Olen tehnyt etätöitä päivittäin viimeisen kolmen vuoden ajan. Välillä olen kotona, välillä lapsuuden maisemissa, välillä ystävien luona, välillä ulkomailla. Minne minä menen, työ tulee mukanani. Juuri nyt olen Saksassa, ensi kuussa suuntaan Japaniin. Koen, että etätyöskentely on vaikuttanut suuresti työhyvinvointiini ja työpaikan arvostukseen.
En ole yksin kokemukseni kanssa. FlexJobsin kyselyn mukaan 2 600:sta kyselyyn vastanneesta työntekijästä 76 prosenttia työskentelee mieluummin muualla kuin toimistossa, kun tärkeät työtehtävät on saatava tehdyiksi. Puolet heistä sanoi jäävänsä kotiin etätöihin tärkeiden työtehtävien kanssa, ja 12 prosenttia suuntasi kahvilaan, kirjastoon tai muuhun kodin ulkopuoliseen paikkaan. 14 prosenttia sanoi valitsevansa toimistosta oman työpisteensä näille tehtäville, mutta tulevansa töihin normaalin työajan ulkopuolella minimoidakseen häiriöt.
Erityisesti kollegoiden aiheuttamat keskeytykset koettiin pahimmaksi kapulaksi rattaissa, kun pitäisi saada tehokasta tulosta. Aivokapasiteettia ja keskittymistä vaativa työn suorittaminen ei onnistunut työpaikalla jatkuvista keskeytyksistä johtuen. Työn vaatimaan flow-tilaan pääseminen kestää aikansa ja kun flow viimeinkin on käynnissä, sitä ei haluaisi rikkoa.
Myös työmatkailu koettiin rasittavaksi ja työtehoa vähentäväksi tekijäksi. Aamuruuhkan jälkeen monet ovat ärsyyntyneitä tai väsyneitä, ja työn sarkaan tarttuminen voi kestää pitkään. Kotona työhön sai uppoutua rauhassa ilman häiriötekijöitä tai väsyttäviä tekijöitä.
Kyselystä vastanneet kertoivat kotona työskentelemisen hyvistä puolista. Kotona koettiin siis vähemmän kollegoiden aiheuttamia keskeytyksiä (76%), vähemmän häiriötekijöitä (74%) sekä vähemmän työhön liittyvää kilpailua ja statuskiillotusta (71%). Lisäksi työmatkan aiheuttamaa uupumusta ei tarvinnut kokea (68%), ja koti koettiin työpaikkaa miellyttävämmäksi työympäristöksi (65%).
Jos siis haluat itse tehdä tehokkaasti töitä tai haluat alaistesi saavan hyviä tuloksia aikaan, suosi etätyöpäiviä ja joustavia työaikoja. Varsinkin firmojen kannattaa ottaa tästä neuvosta koppi; huimat 82 prosenttia 2 600 työntekijästä sanoi, että he olisivat uskollisempia työnantajalleen, jos heillä olisi mahdollisuus joustavaan työhön.
Ihan hyvin tämäkin blogi muotoutui Saksassa sohvalla istuessa, yhtä hyvin kuin kotisohvalla istuessa.
- SuperAssari Maarit
----------------------------
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 40 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssarit
Palkasta puhumista arastellaan helposti. Onko se nyt sopivaa kertoa, paljonko saan palkkaa, tai kysyä kollegalta, että paljonko sinä tienaat tässä samassa firmassa? Palkkakeskustelun avoimuuteen löytyy sekä kannustusta että varoitteluja. Avoimessa palkkakeskustelussa on se hyvä puoli, ettei epärehellinen työnantaja pääse vetämään välistä ja maksamaan palkkoja epäreilusti. Ongelmia voi kuitenkin muodostua siitä, että jos palkoissa on firman sisällä eroja, voi kollegan saama suurempi palkka samasta tehtävästä hatuttaa niin tuhannesti.
Yritykset, joissa palkoista keskustellaan avoimesti, noudattavat yleensä helposti ymmärrettäviä palkanmaksun kaavioita. Työntekijöille selitetään selkeästi se, mistä palkka eri lisineen koostuu ja miten eri tasojen palkkaukset eroavat toisistaan. Avoimuus rohkaisee yrityksiä pitämään palkkaerot työntekijöiden välillä pieninä ihan jo siitä syystä, että äkäinen ja tyytymätön työntekijä on pian entinen työntekijä. Avoimuus työntekijän suuntaan takaa sen, että jokainen tietää, mistä maksetaan ja miksi maksetaan. Mahdollisista bonuksista ollaan tietoisia, ja työntekijöillä on yhtenäinen mahdollisuus pyrkiä kasvattamaan kuukausitulojaan provisioilla – silloin, kun provisio kuuluu osaksi palkkauksen bonuksia ja työntekijöiden palkitsemista.
Avoimuus palkanmaksussa voi tuoda lisäarvoa yrityksen yrityskulttuuriin ja maineeseen työntekijöiden ja työnhakijoiden keskuudessa. Kun työntekijät tietävät, millä perusteella palkka määräytyy ja paljonko sitä tulee, perusteet palkanmaksuun hyväksytään helpommin.
Negatiivisessa mielessä avoimuus palkanmaksussa kostautuu, jos työntekijät kokevat, ettei heidän työsuorituksistaan makseta reilusti.
Ihmiselle on luontaista verrata itseään muihin ja työelämässä yksi vertailumittari on palkka. Työntekijällä ei kuitenkaan ole aina mahdollisuutta tietää kaikkia kollegan palkkaan vaikuttavia tekijöitä. Jos kollega tienaa enemmän kuin itse, ja mitään tarkkaa selontekoa asiaan ei tule, vähemmästäkin alkaa tuohtua. Perustelut tälle ”epäreiluudelle” saattavat kaikua kuuroille korville, koska työntekijä on ehtinyt jo tuohtua liikaa kokemastaan vääryydestä.
