Siis sähköpostia minulle. Päätoimittajalta isolla Pee - kirjaimella.
Hitto, kun säikäytti. Mitä hyvää tai pahaa olin Päätoimittajalle tehnyt? Hetken rauhoittumisen jälkeen uskalsin uteliaisuuttani klikata viestin auki.
Todellakin. Postia tuli oikein Päätoimittaja Reetta Meriläisen tyylikkään kuvan kera. Sitten hokasin, että kyseessä onkin tavallinen mainosposti.
Vaan ei se mitään, sillä eilinen päivä herätti myös ajatuksia Helsingin Sanomien Päätoimittajan roolista.
- - - -
Jouni Tervo kirjoitti otsikolla – Päätoimittajasta tuli uutinen
”Median omistuksesta, päätöksenteosta, vaikuttimista ja vaikuttajista tiedetään vähän. Edes tiedotusvälineiden julkaisupolitiikasta päättäviä ei harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta tunneta alan ulkopuolella.
Alalle on juurtunut käsitys, etteivät sen omat asiat kiinnosta suurta yleisöä. Media ei tämän vuoksi perustele tekemisiään, ellei sitä siihen joidenkin poikkeuksellisten tapahtumien yhteydessä erikseen pakoteta.
Toimittajien brändäys alkoi jo vuosikymmeniä sitten sähköisissä medioissa, levisi aikakauslehtiin ja lopulta sanomalehtiin. Mediapäättäjät lymyävät yhä mieluummin vallan kulisseissa ja hääräävät harmaina eminensseinä.
Avoimen vaikuttamisen sijasta päätoimittajat hännystelevät taloudellisen ja poliittisen vallan liepeillä kuulostelemassa, miten asioista oikeasti pitäisi ajatella.
Omalle toimitukselleen saati suurelle yleisölle ei paljasteta salaisia taustakeskusteluja, infotilaisuuksia ja luottamuksellisia yhteydenottoja, jotka ovat mediajohtajien arkipäivää.”
- - - -
Helsingin Sanomat on liitelehtineen viikkotasolla mitattuna jumbomainen paketti. Läpikäytäväksi saati ymmärrettäväksi asti.
Joskus olen miettinyt, että viiraako päässäni, kun saman viikon aikana Helsingin Sanomien kanta saattaa olla ensin jotain asiaa vastaa, sitten puolesta ja lopuksi jotain niiden väliltä.
Tuosta Jouni Tervon erinomaisesta kirjoituksesta tulikin mieleeni ehdotus. Näin virtuaalisesti äänen ajateltuna. Helsingin Sanomien Päätoimittajalle.
Saataisiinko viimeinkin Helsingin Sanomien lehtiryppäälle kansantajuinen käyttöohjekäsikirja? Kustantajan, omistajien ja toimittajien näkökulmasta valotettuna.
* * * *
Päivitys 26.8.2024
Miten paljon vakuutusalan yritykset omistavat suoraan tai välirahastojen kautta Sanomaa? Kuinka paljon ne pystyvät vaikuttamaan osakeomistusten ja mainosbudjettiensa kautta siihen, mitä aiheita Hesari ei käsittele? Tai jos käsittelee, niin tekee sen pintapuolisesti.
Esimerkkeinä edellisestä;
vakuutuslakimiesjärjestelmä
vakuutuslääkärijärjestelmä
vakuutusoikeusjärjestelmä
Suurimmat osakkeenomistajat
Lista suurimmista osakkeenomistajista perustuu Euroclear Finland Oy:ltä saataviin tietoihin yhtiön 200 suurimmasta omistajasta. Tiedot päivittyvät kuukausittain.
https://www.sanoma.com/fi/sijoittajat/osaketietoa/suurimmat-osakkeenomistajat/
Linkki luettu 26.8.2024