Finngate skandaalin alkupuroilla

  • WilleWau

Suomessa lakisääteisiä vakuutuksia eli kaikille pakollisia vakuutuksia hoitavat Suomen valtion ja eduskunnan säätämän lainsäädännön turvin yksityiset vakuutusyhtiöt.

Vain valtion työntekijöitä koskevat vakuutukset ovat valtion omistaman Valtiokonttorin hoidossa.

Lakien mukaiset pakolliset vakuutukset pitää olla olemassa:
1. työtapaturmia
2. ammattitauteja
3. liikennevahinkojen
4. potilasvahinkojen
5. lääkevahinkoja varalle.

Vakuutukset 1-3 ovat tapauskohtaisesti lainsäädännössä korvattavia. Vakuutukset ovat korvausten osalta sidottu tiettyä vahinkovakuutusta harjoittavaan yhtiöön sekä vahinkotapausta koskevaan lainsäädäntöön.

Vakuutukset 4-5 ovat tapauskohtaisesti korvattavia. Vakuutukset ovat sidottu poolimuodossa toimivaan vakuutusyhtiöiden ja alan toimijoiden muodostamaan korvausjärjestelmään sekä vahinkotapausta koskevaan lainsäädäntöön.

- - - -

Lisätietoja osoitteessa:
http://www.vakes.fi

SALATTUA VAKUUTUSLÄÄKÄRI- JA SULJETTUA ERITYISTUOMIOISTUINJÄRJESTELMÄÄ KOSKEVA LAINSÄÄDÄNTÖ

Lait säätävä nelikanta muodostuu työmarkkinajärjestöjen keskusjärjestöistä (2), valtion edustajista ja vakuutusalan keskusjärjestöistä. Nelikannan valmistavat lait eduskunta hyväksyy ilman muutoksia ns. kumileimasin menettelyllä.

Nelikannassa on myös luotu lakisääteisistä vakuutuksista syntyviä riitatapauksia kirjallisesti ratkaiseva suljettu erityistuomioistuin- sekä sen sisälle tiukasti integroitu vakuutuslääkärijärjestelmä.

Suomalaisessa lakisääteisessä vakuutusjärjestelmässä on siten mahdotonta saada tasavertaista käsittelyä ylivertaisessa asemassa olevia yksityisiä vakuutusyhtiöitä vastaan. Tämän on muun muassa oikeusministerinä toiminnut Johannes Koskinen useampaan kertaan todennut tiedotusvälineissä.

Viimeksi Satakunnan Kansassa kesällä 2006.

Asioita ratkaiseva vakuutuslääkäri perustaa kantansa vakuutuslääketieteeseen, joka on vakuutusyhtiöiden kehittämä ja hallinnoima suljettu tieteenala.

Vakuutusala maksaa suljetusta erityistuomioistuinjärjestelmästä aiheutuvat vuosittaiset kulut. Tällä hetkellä se tapahtuu oikeushallintomaksun nimellä.

Vakuutusala kouluttaa erityistuomioistuimen ratkaisukokoonpanoon kuuluvat vakuutuslääkärit sekä valvoo ratkaisukokoonpanoon kuuluvien vakuutuslääkärijäsenten toimia. Virallisesti puhutaan ”maan vakiintuneesta oikeuskäytännöstä.”

Keskeisiä toimipaikkoja vakuutusyhtiöille ovat ensimmäisen tuomioistuinasteen lautakunnat. Kuten tapaturma-asioiden ja työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunnat, joissa toimii valittuina jäseninä vakuutusyhtiöiden omia ylilääkäreitä.

Ratkaisukokoonpanoon kulloinkin kuuluva vakuutuslääkärijäsen toimii tuomarinvalan vannoneena, jolloin kaikki hänen lausumansa pysyvät salaisena asianomaiselta itseltään.

Vaikkakin valtaosassa valitustapauksia ratkaisun pääpaino sekä perustelut pitäisivät perustua avoimen kliinisen lääketieteen löydöksiin ja niistä seuraaviin loppupäätelmiin.