Jokaisella meistä on myös oma arvomaailmansa sille, miten vaivannäkö kuuluisi palkita; mikä on sopiva korvaus tehdystä työstä? Mikä on sopiva korvaus osaamisesta ja ammattitaidosta? Jos työntekijällä ei ole työnantajan kanssa samaa näkemystä tehdyn työn korvauksesta, avoin palkkakeskustelu voi vain pahentaa tilannetta. Työntekijät, jotka kokevat olevansa alipalkattuja, alkavat vaatia palkankorotusta tai siirtyvät muualle. Jos työntekijällä ei ole mahdollisuutta vaikuttaa kokemaansa palkkavääryyteen esimerkiksi työpaikkaa vaihtamalla – piti tämä koettu vääryys sitten aidosti paikkansa tai ei – työntekijän motivaatio ja työteho romahtavat.
Parhaiten yritykset hoitavat avoimen palkkakeskustelun rehellisyydellä. Työntekijöille kannattaa listata selkeästi, mistä palkka muodostuu ja mitkä tekijät palkan määrään vaikuttavat. Avoin datan jakaminen on tärkeää. On hyvä selvittää työntekijöille, miksi esimerkiksi eri palkkatasoja on olemassa. Jos palkkaan vaikuttaa vaikka kokemuslisä tai tietty koulutus, siitä kerrotaan.
- SuperAssari Maarit
---------------------------- SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 40 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssarit
Väreillä on tutkitusti psyykkisiä ja fyysisiä vaikutuksia. Eri värit vaikuttavat mielentilaamme eri tavoin, ja saattavat jopa muuttaa fyysistä tilaamme. Allekirjoittanut ainakin hyppii seinille liiassa keltaisessa ja rauhoittuu mustassa.
Markkinointi, markkinointiviestintä ja brändäys nojaavat erittäin voimakkaasti värien oikeanlaiseen käyttöön. Millaista kohdeyleisöä tavoitellaan, millaista viestiä halutaan välittää, millaisia tuntemuksia halutaan herättää muissa? Logon, tuotteiden, pakkausten tai nettisivujen värejä ei valita satunnaisesti ajatuksella ”Tää ois kiva.”
Tiedätkö, mitä yrityksesi, pukeutumisesi, lempivärisi tai vaikka autosi väri viestii sinusta? Mikä väri sinun pitäisi valita välittääksesi haluamaasi viestiä? Katsotaanpa yhdessä!
PUNAINEN
Muotisuunnittelija Bill Blass on sanonut, että ”Kun olet epävarma, pukeudu punaiseen”. Punainen herättää huomiota ja tunteita. Se on jännittävä, energinen, päitä kääntävä, aggressiivinen, vauhdikas, sykähdyttävä. Syystäkin Angry Birdsin päähahmo Red on punainen, kuten myös Ferrari ja Coca Cola. Punainen kutsuu meitä toimimaan, ottamaan kantaa, osallistumaan, sanomaan asiat rohkeasti ääneen. Punainen yhdistyy elämänvoimaan veren värin kautta.
ORANSSI
Oranssi on ystävällinen huomionkerääjä. Se edustaa päämäärää, hauskuutta ja iloa. Lasten kanava Nickelodeon sekä Nike suosivat oranssia, Nickelodeon logossaan ja Nike kenkälaatikoissaan. Kirkas oranssi on rohkea ja toimii hyvänä promoottorivärinä. Pehmeät oranssinsävyt vetävät tutkimusten mukaan puoleensa rikkaampia kuluttajia.
KELTAINEN
Keltaisella on kyky saada kuluttajien huomio kaukaakin. Siksi McDonals on päätynyt keltaiseen logoon. Keltainen on optimistinen ja onnellinen. Smiley on keltainen ihan syystä! Keltainen saa aivomme erittämään mielihyvähormonia, serotoniinia. Tätä väriä ei kannata kuitenkaan viljellä liikaa, sillä se toimii parhaiten korostevärinä tai pieninä annoksina. Liika keltainen saa meidät ylivirittyneiksi, samoin kuin liika punainen.
VIHREÄ
Vihreä yhdistyy luontoon, paranemiseen, terveyteen, vahvaan kasvuun ja tietysti rahaan. Vihreä on ihmissilmälle miellyttävin väri. Joillekin vihreä on rentouttava väri ja siksi sitä käytetään mm. tiloissa, joissa on tarkoitus rauhoittua ja olla rauhassa. Erityisen hyvä vihreä on terveyteen ja hyvinvointiin liittyville yrityksille. Luomukauppa Whole Foods ja Starbucks pitävät yllä mielikuvaa kuluttajiensa terveellisistä valinnoista virheällä teemavärillään.
SININEN
Jos kysyt satunnaisilta ohikulkijoilta heidän lempiväriään, suurin osa heistä tulee vastaamaan ”sininen”. Sininen on uskollisuuden, luotettavuuden, rauhan ja turvan väri. Sinisen on raportoitu rauhoittavan sydämen sykettä, edesauttavan rentoutumista ja lisäävän tuotteliaisuutta. Suurin osa yrityksistä ja toimijoista suosii sinistä juuri sen luotettavuutta ja turvallisuutta herättävän luonteen takia. Monen maan poliisin väri onkin tästä syystä sininen. Twitter, Facebook ja LinkedIn eivät sattumalta ole sinisiä. Eikä unohdeta Fazerin sinistä!
VIOLETTI
Violetti edesauttaa ongelmanratkaisukykyä. Se on värinä yleellinen, kuninkaallinen ja menestynyt. Siihen liittyy mystiikkaa ja vanhan viisauden tuntua, kuten Hemulin loppumatonta kasvitietoisuutta. Violettiin yhdistyvät myös eteenpäin meneminen, luovuus ja mielikuvitus. Liika violetti antaa helposti vaikutelman epärehellisyydestä tai valheista, joten käytä violettia harkiten. Jos lukijoissa on ikäpolveni ihmisiä, jotka kasvoivat Prätkähiirien parissa, niin muistatte varmaan, kuinka kierolla Lalli Leipäjuustolla oli violetti puku.
HARMAA
Harmaa yhdistyy iättömään, vakaaseen kallioon, joka ei järkähdä. Harmaa on voiman, kestävyyden ja pitkäikäisyyden väri. Harmaa on terästä, betonia, kromia, kiveä – ja Applen tuotteita. Harmaa on valkoista modernimpi ja tyynempi väri, ja sopii siksi hyvin moneen eri tarkoitukseen. Harmaasta saa halutessaan myös elegantin. Liika harmaa on puolestaan tylsää ja mautonta: ”harmaata arkea”, ”harmaata marraskuista päivää”. Harmaa kaipaa vierelleen yleensä jotain voimaväriä, kuten sinistä (esim. Word, jolla naputtelen tätä).
