Hilāl - ramadanin aloituspäivä. Useampi tuhat ihmistä pyllistää sen kunniaksi. Tai kumartaa. Riippuu näkökulmasta. Istun Istiqlal moskeijan toisen kerroksen lattialla ja seuraan seremoniaa. Olen valkoinen imperialistiriistäjä väkiluvultaan maailman suurimman muslimimaan suurimmassa moskeijassa. Tiedä mitä nämä radikaalit keksivät. Vieressäni istuva arkkitehti hymyilee ja keksii tarjota savukkeen.
Ramadan on muslimien pyhä kuukausi. Tämä tarkoittaa itsetutkiskelua, johdatuksen etsimistä ja ennen kaikkea paastoa. Homma toimii seuraavasti: ennen aamunkoittoa vietetää Sahur, eli syödään ja rukoillaan, sitten kärsitään loppu valoisa aika ilman ruokaa, vettä, päihteitä ja lihan haureutta. Sitten rukoillaan ja syödään taas aivan helvetisti.
Indonesia on aidosti suvaitseva maa. Kukaan ei heitä semirasistista maassa maan tavalla -shaibaa ja pakota paastoamaan. Paastoan siitä huolimatta. Ihan uteliaisuuttani. Ketään ei kiinnosta, vaikka kävelisin kalja kädessä ja rööki huulessa kadulla keskellä päivää. En kuitenkaan kävele. Respect one another.
Jotta homma ei mene liian hengelliseksi, suuntaan Jalan Jaksalle - Jakartan viralliseen perseilykohteeseen. Jaksa on keskustan turistikatu ja reppureissaajien välietappi matkalla luoja tietää minne. Yleensä Balille. Sen minäkin tiedän.
Yllätyksekseni kaikki baarit ovat kiinni ja saan ei oota ruokateltoista. Osoittelevat sivummalle. Lopulta löydän kadun varresta pienen pöydän, kaksi puista penkkiä ja täyden jääkaapin. Hintalaput näyttävät vasta vaihdetuilta. En anna tämän häiritä ja tilaan ramadan-hintaisen oluen.
Pari tuntia myöhemmin pöytä on täynnä. Pulloja ja buleja (valkolainen indoiksi). Espanjalaiset pilotit ja saksalaiset omatoimimatkaajat keskustelevat - yllätys, yllätys - jalkapallosta. Ilmassa on isoja eleitä. Toimin ahtisaarimaisena välittäjänä. Päädymme suurinta osaa tyydyttävään lopputulokseen: "You can have the football and we can have the economy". Kehotan saksalaisia valitsemaan potkupallon. Mitä talouteen tulee, olemme kaikki samassa veneessä. Toiset uppoavassa päässä, toiset vielä pinnalla. Indonesialainen vieressäni katsoo kelloaan, tilaa oluen ja toteaa huonolla englannilla:"Fuck the ramadan."
Ramadan on muslimien joulu, joten suuntaan aamulla Mangga Duaan. Ostoskeskus on vittu valtava, vaikka on ramadan enkä saisi kiroilla. Kiroilen silti, sillä olen todella, todella huonolla tuulella. Darra hiipii takaraivossa, kaipaan savuketta ja vielä kipeämmin nestettä. Harhailen eksyneenä keskellä tönivää ihmiskaaosta. Ympärilläni kaikuu jatkuva "hello mister" -huutojen hymni.
Kestää tunnin päästä pihalle. Kaivan röökin ja muistan paaston. Indonesialaiset rakastaa kretek-savukkeitaan. Täällä saa polttaa missä vain. Junassa, bussissa, taksissa, ravintolassa, you name it. Jos seinällä on kieltävä kyltti ja pöydältä puuttu stökis, no worries, anna palaa ja karista maahan. Kuppi jaavalaista kahvia kyytipojaksi ja elämä hymyilee. Siis, jos et paastoa.
Tiedustelen ystävältäni näkyykö paasto ihmisten arjessa esimerkiksi kontrolloimattomana väkivaltana. Selitän, että koen parhaillaan suunnatonta tarvetta tuhota jotain kaunista. Ystäväni vastaa diplomaattiseen sävyyn, että ei näy. Päättelen äänensävystä, että hermot ovat hieman kireällä. Pihalla kukaan ei hymyile. Kello on neljä. Yleensä sosiaaliset indonesialaiset istuvat hiljaa ja nojailevat käsiinsä. Kollektiivinen kärsimys on kaunista.
Kello lyö kuusi. Heitämme väkivaltaisen uukkarin ja kaarramme ruokakojun eteen. Alle puolessa minuutissa edessämme on kahvia, vettä, savukkeita ja ruokaa. Kahden minuutin päästä nauramme myyjän kanssa. Tämä on otettu paastoamisestani ja heittää yläfemman.
Ajamme Istiqlaliin. Olemme auttamatta myöhässä, mutta mitä pienistä. Indonesialaiset ovat rentoa sakkia. Suomalainen joulukirkko on ruokoushetkeen verrattuna radikaalien tiukkapipojen tapahtuma. Täällä religious tarkoittaa hyvää, oikeudenmukaista ihmistä, ei jeesustelijoita ja päiviräsäsiä, jotka tekevät muiden elämästä helvettiä.
Eksyn ystävästäni ja tapaan paikallisen matkaoppaan, joka - kuten suurin osa matkaoppaista - jauhaa silkkaa paskaa. Tarjoaa lentoa, kerron halvemmasta. Tarjoaa kierrosta, kerron nähneeni tarjonnan. Tämä ei kuitenkaan luovuta. Kysyy, onko naista. Kerron, ettei ole. Kysyy, olenko homo. Kerron, etten ole. Tämä ei usko. Kertoo, että moni toimittaja on. Kerron, etten ole pannut merkille. Tämä kysyy, miten iso penikseni on. Repeän nauramaan. Massiivinen, kerron ja jatkan matkaa. Extremely radical. Muslimihomo tulee iskemään moskeijan pihassa ramadanina. Melkoista terroria.
