Pitkästä aikaa tuli nähtyä toimivaa digi-telkkaria.
Venäläisiä en yhtään henkilökohtaisesti tunne, joten olen tiedotusvälineiden antaman kuvan varassa. Eilen ennakkoluulojen suomut tipahtivat kerralla alas.
Alaston piilokamera taisi tulla jollain kanava jimiltä ja ohjelmasisältö repi antinsa 80 prosenttisesti naisista. Tissin vilautusta ja paljaan pyllyn pujautusta yllättävissä tilanteissa. Kaduilla, liikkeissä ja uimarannoilla.
Ovatko venäläiset näin suvaitsevia ja hauskoja ihan oikeasti? Jututhan olivat ihan naurettavia. Pinnaa riitti ihmeen paljon alastoman piilokameran pilan kohteeksi joutuneillakin.
Kaveriltani saamaani vinkin perusteella tulin lukeneeksi Mika Vornasen otsikon nimisen kirja.
Hauska paketti kaiken kaikkiaan. Ja voin suositella lämpimästi Juha Vuorisen ja Arto Salmisen kirjojen ystäville.
- - - -
Tämän tyyppistä ajankuvaa on hienoa ja mukavaa lukea. Hauskaa, mutta niin pirullisen osuvaa. Väliin kipeästikin. Ainakin miehisen rajattomaan itseluottamukseen peilautuen.
"Onks koolla välii" - kirjan lopussa olleen vinkin perusteella laitoin kirjaston varausjärjestelmän kautta vetämään varauksen "HD-miehen seikkailut" - nimisestä kirjasta. Kirjoittajana Riku Immonen.
HE 62/2004, HE 47/2005, HE 12/2006 ja HE 91/2006 ovat lakeina jo voimassa ja vaikuttavat kaikkien työikäisten suomalaisten kohtaloihin jatkossa.
Nimeltään kauhunpaketti on suomalainen kahden lääkärin loukku. Se poisti viimeiset esteet vakuutusyhtiöiden ylivertaisesta asemassa suhteessa yksittäiseen vakuutettuun.
Kaaviomuodossa suomalainen kahden lääkärin loukku menee näin:
Voimaan tulleet lait ovat yhteisvaikutuksiltaan selkeästi Suomen perustuslain ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen vastaisia.
Eduskunnan perustuslaki-, laki- sekä sosiaali- ja terveysvaliokunta saattoivat ne siitä huolimatta voimaan.
Tarkoituksena päättäjillä lienee tässäkin tapauksessa katsoa jaksaako joku tehdä valitukset asioista ja taistella 15 vuotta elämästään korporaatioiden ylivaltaa vastaan eurooppaoikeuden eri instansseissa.
- - - -
Vakuutuslääketieteen erityispätevyydellä ei ole mitään lakiin perustuvaa pohjaa.
Se on vain kansallinen, yhdistys-/ammattiliittotasoinen erityispätevyys, jonka saadakseen Suomen lääkäriliittoon kuuluvan lääkärijäsenen pitää pystyä toimimaan todistettavasti vakuutusyhtiön hyväksi.
Koska vakuutuslääkärit ovat organisoitu taitavasti yksityisen yhdistyksen taakse, niin laillisuusvalvojilla ei ole mitään keinovalikoimaa puuttua vakuutuslääkäreiden toimintaan.
- - - -
Oheisella mallilla olisi hyvä todentaa lainsäädäntötyössä suuresti vaikuttavien virkamiesten ja etujärjestöjen puoluesidonnaisuudet.
Miten eduskunnan perustuslaki-, laki- sekä sosiaali- ja terveysvaliokunta jakaantuvat virkamiesten poliittisen sidonnaisuuden mukaan?
Miten oikeus-, sosiaali – ja terveys-, sisä-, valtiovarain- sekä työ- ja elinkeinoministeriön virkamiehet jakaantuvat poliittisen sidonnaisuuden mukaan?
Ketkä puolueet ovat vallassa Työeläkevakuuttajissa (TELA ry), Tapaturmavakuutuslaitosten liitossa (TVL) ja Finanssialan Keskusliitossa?
Tämän jälkeen esiin olisi rapsuteltu vaalirahoituksen selvittämisen seuraava kerros näkyviin ja edellä kuvatun kaltaiset lainsäädäntöpaketit avautuisivat entistä paremmin asiasta kiinnostuneille.