RUSKEA
Ruskea on orgaaninen, maanläheinen, luonnollinen, mutta haastava bisnesväri. Jos ruskeaa käyttää oikein, se muuttuu rauhoittavaksi. Puut, maaperä, peruna, kahvi, suklaa; erinäiset luonnonantimet yhdistyvät automaattisesti ruskeaan. Jos haluat orgaanista, ympäristöystävällistä sanomaa, voit suosia ruskeaa. Itseäni visuaalisesti harmittaa, että läheinen kauppani meni vaihtamaan ruskeat paperikassit valkoisiin. Ekologisuuden tuntu hävisi sen siliän tien!
VALKEA
Valkoinen on psykologisesti kevein väri. Se tuo mukanaan keveyden ja avaruuden tuntua, ja sopii paikkoihin, joissa on hyvä olla rauhallinen ja hengähtää. Siihen yhdistyvät puhtaus ja selkeys. Valkoinen ei pysty salaamaan mitään, joten Apple käyttää valkoista viestinä siitä, että he ovat avoin ja mitään salailematon firma. Liika valkoinen puolestaan antaa steriilin ja tunteettoman vaikutelman. Joissakin kulttuureissa valkoinen edustaa päättymistä ja kuolemaa.
MUSTA
Elegantti, voimakas, auktoriteerinen, järkähtämätön. Egyptissä jumalia edustava väri oli musta ja länsimaalainen papisto pukeutuu edelleen mustaan. Brändit, jotka haluavat viestiä luksuksesta ja elegantista hienostuneisuudesta suosivat syystäkin mustaa. Jos palveluusi liittyy joitain erityisiä luksusominaisuuksia – kuten vip-asiakkuuksia, suljettuja tapahtumia jne. – musta on erityisen hyvä väri.
Musta korostaa sen seurana olevia värejä muita värejä paremmin.
Negatiivisena musta koetaan pahana, pelottava ja huonona enteenä. Kukapa ei tietäisi myyttiä mustan kissan viestistä. Joissakin kulttuureissa musta on onnen ja vaurauden symboli.
Wannadon oma väri on räväkkä purppuran pinkki. Pinkki hyppää esiin voimakkaana ja innokkaana, luovana ja positiivisesti vauhdikkaana sekä omalaatuisena. Siinä yhdistyvät punaisen jännittävyys ja liikevauhti, sinisen luotettavuus ja turvallisuus, sekä violetin ongelmanratkaisukeskeisyys ja älykkyys. Lopputuloksena on ihan #SuperAssarilta kuulostava yhdistelmä; esiin ponkaiseva, voimakas, innokas, luova, luotettava, turvallinen ja positiivinen ongelmanratkoja.
- SuperAssari Maarit
----------
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 40 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssarit
Paljon hyvää kehitystä on tapahtunut länsimaalaisten naisten yhteiskunnallisessa asemassa viimeisen noin 150 vuoden aikana. Jossain päin kehitystä on ollut enemmän, jossain vähemmän. Silti, 2010-luvulla naisia näkee miehiä harvemmin johtotehtävissä yliopiston käytävillä, yritysten johdossa tai johtoryhmissä. John F. Kennedyn valtion koulu Harvardin yliopistossa tutki naisjohtajuutta ja sai selville, että naisen tiellä johtajaksi on useita esteitä. Yhteiskunnassa on siis edelleen lasikattoja naisille.
Naisten kohtaamat lasikatot ovat läsnä lähes kaikissa yhteiskunnissa, joissa miesten ja naisten välillä vallitsee tasa-arvo. Yleisimpiä esteitä naisten johtajaksi etenemiselle ovat sosiaaliset ja kulttuuriset stereotypiat, sukupuoleen liittyvät negatiiviset olettamukset, perhe-elämän vaatimukset sekä synnynnäiset sukupuoliominaisuudet, kuten esimerkiksi raskaus ja erilainen tapa kommunikoida maailman kanssa.
Sosiaaliset asenteet
Moni yhdistää sanaan ”nainen” ensimmäiseksi termit äiti ja kodinhengetär. Äitiä ja kodinhengetärtä ympäröi pehmeä tunnelma, kun taas sanasta ”johtaja” mieleen tulee ensimmäisenä kovaa peliä pelaava mies. Ehkä jopa kunnon vanha patruunan pamppu. Ehdottomasti kuitenkin mies. Nuoret miehetkin saavat osakseen ihmettelyä, jos he ilmoittavat olevansa esimiehen sijaan toimitusjohtajia. Mieliimme on piirtynyt kuva siitä, että johtaja on vanha, jämerä mies.
Koska sanoilla on aina tunnelataus, sana naisjohtaja törmää helposti näkemykseen, että eihän pehmeää ”naista” voi mitenkään nähdä jämeränä ”johtajana”.
Toinen sitkeässä istuva sosiaalinen olettamus on, että mies on johtotehtävissä luotettavampi ja vastuuntuntoisempi kuin ”tuulella käyvä” nainen. Sillähän on ne kuukautisetkin ja se muuttuu ihan raivohulluksi itkupilliksi joka kuukausi. Eihän semmoiseen nyt voi luottaa...
Nainen nähdään edelleen hoivaajana ja avustajana, joten onhan nainen täten toki paljon pätevämpi johtajan assistentti kuin itse johtaja, eikös niin?
Kovan alan miehisissä paikoissa nainen jätetään helposti ylentämättä tai sisäpiirien ulkopuolelle – tai molempia. Sovitaan asioista miesten saunaillassa. Katsellaan miesten töppäilyjä läpi sormien, koska ”Pojat ovat poikia”. Palkataan mieluummin toi Rane kuin Titta.
Sosiaalisten uskomusten muuttaminen on hyvin hidasta, ja se vaatii yleensä yhteiskunnallista kampanjointia sekä tietoista asennoitumista esimerkiksi siinä, miten lapsia kasvatetaan ja tuetaan. Että on ihan OK, jos Pirjo päättää isona ryhtyä toimitusjohtajaksi ja Pirjon veli Petri opiskella lähihoitajaksi.
