"Väkivaltaa pitää vastustaa aina ja joka tilanteessa. Oikealta, vasemmalta, keskeltä, ylhäältä tai alhaalta tulevaa." - Timo Soini raveissa
Viime lauantaina väkivalta tuli oikealta. Jälleen. Noin 40 uusnatsia hyökkäsi sivullisia pahoinpidellen ostoskeskukseen Jyväskylän keskustassa. Poliisi otti kiinni 32 “aktivistia”, joista seitsemän myöhemmin vangittiin.
Vangituista kaksi oli Ruotsin vastarintaliikkeen Svenska Motståndsrörelsenin (SMR) ja viisi Suomen vastarintaliikkeen (SVL) jäseniä. Vangituilla on mittava historia erinäisten viha- ja väkivaltarikosten parissa.Vangittujen joukossa on Suomen Vastarintaliikkeen johtaja ja liikkeen verkkosivuston vastaava toimittaja. Uusnatseja epäillään muun muassa väkivaltaisesta mellakasta, väkivaltaisen mellakan johtamisesta, pahoinpitelyistä ja ampuma-aserikoksesta.
Mellakka seurasi SVL:n mielenosoitusta ja oli mitä ilmeisimmin reaktio Immos-gateen ja Meillä on unelma -mielenosoituksiin, jotka keräsivät kymmeniä tuhansia osallistujia. Poliisitutkinnasta käy ilmi, että tapahtuman motiivi ei ollut provokaatio vaan suunniteltu hyökkäys. Uusnatsit tarkkailivat potentiaalisia uhreja ja tunnistettuaan vuoden 2013 Jyväskylän kirjastopuukotuksen vastaajan, hyökkäsivät tavarataloon pahoinpidellen tätä sekä kahta muuta sivullista.
Hyökkäyksessä oli todennäköisesti kyse ruotsalaisen emo-organisaation painostuksesta, sillä vastarintaliikkeen mediastrategia on propaganda, suora väkivalta ja militantti imago, jolla kosiskellaan etenkin alaikäisiä jäseniä. Rasismin vastainen Expo-säätiön mukaan nationalistit ovat aktivoituneet Ruotsissa. Kun vuonna 2008 SMR:lla oli 185 erilaista tempausta, viime vuonna tapahtumia propagandan levittämisestä mielipiteenilmauksiin oli jo 800.
Suomen poliisijohdolle tapahtumat tulivat kaikesta huolimatta yllätyksenä. Poliisiylijohtaja Seppo Kolehmaisen mukaan järjestelmällisyys yllätti. Supon viestintäpäällikkö Jyri Rantala kiirehti kertomaan, että uhasta kyllä tiedettiin ja sivullisten on turha pelätä, sillä “väkivaltaiset hyökkäykset ovat kohdistuneet poliittisiin vastustajiin ja vähemmistöihin”. Nettipoliisi ja kansanedustajatyrkky Markus “Fobba” Forss puolestaan syytti suoraan uhreja, vaikkei toisin oltu todistettu.
Kun Jyväskylän natsimellakan vastamielensoitukseen oli alle ilmoituksen vaatimat kuusi tuntia, komisario Arto Rajala Jyväskylän poliisiasemalta kertoi Ylelle, että: "Omia lapsiani en sinne veisi". Koska järjestäjää ei tunnettu, poliisi tulkitsi tapahtuman antirasistisena provokaationa, mikä on suomalaiselle poliisille ylipääsemätön uhka.
Koska poliisijohdolla ja etenkin hallituspuolueiden edustajilla on vaikeuksia nähdä todellisuutta ääripäiltä, koetan seuraavaksi avata, miksi fasismi ja antifasismi eivät ole saman kolikon kaksi puolta.
Jos ei ole kohdannut natseja kadulla, on turvallista kuvitella, että mitä ei dialogi hoida, sen poliisi korjaa. En väitä, etteikö Antifan nimiin olisi syyllistytty väkivallantekoihin, mutta seurattuani natsien väkivaltaa 90-luvun Mikkelistä lähtien, enkä ole koskaan nähnyt niin sanottujen antifasistien eli normaalien ihmisten aloittavan tappelua. Kyllä, he voivat provosoida, he voivat kuvata ja repiä tarroja sekä seistä rintamassa, mutta hyökkäävä taho on aina ollut fasisti.
En hyväksy väkivaltaa kuin itsepuolustuksena. Siksi antifasismi tarkoittaa minulle määritelmän mukaisesti fasismin vastustamista: reaktiota väkivaltaan, ei väkivaltaista reaktiota.