Esimerkiksi suomalainen kahden lääkärin loukku on valmisteltu hyvin pitkälle nelikantaisesti. Nelikantahan on kolmikanta + rahoitus-/vakuutusala. Eduskunnalle on varattu nelikantaisen lainsäädäntötyön jälkeen pelkkä kumileimasimen rooli.
Potilaiden ihmisoikeuksilla ja oikeusturvan toteutumisella ei ole tässä lakisääteisten vakuutusten toimintakuviossa enää mitään sijaa.
- - - -
Toki kunnallisvaalien lähestyessä samantyyppinen toimintaprofiilien kartoitus on tärkeää tehdä joka kunnan ja kaupungin virkamies ja - naiskunnassa.
* * * *
Päivitys 25.8.2024
Suomalaisen oikeusvaltion läpivalaisun next-level
- Julkaistu: 7 kesäkuun, 2024 | Kirjoittanut: Suomi 2017 verkosto
Faktaa vai fiktiota? Vai filunkia? Euroopan unionin kivijalka on rakentunut, ainakin päättäjiemme puheissa, kolmen peruspilarin varaan. Ne ovat demokratia, oikeusvaltio ja ihmisoikeudet.
Kuitenkin vuoden 2024 Suomi on vasta rakentamassa itselleen noita peruspilareita. Isoin haaste tulee katu- ja ruohonjuuritason suomalaisten kannalta tässä. Yksi erittäin iso julkisen vallan käyttöön perustuva ja useiden miljardien liiketoiminta-alue Suomessa on Euroopan unionin toimivallan ulottumattomissa. Eli lakisääteisten vakuutusten ja sosiaaliturvan kokonaisuus.
Siihen liittyviä, päättäjiemme hyvin tiedossa olevia kafkamaisuuksia ja mafiamaisuuksia on yritetty korjata kansallisin voimin yli 25 vuoden ajan. Sen keskeiset rakentajat, ylläpitäjät ja hyötyjät ovat mainitut kohta seuraavassa mobiiliflaijeri muotoisessa kaaviossa.
Tulipahan oltua seuraamassa yhtä kaikkien aikojen upeinta mielenosoitusta Suomessa.
Visuaalisena ilmestyksenä hautajaissaaton muotoisena edennyt mielenosoituskulkue seisautti useammankin turistin ja paikallisen tolpilleen. Ja erilaiset kamerat kävivät todella tiheään.
Toki mielenosoituksen aiheet kiinnostavat syvällisemmin nk. suurta yleisöä vasta siinä vaiheessa, kun pysyvä sairaus tai vammautuminen osuu omalle tai lähipiirin kohdalle.
Eikä nuokaan kovat kohtalot vielä sinällään mitään, jos potilaana pääsee takaisin jaloilleen ja pystyy edes osittaisen toimintakyvyn turvin jatkamaan elämäänsä. Saaden sen avun ja tuen, jonka voi katsoa inhmillisesti kuuluvan jokaiselle pysyvästi sairastuneelle tai vammautuneelle. Toki myös lakien ja vakuutusehtojen mukaisesti.
Suomessa monet asiat toimivat paperilla erinomaisen hyvin. Kymmeniä tuhansia potilaita käy parasta aikaa vuosien taistelua Kelan, vahinkovakuutusyhtiön, työeläkeyhtiön tai liikennevakuutusyhtiön kanssa niistä korvauksista, jotka heille lakien ja vakuutusehtojen mukaan kuuluvat.
Menneisyyden hautajaiset - Tulevaisuuden avajaiset 13.6. tietopaketti:
torstaina, marraskuuta 27, 2008 Lakisääteinen vakuutusturva ja sen mustat aukot
Teille kaikille, joille alue on jo tuttu. Otsikkoa klikkaamalla suora yhteys ajantasalla olevaan koko kuvaan lakisääteisistä vakuutusjärjestelmistä ja Suomen todellisesta hallintamuodosta sekä hallitsijoista.
Sattumaa tai ei, niin aiheestako johtuen, yksikään valtamedian edustajista ei vaivautunut järjestäjiltä saamieni tietojen mukaan paikalle. Vaikka kutsuja ja tietoa oli sadellut tapahtumasta mediaan päin roppakaupalla.
Mitähän kivaa vaalirahoituksen tiimoilta seuraavaksi paljastuu?
Toivottavasti presidentti Halosen peräänkuuluttamat vaalirahoituksen salarakkaat eivät aiheuta skandaaleja SDP:lle.
Mikä puolue korjaa uusissa eduskuntavaaleissa äänestäjien potin?
Keitä KMS - vaalirahoituksessa ryvettymättömiä politiikkoja kokoomuksella ja keskustalla on asettaa ehdolle?