Perhe-elämän asenteet
Monille naisille tyypillisin haaste työelämässä on, miten sovittaa siihen perhe-elämä. Siitäkin huolimatta, että Suomessa lasten hoitoon saa paljon apua yhteiskunnalta. On kerhoja, hoitajia, päiväkoteja, pitkät äitiyslomat. Silti, naisen odotetaan monessa kodissa hoitavan työnsä lisäksi lapset ja kotityöt. Kun avaa korviaan, kuulee monen naisen valittavan, miten raskasta on tehdä koko ajan kahta työtä. Kun työpäivä päättyy, toinen työpäivä alkaa kotona. Lasten sairastuessa äiti jää usein hoitamaan lapsia. Monella asiaan vaikuttaa se, että mies tienaa enemmän ja on fiksumpaa taloudellisesti antaa naisen hoitaa lapset – naisen urakehityksen kustannuksella.
Jos nainen ei onnistu yhdistämään perhettä ja työtä, vaan laittaa jommankumman toisen edelle, häntä arvostellaan asiasta helpommin kuin miestä samassa tilanteessa. Uratykki-äiti kuulostaa ja tuntuu pahemmalta sanana kuin uratykki-isä. Mielikuvissa uratykki-äiti on töissä viilettävä urakiitäjä, joka hoitaa lapset ohimennen toisella kädellä – tai hoidattaa ne pääosin muilla. Uratykki-isä on symppis oman alansa huippuammattilainen, jolla on aikaa lapsien kanssa temmeltämiselle.
Jos miehen suurimpana saavutuksena nähdään johtajuus, naisen suurimpana saavutuksena nähdään edelleen äitiys. Kuinka moni nainen ilmoittaa itseään esitellessään olevansa äiti? Bongailkaapa vaalimainoksia, jotka ilmestyvät kohta katukuvaan. Monessa naisen mainoksessa ammattimeriittinä on muiden meriittien lisäksi äiti. Miehillä harvemmin meriittinä on isä.
Sukupuolisen taipumuksen asenteet
Monille naisille on luontaista keskittyä ihmissuhteisiin, vaalia hyviä välejä toisiin, keskittyä toiseen henkilökohtaisesti, olla intuitiivisia ja ottaa huomioon tunteet. Monille miehille taas on luontaisempaa keskittyä ihmisten sijaan asioihin, päämääriin ja tehtäviin. Kansankielellä naureskellaan naisen tippaleipäaivoille ja miehen putkiaivoille.
Herkkyyden pitäisi olla hyve ja intuition toivottu asia työelämässä. Herkkä ja intuitiivinen aistii piilossa olevia skismoja sekä motivaatioita, joiden purkamisella tai huomioimisella työyhteisöstä saadaan tehokkaampi, onnellisempi ja hyvinvoivempi. Valitettavasti pehmeitä arvoja vierastetaan vielä työelämässä. Naisen odotetaan muuttuvan siellä enemmän miesten kaltaiseksi, jos hän mielii edetä urallaan johtotehtäviin. Intuitiota saa käyttää, mutta se pitää nimetä vaistoksi. Samalla naisen pitää tietysti todistaa, että naisen vaisto ei ole nyt hormonien aiheuttamaa hallusinaatiota, vaan yhtä tiukkaa kamaa kuin metsästäjämiehen saalistusvaisto, joka tietää, milloin isketään ja mihin suuntaan.
Täytyy tietenkin muistaa, että KAIKKI naiset EIVÄT käyttäydy näin, ja KAIKKI miehet EIVÄT käyttäydy näin. Esimerkkinä minä, nainen, olen asiallisempi ja etäisempi kuin lämminsydäminen veljeni, jolle sosiaalinen kanssakäyminen ja muiden tunnemaailma on tärkeämpää kuin minulle.
Kaikesta tästä huolimatta menestyviä naisia löytyy aina. He ovat usein joutuneet tekemään kipeitä valintoja uran ja perheen välillä. Puskemaan läpi typerien ennakko-odotusten ja rikkomaan luutuneita sukupuoliroolikäsitteitä.
Meilläkin firman johtotehtävissä vaikuttavat naiset.
- SuperAssari Maarit
---------------------------- SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 40 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssarit
Työhyvinvoinnista ja työviihtyvyydestä puhuttaessa unohtuu usein oleellinen osa-alue; työyhteisön sisäinen kommunikaatio. Kun viestintä pelaa, töissä voidaan paremmin ja ollaan tuottavampia. Nyt en puhu kommunikaatiosta niinkään yleisellä tasolla, vaan hyvistä tavoista viestiä kollegoiden kanssa. Jos et tiedä missä kollega, tiimi tai työtehtävä kulloinkin menee, aiheuttaa se sinulle stressiä, ahdistusta ja turhaa sekasotkua.
Tässä muutamia hyviä viestinnän nyrkkisääntöjä sisäiseen viestintään.
Kirkkaus
Ole selkeä. Pidä kalenteri ajan tasalla, kerro, mitä olet tekemässä ja mihin mennessä työ valmistuu, ilmoita muutoksista välittömästi ja kysy, jos olet epävarma. Deadlinet selkeiksi. Kerro asiasi mieluummin juurta jaksain kuin vähän sinnepäin. Jos teet luovaa työtä tai suunnittelua, jaa ja pyydä referenssejä. Kun sinulta kysytään jotain etkä ole varma vastauksesta, kerro sekin. Aina voi pyrkiä yhdessä selvittämään asian. On fiksua kertoa rehellisesti, jos ei tiedä jotain, ja lähteä sen jälkeen selvittämään asiaa.
Pyydät kollegaa tekemään sinisen, kevyen logon. Millainen on kevyt sininen logo sinun mielestäsi? Anna fyysisiä esimerkkejä logoista ja kuvista, jotka ovat mielestäsi haluamasi kaltaisia. Mikä on sinun sinisesi? Onko se samanvärinen sininen kuin kollegan? Entä laatusana kevyt, miten ymmärrätte sen?
