Varsinkin jos sairastuu tai vammautuu työssään pitkäaikaisesti tai pysyvästi?
* * * * *
Eilen tiedotusvälineissä kerrottiin eduskunnan puhemiehen Paavo Lipposen toivoneen muun muassa, että ensi vaalikaudella eduskunnassa käytäisiin enemmän arvokeskustelua hallituksen esityksistä.
Myös lainvalmisteluun olisi kiinnitettävä enemmän huomiota.
* * * * * *
Siis jotakin on mokattu, mutta perisuomalaiseen tyyliin mokista vaietaan ja yhteiskuntarauhan takaamiseksi kovin rangaistus mokia tehneille on mahdollisesti eduskunnan oikeusasiamiehen tai oikeuskanslerin etusormi pystyssä tehty puhuttelu: "Hyi,hyi!" Ja pidot jatkuvat ennallaan. Veikkaisin.
* * * * * *
Uutispäivä Demarissa olleen uutisen mukaan SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalaisen mielestä eduskunnasta uhkaa tulla parempiosaisten asioihin keskittyvä, jos työväestön äänestysinnokkuus passivoituu edelleen.
- Missään vaiheessa emme ole kenellekään sanoneet, keitä tai mitä heidän pitäisi äänestää, hän sanoo.
* * * * * *
Sekä Lipposen että Ihalaisen sanomissa asioissa on pointtinsa.
* * * * * *
Vallitsevat epäkohdat kolmikannan luomassa suljetussa erityistuomioistuin- ja salatussa vakuutuslääkärijärjestelmässä on tuotu esiin mm oikeusministerinä toimineen Johannes Koskisen monissa haastatteluissa.
Viimeksi Johannes Koskinen Satakunnan Kansassa 22.6.06 olleen haastattelun mukaan totesi, että vakuutusyhtiöt kaipaavat asenneuudistusta ja niiden tulisi käyttää enemmän itseoikaisun mahdollisuutta. Koskinen totesi aiemmin (Hymy - lehti 5.5.05) ongelmana olevan lautakuntajärjestelmän, jossa vakuutus- ja eläkelaitoksen asema on erittäin korostunut.
* * * * * *
Otetaanpa karmaiseva esimerkki HE 47/2005, jonka kohteena oli koko työikäinen väestö. Siinä vastoin kaikkia ongelmista tietävien kansalaisjärjestöjen odotuksia; vahvistettiin vakuutus-ja eläkelaitosten ylivaltaa entisestään!
Vakuutusyhtiöiden jalostaman vakuutuslääketieteen asemaa vahvistettiin HE 47/2005 pohjalta. Kyseessä on tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakuntaa koskeva erittäin merkittävä laki.Valmistelu oli tehty kokonaan eduskunnan ulkopuolella kolmikannassa vakuutusalan kanssa eli nelikantaisesti.
Lakimuutos astui voimaan 1.1.2006, jonka mukaan esim. tapaturma-asioiden ja työeläkeasioiden muutoksenhakulautakuntien lääkärijäseneksi ei pääse enää normaalilla yliopistollisella lääkärikoulutuksella.
Tehtävään edellytetään nyt vakuutusyhtiötaustaista koulutusta eli lääkärijäsenen tulee olla ns. vakuutuslääkäri.
Tuomarivalan vannomisen kautta vakuutuslääkärijäsenen lausumat kuuluvat siten neuvottelusalaisuuden piiriin. Täten ne pysyvät kokonaan salattuina myös asianomaiselta itseltään, vaikka itse valitusasian pääpaino on ollut lääketieteellinen.
Koko erityistuomioistuin käsittelyhän on pelkästään kirjallinen ja kestää tällä hetkellä 3 vuotta per kierros.
* * * * * *
Lähteenä seuraavien tietojen analysoinnilleni on ollut eduskunnan ww-sivusto. Henkilöiden nimilistaus ei ole missään nimessä täydellinen, koska esimerkiksi oikeusministeriön lausunto on annettu kollegiaalisesti koko organisaation nimissä.
Kansanedustajat luottanevat pakostakin asiantuntijoihin; lakien syy-seuraussuhteita ei ole ilman omakohtaista kokemusta mitenkään helppoa hahmottaa.
