"Väkivaltaa pitää vastustaa aina ja joka tilanteessa. Oikealta, vasemmalta, keskeltä, ylhäältä tai alhaalta tulevaa." - Timo Soini raveissa
Viime lauantaina väkivalta tuli oikealta. Jälleen. Noin 40 uusnatsia hyökkäsi sivullisia pahoinpidellen ostoskeskukseen Jyväskylän keskustassa. Poliisi otti kiinni 32 “aktivistia”, joista seitsemän myöhemmin vangittiin.
Vangituista kaksi oli Ruotsin vastarintaliikkeen Svenska Motståndsrörelsenin (SMR) ja viisi Suomen vastarintaliikkeen (SVL) jäseniä. Vangituilla on mittava historia erinäisten viha- ja väkivaltarikosten parissa.Vangittujen joukossa on Suomen Vastarintaliikkeen johtaja ja liikkeen verkkosivuston vastaava toimittaja. Uusnatseja epäillään muun muassa väkivaltaisesta mellakasta, väkivaltaisen mellakan johtamisesta, pahoinpitelyistä ja ampuma-aserikoksesta.
Mellakka seurasi SVL:n mielenosoitusta ja oli mitä ilmeisimmin reaktio Immos-gateen ja Meillä on unelma -mielenosoituksiin, jotka keräsivät kymmeniä tuhansia osallistujia. Poliisitutkinnasta käy ilmi, että tapahtuman motiivi ei ollut provokaatio vaan suunniteltu hyökkäys. Uusnatsit tarkkailivat potentiaalisia uhreja ja tunnistettuaan vuoden 2013 Jyväskylän kirjastopuukotuksen vastaajan, hyökkäsivät tavarataloon pahoinpidellen tätä sekä kahta muuta sivullista.
Hyökkäyksessä oli todennäköisesti kyse ruotsalaisen emo-organisaation painostuksesta, sillä vastarintaliikkeen mediastrategia on propaganda, suora väkivalta ja militantti imago, jolla kosiskellaan etenkin alaikäisiä jäseniä. Rasismin vastainen Expo-säätiön mukaan nationalistit ovat aktivoituneet Ruotsissa. Kun vuonna 2008 SMR:lla oli 185 erilaista tempausta, viime vuonna tapahtumia propagandan levittämisestä mielipiteenilmauksiin oli jo 800.
Suomen poliisijohdolle tapahtumat tulivat kaikesta huolimatta yllätyksenä. Poliisiylijohtaja Seppo Kolehmaisen mukaan järjestelmällisyys yllätti. Supon viestintäpäällikkö Jyri Rantala kiirehti kertomaan, että uhasta kyllä tiedettiin ja sivullisten on turha pelätä, sillä “väkivaltaiset hyökkäykset ovat kohdistuneet poliittisiin vastustajiin ja vähemmistöihin”. Nettipoliisi ja kansanedustajatyrkky Markus “Fobba” Forss puolestaan syytti suoraan uhreja, vaikkei toisin oltu todistettu.
Kun Jyväskylän natsimellakan vastamielensoitukseen oli alle ilmoituksen vaatimat kuusi tuntia, komisario Arto Rajala Jyväskylän poliisiasemalta kertoi Ylelle, että: "Omia lapsiani en sinne veisi". Koska järjestäjää ei tunnettu, poliisi tulkitsi tapahtuman antirasistisena provokaationa, mikä on suomalaiselle poliisille ylipääsemätön uhka.
Koska poliisijohdolla ja etenkin hallituspuolueiden edustajilla on vaikeuksia nähdä todellisuutta ääripäiltä, koetan seuraavaksi avata, miksi fasismi ja antifasismi eivät ole saman kolikon kaksi puolta.
Jos ei ole kohdannut natseja kadulla, on turvallista kuvitella, että mitä ei dialogi hoida, sen poliisi korjaa. En väitä, etteikö Antifan nimiin olisi syyllistytty väkivallantekoihin, mutta seurattuani natsien väkivaltaa 90-luvun Mikkelistä lähtien, enkä ole koskaan nähnyt niin sanottujen antifasistien eli normaalien ihmisten aloittavan tappelua. Kyllä, he voivat provosoida, he voivat kuvata ja repiä tarroja sekä seistä rintamassa, mutta hyökkäävä taho on aina ollut fasisti.
En hyväksy väkivaltaa kuin itsepuolustuksena. Siksi antifasismi tarkoittaa minulle määritelmän mukaisesti fasismin vastustamista: reaktiota väkivaltaan, ei väkivaltaista reaktiota.
Antifasta puhutaan kuin kyse olisi terroristijärjestöstä, vaikka kyse on Suomen mittapuulla sateenvarjo-organisaatiosta, joka kattaa alleen monikulttuurisen kirjon erilaisia toimijoita, joita yhdistää fasismin vastustaminen. Osa voi olla päämäärissään radikaaleja, mutta antifasistista toimintaa ei määrittele mikään muu yhteinen päämäärä kuin fasismin ja rasismin vastustaminen, kun taas vastarintaliikkeen päämääränä on kansallissosialistinen vallankumous.
Suomen rikoslaissa järjestäytyneeksi rikollisryhmäksi määritellään vähintään kolmen henkilön muodostama, tietyn ajan koossa pysyvä ja rakenteeltaan jäsentynyt yhteenliittymä, joka toimii yhteistuumin tehdäkseen rikoksia, joista on säädetty vähintään neljän vuoden vankeusrangaistus. Kyse ei siis lähtökohtaisesti ole särkyneistä näyteikkunoista tai vandalismista.