Tietävätkö kaikki osalliset, missä koossa ja mihin tarkoitukseen logo tulee? Mihin mennessä logon on oltava valmis? Mistä sinut saa kiinni, ja milloin et ole tavoitettavissa logoasian tiimoilta? Jos tulee kysyttävää, mitä kanavaa pitkin sinut saa kiinni?
Kalloon kurkkaus
Ajattelemme, että koska äidinkielemme on sama, puhumme ja ymmärrämme asiat samoin. Näin ei kuitenkaan ole. Meillä on eri merkityksiä eri termeille ja sanoille. Tästä tulee sanontakin, että yksi puhuu aidasta ja toinen aidan seipäästä. Älä siis tuudittaudu ajatukseen, että toinen osaa lukea ajatuksesi tai että sinä osaisit lukea toisten ajatukset. Älä kuvittele osaavasi kurkata toisen kalloon noin vain: Varmista kommunikoimalla, että olette molemmat katsomassa asiaa samaan suuntaan.
Ystäväni ja minä puhuimme luovasta työstä ja siitä, milloin teos on valmis. Olimme eri mieltä hyvinkin rajusti, kunnes tajusimme, että olimmekin samaa mieltä. Puhuimme vain eri termein. Meistä teos oli valmis, kun sille oli antanut kaikkensa, se täytti tehtävänsä ja siitä osasi päästää irti. Ystävälleni tämä termi oli Täydellinen, minulle Laadukas. Hänelle laadukas = keskeneräinen. Minulle täydellinen = ylityöstetty resurssien tuhlaaja.
Kysyminen
Jos et ole selvillä asioista eikä firman sisäinen vastauspankki anna vastausta, kysy rohkeasti. Suomessa on turhaan valloillaan MINÄ ITE -asenne, jossa kaikki pitäisi tietää itse. Kysyminen ei ole tyhmyyden tai ammattitaidottomuuden merkki. Viisas kysyy sen sijaan, että sotkee asiat huonompaan suuntaan yrittäessään olla vaivaamatta muita.
Olihan tässä mainosprintissä nyt 3mm leikkausvara vai 5mm? Mitkä somekanavalinkit meidän pitikään laittaa tälle nettisivulle? Siirtyikö deadline viime kerralla, vai olemme edelleen samassa deadlinessa? Entäs tämä asia X, josta kysyin viimeksi, mutta joka jäi vielä auki? En ymmärtänyt antamaasi briiffiä, voitko tarkentaa tätä asiaa?
Kohteliaisuus
Kohteliaisuuden pitäisi olla itsestäänselvyys, mutta monilla työpaikoilla voidaan huonosti, koska kohteliaisuus on unohdettu. Ehdottoman hyvä nyrkkisääntö on, että kritiikki ja negatiivinen palaute henkilökohtaisesti, kehut julkisesti. Ei harrasteta noitavainoja työpaikoilla eikä ala-asteen hiekkalaatikkonahisteluja siitä, kuinka tuo toinen tekikään noin huonon hiekkakakun.
Kohteliaisuus on hyve, jolla kavennat kuilua itsesi ja muiden välillä. Kohteliaisuuteen kuuluu vahvasti myös rakentava tapa antaa kritiikkiä: Selvitys siitä, miksi asia epäonnistui/on huonosti, ja miten se pitää korjata, jotta se toimii.
Minun on vaikeaa tietää, miten projekti etenee, jos en saa sinua kiinni. Tämä hidastaa koko tiimin työtä ja joudumme antamaan myös asiakkaalle epäselviä vastauksia. Tämä vaikuttaa yrityksemme maineeseen ja tuleviin asiakkuuksiin. Olethan ystävällinen ja ilmoitat, milloin olet tavattavissa ja missä vaiheessa projektisi on. Noudata deadlineja, sillä ne on laadittu sitä varten, että projekti onnistuu, ja kaikki ovat lopputulokseen tyytyväisiä. Jos sinulla on kysyttävää tai ongelmia, esimerkiksi liian vaativa deadline, ota yhteyttä. Asioista voi aina neuvotella.
- SuperAssari Maarit
----------------------
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 40 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssarit
Se tunne, kun unohdat juuri äsken mielessäsi olleen hoidettavan asian. Kaivelet muistiasi, mutta asia ei vain palaudu mieleen. Jätät asian sikseen, hoidat muita tehtäviäsi ja hoidettava asia jää unholaan – ehkä iäksi.
Nykypäivänä aivot ja muisti ovat kovilla, kun työpäivät ovat täynnä kiireen tunnetta, deadlineja ja kollegojen, sähköisten välineiden antamien ilmoitusten sekä palaverien luomia keskeytyksiä. Ei ole ihmekään, että keskittymiskyky ei ole aina parhaimmillaan.
Voit ottaa käyttöön seuraavia muistia tukevia kikkoja, niin kaikki hoidettavat asiat ovat ylhäällä ja tulevat tehdyiksi. Ei ole välttämättä tarkoituksenmukaista, että kykenisit muistamaan kaikki numerosarjat, osoitteet ja päivämäärät ulkoa. Fiksu ulkoistaa muistiaan sopivasti.
1) Jätä keskeneräiset asiat näkyville, niin muistat hoitaa ne. Tämä pätee niin papereihin työpöydällä, tiedostoihin tietokoneella kuin viesteihin sähköpostilaatikossa. Voit tehdä työpöydällesi oman pinon tai kansion papereille, jotka odottavat hoitamista. Kun papereihin liittyvät tehtävät on tehty, voit arkistoida ne. Sovella vastaavaa systeemiä tiedostoihin ja sähköpostiviesteihin. Tee arkistoimisesta tapa, niin se automatisoituu etkä joudu pitämään valtavia siivoustalkoita paperiröykkiöiden tai satojen viestien meiliboksin kanssa.
Sananlasku ”pois silmistä, pois mielestä” pätee myös toisinpäin: kun jokin osuu silmään, se muistuu myös mieleen.
2) Heti, kun mieleesi tulee joku hoidettava asia, pyri kirjoittamaan se jonnekin ylös[b][/b]. Ei väliä minne. Kännykkään, paperille, serviettiin, kaikki käy. Muistia kuormittaa se, jos siellä joutuu kantamaan keskeneräisiä asioita, jotka kuitenkin ovat lopulta jossakin unholassa sitten, kun ne pitäisi pystyä muistamaan. Ei ole heikkoutta, että muistisi ei pysty kantamaan kaikkia keskeneräisiä työtehtäviä. Ulkoista muistisi!