Kiva olisi tietää ainakin perustuslakivaliokunnan käyttämien asiantuntijoiden taustaorganisaatiot, koska ne eivät mielestäni käy ilmi eduskunnan sivustolta. Asiantuntija on aina tietysti myös oman alueensa asianajaja, joten minkälaisen julkisuusperiaatteen mukaisia ovat heidän asiasta antamansa kirjalliset lausunnot tai suusanalliset lausumansa? Jos joku tietää, niin laittakoon kohteliaimmin vastauksen tälle areenalle.
Kiinnostavaa olisi tietää myös työntekijä - ja toimihenkilöpuolen etujärjestöjen (SAK, STTK) kannat voimaan ajetuille tapaturmalain lakimuutoksille, koska näiden tietojen valossa vastarinta näyttää olleen huolestuttavan minimaalista.
Voimaan tulleella lakimuutoksella siis huonettiin esimerkiksi työtapaturman tai ammattitaudin takia työkyvyttömäksi tulleen ammattiliiton jäsenen mahdollisuuksia pärjätä taistelussa vakuutus-ja eläkeyhtiöiden ylivaltaa vastaan!
Kuka näissä lakisääteisiin vakuutuksiin liittyvissä asioissa pitää enää työläisen puolia?
Tuon kysymyksen haluaisin esittää edes näin sähköisen yhteyden kautta herroille Lipponen ja Ihalainen?
§ § § §
StVM 11/2005 vp - HE 155/2003 vp , HE 47/2005 vp
SOSIAALI- JA TERVEYSVALIOKUNNAN MIETINTÖ 11/2005 vp
Eduskunta on 2 päivänä joulukuuta 2003 lähettänyt sosiaali- ja terveysvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen toimeentuloturvan muutoksenhakua koskevaksi lainsäädännöksi (HE 155/2003 vp ).
Eduskunta on 26 päivänä huhtikuuta 2005 lähettänyt sosiaali- ja terveysvaliokuntaan hallituksen esityksen toimeentuloturvan muutoksenhakua koskevaksi lainsäädännöksi annetun hallituksen esityksen (HE 155/2003 vp) täydentämisestä (HE 47/2005 vp ).
Valiokunta on käsitellyt alkuperäisen esityksen ja sitä täydentävän esityksen toistensa yhteydessä.
Asiantuntijat - Valiokunnassa ovat olleet kuultavina:
ylitarkastaja Kai Kullaa ja ylitarkastaja Carita Wuorenjuuri, sosiaali- ja terveysministeriö
ylituomari Timo Havu, vakuutusoikeus
suunnittelupäällikkö Olli Valpola, Kansaneläkelaitos
johtaja Riitta Korpiluoma, Eläketurvakeskus
puheenjohtaja Outi Antila, eläkelautakunta
toimistopäällikkö Kristiina Piilola, kuntien eläkelautakunta
puheenjohtaja Hannu Hakkola, tapaturmalautakunta
lakiyksikön päällikkö Sonja Lilius, Maatalousyrittäjien eläkelaitos MELA
lakimies Kirsi Pohjolainen, Tapaturmavakuutuslaitosten liitto
lakimies Marja-Liisa Pelander, Työeläkevakuuttajat TELA ry
lakimies Kalle Räisänen, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
varatuomari Mikko Nyyssölä, Elinkeinoelämän keskusliitto
työmarkkina-asiamies Merja Berglund, Suomen Yrittäjät
neuvottelupäällikkö Jorma Skippari, Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry
johtaja Kaarina Knuuti, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK
Lisäksi oikeusministeriö on antanut kirjallisen lausunnon.
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa Helsingissä 16 päivänä kesäkuuta 2005:
pj. Valto Koski /sd
jäs. Sirpa Asko-Seljavaara /kok
Anneli Kiljunen /sd
Marjaana Koskinen /sd
Pehr Löv /r
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk
Leena Rauhala /kd
Juha Rehula /kesk
Paula Risikko /kok
Arto Seppälä /sd
Osmo Soininvaara /vihr
Tapani Tölli /kesk
Raija Vahasalo /kok
Erkki Virtanen /vas
Tuula Väätäinen /sd
Valiokunnan sihteerinä on toiminut valiokuntaneuvos Harri Sintonen
§ § § §
PeVL 22/2005 vp - HE 47/2005 vp
PERUSTUSLAKIVALIOKUNNAN LAUSUNTO 22/2005 vp
Eduskunta on 26 päivänä huhtikuuta 2005 lähettäessään hallituksen esityksen toimeentuloturvan muutoksenhakua koskevaksi lainsäädännöksi annetun hallituksen esityksen (HE 155/2003 vp ) täydentämisestä (HE 47/2005 vp ) valmistelevasti käsiteltäväksi sosiaali- ja terveysvaliokuntaan samalla määrännyt, että perustuslakivaliokunnan on annettava asiasta lausunto sosiaali- ja terveysvaliokunnalle.