Antifasta puhutaan kuin kyse olisi terroristijärjestöstä, vaikka kyse on Suomen mittapuulla sateenvarjo-organisaatiosta, joka kattaa alleen monikulttuurisen kirjon erilaisia toimijoita, joita yhdistää fasismin vastustaminen. Osa voi olla päämäärissään radikaaleja, mutta antifasistista toimintaa ei määrittele mikään muu yhteinen päämäärä kuin fasismin ja rasismin vastustaminen, kun taas vastarintaliikkeen päämääränä on kansallissosialistinen vallankumous.
Suomen rikoslaissa järjestäytyneeksi rikollisryhmäksi määritellään vähintään kolmen henkilön muodostama, tietyn ajan koossa pysyvä ja rakenteeltaan jäsentynyt yhteenliittymä, joka toimii yhteistuumin tehdäkseen rikoksia, joista on säädetty vähintään neljän vuoden vankeusrangaistus. Kyse ei siis lähtökohtaisesti ole särkyneistä näyteikkunoista tai vandalismista.
Juho Lavapuro ja Tuomas Ojanen muistuttavat Perustuslakiblogissa, että kansainväliset ihmisoikeussopimukset edellyttävät SVL:n kieltämistä ja että “Oikeusjärjestys ja varsinkin perustuslaissa turvatut perusoikeudet sekä Suomea velvoittavat kansainväliset ihmisoikeussopimukset suhtautuvat kaikkea muuta kuin neutraalisti toimintaan, jossa on kyse poliittisesta väkivallasta, vihapuheesta ja rasismista.”
Kolikon toinen puoli siis toteuttaa kansalaisoikeuksia toisen rikkoessa kansainvälisiä sopimuksia, Suomen lakia ja käydessä sotaa suomalaisia arvoja vastaan vapaasti ilman virkavallan väliintuloa tai hallituksen toimenpiteitä.
On syytä muistaa, että natsit saivat koottua kahdesta maasta ainoastaan 40 aktivistia, kun taas antifasistinen mielenilmaus keräsi Jyväskylässä muutamassa päivässä yli tuhat osallistujaa ja sujui rauhallisesti. Vaikka rasismi kaduilla onkin ongelma, vielä isompi ongelma on hiljainen hyväksyntä kabineteissa.
Perussuomalaiset välttelevät natsikeskustelua kuin halal-lihaa. Oikeistohallitus koettaa luoda vastakkainasettelun kautta narratiivin, missä ilman antifasistien provosointia ei olisi fasistien väkivaltaa. Tällä manööverillä koetetaan kohdistaa kiusallinen huomio hallituskumppanin sisäisestä valtakamppailusta oppositioon. Sanallakaan ei mainita rasismia, oikeistoa tai edustaja Olli Immosta. Mainitaan ainoastaan ääriliikkeet ja väkivalta. Ja Juha Sipilä on hiljaa.
On surullista, että osa rasismin vastaisista toimijoista on lähtenyt keräämään poliittisia irtopisteitä oikeiston narratiivia vahvistamalla. Samalla he itse kaventavat sananvapautta rinnastamalla antifasistisen toiminnan, johonkin mikä ei sananvapauden piiriin kuulu. Perustuslakiblogin sanoin: “Suomen vastarintaliike kansallissosialistisine agendoineen ja siihen liittyvine vihapuheineen ei nauti sananvapauden suojaa eikä tuollaiseen aatteeseen nojaava voi vedota tehokkaasti myöskään yhdistymisvapauteensa.”
Kun jatkossa lähden kuvaamaan fasistien mielenilmausta tai tapahtumaa, missä väkivallan uhka on läsnä, joudun miettimään, onko paikalla oleminen turpaan - tai pahimmillaan - puukosta ottamisen arvoista. Kun vastassa on liike, joka ei keskustele vaan lyö, eikä poliisi pysty takaamaan sivullisten turvallisuutta - olivat he sitten maahanmuuttajia tai vastapuolen sankareita, dialogi on mahdotonta. Jos poliisi ei estä väkivaltaa, ja itsepuolustus on tuomittavaa, natsit saavat marssia jatkossakin rauhassa, sillä vain hullu ottaa huvikseen turpaan.
Kansa on näyttänyt mielipiteensä kaduilla, nyt olisi poliitikkojen aika reagoida kabineteissa. Fasismia ei voiteta vaikenemalla, toritapahtumia perumalla ja pelkäämällä, uhriutumalla tai twiittaamalla. Katsos, ääripäiden ero on siinä, että kun toinen pahoinpitelee, toinen puolustautuu. Puolustaudumme, jottei sinun, eikä kenenkään muun, Alexander, tarvitse pelätä laskeutuessasi vallan kabineteista kaduille meidän kuolevaisten joukkoon.