Juho Lavapuro ja Tuomas Ojanen muistuttavat Perustuslakiblogissa, että kansainväliset ihmisoikeussopimukset edellyttävät SVL:n kieltämistä ja että “Oikeusjärjestys ja varsinkin perustuslaissa turvatut perusoikeudet sekä Suomea velvoittavat kansainväliset ihmisoikeussopimukset suhtautuvat kaikkea muuta kuin neutraalisti toimintaan, jossa on kyse poliittisesta väkivallasta, vihapuheesta ja rasismista.”
Kolikon toinen puoli siis toteuttaa kansalaisoikeuksia toisen rikkoessa kansainvälisiä sopimuksia, Suomen lakia ja käydessä sotaa suomalaisia arvoja vastaan vapaasti ilman virkavallan väliintuloa tai hallituksen toimenpiteitä.
On syytä muistaa, että natsit saivat koottua kahdesta maasta ainoastaan 40 aktivistia, kun taas antifasistinen mielenilmaus keräsi Jyväskylässä muutamassa päivässä yli tuhat osallistujaa ja sujui rauhallisesti. Vaikka rasismi kaduilla onkin ongelma, vielä isompi ongelma on hiljainen hyväksyntä kabineteissa.
Perussuomalaiset välttelevät natsikeskustelua kuin halal-lihaa. Oikeistohallitus koettaa luoda vastakkainasettelun kautta narratiivin, missä ilman antifasistien provosointia ei olisi fasistien väkivaltaa. Tällä manööverillä koetetaan kohdistaa kiusallinen huomio hallituskumppanin sisäisestä valtakamppailusta oppositioon. Sanallakaan ei mainita rasismia, oikeistoa tai edustaja Olli Immosta. Mainitaan ainoastaan ääriliikkeet ja väkivalta. Ja Juha Sipilä on hiljaa.
On surullista, että osa rasismin vastaisista toimijoista on lähtenyt keräämään poliittisia irtopisteitä oikeiston narratiivia vahvistamalla. Samalla he itse kaventavat sananvapautta rinnastamalla antifasistisen toiminnan, johonkin mikä ei sananvapauden piiriin kuulu. Perustuslakiblogin sanoin: “Suomen vastarintaliike kansallissosialistisine agendoineen ja siihen liittyvine vihapuheineen ei nauti sananvapauden suojaa eikä tuollaiseen aatteeseen nojaava voi vedota tehokkaasti myöskään yhdistymisvapauteensa.”
Kun jatkossa lähden kuvaamaan fasistien mielenilmausta tai tapahtumaa, missä väkivallan uhka on läsnä, joudun miettimään, onko paikalla oleminen turpaan - tai pahimmillaan - puukosta ottamisen arvoista. Kun vastassa on liike, joka ei keskustele vaan lyö, eikä poliisi pysty takaamaan sivullisten turvallisuutta - olivat he sitten maahanmuuttajia tai vastapuolen sankareita, dialogi on mahdotonta. Jos poliisi ei estä väkivaltaa, ja itsepuolustus on tuomittavaa, natsit saavat marssia jatkossakin rauhassa, sillä vain hullu ottaa huvikseen turpaan.
Kansa on näyttänyt mielipiteensä kaduilla, nyt olisi poliitikkojen aika reagoida kabineteissa. Fasismia ei voiteta vaikenemalla, toritapahtumia perumalla ja pelkäämällä, uhriutumalla tai twiittaamalla. Katsos, ääripäiden ero on siinä, että kun toinen pahoinpitelee, toinen puolustautuu. Puolustaudumme, jottei sinun, eikä kenenkään muun, Alexander, tarvitse pelätä laskeutuessasi vallan kabineteista kaduille meidän kuolevaisten joukkoon.
Kirjoitettaessa soi АК-47 - No Pasaran
27 kommenttia
Hohoijakkaa....
7.8.2015 12:00
Aikamoista shaissea Tanelilta taas kerran.
Vastaa kommenttiinKyllä asia on niin että tavallisesta kaduntallaajasta äärivasemmisto ja äärioikeisto näyttävät ihan samoilta. Mustapaidat (äärioikeisto) ja mustahupparit (anarkistit/äärivasemmisto) näkevät molemmat oikeudekseen mielipiteen muokkauksen nyrkkien avulla.
Vastaa kommenttiin
Taneli Hämäläinen
7.8.2015 13:39
Argumenttisi ei perustu faktoihin vaan mielikuviin. Jos elää niiden varassa, kannattaa ehkä keskittyä Kymmpiuutisiin tämän blogin sijaan.