Eduskunta on 26 päivänä huhtikuuta 2005 lähettäessään hallituksen esityksen toimeentuloturvan muutoksenhakua koskevaksi lainsäädännöksi annetun hallituksen esityksen (HE 155/2003 vp ) täydentämisestä (HE 47/2005 vp ) valmistelevasti käsiteltäväksi sosiaali- ja terveysvaliokuntaan samalla määrännyt, että perustuslakivaliokunnan on annettava asiasta lausunto sosiaali- ja terveysvaliokunnalle.
Asiantuntijat - Valiokunnassa ovat olleet kuultavina:
ylitarkastaja Kai Kullaa ja ylitarkastaja Carita Wuorenjuuri, sosiaali- ja terveysministeriö
oikeustieteen lisensiaatti Maija Sakslin
professori Veli-Pekka Viljanen
Lisäksi kirjallisen lausunnon on antanut professori Kaarlo Tuori.
Valiokunta on antanut hallituksen esityksestä toimeentuloturvan muutoksentekoa koskevaksi lainsäädännöksi (HE 155/2003 vp ) lausunnon (PeVL 25/2004 vp ).
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa Helsingissä 7 päivänä kesäkuuta 2005:
pj. Kimmo Sasi /kok
vpj. Arja Alho /sd
jäs. Leena Harkimo /kok
Irina Krohn /vihr
Annika Lapintie /vas
Reino Ojala /sd
Klaus Pentti /kesk
Markku Rossi /kesk
Simo Rundgren /kesk
Arto Satonen /kok
Seppo Särkiniemi /kesk
Astrid Thors /r
vjäs. Veijo Puhjo /vas
Valiokunnan sihteerinä on toiminut valiokuntaneuvos Petri Helander.
* * * * *
HE 47/2005 ei käyty mitään keskusteluja istuntosalissa, siitä ei äänestetty, joten oliko tämä sitä kovenevaa kolmikantaa, joka syytää yhä enemmän ruohonjuuritason työläisen naamalle puhdasta lantaa.
Ainoan puheenvuoron HE 47/2005 hyväksymisen puolesta piti istuntosalissa sosiaali-ja terveysvaliokunnan puheenjohtajan Valto Koski (sd). Kukapa sitä oman porukkansa luomusta haukkuisi?
* * * * *
Hesarissa 2.10.06 kolmikannasta todettiin muun muassa seuraaavaa:
Esimerkiksi työeläkeuudistuksessa eduskunnan arvioidaan olleen kumileimasin, joka vain hyväksyi kolmikannan sorvaaman esityksen.
Kansanedustaja Osmo Soininvaara (vihr) sanoo oppineensa, ettei tavallisen kansanedustajan kannata syventyä lakiesityksiin, joista on sovittu kolmikannassa.
"Lakiteknisesti esitykset ovat niin kelvottomia, että ne on käytävä läpi. Mutta sisältöön ei saa puuttua."
Ongelmaksi kriitikot kokevat myös sen, ettei monilla ryhmillä kuten pienyrittäjillä, opiskelijoilla ja eläkeläisillä ole edunvalvojaa kolmikannassa.
* * * * *
Loppuun lainaan pari kohtaa vihreiden ja vanhan eduskunnan lakivaliokunnan puheenjohtaja Tuija Braxin sivustolta:
2. Demokratiaa parempaa järjestelmää ei ole keksitty
3. Ihmisoikeudet ovat demokratian ehdoton edellytys
Toivottavasti näin on myös jatkossa Suomessa.
Muistakeehan äänestää. Kiitos, jos jaksoit lukea tänne asti etkä nukahtanut. Sitten vain sanaa kiertämään.