mitä meille kerrotaan ja mitä taas ei?
Samalla kun niin sanotun virallisen journalismin alalla tapahtuu ja rytisee koko ajan, niin tarjolle tulleita tiedonvälityksen tyhjiä aukkoja on tullut täyttämään uusia yrittäjiä. Niistä Kauppalehti kertoi 14.7.2016 raflaavasti näin.
Pohjoisranta on alan toiseksi suurin toimisto. Sen myyntikate laski viime vuonna 1,7 prosenttia 4,7 miljoonaan euroon ja liiketulos putosi 816 000 euroon.
Toimitusjohtaja Jouni Heinosen mukaan ongelmia aiheuttaa voimakas hintakilpailu: jokaista kilpailutusta on mahdoton voittaa.
”Hinnat ovat välillä ihan poskettoman huonoja. Emme halua lähteä sellaiseen mukaan, ja se on varmasti yksi laskua selittävä tekijä”, Heinonen sanoo.
Lisäksi Heinonen huomauttaa monen kilpailijan tarjoavan palveluita Pohjoisrantaa laajemmin. Sekin aikoo laajentaa palvelutarjontaansa tänä syksynä, mutta Heinonen ei vielä kerro asiasta tarkemmin.
Lähde: Kauppalehti 14.7.2016 - Ellun Kanat ja Miltton vetävät viestinnän kiitoa
Peli on tuollakin alalla kovaa, mutta Kauppalehdenkin jutun mukaan ilmeisen erittäin kannattavaa? Vaan mitä nuo jutussa mainitut laajemmat palvelut mahdollisesti ovat? Mitä kaikkea, millä keinovalikoimilla ja keiden toimesta niitä tarjotaan? Miksi lobbausta vältellään sanana entistä kiivaammin?
Yksi näkökulma tästä Suomi 2017 - blogin artikkelista:
← Pankkien panttivangit Lobbaustoimistot
Julkaistu heinäkuu 19, 2016
by Suomi 2017 - Suomi 2.0
Yksi vähälle huomiolle jäänyt vaikuttajaryhmä tulee päivänvaloon tässä artikkelissa. Isolla rahalla toimivat lobbaus- ja viestintätoimistot, jotka olivat erittäin vahvasti edustettuina viime viikolla vuoden 2016 SuomiAreena – tapahtumassa Porissa. Varhaisesta aamusta myöhäiseen yöhön. Kuin myös koko SuomiAreena – tapahtumaa seuranneen viikonlopun Porin Jazzeissa. Sen VIP-alueilla.