shiwan8
19.8.2015 20:01
Taneli, kyllä se nyt vaan perustuu faktoihin. Smash asem, "hiljattaiset" punavihreiden ilkivaltapartiot itsenäisyyspäivänä jossa osumia ottivat paitsi täysin syyttömien omaisuus niin myös hevonen, unohtamatta sitä punavihreiden hyökkäystä maahanmuuttokriitikoiden katujen turvaamisen tarkoitetun partion kimppuun (jollaista ei olisi jos poliisi hoitaisi hommansa) jne. jne. Itse mesosit isosti kuinka väärin oli poliisilta takavarikoidan lyömäaseeksi tarkoitetut "lippukepit" anarkisteilta. Tapauksia on tolkuton määrä. Oikeisto on itse asiassa aika reippaasti jäljessä älyvapauksissa tuota teidän vasemmisto-osastoa. :D
Henrik F
7.8.2015 13:04
Tässä ei ymmärretä kontraarisen ja kontradiktorisen vastakohdan eroa. Vastakkaisista ääripäistä puhuttaessa tarkoitetaan toki kontraarisia vastakohtia ei suinkaan kontradiktorisia, kuten kirjoittaja haluaa ymmärtää. Eli jos kolikon toisella puolella on fasismi, niin kun ihmiset ovat puhuneet vastaliikkeistä tai toisesta ääripäästä, on selvää, että he tarkoittavat kontraarista vastakohtaa, ei suinkaan kaikkea sitä mikä ei ole fasismia. Eli kun Stubb puhuu ääripäistä hän selkeästi sanoo, että akselilla oikea ja vasen näyttää siltä että kummankin ääripään keinot yhteiskunnallisen disruption luomiseksi on hyvin samanlaisia. Tarkoitan sanoa, että ei ehkä ole reilua ottaa näiden äärispedejen vastakohdaksi kaikkia niitä jotka eivät ole näitä äärispedejä. Vastakohdaksi pitää ottaa se toinen ääripää, jossa on myös paljon vähän toisenlaisia pellejä. Se mitä ihmiset sanovat on, että kumpikin ääripää pyrkii jonkinlaiseen nykyisen demokraattisen prosessin ohittavaan vallankäyttöön, koska kokevat olevansa voimattomia tai marginalisoituja nykyisessä tilanteessa. Ja kyllä, kumpaakin ääripäätä löytyy jonkin verran. Ihmiset haluavat tuomita tällaiset nykyiseen legitiimiin valtaan kohdistuvat disruptiot. Fasistipellet on varmaan vähän ääliömpiä siinä että saattaa olla niin että käyttävät enemmän ihmisiin kohdistuvaa väkivaltaa. Vaikka tosin toisen ääripään toiminnassakin väkivalta saattaa kai kohdistua esim. poliisimiehiin. Mikä on tietysti myös aika esimerkillisen mulkeroa eikä yhtään vähemmän väärin.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Taneli Hämäläinen
7.8.2015 13:46
Olen aivan samaa mieltä.
Nelikirjaiminen ero
7.8.2015 21:18
"Viime lauantaina väkivalta tuli oikealta. Jälleen."
Vaihteeksi oikealta eikä vasemmalta.
"Noin 40 uusnatsia hyökkäsi sivullisia pahoinpidellen ostoskeskukseen Jyväskylän keskusta."
Tai siis kaksi neonnasaalia hyökkäsi erityisesti yhden anarkomarkon kimppuun ja myös tämän seurassa olleet kaksi saivat vähäisiä kolhuja. Kuten itsekin mainitset, hyökkäyksen kohde oli mukana "Jyväskylän kirjastopuukotuksessa" eli oikeammin kirjaston aulassa tapahtuneessa Suur-Ruotsi-hölmöjen ja Anarkheim Fucksien välisessä joukkotappelussa. Kummallakin joukkueella oli mukana puukkoa ja puntaria ja matsista oli ilmeisesti etukäteen sovittu. SVL:n kolmen miehen Sturm Abteilung ilmoitti etukäteen Facebookissa, että tulee Jyväskylä DIY:n poikien kanssa hippasille, omat pullot mukaan.
"Poliisi otti kiinni 32 "aktivistia", joista seitsemän myöhemmin vangttiin."
Kaksi tappeli kolmen kanssa, yksi kuvasi ja loput 37 passivistia seisoskelivat ovien tukkona, että poliisilta meni hetki aikaa puuttua läskinläpsäyttelyyn.
"Uusnatseja epäillään muun muassa väkivaltaisesta mellakasta, väkivaltaisen mellakan johtamisesta, pahoinpitelyistä ja ampuma-aserikoksesta."
Saa nähdä, meneekö oikeuteen muu kuin tappelu.
Olikohan jollain nassella tosiaan tussari mukana vai onko maininta ampuma-aserikoksesta toimittajan lipsahdus? Pippurisumutteen luvanvaraisuudesta säädetään ampuma-aselaissa, mutta vuodesta 2010 lähtien sitä ei ole enää määritelty ampuma-aseeksi, vaan "vahingoittamiseen soveltuvaksi esineeksi". Laki kieltää pippurisumutteen hallussapitämisen julkisella paikalla ilman viranomaisten lupaa.
Oulunhölmöt ovat ennenkin sumutelleet, esim. kun vasemmistohäirikkö Dan Koivulaakso hyökkäsi rakennuksesta poistumassa olleen nassen perään oululaisessa tapahtumassa.
"Meillä on unelma -mielenosoituksiin, jotka keräsivät kymmeniä tuhansia osallistujia."
Suomen suurimman kaupungin keskustassa oli komeana kesäpäivänä suosittujen muusikoiden ilmainen konsertti. Sinne olisi tullut 15 000 ihmistä, vaikka lavassa olisi roikkunut Juche-aatteen mainoslakana.
"On syytä muistaa, että natsit saivat koottua kahdesta maasta ainoastaan 40 aktivistia, kun taas antifasistinen mielenilmaus keräsi Jyväskylässä muutamassa päivässä yli tuhat osallistujaa ja sujui rauhallisesti."
Kukapa ei lähtisi kesäiselle kävelylle trendikkään Unelman parissa.
Pari skinssonia tosiaan astui laivaan. Osuvampi vertauskuva fasistikulkueelle on a-fasistien vastaava vapputempaus (ylevyyttä hakevalla pahixienvastaisella otsikolla, kuten tapana), jossa myös he hulinoivat. Reuhaamisen kohteena oli enimmäkseen poliisin ammattilaisia, joten kukaan ei loukkaantunut. Sokoksen edustan sijaan ruuhakautettiin Sokoksen läheltä alkava kävelykatu.
"Edessä marssii hieman yli 50 hengen kapitalismin vastainen mielenosoitus ja kadunvaltaus"
http://www.city.fi/blogit/vapaamatkustaja/anarkisteja+astaloita+ja+vallatonta+vappua/126942
"tapahtuman motiivi ei ollut provokaatio vaan suunniteltu hyökkäys"
"pahoinpidellen tätä sekä kahta muuta sivullista"
Yrität nyt sekä syödä kakun että säästää sen. Sama henkilö ei voi olla sekä suunniteltu kohde että sivullinen. Siis vedettiinkö tarkoituksella turpaan kilpailevan jengin puukkojunkkaria vai huomasivatko nasset sattumalta, että hauska tappa vanha tuttu? Vai oliko tällä kertaa anarkokolmikko pullokassin kanssa tulossa vastapuolen tilaisuuteen?