Ylimmän lakisääteisiä vakuutuksia käsittelevän oikeusasteen vakuutusoikeuden ylituomari Timo Havun esityksen myötä vakuutuslääkärijäsenen lausumat kaikissa erityistuomioistuinjärjestelmän tuomioistuimissa ovat jatkossa salaisia asianomaiselta itseltään 80 vuotta päätöksen antamisesta. (HE 12/2006)

Tämä mahdollistaa sen, että suomalaisten systemaattisten oikeusmurhien jatkuminen ja peittely onnistuu ”lainvoimaisesti” entistä paremmin.

- - - - -

Lisätietoa muun muassa ”vakuutusyhtiölääketieteestä”:
http://therapiafennica.fi/

ENSIMMÄISEN ASTEEN LAUTAKUNTIEN PUOLUEETTOMUUDESTA

Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnan (tapaturmalautakunta) kohdalla voit vedota seuraavasta lakitekstistä (681/2005) löytyviin kohtiin, joka löytyy kokonaisuudessa osoitteesta: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2005/20050681

53 §
Tapaturmavakuutusasioissa toimivat muutoksenhakueliminä tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunta, vakuutusoikeus ja korkein oikeus.

- -

LÄÄKÄRIJÄSENEN TULEE OLLA VAKUUTUSLÄÄKETIETEESEEN PEREHTYNYT LAILLISTETTU LÄÄKÄRI.

53 I §
TAPATURMA-ASIOIDEN MUUTOKSENHAKULAUTAKUNNAN TOIMINTA RAHOITETAAN LAKISÄÄTEISTÄ TAPATURMAVAKUUTUSTOIMINTAA HARJOITTAVILTA VAKUUTUSLAITOKSILTA PERITTÄVILLÄ OIKEUSHALLINTOMAKSUILLA

Eli työtapaturma-asioiden ja ammattitautiasioiden tuomioistuinkäsittelyn toinen osapuoli kouluttaa ratkaisukokoonpanossa istuvan lääkärijäsenen ja maksaa tuomioistuimien vuosittaiset kulut.

* * * *

Työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunnasta muuttamisesta annetussa laissa (1298/2006) voit vedota seuraaviin kohtiin ja joka löytyy kokonaisuudessaan seuraavasta osoitteesta: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20061298

2 §
Muutoksenhakulautakunnan puheenjohtajat ja jäsenet

- -

… MUUTOKSENHAKULAUTAKUNNAN MUUT 32 JÄSENTÄ OVAT SIVUTOIMISIA. HEISTÄ SEITSEMÄN JÄSENEN TULEE OLLA VAKUUTUSLÄÄKETIETEESEEN PEREHTYNEITÄ LAILLISTETTUJA LÄÄKÄREITÄ.

16 §
Muutoksenhakulautakunnan talouden perusteet

TYÖNTEKIJÄN ELÄKELAIN 3 §:SSÄ MAINITTUJEN LAKIEN MUKAISESTA ELÄKETURVASTA VASTAAVAT TYÖELÄKELAITOKSET OVAT VELVOLLISET SUORITTAMAAN VUOTUISEN OIKEUSHALLINTOMAKSUN. TYÖELÄKELAITOKSILTA PERITTÄVÄ OIKEUSHALLINTOMAKSU VASTAA NIITÄ KOKONAISKUSTANNUKSIA, JOTKA AIHEUTUVAT MUUTOKSENHAKULAUTAKUNNALLE TÄSSÄ LAISSA SÄÄDETTYJEN MUUTOKSENHAKUA KOSKEVIEN TEHTÄVIEN HOITAMISESTA.

Eli työkyvyttömyyseläkkeisiin liittyvän tuomioistuinkäsittelyn toinen osapuoli kouluttaa ratkaisukokoonpanossa istuvan lääkärijäsenen ja maksaa tuomioistuimien vuosittaiset kulut.

- - - - -

EUROOPAN IHMISOIKEUSSOPIMUKSEN TOTEUTUMATTOMAT KOHDAT

Kun otetaan huomioon lakisääteisiä vakuutuksia varten nelikannassa luotu salattu vakuutuslääkäri- ja suljettu erityistuomioistuinjärjestelmä.

