Kello on kymmenen aamulla. Polttelen tupakkaa ja katselen katumaasturimerta. Se on loputon. Löytyy Hondaa, Mitsuu, Nissanii ja Daihatsuu. Kansan suosikki on Toyota. Indonesialaiset diggailevat tummanharmaasta. Toiseksi suosituin väri on vaaleanharmaa.
Ramadan päättyy Eid al-Fitriin eli indonesialaisittain Lebaraniin eli paaston päättymisen juhlaan, joka on muslimien joulu. Kun pari sataa miljoonaa ihmistä lähtee kotikyliinsä Lebaranin viettoon, syntyy pieniä logistisia ongelmia. Koska tykkään matkustaan mukavasti, olen kaaoksen ytimessä: satamassa matkalla Sumatralle.
Jos tarkkoja ollaan, en ole lähelläkään satamaa ja kaiken lisäksi eksyksissä. Hypin muovipussikahvin kanssa liikenteen seassa ja koetan löytää tummanharmaan Toyotan tuhansien tummanharmaiden Toyotojen seasta. Sen tunnista tarrasta takaikkunassa.
Lebaran-seurueen isä viittoo ottamaan kuvan. Nappaan yhden ja olen jäädä rekan alle. Kuski väläyttää hampaattoman hymyn ja peukut perään. Inshallah, saatana. Meno on täysin reikäpäistä. Kaksikaistaisen tien kaistamäärä on nyt kymmenen. Minulla ei ole aavitustakaan, missä oikea Toyota on. Päätän kiertää äärioikealta takavasemalle.
Eksyä voi monella tavalla. Joskus hukkaa suunnan, joskus kartan. Eksyä voi, vaikkei tiedä minne on menossa ja eksyä voi, vaikkei ole minnekään menossa. Seuraan päivittäin kauhulla euron kurssia. Se on lähtökohtaisesti laskeva. Budjetti palaa, vaikkei rahaa kulu. Perimmäinen ongelma piilee rahaliiton rakenteissa, toissijainen pankkijärjestelmässä. Ratkaisun ongelma piilee siinä, että Jutta ja Jyrki eivät ole kartalla.
Kriisimaiden ongelma ei ole julkinen velka. Koska Euroopan Keskuspankki (EKP) ei saa suoraan lainata rahaa jäsenmaille, jäsenmaat ottavat lainaa yksityisiltä pankeilta. Väännän rautalangasta: pankkikriisin ruhjomat pankit, jotka alun alkaen aiheuttivat koko kriisin ovat riippuvaisia valtioiden rahoituksesta ja valtiot, jotka eivät saa rahoitusta muualta, puolestaan pankkien lainasta.
Jyrki, Jutta ja liian moni muu elävät siinä uskossa, että velka katoaa lisävelalla. Säästöt eivät synnytä investointeja. Päinvastoin. Kriisi ei lopu ilman kasvua ja kasvua ei synny ilman investointeja.
Olen kadottanut auton lisäksi myös tarinan punaisen langan. Löydän ensimmäisen puoli tuntia harhailtuani. Olemme liikkuneet kahdessa tunnissa vajaan kilometrin. Kahvi on kylmä ja tupakatkin loppu. En aio kuitenkaan toistaa odysseiaani välittömästi. Kylmä ja savuton saa kelvata.
Hörpin väljähtänyttä kahvia pillillä muovipussista ja etsin kantavaa teemaa. Ramadan on jotenkin jo nähty, jonottaminen on helvetin tylsää ja pankkikriisi pelkästään masentava. Lisätäänpä yhtälöön islam. Toimii aina.
Islamilainen pankkijärjestelmä perustuu sharia-lakiin. Tämä ei tarkoita vääräuskoisten kivittämistä ja julkisia S/M -leikkejä vaan pankkitoimintaa, joka perustuu shariaan.
Koska sharia kieltää korot (riba), korkoja ei ole. Miltäs kuullostaa asuntovelallinen? Ei lainanottajia tai -antajia vaan ostajia ja myyjiä. Rahoitus hoituu osamaksukaupalla. Lainan sijaan pankki ostaa asunnon ja myy sen edelleen todelliselle ostajalle osamaksuin. Voitolla tietenkin, koska kyse ei ole hyväntekeväisyydestä.