"Kun vuonna 2008 SMR:lla oli 185 erilaista tempausta, viime vuonna tapahtumia propagandan levittämisestä mielipiteenilmauksiin oli jo 800."
Åhhåh, skinssonit ovat siis päivittäin kadulla sekä tarjonneet paperia että sanoneet miten kiukuttaa ku N ja I! Vikonlopun kunniaksi la ja su liimataan vielä tarra tolppaan.
"Nettipoliisi ja kansanedustajatyrkky Markus "Fobba" Forss"
Se on Marko. (heh)
Marko "Fobba" Forss", 3277 ääntä
http://www.vaalikone.fi/eduskunta2015/is/tulos/0-08/ehdokas/20
Taneli Hämäläinen, 340 ääntä
http://www.vaalikone.fi/eduskunta2015/is/tulos/0-08/ehdokas/61
"puolestaan syytti suoraan uhreja"
Eihän, vaan totesi aivan oikein, että samat rosvoporukat ovat ennenkin ottaneet yhteen.
"komisario Arto Rajala --- "Omia lapsiani en sinne veisi". Koska järjestäjää ei tunnettu, poliisi tulkitsi tapahtuman antirasistisena provokaationa, mikä on suomalaiselle poliisille ylipääsemätön uhka."
Sinäkö sitten veisit lapsia juuri silloin juuri sinne, missä voi aika todennäköisesti tapahtua jotain väkivaltaista? Kuten vaikka Ruotsista ja Saksasta vuosien ajalta tiedetään, yleensä tapahtumat menevät niin, että nasset syyllistyvät kävelemiseen ja anarkot pyrkivät pahoinpitelemään näitä kävelijöitä kiviä ja pulloja heittämällä ja kättäpidemmällä huitoen. Tai sitten väliin asettunutta poliisien joukkojenhallintaryhmää.
"fasismi ja antifasismi eivät ole saman kolikon kaksi puolta"
Eivät niin, vaan samaa paskaa eri paketeissa. Toisen päällä vaina on neljä kirjainta enemmän.
"antifasismi tarkoittaa minulle määritelmän mukaisesti fasismin vastustamista"
Voit sanoa vaikka kissaa koiraksi, mutta viestintä käy hankalaksi, jos suurin osa ei. On met- ja "tavallista" amfetamiinia. Antti Fantti ja Möhkö Fantti rymistelevät posliinikaupassa, kirjastossa ja ostoskeskuksessa.
"seurattuani natsien väkivaltaa 90-luvun Mikkelistä lähtien"
Ysärin kiljuskinit olivat vähän erilasia kuin nämä svensson-skinssonit, hajanaisempia hortoilijoita eivätkä eräretkeilleet. Sama hässäkkä hihassa toki. Anarkismi toimi nolkytluvun sekavien kiukkuisten nuortenmiesten purkautumisputkena skinien aika pitkälle hävittyä kuvasta. Tuli lisää ikää, päähän ehkä järkeä ja se alkoi pysyä kaljuna ajamattakin. Nyt S- ja A-ryhmät torailevat reviireistä ja jäsenpotentiaalista. Ensin IKEA, nyt tämä...
"niin sanottujen antifasistien eli normaalien ihmisten"
Tavalliset eli normaalit ihmiset eivät ole a-fasisteja, vaan sekä ruskeaa että punafasismia vastaan.
"Antifasta puhutaan kuin kyse olisi terroristijärjestöstä"
Ei, vaan kuten rosvojoukosta, mitä monet sen jäsenistä tekojensa perusteella ovatkin.
"Osa voi olla päämäärissään radikaaleja --- vastarintaliikkeen päämääränä on kansallissosialistinen vallankumous."
Anarkistiset ja kansallissosialistiset Unelmat ovat molemmat hölmöä hörhöilyä. Parissa paikassa valtiovallan otteen lipsuessa (Somalia Kylmän sodan jälkeen 1990-luvulla, Saksa maailmansodan jälkeisellä 1920-luvulla.) ne hörhöt haaveet ovat päässeet toteutumaankin ja jälki on ollut erittäin ikävää.
"kansainväliset ihmisoikeussopimukset edellyttävät SVL:n kieltämistä"
Viime sotien jälkeen Neuvostoliitto uhkaili kieltämään Suomesta "hitleriläiset järjestöt", kuten Lotta Svärd -järjestön. Sopimus raukesi toisen sopimuspuolen lopetettua olemassaolonsa.
Suomen perustuslaki takaa sanan-, yhdistymis-, kokoontumis- ja järjestäytymisvapauden. Laki myös kieltää väkivallanteot sekä vakavien rikosten valmistelun. Arjalaisunelmointia netissä ei voi kieltää sen enempää kuin Ilkka Remeksen suurrikossuunnitelmia esitteleviä romaaneja. Jos SVL:n pari-kolme nyrkkisankaria tekevät siitä rikollisjärjestön, heidän nimensä voi nopeasti vetäistä yli jäsenmaksajaluettelosta. Asianajat sitten veivaavat hyvällä tuntipalkalla, saako kolmikko istua kapakassa ässähihojen viereisessä pöydässä.
"vielä isompi ongelma on hiljainen hyväksyntä kabineteissa."
Montako kertaa pitää sanoa, että ei hyväksy väkivaltaa?
"Perussuomalaiset välttelevät natsikeskustelua"
Miksi erityisesti Perussuomalaisten pitäisi puhua jonkin muun porukan puuhista? Yhtä hyvin muut puolueet välttelevät tai eivät välttele.
