Eduskuntatalo. Seisoin hyytävässä tuulessa ja seuraan ulkomaalaislain muutoksia vastustavaa mielenosoitusta. Vasemmiston Anna Kontula kiepahtaa valiokuntien välissä kertomassa käsittelystä. Demareiden Nasima Razmyar kysyy, minkälainen keskustelu meillä olisi, jos Suomeen saapuisi saman verran maahanmuuttajia kuin muihin Euroopan maihin?
Suomessa maahanmuutto on vaatimatonta, mutta sen herättämä keskustelu jotain aivan muuta. Nyt sanoista ollaan siirrytty tekoihin. Internetvitsiä lainaten: ”Kiitos Suomen vastarinta liike1 Kaksi viikkoa katupartioita ja jo maa valkoinen.” Väkivaltainen katujengi päätti lähteä turvaamaan isänmaata kuvitteelliselta väkivaltaiselta katujengiltä ja kuinkas kävikään?
No, turpaan tuli ja esitutkinta on käynnissä. Onneksi poliisi partioi katupartiota ja muutama hyssyttelevä kolumni radikaaleista ääripäistä myöhemmin interwebissä keskustellaan, kuka löi eka? Valitettavasti tämä keskustelu johtaa usein kysymykseen, kuka löi koviten?
Komisario Jere Roimu Helsingin poliisista oli vähän googletellut, sillä tämä tiesi kohtaamisen olleen sovittu. Antirasistinen Varisverkosto vastasi Roimulle, ettei se sovi natsien kanssa yhtään mitään ja jopa Suomen Vastarintaliike (SVL) kiisti komisarion väitteen:
”Partiota uhkailleet ja fyysisesti provosoineet äärivasemmistolaiset eivät olleet ”aktivisteja”, vaan sattumalta paikalla ollut aggressiivisesti käyttäytynyt kaveriporukka, joka saatiin nopeasti ojennukseen.”
Esimerkillistä katuaktivismia. Maahanmuuttovastaiset ääriliikkeet ovat kasvattaneet parlamenttipaikkoja kaikkialla Euroopassa eikä Suomi tee poikkeusta. Vaikka Suomessa on ryssitelty ja hurriteltu vuosisadat, eurooppalainen nykyrasismi on monella tapaa uusi ilmiö aivan kuten maahanmuuttokin. Silti, kun esimerkiksi Ruotsissa puhutaan Syyriaan sotimaan lähtevien yhteydessä sosioekonomisista ongelmista, meillä ministeriö selvittelee kansalaisuuden kieltämistä.
Vaikka keskustelu maahanmuutosta onkin kovaääninen, onko se edustava? Ovatko suomalaiset siis yhtä rasistisia kuin keskustelu antaa olettaa?
Vuoden 2010 European Social Surveyn (ESS) mukaan Pohjoismaat ovat verrattaen maahanmuuttajamyönteisiä. Silti vuoden 2011 kysely paljastaa, että 35 prosenttia meistä suomalaisista uskoo, että ”islam on uhka länsimaisille arvoille ja demokratialle” ja 29 prosenttia on varsin samaa mieltä väitteen kanssa, että ”tiettyyn rotuun kuuluvat eivät sovi moderniin yhteiskuntaan.”
Helsingin Sanomien vuosi sitten teettämän kyselyn mukaan 44 prosenttia meistä vastustaa uusia maahanmuutajia ja 53 prosenttia on täysin tai osittain sitä mieltä, että Suomeen jäävien ulkomaalaisten olisi oman etunsa vuoksi hyvä pyrkiä "niin suomalaisten kaltaisiksi kuin mahdollista"
Masentavia lukuja, mutta ESS:n kyselystä käy myös ilmi, että suurin osa suomalaisista pitää suomalaisia rasistisina. Emme oikein tunnu tietävän, mitä se rasismi on. On toki söpöä kuulla keittiösemiotiikkaa maahanmuuttokritiikin ja rasismin eroista, kun kertoja kannattaa maahanmuuton rajoittamista tai syrjivää lainsäädäntöä. Meillä Mikkelissä oli aikanaan sanonta: ”Rasisti on rasisti, vaikka voissa paistaisi.”
