Mitä kaikkea tapahtukaan parhaillaan vallankäytön kulisseissa?
- - - - -
Katso Espoon kaupunginjohtaja Marketta Kokkosen haastattelu
xxx
Katso: Töistä kieltäytyvä sairaanhoitaja voi saada syytteen hoidon laiminlyönnistä.
xxx
- - - - -
- Videoiden lataantuminen kestää aina hetkisen -
(Valitettavasti Maikkari poistanut uutisvideot suorasaannista. Eikä niitä löydy myöskään heidän arkistoistaan)
- - - - -
Mikäli nyt vireillä olevat lakimuutokset toteutuvat, niin toivotaan, että tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden nimissä vakuutuslääkärien vastuukysymykset potilasturvallisuuden laiminlyönneistä otetaan myös samalla nopeudella hallituksen ja eduskunnan käsittelyyn.
- - - - -
Kuten aiemmin jo kirjoitin.
Kysymys ei ole noissa vakuutusyhtiöiden hylkäävissä päätöksissä ihmishengissä mitattuna mistään pienestä määrästä.
Vakuutuslääkärit aiheuttavat vuosittain yli 200 kipupotilaan kuoleman, joko suoranaisesti tai välillisesti (Ajankohtaisohjelma A-piste 11.10.2004 Miksi vakuutuslääkärijärjestelmä ei toimi?).
Noissa erittäin murheellisissa tapauksissa ketään päättäjää eivät ole potilasturvallisuusasiat paljoa kiinnostaneet.
- - - - -
Vaan, jos Euroopan Unionin ja eduskunnan entinen oikeusasiamies on tehnyt seuraavanlaisen kirjallisen kysymyksen hallitukselle, niin toivotaan, että tällä käynnissä Tehy-myrskyllä on muitakin suomalaisen yhteiskunnan mätäpaiseita poksautteleva vaikutus.
- - - - -
KIRJALLINEN KYSYMYS 440/2007 vp
Tarkistamaton versio 1.1 KK 440/2007 vp - Jacob Söderman /sd
Kansalaisten oikeusturvan toteutuminen vakuutusoikeudessa
Eduskunnan puhemiehelle,
Vakuutusoikeuden toimintaa on viime vuosina kritisoitu oikeusturvan heikosta toteutumisesta. Kansalaisten kannalta suurimmat ongelmat ovat käsittelyaikojen pituus, puutteelliset perustelut sekä lääketieteellisen arvioinnin puolueettomuus ja avoimuus.
Eduskunnan oikeusasiamies on jo useiden vuosien ajan kiinnittänyt huomiota käsittelyaikojen pituuteen. Vuonna 2006 muutoksenhakija joutui odottamaan ratkaisua keskimäärin 14,5 kuukautta, kun käsittelyaika vuonna 2004 oli 13,1 kuukautta. Tietooni on tullut myös tapaus, jossa henkilö on joutunut odottamaan vakuutusoikeuden päätöstä yli viisi vuotta hakemuksen jättämisestä. Vuonna 2004 tehdyistä päätöksistä 44 % lähetettiin alle vuoden sisällä vireilletulopäivästä, mutta vuonna 2006 enää 24 %. Oikeusasiamiehen mukaan tätä on pidettävä yhtenä suurimmista oikeusturvaongelmista sosiaalivakuutuksen alueella.
Lääketieteellisen toiminnan avoimuuteen on kiinnittänyt huomiota oikeusturvan toteutumista oikeusministeriölle vuonna 2003 selvittänyt tutkija Maija Sakslin. Hänen mukaansa on ongelmallista, että lääketieteellinen arviointi on tuomioistuimen neuvottelusalaisuuden piirissä ja että lääkärijäsenet eivät yleensä osallistu päätösten perusteluiden laatimiseen. Etuuden hakija ja hänen terveyttään arvioiva lääkäri eivät useimmiten tapaa, vaan lääkäri tekee arvion asiakirjojen perusteella. Hakijat ovat valittaneet myös siitä, etteivät he saa tietää, mitä seikkoja arvioinnissa on otettu huomioon. Hylkäävän päätöksen perusteluna saattaa olla pelkkä "Ei anna aihetta kannan tarkistukseen". Ratkaisuksi ristiriitaisiin lääkärinlausuntoihin on esitetty suullisten käsittelyjen lisäämistä. Kuitenkin niiden määrä on romahtanut lähes olemattomiin. Kun vuonna 2004 oli 33 suullista käsittelyä, vuonna 2006 niitä oli vain kuusi.