Jos muistamasi tehtävä vaatii vain kaksi minuuttia, tee se saman tien. Saat hyvää mieltä aikaansaamisen tunteesta sen sijaan, että käyttäisit aina ylimääräisiä minuutteja ja energiaa tehtävään palaamiseen ja uuteen asiaan fokusoitumiseen.
3) Muistit vielä kahviautomaatilla ollessasi jotain tärkeää, mutta työpisteellesi palattuasi huomaat unohtaneesi sen. Koetapa palata takaisin kahviautomaatille. (Jos pelkäät vaikuttavasi höyrähtäneeltä, teeskentele vaikkapa meneväsi hakemaan lusikkaa. – Tai mikset voisi kertoa kollegallesi kokeilevasi muistitekniikkaa?) Voit myös palata samoihin mietteisiin, mitä sinulla oli kahviautomaatilla ollessasi.
Samaan fyysiseen paikkaan ja samaan mielentilaan palaaminen auttavat aivojasi onkimaan takaisin sen samaisen asian, jonka muistisi pulpautti kyseisessä tilanteessa pinnalle.
4) Kun olet menossa hakemaan vaikkapa tuotenäytteitä varastosta tai täydennysostoksille ruokakauppaan työpäivän jälkeen, etkä halua tai ehdi tekemään listaa, paina mieleesi tarvitsemiesi tuotteiden lukumäärä. Tämä toimii yleensä, jos muistettavia asioita on maksimissaan viisi. Paikan päällä varastossa voit muistella, että ”nyt minulla on sininen solmio, keltainen huivi ja musta sateenvarjo, eli kolme asiaa, ja minun piti hakea yhteensä neljä asiaa”. – Pian viimeinenkin asia putkahtaa mieleesi!
- SuperAssari Veera
-----------------------
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 40 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssarit
Kaikki rakastavat menestystarinoita. Niitä, joissa sankari nousee vastoinkäymisten yläpuolelle ja saa puolet valtakuntaa ja ihanan puolison. Yrittäjien päivän kunniaksi tsemppaamme kanssayrittäjiämme ja lukijoitamme tarinoilla tunnetuista yrittäjistä, jotka floppasivat surkeasti ennen suurta menestystään.
Evan Williams – Twitter
Ennen kuin Twitter sai alkunsa, Evan Williams – toinen Twitterin perustajista – kehitti podcast-alustan nimeltä Odeo. Valitettavasti Odeo ei ottanut tuulta siipiensä alle. Apple ilmoitti omasta iTunesin podcast-osiostaan heti Odeon jälkeen, ja näin Odeo hävisi kuin pieru Saharaan.
Reid Hoffman – LinkedIn
Herra Hoffmanilla oli ennen LinkedInin menestystä hyppysissään SocialNet. SocialNetin tarkoituksena oli toimia sekä deitti- että somealustana, mutta surkeastihan sille kävi. Onneksi Hoffmanille tuli uusi ajatus Linkkarista, ja siellä me kaikki ammattilaiset nyt olemme. Minäkin.
Sir James Dyson – Dysonin imuri
Dyson on yksi kodinkoneiden ja julkisten vessojen kuivausratkaisujen tunnetuimpia brändejä. Todennäköisesti se käsikuivainpuhallin, jolla viimeksi kuivasit julkisessa tai toimiston vessassa kätesi, on Dysonin. Pussittoman ja aidosti toimivan Dysonin imurin kehittelemiseen upposi Sir James Dysonilta 15 vuotta ja kaikki elämän aikana kerätyt säästöt. Hän kehitti 5 126 prototyyppiä, ennen kuin viimeinkin tärppäsi.
Momofuku Ando – Kuppinuudeli
Momofuku Andon nimi ei soita kelloja länsimaalaisten mielissä, mutta hänen tuotteitaan on syönyt todennäköisesti jokainen meistä. Ando kehitteli pitkään nuudelia, jonka saisi kypsäksi liottamalla kuumassa vedessä. Vuonna 1948 hänet oli tuomittu veropetoksesta ja heitetty kahdeksi vuodeksi vankeuteen. Ando menetti pienen yrityksensä siinä jupakassa, mutta nuudelit jäivät.
Arianna Huffington – The Huffington Post -verkkolehti
Arianna Huffington aloitti viestinnällisen urahaaveensa toteuttamisen kirjailijana. Hänen toinen kirjansa torpattiin kuin seinään 36 julkaisijan toimesta. Kyllä, 36 julkaisijaa sanoi, ettei tällaista kuraa lue kukaan. Huffington ei jäänyt surkuttelemaan asiaa, vaan perusti oman verkkolehden yhdessä Kenneth Lererin ja Jonah Perettin kanssa.
Jeff Bezos – Amazon Marketplace
Amazon Marketplacen esi-isänä voidaan pitää Amazonin nettihuutokauppasivustoa zShops. Tämä kuitenkin epäonnistui surkeasti, eikä se kuuleman mukaan ollut ainoa Bezosin epäonnisista ideoista. Bezos ei kuitenkaan luovuttanut zShops-ideansa suhteen, vaan jalosti sitä pidemmälle, luoden Amazon Marketplacen.
Tim Ferris – 4 tunnin työviikko -kirja
Bestselleriksi noussut ”4 tunnin työviikko” (The 4-Hour Workweek) ei saanut hääviä vastaanottoa lähtiessään etsimään julkaisijaa. Ferris ehti saada pakit 25 julkaisijalta ennen kuin yksi suostui julkaisemaan hänen teoksensa. Kirja on nyt käännetty 35 kielelle ja sitä on myyty 1 350 000 kappaletta.
- SuperAssari Maarit
-----------------------
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 40 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssarit
Ystäväni työskentelee suomalaisten näyttelijöiden parissa. Monet heistä ovat sanoneet, että esiintyminen jännittää aivan pirusti, vaikka takana olisi jo vuosikymmeniä kokemusta. Ihan eturivin tunnetut nimetkin saattavat olla hermoraunioina ennen esiintymistä.