Paitsi että on! Kaksi prosentti pankkitoiminnan tuotoista sijoitetaan hyväntekeväisyyteen. Odottakaas, tämä paranee vielä. Kaikista spekulatiivisimmat sijoitusmuodot ovat haraam (kielletty) ja voitot jaetaan asiakkaiden kesken.
Koska islamilainen pankkijärjestelmä kasvaa rahoituskriisistä huolimatta noin 12-15 prosentin globaalilla vuosivauhdilla ja liki 40 prosentin vuositahdilla Indonesiassa, rahaa on vaikka muille jakaa. Kaikista parasta on, että sharia on nykyään kaikkien ulottuvilla! Pankkeja toimii kaikissa suurissa länsimaisissa talouksissa mm. Yhdysvalloissa, Ranskassa ja Briteissä. Suomi odottaa kärsimättömänä.
Kuten odotan minäkin. Tällä kertaa vuoroani vessaan. Kaikkialle on saatana jono. Tanssahtelen kevyesti ja tarkkailen ohi matelevaa liikennettä. Toyota kiilaa toisen ja varastaa paikan. Hetkeä myöhemmin kiilattu käyttää tilanteen hyväkseen. Kuski näyttää peukkua, toinen hymyilee. Road rage ála Indonesia.
Varttia myöhemmin olen jälleen eksynyt. Istahdan katukivetykselle. Etsivä löytää. Kahvitäti saapuu sopivasti, tupakkasetä näkyy taaempana ja aurinko paistaa. Seuraani liittyy perhe, joka on matkalla Medaniin. Otamme muutamat kuvat perhealbumiin ja vaihdamme kuulumiset. Ei sillä, että puhuisin indonesiaa, mutta olen hengessä mukana.
Jos tummanharmaa Toyota ei tule Muhammadin luokse, Muhammad menee tummanharmaan Toyotan luokse. Harmi vaan, että Muhammad valitsee väärän Toyotan. Säikäytän nukkuvan perheen ja jatkan matkaa.
Hiostaa. Kello on kolme iltapäivällä eikä satama edes näy horisontissa. Onneksi minulla on Balin poliisin lahjoittama älypuhelin ja 125 sivua Islamic Development Banking vuosikatsausta. Löydän sopivan rauhaisan warungin (kioski) ja tilaan kahvin.
Toyotoja on ihan helvetisti. Niitä tulee lisää eikä loppua näy. Nimi Toyota tarkoittaa ravinteikasta riisipeltoa. Kun globaali talouskriisi iski tuulettimeen vuonna 2007, ravinteet loppuivat. Toyota kärsi ensimmäiset tappionsa 70 vuoteen. Kriisi, joka katkaisi Toyotan putken, sai alkunsa löysästä finanssipolitiikasta ja keinottelusta. Ilmiöitä, jotka ovat molemmat sharian mukaan haraam.
Islamilainen pankkijärjestelmä tuntee toki joukkovelkakirjat. Ne kulkevat nimellä susuk. Toisin kuin länsimaiset vastaavat, susuk on rahoituskohteeseen sidottu sopimus, jonka voitto perustuu koron sijaan projektikohtaisiin osinkoihin. Mä rakennan hei tehtaan, sä rahoitat ja sit saat osan voitoista, joita tehdas tuottaa. Yksinkertaista ja tehokasta.
Finanssikapitalismiin verrattuna sharia-kapitalismin vahvuus on vakaus. Spekulatiivisia sijoituskohteita ei käytännössä ole, ja riskit - samoin kuin voitot - on jaettu asiakkaiden kesken. Yksin nämä kaksi tekijää olisivat estäneet miljardilaskun Euroopassa. Koska islamilainen pankkijärjestelmä perustuu johdannaisten sijaan reaaliomaisuuteen, Lehman Brothers ei olisi koskaan ajautunut konkurssiin, jos sen hallitus olisi lukenut koraania.
Koraani sikseen. Löydän oikean Toyotan. Se on ovelasti piilossa kymmenen samanlaisen keskellä. Olen myös huomaamattani kävellyt satamaan, minkä kunniaksi lähden katselemaan laivoja. Olemme jonottaneet seitsemän tuntia. Tunti lisää ja olen jälleen eksyksissä.