"kuin halal-lihaa"
Kunhan islamilaiset rituaaliteurastajat pitävät kiinni eläinsuojelulaeista, niin harvat halal-lihaa välttelevät. Osa toora- ja raamattuporukoista ei syö toisten uskontojen jumalille pyhitettyä ruokaa.
"Oikeistohallitus"
Suomen nykyhallituksessa on yksi oikeistopuolue ja kaksi keskustapuoluetta.
"koettaa luoda vastakkainasettelun kautta narratiivin"
Narraatio tarkoittaa kerrontaa, joten kai tosiasioiden toteamista voi pitää kertomuksena, tosikertomuksena. On todella olemassa kaksi rosvoporukkaa, jotka tappelevat keskenään. Lisäksi a-fasistit hyökkäävät poliisien kimppuun ja rikkovat paikkoja.
"koetetaan kohdistaa kiusallinen huomio"
Siis sinusta tiedotusvälineiden toiminta on "kiusallista huomiota"?
"hallituskumppanin sisäisestä valtakamppailusta"
On aika hassua, kuinka tiedotusvälineissä heitellään persuista vuoronperää (tai jopa samaan aikaan) väitteitä sekä "Soinin itsevaltiudesta" että "valtakamppailusta".
Mistä ihmeen "valtakamppailusta"? Siitäkö, kun äänestetään johdon kokoonpanosta niin kuin muissakin puolueissa? Kuten demokratiassa tehdään. Puolueen vaaleissa voitosta voittoon vieneen puheenjohtajan uudelleenvalinta on toki ymmärrettävää.
"oppositioon"
Opposition huutokuoro, tietyt naamat edellä, on ihan itse vetänyt puoleensa myötähäpeän sekaista huomiota päättömällä joukkomölyllään.
"Sanallakaan ei mainita rasismia, oikeistoa tai edustaja Olli Immosta."
Huutokuoro on mölynnyt niistä netissä viimeiset pari viikkoa ohimosuonet pullollaan. Mitäs jos se olisi hetken hiljaa, vetäisi henkeä ja sitten vaikka kertoisi, että mikä elämässä ahistaa?
"Kun jatkossa lähden kuvaamaan fasistien mielenilmausta tai tapahtumaa, missä väkivallan uhka on läsnä, joudun miettimään, onko paikalla oleminen turpaan - tai pahimmillaan - puukosta ottamisen arvoista."
Alat ehkä hiljalleen ymmärtää, mitä joukkojenhallintatehtävään lähtevä poliisihenkilö saattaa miettiä.
"natsit saavat marssia jatkossakin rauhassa"
Niin, perustuslaki takaa mielenosoitusoikeuden, typeristäkin aiheista.
"Kansa on näyttänyt mielipiteensä kaduilla"
Kansa pitää ilmaisista konserteista, pienempi porukka päiväkävelyistä ja pari 40-50-päistä laumaa riehumisesta.
"Fasismia ei voiteta vaikenemalla"
Eikä hölmöllä mölinällä netissä. Näin ei-fasistisessa maassa sana toki on vapaa. Mölinänkuunteluvelvoitetta ei ole.
"Puolustaudumme, jottei sinun, eikä kenenkään muun, Alexander, tarvitse pelätä"
Yhteiskuntarauhaa puolustaa oikeuslaitos ja poliisi. Kävelijöitä valokuvaava blogisti-kansanedustajatyrkky ei vaikuta asiaan käytännössä mitenkään.
Joukkueille sisääntulobiisit seuraaviin otteluihin:
Ruotsalaiset iloiset rosvot Kasper och Jesper och Jonatan
https://www.youtube.com/watch?v=g3kZRq5N2HY kohdasta 0:38
Vasen kylki edellä Seitsemän seinähullua veljestä
Vastaa kommenttiinhttps://www.youtube.com/watch?v=C4dyYw7Gvvc
Vastaa kommenttiin
shiwan8
19.8.2015 20:09
Pitää ymmärtää, ettei Taneli edes osaa puhua totta. Raukka on niin pihalla todellisuudesta, että pystyy valehtelemaan itselleen niin uskottavasti, että ei edes kyseenalaista omia todellisuudesta irrallisia juttujaan. :)
Kyösti
8.8.2015 11:30
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/735441/Turun+juutalaiset+Antisemitismi+ei+meilla+islamilaista+vaan+aarivasemmistolaista
Aiemmin antisemitismi oli natsien ydinosaamista ja Jyväskylän hyökkäyksen kaltaisia iskuja vastapuolta kohtaan suorittivat anarkomarkot. Oi aikoja, oi tapoja.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Taneli Hämäläinen
10.8.2015 14:08
Tämä copy/pastettu kannarihan todistaa argumenttisi aukottomasti.
Ei SE Fobba
8.8.2015 12:17
Itsekin Hämäläinen luonnehtii itseään "suhteellisen vapaaksi toimittajaksi", mitä hän eittämättä myös on.
Taitaa olla myös Vasemmistoliiton jäsen(?), ainakin ehdolla heidän riveistään, ja ilmeisesti kyseisen puolueen kansanedustajan poliittinen avustaja.
Punaisin lasein on tämäkin kirjoitettu, eikä täysin faktoihin perustuen.
Lisää Kymppiuutisia Hämäläisellekin, ja objektiivisuutta mukaan kun kirjoitellaan toisten tekemistä ja tekemättäjättämisistä.
Oliko jyväskylän pahoinpidelty sivullinen, vai oliko hän ns. "aatevihollinen" tai jonkunlainen vastapuoli..?