Nythän ei ole tiedossa niiden ehdokkaina olleiden nimet, jotka eivät päässeet läpi ja jotka eivät edes nousseet varasijoille.
- - - -
Mielenkiintoinen asetelma syntyy uuden hallituksen muodostamisen suhteen siitä, että jos noin puolella kansanedustajista on ollut selkeää tarvetta ”täsmentää” vaalirahoitusilmoitustaan ja vasta vajaa 50 on se tehnyt.
Suomalainen sisu ja jänkkäpänkkä – mentaliteetti kukoistavat eduskunnassa ahdistavimmillaan.
Voidaanko jäljellä olevien ”mahdollisesti puhtaan” 100 kansanedustajajoukosta muodostaa uusi hallitus vai pitääkö presidentin hajottaa eduskunta, jolloin kansa pääsee tekemään uudet valinnat pienen budjetin, mutta kansan edustajiksi tähtäävien ehdokkaiden joukosta?
- - - -
Miten määritellään suomalainen poliittinen kulttuuri ja kenen toimesta?
- - - -
HS 23.5.08 jatkaa turkulaisen tutkija Tomi Venhon haastattelulla:
Helsingin Sanomien tietojen mukaan oikeusministeriön virkamies teki edellisten hallitusten aikana suunnitelman valvonnan tehostamisesta, mutta suunnitelma ei ole edennyt.
Rahoituskohussa on Venhon mielestä jokaisella oma lehmä ojassa.
"Vihreillä ei ole yksiselitteistä taustaryhmää, joten vihreille sopii hyvin rahoituksen avaaminen. Keskusta ja kokoomus pelkäävät, että avoimuuden lisääntyessä rahoitus vähenee", Venho muistuttaa.
Myös demareille sopii, että yksittäiselle tuelle määrättäisiin rajat, koska SAK:n järjestökone on Venhon mukaan monella tavalla mukana vaalityössä.
Esimerkiksi vuonna 1999 Paperiliitto ja Rakennusliitto kehaisivat vuosikertomuksissaan, että liittojen voimakas tuki demareille auttoi puoluetta pysymään hallituksessa.
"Vaikka poliittisen toiminnan rahoitukselle määriteltäisiin millaisia pykäliä tahansa, ne pystyy aina kiertämään. Lakipykälien jälkeen on alettava keskustella poliittisesta kulttuurista", Venho muistuttaa.
- - - - -
Toisaalta mieleeni tulvahtaa jo esiin tulevat nostalgiset muistojen aiheet mentäessä pari vuosikymmentä eteenpäin:
- Missäs olit kun meillä oli se ”Käryjen Kevät ja Kesä 2008” menneillään?
- - - - -
Lopussa näköjään pullahtaa aina jälkiviisautta esiin.
SAK:n kustantamat ja näyttelijä Oiva Lohtanderin näyttelemät sikahyvät mainosspotit olivat sittenkin totta. Vaiko eivät? Kas siinäpä miettivää. Ja keiden kaikkien puolueiden kannalta katsottuna?
Muuten. Ovatkohan nuo sinällään mainiot mainokset jostain kautta klikattavissa esiin? Nyt niille olisi jonkin sortin markkinavetoinen tilaus äänestäjien keskuudessa.
Kun tulee vähän jälkijunassa uutisten lukemisten suhteen, niin tekee sellaisia AHAA – tyyppisiä löytöjä, joista tulee ainakin päiväksi hyvä olo.
Keskustan ja kokoomuksen ministerit sekä kansanedustajat ovat olleet viime päivien vaalirahoituksensa suhteen julkisuuden kärvistelyssä paalupaikoilla. Ja mielestäni ihan ansioista.
Onko oppositio osannut peittää vaalirahoituksensa purot paremmin? Vai voiko peli oppositiossa olla halvempaa ja rehellisempää?
- - - - -
HS kirjoitti 23.5.08 kotimaan osiossaan näin:
Oppositio nosti vaalirahoituksen torstaina eduskunnan kyselytunnin pääaiheeksi ja yritti kaikin keinoin kysymyksillään sysätä koko vaalirahasotkun hallituksen syyksi.
Kysymyksissä korostettiin, miten moni ministeri on joutunut täydentämään vaalirahoitusilmoitustaan, ja tiukattiin hallituksen toimintakykyä.
Vanhanen ryhtyi ponnekkaaseen torjuntataisteluun. Hän korosti, että täydennysilmoituksia on tullut "useimmista hallituspuolueista ja useista oppositiopuolueista", ja todisteli näin, ettei sotku ole yksin hallituksen asia.