"Eurooppa pyörittää jättimäistä pyramidihuijausta", kirjoittaa Argentiinan keskuspankin entinen johtaja Mario Blejer Financial Timesissa. Blejer tietää mistä puhuu, sillä Argentiina ajautui velkakriisiin 2000-luvun alussa. "Euron kriisissä on kyse jättimäisestä veivauksesta, jossa velat siirtyvät yksityiseltä sektorilta veronmaksajille."
Aurinko laskee. Toyota löytää Muhammadin ja matka jatkuu. Auto seisoo jälleen paikoillaan jonossa, mutta lautta sentään liikkuu.
Too big to fail on nykyään synonyymi valtion takaukselle. Tässä tilanteessa sharia kiinnostaa jo Paaviakin. Vatikaanin virallinen äänitorvi Osservatore Romano ehdotti islamin arvomaailmaa kriisin ratkaisuksi. "Raha joka katoaa, ei ole mitään, totesi Benedict XVI: "Ainoa pysyvä asia on jumalan sana." Muslimit eivät ole ihan näin abstrakteja, mitä talouteen tulee. He luottavat reaaliomaisuuteen.
Aurinko nousee. Muut nukkuvat. Istun vaihteeksi katukivetyksellä, juon kahvia ja poltan savuketta. Tällä kertaa viidakossa. Takana on kahdeksan mielipuolista tuntia Sumatraa, kivikkoa ja kuoppia, sosiopaatti kuski, pimeät pensaat täynnä maantierosvoja, tyhjä tie ja liian monta vaaratilannetta.
Toyota otti iskua, mutta kesti. En ole yhtä lujaa tekoa. Tuijotan tyhjyyteen. Minulla ei ole aavistustakaan missä olen, mutta ainakaan ei ole eksyksissä.
Ystäväni tallustelee huoltsikan pihan poikki. Huoltoasema on Indonesiassa ainoa paikka moskeijan sisätilojen ja luksusostoskeskusten lisäksi, missä ei saa polttaa. Muslimifasismia, perkele.
Kysyn ystävältäni, tietääkö hän, että sharia-pankit investoivat edullisiin vuokrataloihin Skotlannissa, koska julkista rahaa ei heltiä eikä kapitalistia kiinnosta? Koska korkoa ei peritä, osamaksut on sidottu normaaliin vuokratasoon. Kaikki voittavat. Ystäväni ei tiedä, mutta onnittelee googlaustaidoistani.
Suomi kaipaa investointeja. Tarvitsemme muslimeja. Tiedustelen kiinnostaisiko investointi tai kansalaisuus? Ystäväni tuijottaa minua hetken: "Eikö Suomen hallitus voi rahoittaa itse projektejaan?" Kerron, että valtiovarainministerillä ja pääministerillä on liian kiire pelastaa pankit. Ystäväni pudistaa päätään. Jättää kohteliaisuuttaan vastaamatta.
E: Kuusi tuntia myöhemmin saavumme Palembangin laitamille. Muslimit käyvät moskeijassa rukoilemassa ja ainut kristitty kusella. Itse katselen kuinka lehmää paloitellaan.
"Kun katsotaan suomalaista Eurooppa-poliittista keskustelua, niin missä ovat ratkaisuvaihtoehdot", pääministeri Jyrki Katainen kyseli kokoomuksen eduskuntaryhmän kesäkokouksessa. Niinpä.
Se on saatanan sääli, että kaikki, mikä alkaa etuliitteellä sharia tarkoittaa Suomessa arabiaksi karjuvaa itsemurhapommittajaa, joka kohti kirkkoa juostessaan silpoo tyttölapsia. Sharia tarkoittaa muutakin. Eikä tässä ole edes kyse Shariasta. Kyse on muutoksesta.
Suomen ongelma eivät ole ulkomaalaiset radikaalit vaan kotimaiset fundamentalistit. Tämä koskee sekä taloutta että arvoja. Fundamentalisti pelkää muutosta. Mikään muu tässä maailmassa ei ole varmaa paitsi muutos. Ja fundamentalismi.