Oikeusturvaa uhkaavat lisäksi vakuutusoikeuden lääkäreiden sidonnaisuudet vakuutusyhtiöihin. Käytännössä useimmat vakuutusoikeuden asiantuntijalääkärit työskentelevät vakuutusyhtiöiden palkkalistoilla. Eduskunnan oikeusasiamies otti vuonna 2000 ja oikeuskansleri vuonna 2002 sen kannan, että vakuutuslaitoksen palveluksessa olevia lääkäreitä ei tule valita muutoksenhakulautakuntien jäseniksi.
Vakuutusoikeuden toiminnassa on piirteitä, jotka asettavat kyseenalaiseksi perustuslain 21 §:n, jonka mukaan jokaisella on oikeus saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä lain mukaan toimivaltaisessa tuomioistuimessa sekä Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artiklan 1 kohdan toteutumisen, jonka mukaan jokaisella on oikeus kohtuullisen ajan kuluessa oikeudenmukaiseen ja julkiseen oikeudenkäyntiin laillisesti perustetussa, riippumattomassa ja puolueettomassa tuomioistuimessa silloin, kun päätetään hänen oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Mitä hallitus aikoo tehdä vakuutusoikeuden käsittelyaikojen lyhentämiseksi, päätösten perustelujen parantamiseksi ja lääkärijäsenten riippumattomuuden varmistamiseksi niin, että kansalaisten oikeusturva toteutuu?
Helsingissä 9 päivänä marraskuuta 2007
Jacob Söderman /sd
- - - -
Monissa vakuutusoikeuteen asti etenevissä valitustapauksissa kyse on oikeuskiistasta koskien tapaturmalain 15§:n mukaisen hoidon saamisesta ja korvattavuudesta.
Tarpeen on hoitava lääkäri todennut, mutta vakuutuslääkäri papereilta katsottuna kiistänyt.
- - - -
Tapaturmalaki:
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/kumotut/1948/19480608
15 §
Sairaanhoitoon kuuluu:
1) lääkärin antama tai määräämä tarpeellinen hoito taikka, jollei sellaista hoitoa ole saatavissa, koulutetun sairaanhoitajan antama tai muu tarpeellinen hoito;
2) lääkärin määräämät lääkkeet ynnä tarpeelliset puhdistusaineet ja sidostarpeet;
3) tarpeellisten tekojäsenten ja muiden apuneuvojen hankkiminen omaksi tai käytettäväksi sekä niiden korjaaminen ja uusiminen, milloin se olosuhteisiin katsoen on kohtuullista; sekä
4) harkinnan mukaan opaskoiran antaminen sokean käytettäväksi.
Sairaanhoitona korvataan myös avuttomassa tilassa olevalle vahingoittuneelle erityisessä laitoksessa annettu pysyvä huolto.
Sairaanhoitona korvataan niin ikään siitä aiheutuvat välttämättömät matkakustannukset.
Sairaanhoito korvataan tarpeettomia kustannuksia välttäen vahingoittuneen terveydentilaa kuitenkaan vaarantamatta. Korvauksena maksetaan se kustannusten osuus, josta vahingoittunut vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain (734/1992) perusteella.
Tämän ylittävät kustannukset voidaan korvata, jos se on perusteltua ottaen huomioon sairaanhoidon odotusajan olennainen vaikutus tapaturmavamman aiheuttaman työkyvyttömyyden kestoon tai muu erityinen syy.
Vahingoittunut ei ole velvollinen ottamaan vastaan työtapaturman vuoksi tarpeellista hoitoa Suomen ulkopuolella, jollei erityisestä syystä muuta johdu. (21.2.2003/143)
* * * *
Päivitys 20.8.2024
Aiheen tilannekuvaa vuodelta 2007:
keskiviikkona, syyskuuta 19, 2007
Miksi vakuutuslääkärijärjestelmä Suomessa ei vieläkään toimi?
Siis yksittäisen potilaan ihmisoikeuksien ja oikeusturvan kannalta.
Viime kirjoituksessamme kerroimme erittäin merkittävästä korkeimman oikeuden ennakkopäätöksestä, josta ei ole julkisuudessa käyty minkäänlaista keskustelua.
Ei edes ammattiliittojen taholta. Puolueista pukahtamattakaan. Arvoituksellisen arvojohtajan roolin omineesta presidentistämme vihjaisemattakaan. Kaavion muodossa kokonaisuus näyttää tällä hetkellä tältä.
Lue lisää Oikeusturvan ajankuvan blogista:
https://ajankuva.blogspot.com/2007/09/miksi-vakuutuslkrijrjestelm-suomessa-ei.html