Meillä Mikkelissä oli myös joka viikonloppuinen katupartio, joka valvoi ihan kaikkia, koska yksikään maahanmuuttaja ei uskaltanut kylille. Ei niitä kyllä montaa ollutkaan. Silloin ei keskusteltu, oli vain väkivaltainen porukka, joka etsi syyn väkivaltaansa. Toimintansa he oikeuttivat sosiaalidarwinistisella maailmankuvalla, mistä johtuen katupartio oli uhka jokaiselle vähemmän steroideja syöneelle. Mikkelin antifa ei ollut järjestäytynyt. Se koostui kaikista, jotka eivät pitäneet pilottitakkia.
Keskustelu kahdesta identtisestä ääripäästä on ongelman vähättelyä. Leimaamalla antifasistit samalle viivalle kuin fasistit, itse ongelma sivuutetaan ääripäiden nahisteluna. Aivan kuin olisi joku kolmas Suomi, jossa kaikilla maahanmuuttajilla on kivaa, Suomi voittaa joka vuosi lätkän MM-kullan ja missä rasisteja on ainoastaan patriootin postituslistalla.
Todellisessa Suomessa on sisäministeri, joka vielä vuosi sitten kannatti varauksin vapaaehtoisia katupartioita poliisijohdon tuella. Sama ministeri toi pöytään ulkomaalaislain muutokset, jotka vakiinnuttaisivat alaikäisten säilöönoton ja rikkoisivat jo viranomaisten toimesta venytettyjä kansainvälisiä sopimuksia sekä lisäisivät paperittomien määrää.
Todellisessa Suomessa jokainen rasisti ei ole SVL:n tai Suomen Sisun jäsen eikä jokainen antifasisti ole anarkisti tai kommunisti. Jos todellisessa Suomessa hallitus esittää syrjiviä lakeja, tai jos ulkomaalaisen riistotyövoiman käyttö työmarkkinoilla on ihan ookoo, tai jos "maahanmuuttokriittisyys" ja "positiivinen syrjintä" ovat arkikieltä, ei ole kyse mistään ääriryhmien toiminnasta tai yhdestä populistipuolueesta vaan koko järjestelmästä. Ja jos ennakkoluulot lakaistaan koko ajan maton alle, niitä ei koskaan käsitellä.
Toivoisin, että asiasta voitaisiin puhua ilman rengasrautaa, mutta jos Suomen rasistinen ilmapiiri nousee esille vasta, kun väkivaltarikollisista kootut kodinturvajoukot pyörivät kadulla etsimässä maahanmuuttajaseurueita ja antifasisteja, jokainen ihminen - ulkomaalinen tai ei - on vaarassa ja keskustelu myöhässä. Jos tähän ei virkavalta puutu, soisi ainakin itsepuolustuksen olevan mahdollisuus.
Norjalaisen rauhantutkijan Johan Galtungin mukaan fasismi on määritelmällisesti "poliittisten päämäärien tavoittelun ja massiivisen väkivallan yhteenliittymä". On tärkeää nähdä nämä kaksi rinnakkain. Nykyfasismi ei ole vaarallista pelkästään kaduilla vaan myös kabineteissa.
Leikkauspolitiikka, lama ja sosiaaliset ongelmat eivät ole maahanmuuttajien ongelma vaan harjoitetun politiikan tulos, joka kohdistuu kansalaisiin ihonväriin katsomatta. Todellinen fasismi on väkivaltaa heikompia kohtaan. Se on systemaattista institutionaalista väkivaltaa, jonka uhreja sen väkivaltaisimmat kannattajat monesti itse ovat.
Kadulla fasistit tosin saavat dunkkuun sattumanvaraisilta suomalaisilta kaveriporukoilta. Toisin kuin kabineteissa, kaduilla fasistit kuitenkin kuuntelevat palautetta. Siteeraan lopuksi sattumanvaraisten ohikulkijoiden pahoinpitelemäksi joutunutta katupartiota:
”Valtamedian reaktiota arvokkaampana pidämme kuitenkin partioinnin kirvoittamia kannanottoja tavallisilta suomalaisilta.”