6 artikla - Oikeus oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin

1. Jokaisella on oikeus kohtuullisen ajan kuluessa oikeudenmukaiseen ja julkiseen oikeudenkäyntiin laillisesti perustetussa riippumattomassa ja puolueettomassa tuomioistuimessa silloin, kun päätetään hänen oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan tai häntä vastaan nostetusta rikossyytteestä. Päätös on annettava julkisesti, mutta lehdistöltä ja yleisöltä voidaan kieltää pääsy koko oikeudenkäyntiin tai osaan siitä demokraattisen yhteiskunnan moraalin, yleisen järjestyksen tai kansallisen turvallisuuden vuoksi nuorten henkilöiden etujen tai osapuolten yksityiselämän suojaamisen niin vaatiessa, tai siinä määrin kuin tuomioistuin harkitsee ehdottoman välttämättömäksi erityisolosuhteissa, joissa julkisuus loukkaisi oikeudenmukaisuutta.

13 artikla - Oikeus tehokkaaseen oikeussuojakeinoon

Jokaisella, jonka tässä yleissopimuksessa tunnustettuja oikeuksia ja vapauksia on loukattu, on oltava käytettävissään tehokas oikeussuojakeino kansallisen viranomaisen edessä siinäkin tapauksessa, että oikeuksien ja vapauksien loukkauksen ovat tehneet virantoimituksessa olevat henkilöt.

HYVÄ TIETÄÄ EUROOPAN IHMISOIKEUSTUOMIOISTUIMEEN VALITTAMISESTA:

Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen voi valittaa asiasta, joka kuuluu Euroopan ihmisoikeussopimuksessa tai siihen liittyvissä lisäpöytäkirjoissa liittyviin oikeuksiin.

Valitus voi kohdistua vain valtioon, toisin sanoen ainoastaan viranomaisen tai julkista valtaa käyttävän toimintaan.

Euroopan ihmisoikeustuomioistuin ei voi muuttaa kotimaisten tuomioistuinten päätöksiä, mutta se voi todeta sopimusvelvoitteiden tulleen laiminlyödyiksi ja oikeuksien tulleen loukatuiksi.

Tuomioistuin voi myös määrätä valtion maksamaan vahingonkorvauksia ja oikeudenkäyntikuluja.

Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen voi valittaa vasta siinä vaiheessa, kun kaikki kansalliset oikeussuojakeinot on käytetty.

Valitus Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen tulee laatia kuuden kuukauden kuluessa korkeimman kansallisen oikeusasteen päätöksen saamisesta.

* * * *

Päivitys 10.8.2024

Aiheen isosta kuvasta 2020-luvulla:

EU-vaalit 2024 – Suomalaisen oikeusvaltion läpivalaisun next-level
- Julkaistu: 7 kesäkuun, 2024

Faktaa vai fiktiota? Vai filunkia? Euroopan unionin kivijalka on rakentunut, ainakin päättäjiemme puheissa, kolmen peruspilarin varaan. Ne ovat demokratia, oikeusvaltio ja ihmisoikeudet.

Kuitenkin vuoden 2024 Suomi on vasta rakentamassa itselleen noita peruspilareita. Isoin haaste tulee katu- ja ruohonjuuritason suomalaisten kannalta tässä. Yksi erittäin iso julkisen vallan käyttöön perustuva ja useiden miljardien liiketoiminta-alue Suomessa on Euroopan unionin toimivallan ulottumattomissa. Eli lakisääteisten vakuutusten ja sosiaaliturvan kokonaisuus.

Siihen liittyviä, päättäjiemme hyvin tiedossa olevia kafkamaisuuksia ja mafiamaisuuksia on yritetty korjata kansallisin voimin yli 25 vuoden ajan. Sen keskeiset rakentajat, ylläpitäjät ja hyötyjät ovat mainitut kohta seuraavassa mobiiliflaijeri muotoisessa kaaviossa.

Lue lisää osoitteessa:
https://suomi2017.wordpress.com/2024/06/07/eu-vaalit-2024-suomalaisen-oikeusvaltion-lapivalaisun-next-level/

Tämä blogikirjoitus ei ole kommentoitavissa.