"En Finne igen!" -ruotsalainen kansanhokema
Kevät on sekoittanut Suomen. Ensin otsikot täyttyivät Charlie Hebdosta, sitten keskusteltiin Isis-taistelijoiden paluumuutosta, kauhisteltiin Kööpenhaminan läheisyyttä ja lopulta lööpit huusivat Tapanilan järkyttäviä tapahtumia. Ei kestänyt pitkään, kun netissä jo levitettiin epäiltyjen yhteystietoja ja osoitteita sekä kerättiin vapaaehtoisia lynkkausjoukkoja.
Tehdään alkuun yksi asia selväksi: väkivaltaa ei pidä koskaan hyväksyä. Ei myöskään silloin, kun väkivaltaa käytetään keppihevosena populistiselle politiikalle.
Keskeinen ongelma keskusteluissa Isis-taistelijoiden maahanpaluusta ja rikokseen syyllistyneiden ulkomaalaisten karkottamisesta on, etteivät keskustelijat tunne lainsäädäntöä, josta keskustelevat. Ongelma on, että vihaiset nimimerkit vaativat säädettäväksi lakeja, jotka ovat jo olemassa.
Jokainen ulkomaalaislakiin tutustunut tietää, että jo nyt sotarikos on rikos ja Suomessa tehty rikos vaikeuttaa oleskelulupaprosessia merkittävästi. Ulkomaalaislaissa todetaan:
”Turvapaikka jätetään antamatta ulkomaalaiselle, joka on tehnyt tai jonka on perusteltua aihetta epäillä tehneen:
1) rikoksen rauhaa vastaan, sotarikoksen tai rikoksen ihmiskuntaa vastaan, sellaisia rikoksia koskevien kansainvälisten sopimusten määritelmien mukaisesti;
2) törkeän muun kuin poliittisen rikoksen Suomen ulkopuolella ennen kuin hän tuli Suomeen pakolaisena”
Suomen rikoslain 11. luku määrittelee puolestaan sotarikokset ja rikokset ihmisyyttä vastaan sekä niistä kansalaisille seuraavat tuomiot. Tämä ei kuitenkaan maahanmuuttokriitikoille riitä. Kun kuolemantuomiota ei Suomessa tunneta, on lynkkausliikkeen kärkihankkeeksi muodostunut kansalaisaloitetta mukaillen ”rikokseen syyllistyneen ulkomaalaisen karkoittaminen” maasta.
Tämä siitäkin huolimatta, että jo nyt ulkomaalaislaki tuntee karkottamisen:
”Maasta voidaan karkottaa oleskeluluvalla oleskellut ulkomaalainen:
2) jonka on todettu syyllistyneen rikokseen, josta on säädetty enimmäisrangaistuksena vähintään yksi vuosi vankeutta, taikka jonka on todettu syyllistyneen toistuvasti rikoksiin;
3) joka on käyttäytymisellään osoittanut olevansa vaaraksi muiden turvallisuudelle; taikka
4) joka on ryhtynyt taikka jonka voidaan aikaisemman toimintansa perusteella tai muutoin perustellusta syystä epäillä ryhtyvän Suomessa kansallista turvallisuutta tai Suomen suhteita vieraaseen valtioon vaarantavaan toimintaan.”
Käytännössä kansalaisaloitteen tarkoitus on laajentaa karkottaminen koskemaan turvapaikan tai kansalaisuuden saaneita ulkomaalaisia. Tämä synnyttää kaksi merkittävää ongelmaa: ensinnäkin se asettaa Suomen kansalaiset eriarvoiseen asemaan etnisen taustan perusteella ja toisaalta rikkoo perustavalla tavalla turvapaikan perusideaa.
Ihmiset, jotka saavat turvapaikan Suomesta, lähtevät usein pakoon sotaa ja vainoa. Pitää siis kysyä, minne turvapaikanhakija karkotetaan? Pitäisikö meidän maksaa Somalialle siitä, että he ottavat maahan rikollisia ja millainen maa Suomi oikein on, jos se karkottaa kansainvälistä suojelua hakeva ihminen kuolemaan takaisin vainoajiensa käsiin?
Ulkomaalaislaissa lukee kansainvälisiin ihmisoikeussopimuksiin pohjaten:
”Pakolaista ei saa karkottaa kotimaahansa tai pysyvään asuinmaahansa, johon nähden hän on edelleen kansainvälisen suojelun tarpeessa. Pakolaisen saa karkottaa vain valtioon, joka suostuu ottamaan hänet vastaan.”
Jos luomme B-kansalaisuuden, joka annetaan erivärisille ja eri kieltä puhuville erilaisille ihmisille, luomme kahden kerroksen kansalaisuuden. Kansalaisuus, joka voidaan riistää ja joka perustuu etniseen profilointiin, on silkkaa rasismia. Me emme laita ulkomaalaisten hihaan merkkiä, sillä pohjoismainen hyvinvointivaltio on tasa-arvoinen ja tunnustaa ihmisoikeudet.
Suomi on siitä jännä maa, että pahin mahdollinen rangaistus, jonka keksimme, on karkottaa rangaistava täältä pois. Vaikka tämä saattaa tuntua rajulta, karkottaminen ei kuitenkaan itsessään tarkoita rangaistuksen tasolla muuta kuin oleskeluluvan tai statuksen eväämistä ja valtion kustantamaa lentolippua.
Minä ainakin lähden siitä, että raiskaukseen syyllistynyt tuomitaan teostaan rangaistuksella, joka huomioi teon vakavuuden. En ymmärrä lynkkauspossea, joka kertoo puolustavansa suomalaisia arvoja, mutta turvautuu lain sijaan oman käden oikeuteen, mikä on vastoin kaikkia suomalaisen oikeusvaltion periaatteita.
Miksi somali sitten raiskaa? Varmastikin samasta syystä kuin suomalainen. Rikostilastoissa ulkomaalaisiksi lasketaan sekä maahanmuuttajat että turistit, mikä vääristää maahanmuuttajien rikostilastoja. Todellisuudessa jopa 60 prosenttia ulkomaalaisrikoksista on turistien tekemiä, joten maahanmuuttajat syyllistyvät 4,9 prosenttiin rikoksista kun heidän osuutensa väestöstä on 3,4 prosenttia.
Jos maahanmuutosta muodostuu vaaliteema, toivoisin että asiasta keskusteltaisiin tosiasiat tunnustaen. Voin aloittaa: maahanmuutto ei ole ongelma.