"Tämä on myös hallituksen asia, mutta tämä koskee koko poliittista järjestelmää."
Vanhanen tulkitsi, että ministerit antoivat viime keväänä vaalirahailmoituksensa kansanedustajan roolissa.
- - - - -
Eli saako tällä pääministeri logiikalla ministeri pitää virkansa, jos valehtelu tai rikkomus voimassa olevaa lakia vastaan on tapahtunut vain kansanedustajana tai ehdokkaana ollessa?
Ovatko rikoksen tehneet jatkossa yhdenvertaisia lain edessä ministerien kanssa?
”Tein tuon kirjanpitorikoksen ja rahojen ohjaamisen verottajan ulottumattomiin, kun olin vielä harjoittelijana. Koska nyt olen jo haarakonttorin vastaava, niin minua ei pidä syyttämän eikä tuomittaman harjoittelijana tekemistäni rikoksista.”
- - - - -
Minusta alkaa tuntua siltä, että pääministeri Vanhasen logiikka alkaa tehdä selätystä Speden lanseeraamasta ja Hannele Laurin erinomaisesti näyttelemästä naisen logiikasta.
Suomalaisen poliittisen järjestelmän uskottavuus voi palata vain ja ainoastaan nyky-hallituksen eroamisella sekä eduskunnan hajottamisella.
Eikä tässä kaikki.
Presidenttikin voisi hakea eroa, niin yhteisten asioiden hoitamiseen päästäisiin kerrankin kähminnöistä puhtaalta viivalta.
- - - - -
PAFF ja PUFF!
Heräsinpä unestani.
Eihän Suomessa tehtyjä virheitä tai saati valehteluja ole tapana myöntää. Ainakaan politiikassa. Vaikka tulisi käry käryn perään.
Onko pankkikriisissä velkaantuneilla saatavissa oikeutta Suomessa?
Antti - Pekka Pietilän kirjassa "Pankkikriisin peitellyt paperit", joka julkaistiin 22.05.2008, tuodaan julki uusia asioita mitä kaikkea isänmaata parasta ajattelevat päättäjät velallisille tekivätkään.
Siis sellaista, jotka nyt julkituodun tiedon valossa on ollut selkeästi lakien vastaista toimintaa, mutta velallisesti eivät ole itse sitä tietäneet.
Valuuttavelkaa ottaneiden kohdalla on paljastunut esimerkiksi SYP:n jäljiltä vekseliluotoissa asioita, jotka saattavat johtaa uusiin ja todellisiin oikeuskäynteihin.
* * * *
Päivitys 23.8.2024
Kohti ison kuvan avausta ja suomalaisen oikeusvaltion sekä finanssivalvonnan kytkentöjen läpivalaisua?
Vanhan ylioppilastalon valtaus 25. marraskuuta 1968 on yksi merkkipaalu suomalaisessa yhteiskuntavaikuttamisessa radikaaleimmin keinoin.
Kuitenkin on hyvä muistaa, että onneksemme Suomi ei suistunut noiden aikalaisten ajamaan yhteiskuntamuotoon: kommunismiin.
Monet sen ajan kapinalliset ovat olleet pitkään vallankahvassa ja luoneet osaltaan nykyisen kaltaisen Suomen.
Vapun aikaan teekkarit tarjosivat suomalaisille mahdollisuuden katsoa maailmaan huippupäättäjien silmin.
Matti Vanhasen ja kalapuikkomiesten Kingin Björn Wahlroosin silmin.
Tuo mahdollisuus piti tietysti ikuistaa tuleville jälkipolville, sillä hetihän kuvainnollinen valta-asema rupesi ainakin meikäläistä huippuasemaan.
- - -
Tänään julkaistaan Antti-Pekka Pietilän kirja "Pankkikriisin peitellyt paperit", joka omalta osaltaan valaisee satoja tuhansia suomalaisia kirpaisutta pankkikriisiä -80 ja - 90 lukujen vaihteessa.
Helsingin Uutisissa (KESKIVIIKKO 21. TOUKOKUUTA 2008) tuon ajan valtiovarainministeri Iiro Viinanen kertoo avoimesti, miten reilua peliä tuon ajan Suomen pankkimaailma pelasi:
"Pankit olisivat kaatuneet veronkiertoon vuonna 1993"
- - -
Joten vaalirahoitusskandaalin kautta aletaan pikku hiljaa lähestyä niitä peiteltyjä miljardiluokan kytkentöjä, jotka liittyvät vaiettuna osana lähihistoriaamme.