Syömme kebabia, syömme padangia, juomme kahvia, nautimme jälkiruokia. Ajelemme ympäri Jakartaa. Pelaamme futista katulasten kanssa keskellä valtaväylää ja poltamme ketjussa savukkeita.
Saavun kotiin hieman ennen kolmea. Olen nukahtamassa, kun saan viestin: "wanna go to Ramusin for Sahur?" Hell yeah. Puolen tunnin päästä kävelemme slummin pimeydessä ratakiskoja pitkin. Olemme terrorismin syntysijoilla. Köyhä, kouluttamaton ja syvästi uskonnollinen yhteisö. Räjähdysherkkää materiaalia. Takaani pimeydestä kuuluu iloinen tervehdys: "Mister Daniel". Heilautan kättäni yöhön.
Puikkelehdin pitkin kapeita kujia, joita reunustaa loputon vanerihökkeleiden ja aaltopeltiseinien jono. Kello on puoli neljä aamulla. Ihmiset heräilevät. Kaikkialla pyörii vaarallisia terroristeja hammasharja suussa, pyjama päällä. Osa nauraa nähdessään minut. Osa hieroo silmiään. Osa ei edes tajua, että bule on kylässä.
Pysähdymme yhteisön johtajan, Mr Ramusinin ravintolaan viettämään Sahurin. Ramusinin vaimo kantaa pöytään kahvia, teetä ja ruokaa, isäntä on otettu vierailustamme. Leikin perheen ainoan tyttären Karisman ja tämän kissan kanssa bambulattialla. Ramusin kertoo hyviä uutisia. Osa slummista on määrätty purettavaksi, mutta hallitus on myöntänyt seitsemän kuukautta lykkäystä. Ihmiset eivät menetä kotejaan ainakaan ramadanin aikana.
Sytytän savukkeen. Samalla rukouskutsu aloittaa paaston. Olen tumppaamassa, mutta Ramusin keskeyttää nauraen. Polta loppuun, bule. Se nyt niin justiinsa ole. Kahviakin on vielä jäljellä.
Kävelemme moskeijalle, joka sijaitsee luokkahunettamme vastapäätä. Pieni tila on täynnä ihmisiä. Osa oppilaistamme on lähdössä kerjäämään muutaman kilometrin päähän linja-autoasemalle. He haluavat kävellä kanssamme. Mitä jos menisimme keskustaan kansallismonumentti Monasille, ehdotamme. Lapset innostuvat, mutta muistuttavat, että matka on liian pitkä. Heillä ei ole rahaa bussiin. Kävelemme muina miehinä auton ohi, käännymme ja avamme ovet. Riemulla ei ole rajaa.
Kaksi tuntia myöhemmin istun Monasin juurella. Katselen auringon nousua ja vahdin ympärilläni juoksentelevia lapsia. Olen kuoleman väsynyt, nälkäinen ja kaipaan kipeästi savuketta. Hymyilen silti. Kun lapset, joilla ei ole käytännössä mitään nauravat, first world problemsit katoavat nopeasti.
Muut ovat pukeutuneet ykkösiinsä. Meidän lapsemme ovat paskaisia ja pukeutuneet samoihin vaatteisiin, joihin he pukeutuvat joka ikinen päivä. Täällä ei ole väliä oletko kristitty, muslimi, hindu tai buddhisti. Täällä puhuu raha. On vain köyhiä ja rikkaita. Meitä tuijotetaan, mutta vähät välitän. Olen iloinen, että lapset eivät huomaa arvostelevia katseita. Ovat liian iloisia huomatakseen.
Suomessa köyhyys ei tunnu olevan ongelma, ei työttömyys, eikä kasvavat tuloerot. Julkisen keskustelun perusteella Suomen suurin ongelma ovat muslimit. Ei ihmekään. Onhan heitä väestöstä kokonainen prosentti. Selitän ystävälleni suomalaisen rasismin syitä ja luonnetta. Tätä huvittaa. "What the fuck is wrong with you Finns", hän nauraa väsyneenä.
Ramadan kiristää turvatoimia ympäri maailmaa. Jihad, kristus vieköön. Indonesialaiset eivät pelkää kristittyjä vaan köyhyyttä, työttömyyttä ja kasvavia tuloeroja - asioita, joihin meidän radikaali aines on haluton puuttumaan. Kaikki monimutkainen on vierasta ja pelottavaa. On helpompi luoda mielikuvitusvihollisia ja osoitella muita sormella kuin etsiä vikaa itsestään.
Selitä sitten ihmisille, jotka ihailevat eurooppalaista liberalismia ja vastustavat poliittista islamia, että FDL:n (Finnish Defence League) ja SVL:n (Suomen Vastarintaliike) jäsenten kaltaiset punaniskajuntit pelkäävät heidän tekevän Suomesta kehitysmaan, joka soveltaa sharia-lakia. Ei sitä voi saatana pokkana selittää. Luulevat vielä vitsiksi, vaikka asetelmassa ei ole mitään edes etäisesti hauskaa.
Ostan lapsille Angry Birds -ilmapallot. Kerron että ovat Suomesta. Kysyvät, olenko muslimi? Valehtelen ja kerron olevani kristitty. Kaikki nyökkäilevät hyväksyvästi, vaikka ovat muslimeja. Heidän ennakkoluulonsa ovat pelkästään positiivisia. Suomen täytyy olla hieno maa, kysyvät. Onhan se, vastaan. Ainakin suurimman osan ajasta.