Entäpä, kun esiintymislavalle pitää nousta ihan tavallisena pulliaisena? Tai kun pitää esiintyä skarppina videopalaverissa? Tai kun sinut on kutsuttu esittelemään asiaa X isommalle tai pienemmälle yleisölle?
Esiintyminen jännittää suurinta osaa meistä. Tämä johtuu ihan evoluution kepposista; meitä pelottaa, että häpäisemme itsemme niin, että muut jättävät meidät ulkopuolelle. Yhteisöstä ulkopuoliseksi joutuminen on aikoinaan tietänyt käytännössä varmaa kuolemaa – tai ainakin hirvittävän haastavaa elämää – joten apinanaivomme sanovat “Sopeudu, miellytä, ole hyödyllinen!”
Apinanaivojen kauhuskenaarioita voi opetella hillitsemään ja hallitsemaan. Paras kuulemani neuvo pitkän linjan esiintyjä-kouluttajalta oli, että yleisö on aina sinun puolellasi. He haluavat, että onnistut, eikä heitä kiinnosta, jos vähän takeltelet tai jos sinua jännittää. Mitään pahaa ei ole tapahtumassa.
Muitakin hyviä kikkoja esiintymisjännityksen rauhoittamiseen on olemassa:
1. Aloita pienesti. Pidä esitelmä vaikkapa perheellesi, ystävällesi tai puolisollesi aiheesta, joka on sinulle lähellä sydäntä. Jos esitelmän aiheen saa valita itse, on aina parasta valita aihe, josta tietää jo paljon. Tämä on hyvää harjoittelua.
2. Vedä esitelmä läpi kuivaharjoitteluna. Tämä saattaa tuntua alkuun nololta, mutta kun harjoittelet esitystä läpi uudelleen ja uudelleen kuvitellen, että olisit juuri nyt lavalla, olostasi tulee itsevarmempi. Ei näytelmiäkään lähdetä esittämään ilman harjoittelua, vaan treenit kestävät kuukausia (nimimerkillä “Entinen harrastajateatterilainen”).
3. Rauhoitu ennen H-hetkeä. Oikein hengittäminen on helpoin tapa rauhoittaa itsensä ennen lavalle astumista. Rauhallinen sisäänhengitys nenän kautta, pieni tauko ja pitkä, rauhallinen, syvältä vatsasta lähtevä uloshengitys suun kautta. Pieni kävely tai muu meditatiivinen tekeminen, jossa voit vain olla, auttaa myös. Meditointia suositellaan usein mihin tahansa rauhoittumiseen.
4. Ulkoa opetteleminen on turhaa. Sinun ei tarvitse muistaa kaikkea ulkoa. Riittää, kun muistat punaisen langan ja pääkohdat. Voit aivan hyvin tehdä muistiinpanoja, mutta suoraan paperista tai kalvoilta lukeminen ei ole suositeltavaa.
5. Osallista yleisöä, jos mahdollista. Puhetta voi tauottaa ja yleisöä tuoda lähemmäksi (ja vähemmän pelottavaksi) tauottamalla esiintyminen kysymysosioihin. Yleisö voi esittää kysymyksiä ja kommentteja ennen, kuin siirryt seuraavaan vaiheeseen. Jos kysymyksiä ei tule, älä panikoi. Voit siirtyä huoletta seuraavaan osioon. Joskus yleisö ei lähde kysymään tai kommentoimaan mitään, vaikka olisit ollut miten hyvä.
6. Jokainen yleisö on erilainen. Muistan omilta harrastajateatteriajoiltani, miten samaan näytelmään tuli joka ilta erilainen reaktio yleisöstä riippuen. Edellispäivän vedet silmissä nauraminen muuttui lähes täydelliseksi hiljaisuudeksi. Toinen yleisö taputti usein kesken esityksen, kun toinen taputti vasta esityksen loputtua. Sinussa siis tuskin on mitään vikaa, jos yleisösi on hiljaa ja etäinen. Se vain nyt sattuu olemaan sen päivän yleisön luonne.
- SuperAssari Maarit
-----------------------
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 40 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssarit
”Mun entisen työkaverin mies lähti eräänä syksynä kalalle kaverinsa kanssa, vene kaatui ja kumpikin hukkui. Toisen miehen ruumis löydettiin heti, mutta työkaverini mies jäi kadoksiin. Oletus oli tietenkin, että hänkin on hukkunut. Lääkäri kirjoitti työkaverilleni ensiksi pitkin hampain kolme päivää sairauslomaa - kyllähän sen nyt pitää piisata, kun mies on (erittäin todennäköisesti) hukkunut ja ruumistakaan ei vielä ole löydetty.”
Poissa pari päivää, kaksi viikkoa, puoli vuotta. Toteamuksia, että ”Sellaista sattuu ja se unohtuu, kun keskittyy työhönsä”. Keskustelua työporukan kanssa tai asian siivoamista pois arjen tieltä. Lääkärin ymmärtäväisyyttä tai pitkähampaisuutta, puhumattakaan siitä onko pomo surevan puolella vai ei.
Ihmisten kokemukset surun ja työn yhdistämisestä vaihtelevat laidasta laitaan. Eri aloilla ja työyhteisöissä käytännöt vaihtelevat – ja vaikka Suomi on Murheellisten laulujen maa, murheen tuominen työpaikalle on edelleen enemmän tai vähemmän tabu. Se siivotaan pois samalla tavalla kuin kuolema, joka koskettaa meitä kaikkia ja tuntuu silti niin kaukaiselle, ettei se saisi vaikuttaa arkiseen aherrukseen.
”Jos ihminen ei hädältään/huoleltaan/surultaan pysty nukkumaan tai syömään, eikä ole hyvä olla missään eikä mitenkään päin, niin on kohtuutonta ajatella, että siinä pitäisi olla työkuntoinen.”
Työkaverin lohduttaminen menee työkaverin ehdoilla
Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu, että suru on yksityinen asia, eikä tunteita saa ilmaista julkisesti. Sureva työntekijä voikin olla hämmentävä olento sekä kollegoille, että esimiehille.