Toivottavasti Postipankkiin liittyvistä asioista kirjoitetaan kirja, koska kaikki keskeiset avainhenkilöt ovat vielä käsittääkseni elossa.
* * * *
Päivitys 23.8.2024
Joko 2030-luvun alkuun mennessä suomalaisen oikeusvaltion perusta on kunnossa?
SUOMEN TRAGEDIA .. tästä kansan ahdinko alkoi
14 kommenttia / Kirjoittaja Kalevi Kannus / 24.9.2017
Matti Haverinen kirjoittaa:
Pikku hiljaa alkavat politiikkojen vaalirahoituksen erilaiset kytkennät tulla ilmi.
Toisaalta herää kysymys, että onko menossa vain tarkkaan käsikirjoitettu harhautusoperaatio, jolla saadaan huomio kiinnitettyä pois vieläkin isommista väärinkäytöksistä?
Rahoituksen vastaanottamisessa ei ole mielestäni mitään hävettävää, kunhan äänestäjänä pystyn arvioimaan onko esimerkiksi eduskuntaan valituksi tuleva todellinen kansan edustaja vai sisään ujutettu elinkeinoelämän lobbari tai korporaatioiden edunajaja?
- - - - - -
Nopealla rytmillä homma saadaan hanskaan jo ennen kunnallisvaaleja.
Lauri Tarastin työryhmä voi sitten jatkaa rauhassa pohdintojaan vaikka eduskuntavaaleihin 2015 asti.
Seuraavat muutokset saadaan nopeasti voimaan asetuksella vaalirahoitusta koskevaan lakiin:
1. Mikäli vaaleilla valittu jättää erittelemättä vaalirahoituksensa maksajat, niin rangaistuksena voidaan tuomita enimmillään sakkoja valitun vaalikampanjan kokonaisbudjetin verran.
2. Ilmoitettavan vaalirahoituksen summan alarajana on voimassa olevan alimman toimeentuloturvan tai kansaneläkkeen perusosan kuukausittainen rahasumma.
3. Ennen äänestämisen alkamista vaalirahoituksen kertymistä äänestäjien tulee voida seurata kunkin ehdokkaan/puolueen kampanjan aikana internetistä.
4. Valittujen tulee esittää yksinkertainen erittely valituksen tulemisen jälkeen vaalikampanjan tuloista ja menoista alkuperäisin kuitein todistettuina.
Edut:
* vaalikampanjoinnin hinta alenee ja lobbarit pysyvät lestissään.
* päättäjät pysyvät selvillä köyhimmän kansanosan taloudellisesta tilanteesta.
* valituiksi tulleille ei tule enää yllätyksenä se, että keneltä sitä rahaa oikein tulikaan.
Siitä päästäänkin seuraavaan kansallisesti isoon aiheeseen, joka on edelleen selvittämättä.
Kyse on lakisääteisistä vakuutuksista ja miljardeista euroista.
Mitkä ovat poliittisten päättäjien ja virkamiesten suorat sekä omien lähiomaisten kautta nivoutuvat yhteydet yksityisesti toimiviin vakuutusyhtiöihin, jotka hoitavat Suomen valtion ulkoistamana lakisääteisten eli kaikille pakollisten vakuutusten aluetta.
Kyseessä on julkisen vallan antaminen tuntemattomilla pelisäännöillä yksityisten yritysten haltuun ja käyttöön.
Kuitenkin laillisuusvalvonta on jätetty kuitenkin alan itsensä tai sille myötämielisten käsiin!
Päätoimittaja Tapani Miettinen - Tapaturma-lehti 3/2007:
(Myös Tapaturmavakuutuslaitosten liiton – TVL toimitusjohtaja)
”Lakisääteisen tapaturmavakuutuksen sosiaalivakuutusluonnetta hämärtää se, että toimeenpano Suomessa, päinvastoin kuin useimmissa maapalomme järjestelmissä, on delegoitu yksityisille vahinkovakuutusyhtiöille sekä Valtiokonttorille ja Maatalousyrittäjien eläkelaitokselle.”
Kansalaisten vaikutuskeinot epäkohtiin:
* suorat yhteydenotot päättäjiin
* mielenosoitukset, kuten perjantaina 13.6.2008
* * * *
Päivitys 23.8.2024
Aiheen isosta kuvasta 2020-luvulla;
Tule apuun EU! Tai joku muu?
Julkaistu: 14 syyskuun, 2021 | Kirjoittanut: Suomi 2017 verkosto