Sivullisen miellän sellaiseksi kun humalainen urpo hetken mielijohteesta leipasee lättyyn vastaantulijaa jota ei ole koskaan tavannut, eikä tiedä tästä uhristaan yhtään mitään.
Poliittinen väkivalta on väärin, jos ei osaa argumentoida omia mielipiteitään kuin nyrkein, tai antifa-piireissä suositulla sotkemisella ja rikkomisella, voisi mennä vaikka metsään poimimaan marjoja kunnes suurin puhti on pois.
Ja jos suositellaan että mielenosoitukseen ei viedä lapsia, ehkäpä sillä tarkoitetaan että tapahtumaan missä on hyvät tarkoitusperät (rasismin vastustaminen), voi sinne ilmaantua vastapuolen edustajia jolloin konfliktin vaara on suuri. Sinne eivät lapset silloin kuulu.
Hämäläiselle ei poliitiikan ihmisenä tuskin tule yllätyksenä että Suomessa poliiseja on kansainvälisesti vertailtuna häviävän vähän, jolloin suurehkon mielenosoituksen turvaaminen on haastavaa, ja jos siellä täällä puhkeaisi käsirysyjä, ei niihin kaikkiin voisi salamannopeasti puuttua ja väistämättä jollain tulisi nenä kipeäksi ja paha mieli.
Jos Perussuomalaisten piirissä vältellään natsikeskustelua "kuin Halal-lihaa", niin vastaavasti vasemmistopiireissä kierrellään ja kaarrellaan maahanmuuton ongelmien ympärillä niinkuin aihetta ei olisi olemassakaan.
Tälläinen kummankin puolen vaikeiden ja itselleen epämiellyttävien aiheiden tunnustaminen ja niistä rohkeasti keskusteleminen vasta sitä vastakkainasettelua aiheuttaakin!
Mutta näinhän se täällä Suomessa menee.
Kaikki jotka eivät ole tyytyväisiä maahanmuuttopolitiikkaan ovat vasemmiston mielestä valkokolttuisisa Klaani-Natseja, ja kaikki jotka eivät halua lähettää somaleita kotiinsa ovat oikeistolaisten mielestä kukkahattu-mamuttajia tms.
Yhden henkilön mielipiteistä vedetään hurjia johtopäätöksiä joihin sidotaan kaikki muutkin jotka ovat vähänkin samaa seurakuntaa.
Tähän syyllistyvät lähes poikkeuksetta kaikki.
Surullista ettei 2015-Suomessa saada aikaan sellaista keskustelua missä kuunneltaisiin muiden mielipiteet eikä heti hypättäisi tunteiden kelkkaan jos sieltä tuleekin jotain mikä ei ensikuulemalta olekaan omien mielipiteiden mukaista.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Taneli Hämäläinen
10.8.2015 14:15
Jutellaanpa siis maahanmuutosta. Lainaan Anna Kontulaa:
" Luovutaanko siis
1. ...Työperäisistä maahanmuuttajista, jotka ovat täällä tekemässä jotakin työtä, usein sellaista, johon ei tekijöitä Suomesta löydy? (Mikäli myös heidän perheensä on Suomessa, perheen on tultava toimeen työssä käyvien jäsenten palkalla.)
2. ...Opiskelijoista, joita on vähän, ja joista monet tulevat niiden vaihto-ohjelmien kautta, joiden ansiosta suomalaisnuoret pääsevät maailman yliopistoihin. Pitäisikö meidän irtisanoutua näistä vaihto-ohjelmista?
3. ...Perheenjäsenyyden perusteella tulevista, siis useimmten kantasuomalaisen kanssa avioituneista - kiellämmekö monikulttuuriset avioliitot? Vai oletammeko, että kaikki rajat ylittävän avioliiton solmineet muuttavat kumppaninsa kotimaahan?
4. ...Turvapaikanhakijoista, joiden vähentäminen vaatisi kansainvälisistä ihmisoikeussopimuksista irtautumista. Siis ihmisoikeudetko roskakoriin vaan?
5. ...Ilman oleskelustatusta täällä elävistä paperittomista emme juuri voi vähentää, sillä jo nykyisen lainsäädännön mukaan heidät yleensä palautetaan lähtömaihinsa tavattaessa.
6. Jos ei mikään edellä mainituista, jää jäljelle lähinnä sirpaleryhmiä, kuten kiintiöpakolaiset (noin 1000 vuodessa, joissa paljon lapsia) ynnä diplomaatit perheineen?"
shiwan8
23.8.2015 00:09
Kysymys on naurettavan yksinkertainen heti kun siitä lakataan tekemästä väkisin vaikeaa.
Luovutaan: Rikollisista, integraatiohaluttomista, sosiaalituristeista ja niistä muualta tulleista joista ei ole maalle mitään hyötyä. Tämä ei loukkaa ihmisoikeuksia. Maalla ei ole mitään velvoitetta asettaa kansalaisiaan vaaraan.
Loppuviimein tähän on olemassa helposti seurattavissa oleva looginen ajatusjatkumo jonka seurauksena päästään hyvään lopputulokseen.
Maahanmuuttajaa ei voida palauttaa jos tämä on kotimaassaan vaarassa. Koska objektiivista mittaria vaaralle ei ole (kiitos tästä vasemmistolle joiden mielestä jo hammaspeikko on kuolemanvaarallinen) joudutaan tarkastelemaan yksilön käyttäytymistä ja johtamaan päätelmä sen perusteella: Ihminen joka on kotimaassaan vaarassa ja pääsee turvaan muualle on kiitollinen isäntämaalle, kotoutuu, opettelee kielen vähintään niin hyvin että arki sujuu paikallisten kanssa, menee töihin ja elättää itsensä eikä riko lakia.
Ihminen joka ei täytä edellistä kuvausta ei ole kotimaassaan vaarassa ja hänet voidaan ilman mitään sen suurempaa papereiden pyörittelyä ja tutkimista palauttaa kotimaahansa.
Asia on ihan aidosti juuri noin yksinkertainen. Ihminen joka on kotimaassaan kuoleman vaarassa eikä halua kuolla tekee kaiken tarvittavan säilyäkseen hengissä esimerkiksi pitämällä huolen siitä, ettei hän päädy palautetuksi.
Pjotrprkl
9.8.2015 16:06
MItä poliisi mukamas tulkitsee antirasistiseksi provokaatioksi?
Kirjoituksesi ovat pelkkää vihapuhetta niitä kohtaan jotka eivät ole kanssasi samaa mieltä. On varmaan upea tunne olla jumalallisen oikeassa, oikean asian puolesta.
En ole rasisti mutta fakta on se että en halua tänne yhtään pakolaista, en minkään väristä. En juuri kaipaa edes työperäistä maahanmuuttoa, koska meillä on yli 360000 työtöntä. Se kuitenkin sallittakoon jos on valmis työpaikka tänne tullessa. Mitään automaattista kansalaisuutta ei kuitenkaan tule harkita alle 10v asumisen ja jatkuvan veronmaksun lisäksi tulee vaatia kohtuullinen kielitaito. Suomeksi.
En halua myöskään ensimmäistäkään muslimia ennenkuin islam on otettu takaisin sen suuren maltillisen muslimienemmistön haltuun. Kristinusko taltutettiin jo satoja vuosia sitten, keskiajalla se oli yhtä barbaarinen usko kuin islam nykyään.
Sen näkyvin muoto siis, joka on tuottanut pelkästään terrorismina ulkopuoliselle vähintään kymmeniä tuhansia kuolleita. Islamilaisissa maissa naisiin kohdistettu viha ja alistaminen on samaa luokkaa kuin natsien juutalaisiin osoittama huomio. Jos miehet eivät tarvitsisi naisia seksiin ja lapsentekoon ja siinä sivussa kotiorjiksi, epäilemättä heillekin löytyisi lopullinen ratkaisu. Tämän lisäksi islamin nimissä käytävät sodat, nimitettäköön sitä vaikka jihadiksi.
Silti en ole rasisti. Vaikka yleistänkin, mutta mielestäni maltilliset muslimit ovat vastuussa omasta uskonnostaan. Jos he eivät saa omiaan kuriin, on pakko "rangaista" koko porukkaa. Vrt. tilanne jossa lappeenrantalaiset hyökkäävät Venäjälle. Kummat maksaisivat laskun, lappeenrantalaiset vai suomalaiset?
Varmasti nimittäin 30-luvullakin oli maltillisia natseja. Tai tavan saksalaisia. Sodan alkaessa ei ollutkaan sitten kuin äärinatseja ja heidän myötäilijöitään. Heidät olisi pitänyt pysäyttää ajoissa.
Saksalaisilla vain ei ollut omaa vastapoolia, joka Suomessa on ikävä kyllä perussuomalaiset. En ole vielä yhdessäkään keskustelussa tai väittelyssä nähnyt yhtäkään Halla-ahon argumenttia toisin todistetuksi. Sitäkin enemmän teidän eli vasemmiston propagandaa, suoranaista valehtelua, vastapuolen panettelua ja halveerausta.
Kun Taneli kasvat aikuiseksi, toivottavasti osaat hävetä yhtä paljon kuin taistolaisetkin; kas hekin olivat väärässä vaikka aikoinaan olivat erehtymättömän varmoja asiastaan. Lähinnä kiusaantuneina muistelevat menneisyyttään ja koittavat painaa sen nuoruuden typeryyden piikkin.
Jos sinua helpottaa niin mielestäni myös uusnatsit ovat täysiä pellejä. Heidän ajamansa asia vain sattuu olemaan sinun ja minun etuni, niin kauan kuin he eivät pääse valtaan. Totalitäärinen valtio kun on totalitäärinen, on se sitten fasistinen tai kommunistinen tai islamistinen tai tanelistinen.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Taneli Hämäläinen
9.8.2015 16:23
En ole rasisti, mutta en halua yhtään pakolaista Suomeen? Okei...
Pjotrprkl
10.8.2015 09:47
Aivan, et joko osaa lukea tai et ymmärrä lukemaasi.
En ole rasisti koska en syrji ketään ihonvärin, ulkonäön tai etnisyyden takia.
Muslimeja kohtaankaan en tunne ennakkoluuloja, koska tiedän siitä taatusti ihan tarpeeksi jotta tiedän olla luottamatta siihen ja mielestäni perustelin miksi. Jos perusteluni eivät kelpaa, niin en kyllä voi auttaa. Ehkä on niin että islam oikeasti on kaunis uskonto, mutta kyllä se niin on että se on muslimien tehtävä ottaa se takaisin haltuunsa, ennen kuin yhtäkään heistä voidaan pitää sivistyneinä ihmisinä.
Kristinusko sen aikanaan teki, satoja vuosia sitten. Minkä takia me voimme helposti tuomita keskiaikaisen kristinuskon, noitavainot, inkvisition, aneet ja koko yleisen takapajuisuuden joka vaati miljardeja ihmishenkiä, mutta emme saisi tuomita islamia joka syyllistyy vähintään yhtä suureen pahuuteen vuonna 2015? Aika kalliiksi tulee tämä suvaitsevainen poliittinen korrektius.
Jos pakolaiset olisivat naisia ja lapsia, niin heitä voitaisiin tilapäisesti auttaa, mutta pääsääntöisesti he eivät ole. Parta-ankkureita emme tarvitse ja joka tapauksessa jokainen pakolainen ylikansoittuneeseen Eurooppaan vain lisää ongelmia. Koko maailman mutta ennen kaikkea Euroopan.
Jos meillä joku moraalinen velvollisuus auttaa ylipäätään olisi, sen tulisi tietenkin ensisijaisesti kohdistua maapalloon. Jokainen "apu" jota ei ole sidottu siihen että avun kohdemaa sitoutuu demokratiaan, väestönkehityksen pysäyttämiseen, naisten yhtäläisiin oikeuksiin, koulutukseen ja itsensä auttamiseen, tuottaa ainoastaan suurta haittaa maapallolle.
Vain 35v päästä Afrikassa on ennustettu asuvan 2,4 miljardia ihmistä. Minkälaiset mahtavat olla ne pakolaismassat kun esimerkiksi Nigeria romahtaa, vaikka Boko Haramin alle?
Pjotrprkl
9.8.2015 16:09
https://www.google.fi/search?q=left+wing+riots&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=a1DHVcu0LYKPsAHd66GABw
https://www.google.fi/search?q=vasemmistomellakat&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=pFDHVceDEsqqsAHLwJqgCg#q=vasemmisto+mellakat
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288642099138.html
Symppaatko antifaa, kuulutko siihen?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Taneli Hämäläinen
9.8.2015 16:21
Kannattaa lukea tuo teksti tuosta ylhäältä. En tiedä, miten Antifaan kuulutaan tai kenelle se liittymislomake lähetetään, mutta voit varmaan googlettaa siihenkin linkin.
Pjotrprkl
10.8.2015 09:56
Piti oikein googlettaa...
Ei ollut vaikea uskoa että olet vasemmistoliiton edustaja ja lapseton. Sitä vastoin on todella vaikea uskoa että oletkin jo 32! Joko kuvasi ovat vanhoja tai sitten olet vain hyvin säilynyt, mutta aika menetetty tapaus silti:( 23v olisi voinut vielä yrittää ymmärtää kantaasi, mutta olet todennäköisesti jo omaksunut liian syvälle omat "totuutesi", joten hyvästi.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Taneli Hämäläinen
10.8.2015 14:10
Erinomaiset Googlaustaidot. Congrats. Mä tajuan tämän viestin perusteella etäisesti miltä naispoliitikoista tuntuu.
Rock ja tyttörock
10.8.2015 21:33
"Erinomaiset Googlaustaidot."
Tai googlaustaidot.
"Mä tajuan tämän viestin perusteella etäisesti miltä naispoliitikoista tuntuu."
Tanelilla taas kerran logiikka hukassa ja uhriutumishiekkaa pimpissä. Pointti ei ollut ulkonäkösi, vaan että olet lapsellinen ääliö.
Taneli Hämäläinen
11.8.2015 13:43
Onneksi toinen meistä argumentoi kypsästi. ;)
shiwan8
19.8.2015 20:14
Olennaista ei kai ole se, että totuus kuorrutetaan sokerilla vaan se, että se tulee ilmi. Ei sinun Taneli tarvitse pitää siitä, että joku objektiivisesti sinua tarkasteleva kertoo havaintonsa, mutta ehkä olisi aika ottaa ne vakavasti. Kuitenkin jopa sinun on ymmärrettävä, että kun kanssasi samaa mieltä ovat vain epärehellisyyden ammattilaiset niin jossain kohdassa kantasi ovat menneet pahasti metsään. :)
Rauhaa & Rakkautta
10.8.2015 10:44
http://blogs.reuters.com/photographers-blog/2012/05/03/may-day-the-same-procedure-every-year/
https://www.youtube.com/watch?v=h65Dxn7iTKo
https://en.wikipedia.org/wiki/May_Day_in_Kreuzberg
Jep, harmitonta porukkaa!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
shiwan8
19.8.2015 20:15
Täysin! Eihän se nyt voi olla niin, että vaikka faktat osoittavat Tanelin kanssa-ajattelijat reikäpäisiksi huligaaneiksi, että faktat olisivat faktoja. :D
ihminen 2.0
20.8.2015 09:56
Niillä nyt kauheasti kuitenkaan eroa ole, tässä tätä laitavasemmistolaista "keskustelua" ja "huutelua" suhteellisen vapaalle toimittelijalle. Tapahtui Suomessa,
Kokoomuksen kansanedustaja pahoinpideltiin Lahdessa
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014061418407965_uu.shtml
Suosittelisin arvojen tarkistusta kirjoittajalle tai ainakin harkintaa millaisen propagandan uhriksi on itse joutunut ja millaista propagandaa itse tästä johtuen levittää. Voi tietysti olla että lukijoiden "juksaaminen" on tarkoituksellista ja hyvin harkittua. Kenties tuo "suhteellisen vapaa" ennen toimittajaa tarkoittaakin että olet sidoksissa vasemmistoon, niin kuin ilmeisesti oletkin esitetyistä vaalilistoista päätellen. Oikea hyvä toimittaja on objektiivinen ei sidoksissa johonkin poliittiseen aatteeseen.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Puolustuksen anti
23.8.2015 20:43
"Puolustaudumme, jottei sinun, eikä kenenkään muun, Alexander, tarvitse pelätä laskeutuessasi vallan kabineteista kaduille meidän kuolevaisten joukkoon."
Tanelistit epäonnistuivat?
"Tutkinnassa on selvinnyt, että asunnon ja koulun ikkunoita on rikottu myös ilmakiväärillä ampumalla, mutta vain ikkunoiden uloimmat lasit ovat rikkoutuneet."
"Poliisi kertoo selvittävänsä myös sitä, onko tekijöillä ollut omaisuuden vahingoittamisen lisäksi tarkoituksena vahingoittaa valtiovarainministeri Stubbia tai tämän perhettä."
http://www.hs.fi/politiikka/a1440034371476
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Sepuli
28.8.2015 07:55
Yksittäistapaus:)