Joskus hyvää hyvyyttään ihminen tunkee nokkansa liian syvälle hänelle kuulumattomiin asioihin. Työtoverin surressa onkin parasta edetä hänen haluamallaan tavalla. Antaa hänelle tilaa, eikä olla liian utelias. Osanotto kannattaa tehdä kortein ja kukkasin sähköpostin sijaan. Joissakin työpaikoissa surevalle kerätään rahaa, jos kuolemantapaus uhkaa syöstä työntekijän vararikkoon. Kevennetty työaika, lomalta paluu ja muut käytännön asiat tulee tehdä yhteistyössä surevan työntekijän kanssa. Sureva tietää itse, mikä häntä auttaa parhaiten.
Surun ei saa antaa vaikuttaa mielikuvaan työntekijän ammattimaisuudesta tai taidoista. Surevan maailma pysähtyy ja työasiat eivät ole ensimmäisenä mielessä.
Työyhteisön tehtävä ei ole toimia kriisipsykologina oman työnsä lomassa. Syvästi sureva henkilö, joka ei kykene työhön vielä lomansa jälkeen, on hyvä ohjata ammattiavun piiriin. Jokaisen suruaika ja reagointi menetykseen on yksilöllinen.
Aina ei tarvita sanoja, kun halutaan tukea surevaa. Joskus pelkkä halauskin riittää. Ymmärtäväisyys ja myötätunto kantavat pitkälle surevan työntekijän kanssa.
- SuperAssari Maarit
Lainaukset: – Kaksplus-keskustelu ”Kun läheinen kuolee; miten kauan ollaan pois töistä?”
-----------------------
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 40 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssarit
Lemmikkien tuominen työpaikalle ei aina ole mahdollista, mutta firmoissa, jonne lemmikit ovat tervetulleita, niitetään monia hyviä asioita; alentuneita stressitasoja, kohonnutta hyvinvointia sekä parempaa yhteistyötä ja tuotteliaisuutta. Työntekijöiden lemmikkien sijaan toimistolle voi hankkia helppohoitoisen ja allergiavapaan oman toimistolemmikin, kuten vaikka taistelukalan.
Central Michiganin yliopiston tutkimus tukee väitettä, että eläin työpaikalla lisää työyhteisön hyvinvointia. Jos työpaikalta löytyy toimistokoira, se lisää työntekijöiden yhteistyötä. Tutkimuksessa jaettiin 12 henkilöä 4 hengen ryhmiin, joista jokaisen tuli suunnitella 15 sekunnin tuotemainos. Osalla ryhmistä oli seuranaan koira, osalla ei. Koirallisten ryhmä napsi korkeammat pisteet ryhmän sisäisessä luottamuksessa, yhteenkuuluvuudessa ja läheisyydessä.
Toisessa saman yliopiston kokeessa sama tutkimusryhmä jaettiin uudelleen 4 hengen tiimiksi. Kokeessa testattiin tilannetta, jossa ryhmää syytettiin rikoksesta. Ryhmä saisi miedomman rangaistuksen, jos sen jäsenet ilmiantaisivat syyllisen ryhmän sisältä – paitsi siinä tapauksessa, jos ryhmä vannoo viattomuuttaan yhtenä joukkona.
Ryhmä, josta löytyi koira, oli 30 prosenttia haluttomampi osoittamaan syyttävällä sormella ketään tiimin jäsenistä. Koira lisäsi ryhmän sisäistä luottamusta pelkästään olemalla läsnä samassa tilassa.
Lemmikki tauottaa päivän ja vähentää stressiä
Yleistä tietoa on, että ihmisaivot jaksavat keskittyä vain tietyn ajan, jonka jälkeen tauko on paikallaan tehokkaan työtahdin ylläpitämiseksi. Aivoille sopiva työskentelytahti on 50 minuuttia, jonka jälkeen noin 15 minuuttia lepoa, ja takaisin töihin 50 minuutiksi. Työpaikalla olevat lemmikit tauottavat työntekijöiden työpäivää. Eläinsairaala Banfield Pet Hospitalin mukaan 67 prosenttia niistä työntekijöistä, jotka toivat lemmikin mukanaan toimistolle, olivat muita työntekijöitä tehokkaampia. Samaisen laitoksen mukaan 86 prosenttia työntekijöistä raportoi, että toimistolemmikki auttoi lievittämään työperäistä stressiä.
Akvaario tuo zeniä työpaikalle
Jos lemmikkipäivät eivät ole toimistolle sopivia, työpaikalle ja/tai asiakastilaan voi hankkia akvaarion. Stressi on yksi suurimpia syitä sairastumiseen töissä, ja pitkään jatkunut stressi altistaa kroonisille sairauksille. Akvaario toimii töissä paikkana, jonka äärellä voi rauhoittua ja motivoitua hetkeksi silloin, kun ruudun tuijotus tai stressi alkaa ottaa aivoon. Asiakastiloissa akvaario tuo mukanaan hyvinvointia ilman huolta allergioista, ja neuvottelutiloissa akvaario on erinomainen keskustelunavaaja.
Hamsteri, rotta, käärme tai kilpikonna
Toimistojen ainoa oma lemmikkivaihtoehto ei tietenkään ole akvaario. Terraarioeläimistä liskot, pienet käärmeet ja kilpikonnat sopivat hyvin toimistoon, joka on mentaliteetiltaan hiukan erilainen. Kun työpaikalle luodaan terraarioelämään sopivat olosuhteet, ei toimistolisko aiheuta moraalista paheksuntaa.
Pörröisistä eläimistä toimistoon sopivat hamsterit (erityisesti kääpiö-), sosiaaliset rotat, ja onpa toimistopupuistakin tullut vastaan juttuja.
Toimistolemmikin hankkimisessa tärkeintä on tietysti huolehtia eläimen hyvinvoinnista ja taata sille sopivat elinolosuhteet. Työyhteisö hitsautuu luonnollisesti yhteen yhteisen lemmikin kautta. Kiertävä siivous- ja ruokintavuoro ei tuo paljonkaan lisätyötä kenellekään (poikkeuksena tietysti valtava akvaario, jolle voi toki palkata siivoojan). Samalla jokainen pääsee viettämään rauhoittavan hetken toimistolemmikin seurassa.
- SuperAssari Maarit
-----------------------
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 40 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssarit