Ko Tao. Thai-nainen rikkoo fysiikan lakeja. Kyse ei ole ping pong -showsta. Biljardipöytä on kierompi kuin kotiseutuni ja vastustajani ammattilainen. Kirjaimellisesti. Kieroa peliä Taolla. Paneudutaanpa hetki tragediaan, jota kukaan Kaakkois -Aasiassa matkustava ei voi välttää saati kiistää; sosiaaliseen ongelmaan, joka kilpailee raadollisuudessaan ainoastaan sen ympärillä liikkuvien harhaluulojen kanssa. Puhutaan hetki prostituutiosta - vaietusta tragediasta, joka koskettaa miljoonia ihmisiä ympäri maailmaa. Arvioita, sillä virallisia lukuja ei ole. Kansainvälinen työjärjestö ILO arpoo prostituutiossa liikkuvan vuositasolla 31 miljardia dollaria. Todellisuudessa luku on jotain hiukan muuta.
Biljardi ja prostituutio? No, lähes poikkeuksetta sieltä, mistä löytyy biljardipöytä löytyy myös naisia, jotka vaihtavat seksuaalisia palveluja rahaan. He ovat ammatilaisia vähän muussakin kuin kasipallossa. He ovat osa valtavaa koneistoa, joka palvelee kymmeniä miljoonia ympäri maailmaa saapuvia asiakkaita. En käy huorissa, mutta tykkään pelata biljardia. Paikan johtaja - entinen prostituoitu itsekin - kertoo, että high seasonin aikaan baarissa työskentelee kymmenisen tyttöä, sesongin ulkopuolella viisi.
Tyhjään baariin kävelee keski-ikäinen mies. Veikkaisin britiksi. Costa del Solilla tussattuja tatuointeja, hikinen wife beater ja kultaketjua kuin gangsterilla konsanaan. Perinteinen sikapetteri. Seksituristi, joka saapuu joka talvi ryyppäämään ja nussimaan pariksi kolmeksi viikoksi keskiverto resorttiin.Sen luoka pena, ettei edes ymmärrä toimintaansa hävetä. Kaakkois-Aasian kaduilla näkee tuhansia vastaavia, jotka kävelevät häpeilemättä käsi kädessä vuosikymmeniä nuoremman "tyttöystävän" kanssa. Joskus lapsen. Osalle kyse on pelkästä seksistä, mutta osa haluaa uskoa vilpittömästi, että kyse on ikä- ja varallisuuseroista huolimatta aidosta rakkaudesta. Aina ainoita ja uniikkeja.
Sikapetteri kysyy, onkos tullut nussittua? Hyvä mesta? Onko tyttöystävää? Samat kysymykset, joita jokainen sikapetteri toistaa. Nämä ihmiset elävät siinä harhassa, että tytöt, joiden palveluja he ostavat, ovat voittajia, jotka tienaavat miljoonia hässimällä länsimaisia isoisiä. Tulkinnasta johtuen nämä ihmiset kohtelevat tyttöjä kuin kauppatavaraa, mitä he myös todellisuudessa ovat. Nämä ihmiset eivät pysty eivätkä halua ymmärtää hyväksikäytön järjestelmää, johon osallistuvat. Tytöt saavat rahaa ja minä seksiä. Win-win? Ei lähellekään.
Älkää ymmärtäkö väärin. Ihmiskauppa on eri asia kuin prostituutio ja tyttöystävä ei ole aina huora. On myös vilpitöntä rakkautta, aitoja ihmissuhteita ja vaapehtoiseen valintaan perustuvaa prostituutiota. Ei ole tavatonta, että keskiluokkaisesta perheestä tuleva tyttö löytää tavan toteuttaa muuten kiellettyä seksuaalisuuttaan prostituoidun diskurssin kautta. Nämä tytöt eivät tee työtä rahasta, mutta ottavat maksun, koska se kuuluu asiaan. Eräänlainen roolileikki. Ymmärtäkää myös, että, nämä tytöt ovat harvoja ja etuoikeutettuja. Suurimmalla osalla prostituution parissa työskentelevillä naisilla ei ole valinnan varaa. Kyse on lähes aina taloudellisesta pakosta. On myös syytä muistaa, että iso osa tytöistä ei tiedä, mitä määränpäässä odottaa.
Kaakkois-Aasian prostituutiokoneisto on käsittämättömän monimutkainen ja hyvin organisoitu järjestelmä. Business muiden joukossa, jonka keskiössä toimii "maailman bordelli" nimeltä Thaimaa. Tämän päivän prostituutio ei liity millään perinteisellä tavalla paikalliseen kulttuuriin. Ensimmäisen maailmansodan, kolonialististen mullistusten ja talouskasvun myötä ihmiset lähtivät töihin tehtaisiin ja muuttivat kaupunkeihin. Varallisuus valui patriarkaalisessa yhteiskunnassa harvojen ja poikkeuksetta miespuolisten taskuihin. Naiset löysivät pian maailman vanhimman ammatin sen jokapäiväisen riisikupin ansaitsemiseksi. Markkinatalous loi järjestäytyneen seksiteollisuuden.
Toinen buumi tuli Vietnamin sodan myötä. Prostituutio ja armeija kulkevat tunnetusti käsi kädessä. Siellä missä on sotilaita, on myös huoria. Sotilaiden lähdettyä bordellit täyttyivät turisteista. Kolmannen aallon harjalla ratsastivat miljoonat varakkaat länsimaiset seksituristit, jotka matkustavat Thaimaahan, Kambodzaan ja Filippiineille halvan panon perässä.
Verrattuna ihmiskauppaan Intiassa ja Kambodzan bordelleihin, Thaimaan tyttökauppa on sekä järjestäytynyttä että siistiä. Toisin kuin yleensä uskotaan, tuhansia tyttöjä ei raahata väkisin seksiorjiksi kalteroituihin bordelleihin. Ei tarvitse. Kauppatavara kumpuaa sieltä mistä alueen muutkin ongelmat: kasvavista tuloeroista ja köyhyydestä, joka riivaa naapurimaiden lisäksi Thaimaan pohjoisia maakuntia. Suurin osa näistä oloisuhteista lähtevistä ovat vasta lapsia tai teini-ikäisiä, joilla ei ole aavistustakaan, minne he ovat matkalla. Ei ole vaihtoehtoja. Nälkä on melkoinen motivaattori.
Lapset/tytöt/naiset myy bordelleihin, joko agentti, joka esiintyy työnvälittäjänä suurine lupauksineen tai luotettava läheinen. Joskus toinen vanhemmista. On epäselvää moniko vanhemmista tietää tyttärensä tulevasta kohtalosta. Thaimaassa tytöistä maksetaan ennakkoa, joten kyse on muustakin kuin vapaasta tahdosta ja valoisasta tulevaisuudesta. Hinnat ovat naurettavia. Puhumme kymmenistä euroista. Tämä on kuitenkin iso raha köyhälle perheelle ja yksi suu vähemmän ruokittavaksi. Kauppatavaran keski-ikä laskee jatkuvasti. Puhumme lapsista, emme edes tytöistä.
Thaimaalaiset prostituoidut ovat verrattain hyvässä asemassa. Kirjassa Sex Slaves Louise Brown arvioi, että puolet thaimaalaisista prostitutioiduista tekee tietoisen päätöksen lähtiessään bisnekseen. Se on paljon, mutta vain puolet. Kaikista haavoittuvaisimmat ja heikoimmat ovat pyramidin pohjalla. Thaimaassa tämä ryhmän muodostavat burmalaiset, joita elää maassa nelisen miljoonaa, kambodzalaiset sekä pohjoisten maakuntien köyhistä köyhimmät. Myös nigerialaiset, vietnamilaiset, kiinalaiset ja itäeurooppalaiset ovat nykyään edustettuina. Markkinoiden logiikkaa.
Juttelen guesthousen burmalaisen siivoojan kanssa. Kielimuuri on korkea, mutta tämä kertoo silti tarinansa. Hän lähti burmasta kaksi vuotta aikaisemmin. Agentti kuljetti hänet viidakkopolkuja pitkin Thaimaahan. Matkan varrelle on rakennettu majojen verkosto, jonka suojissa tuhannet pakolaiset ruokailevat ja nukkuvat. Viidakosta matka jatkui pick upin lavalla Bangkokiin, missä varsinainen transaktio tapahtui. Thaimaassa on ihan oikeita orjamarkkinoita, joista käsin ostetaan vaimoja, kotiapulaisia ja ennen kaikkea prostituoituja. Onnekkaimmat pääsevät paratiisisaarille tai rikkaisiin perheisiin, onnettomimmat puolestaan ryöstöhintaan vankilaan verrattaviin olosuhteisiin paikallisiin bordelleihin tai pahimmassa tapaukseessa maantien varteen rekkamiesten iloksi.
Seksiturismi on iso muuttuja puhuttaessa prostituutiosta, mutta pelkkä jäävuoren huippu puhuttaessa ongelman mittasuhteista. Ne ovat valtavat. Kaakkoisaasian kulttuureissa nainen on perinteisesti puhdas synnyttäjä, ei seksuaalinen olento. Vaimon ei kuulu nauttia seksistä, joten mies täyttää halunsa muualla. Vaimo ei voi tälle mitään. Jokaiselle yhteiskuntaluokalle on bordellinsa. Köyhimmät käyvät halvimpien ja hylätyimpien asiakkaina. Rikkaat tilaavat tyttönsä suoraan huvilalle alá Berlusconi ja farangeille on rakennettu jättimaisia ulkoilmabordelleja kuten Pattaya ja Phuket.
Prostituutio on periaatteessa kaikissa Kaakkois-Aasian maissa lailla kiellettyä. Käytäntö on toinen. Poliisi ja rajaviranomainen ovat kaupan kuten tytötkin. Korruptio on iso osa järjestelmää. Lopulta voitot kerää mafia ja mafian lahjomat virkamiehet, jotka kätkevät laittoman varallisuutensa veroparatiisien paperiholveihin. Thaimaan turismista vastaavassa ministeriössä tiedetään tasan tarkkaan, mitä Pattayalla tapahtuu, ja prinssin kerrotaan olevan mukana hierontabisneksessä. Huhuja, siillä kuningasinstituutiota ei arvostella. Huhut kertovat kuitenkin ongelman syvyydestä. Burman päässä ihmiskauppiailla a.k.a. agenteilla on erittäin läheiset suhteet maata hallitsevaan sotilasjunttaan. Melkoinen yllätys.
Palataanpa bordelliin. Olemme keskustelleet sikapetterin kanssa vajaan vartin ja tämä on aika valmista kamaa käyttämään väkivaltaa. Kohteena allekirjoittanut. Olen sen verran tujussa, että kerron äänekkäästi mielipiteeni petterin kaltaisista seksituristeista. Kerron, että baarin työntekijät ovat joko Pohjois-Thaimaasta tai Burmasta. Kukaan ei väitä vastaan, koska tämä on fakta. Kerron, että he ovat lähteneet alalle melko vitun nuorina. Kukaan ei väitä vastaan koska fakta. Kerron, että provikat ovat pienet, asiakkaat harvassa ja tunnit hurjia. Kerron, että rahat lähetetään köyhyydessä elävälle perheelle. Kerron, että heillä kaikilla on lapsia. Kukaan ei väitä vastaan. Tahditonta, myönnetään. On täysin selvää, kuka baarista kävelee. Maksava asiakas jää, ja jatkan matkaa.
Moni koettaa sulkea Aasiassa silmänsä prostituutiolta. Itsepetos on petoksista paras. Romanttinen idylli, paratiisi ilman käärmeitä. Tavallinen seksituristi on ihan kuin se tavallinen huumeturisti. Tavallinen seksituristi on sun broidi, isä, opettaja ja naapuri. Tilaisuus tekee varkaan. On helppo uskotella, että tytöt ovat vapaaehtoisia ja saavat reilun korvauksen. Vaikka näin olisikin, tuet kuitenkin järjestelmää, joka käyttää hyväkseen kaikista haavoittuvimpia ja heikoimpia. Ne kauhutarinat, joita prostituutiosta kulkee ja joilla en tässä nyt pahemmin jaksa jeesustella, juontavat juurensa samasta järjestelmästä, jota lomarahoillasi tuetaan. Näihin tarinoihin liittyy harvemmin happy endejä.
Kun näet sen sedän kävelemässä kadulla sen vähän liian nuoren paikallisen kanssa, make the call. Ihan oikeasti. Käräytä, äläkä sääli hetkeäkään. Prostituutiossa asiakas on ani harvoin uhri.
E: Olen saapunut Ko Taolla omaa happy endingiäni varten. Sitten Bangkok. Se matkustamisesta tämän kirjoituksen osalta. Palaan nyt rantabaariin ja unohdan Suomen olemassaolon. Tavalla tai toisella.
Kirjoitettaessa soi Julma Henri & RKP- Euro - Crack
75 kommenttia
Anonyymi
1.2.2013 08:40
ihme moralisointia
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
1.2.2013 10:08
Ja moralisointi on huono, koska? Se saa sinun omatuntosi kolkuttamaan?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
1.2.2013 10:30
Ei, lähinnä moinen tekopyhyys vituttaa. Mutta ihan sama
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Taneli Hämäläinen
1.2.2013 10:32
Burn. Aika vähän mielestäni moralisoin. Olisin voinut enemmänkin. Moni ajattelee, että seksibisnes on jotenkin luonnollista ja sen kritisointia kukkahattutätien moralisointia. Näkökulmia on monia.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
ijanjjk
29.3.2015 22:52
Huomaa ettet edes ole perehtynyt asiaan, taisi olla 4 D dokkarit tietolähteinä. Katotaanpa tiedätkö oikeasti asioista, missä maissa on väkilukuun suhteutettuna eniten prostituoituja? Autan sinua, se ei ole Thaimaa,;)
Taneli Hämäläinen
6.5.2015 14:28
Onneksi mua tulee Pattayan setämiehet korjaamaan. En taida puhua prostituoiduista väkilukuun suhteutettuna? Vai mistäköhän tällaista keksit?
Taneli Hämäläinen
1.2.2013 10:34
Anom:1030: Jos huomasit, muta vituttaa aika paljon seksiturismi. Se vasta tekopyhää onkin.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
1.2.2013 11:39
Bravo. Tyylikäs teksti ja sai mut hahmottamaan tän seksiturismi-ilmiön ihan erilailla kokonaisuutena ku aiemmin.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
1.2.2013 12:03
Ei muuta kuin pää perseeseen, ettei tule "moralisoitua". Muuten olet "tekopyhä". Vittu, mitä jengiä!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
1.2.2013 12:49
Helvetin hyvä teksti
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
1.2.2013 14:41
Se koira älähtää johon.. ;)
Kiitos tekstistä!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
w00m
1.2.2013 15:06
Mitä tällä oli tekemistä Koh Taon kanssa?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
1.2.2013 15:06
Ihan hyvä, mutta miksi pil*** ei voisi ostaa kuten mitä tahansa muutakin palvelua? Tietenkin palvelun pitää perustua molemminpuoleiseen yhteisymmärrykseen ja vapaaehtoisuuteen.
Ympärillä olevat lieveilmiöt ja prostituoidun mahdollinen huono kohtelu jonkun muun kuin asiakkaan taholta ei varsinaisesti kuulu asiakkaalle. Toki asiakas voi siitä kantaa vastuuta, mutta ei länsimaissa kyllä kanneta mitään vastuuta kun ostetaan halpoja ananaksia tai lapsityövoimalla tehtyjä vaatteita. Kun kyse on pildestä, niin ihmiset menevät sekaisin.
Kuinka moni suomalainen käy töissä vapaaehtoisesti? Mietitkö aamulla miten saat perheesi ruokittua, lainat maksettua ja ..
Se, että Suomessa on sosiaaliturva jonka varaan voi periaatteessa jättäytyä on maailmanlaajuisesti aivan poikkeuksellinen mahdollisuus. Ihmisillä ei yleisesti ole varaa valita käyvätkö he töissä vai eivät ja prosituutio on työtä siinä missä vessa siivoaminen, tajoilu ja muut työt. Toki tämä ei suomalaiselle välttämättä helposti avaudu, kun heidät on jostain syystä kasvatettu halveksumaan tiettyjä töitä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
1.2.2013 15:16
Yllä olevalle: pil*** ei voi ostaa kuten mitä tahansa muutakin palvelua SIKSI koska se on kiinni ihmisessä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
1.2.2013 15:17
Täyttä asiaa! Juuri tästä on kyse, vaikka järjestelmän hyötyjät väittävät vastaan.
Täydet pisteet analyyttisestä otteesta, tässä on tajuttu asian laita pintaa syvemmältä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
1.2.2013 15:23
Suomessa se menee niin että jos haluat seksiä ostat ilmaisia drinkkejä. Thaimaassa se sama summa annetaan "taxirahana" aamusta. Monet baari mimmeistä ei edes juo juurikaan thaimaassa.
Paljon mukavempaa herätä aamiaiseen kuin vieressä makaavaan krapulaiseen lahnaan. Siksi Thaimaa.
Kyllä tätä tapahtuu ihan kaikkialla käytäntö on vain eri!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
1.2.2013 15:28
Loistavasti kirjoitettu teksti, sai arvostamaan omaa toimistotyötään näin perjantaina puoli neljältäkin. Aihe on tabu ja siitä ei puhuta Thaimaan lomamatkan yhteydessä. Hyvä että keskustelua avataan ja puhutaan asioista niin kuin ne on.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Franny_Berry
1.2.2013 15:31
Hieno teksti, taas. There´s no business like sexbusiness!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
1.2.2013 15:41
anonyymi 15.06: koska pil** on osa ihmistä, seksi taas liittyy ihmisessä sekä henkiseen että fyysiseen puoleen, ja ihmiseen taas liittyy ihmisoikeudet ja vaikka mitä.
Pil**n osto ei ole sama asia kuin tuolin tai taulun osto.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
1.2.2013 15:48
Mitä seuraisi, jos prostituutio loppuisi? (Tämä ei tietenkään ole realistista, mutta voihan asiaa kuitenkin pohtia...)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Danzig42
1.2.2013 16:08
Osin oikeassa ja osin täysin jeesustelulinjoilla, siis tuon jutun kijoittaja. Thaimaassakin nimittäin löytyy puoliprostuoituja, jotka tekevät sitä lähinnä huvikseen. Ja ne ovat aikuisia naisia, todennäköisesti vanhempia kuin tuo märkäkorvainen senttari, joka tuon jutun kirjoitti.
Madridissa tapasin kerran nigerialaisen vähän yli kaksikymppisen tytön, joka päivysti Calle Monteralla. Hän oli sitoututunut maksamaan 20 000 euroa tienaamalla sen Madridissa kadulla, että sai asianmukaiset oleskeluluvat ja lentoliput. Kun kysyin tytöltä, että tiesitkö mitä teet, niin vastaus oli kyllä. Hänen mukaansa sekin oli parempaa kuin nuorena naisena eläminen Nigeriassa.
Ihmiskauppa ei ole hyväksyttävää, mutta ympäri maailman tapaamistani "huorista" suurin osa on aivan jotain muuta kuin sen uhreja. Aivan tietoinen valinta heiltä itseltään. Suomestakin noita löytyy pilvin pimein. Sitä en kyllä ymmärrä, että kuka niistä suostuu jotain maksamaan.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
1.2.2013 16:11
Esim hieronta on samanlaista hyväksikäyttöä tuolla määritelmällä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
1.2.2013 16:15
Anonyymi
Tänään 15:16
Yllä olevalle: pil*** ei voi ostaa kuten mitä tahansa muutakin palvelua SIKSI koska se on kiinni ihmisessä.
So? Niin on kädetkin kiinni ihmisessä ja silti parturi leikkaa hiuksia ja hieroja hieroo selkää, eivätkä he edes saa nauttia seksistä työssään kun taas seksityöläisillä on vielä sekin etu hyvän rahallisen korvauksen lisäksi.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
1.2.2013 16:20
Kenelle kilauttaa? Jos virkavalta ja ylempikin valta on jo myyty, mihin voi soittaa?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
1.2.2013 16:24
Ihan hyvä kirjotus jossa oli paljon asiaa. Yksi puoli tästä puuttuu kuitenkin täysin, eli "entä jos ei seksiturismia?". Niinkuin itsekkin sanoit Thaimaan prostitioiduit on suurelta osin "vapaaehtoisia", eli köyhyyden siihen pakottamia. Näillä tytöillä on vaihtoehtoina tehdä työtä baarissa, tai "baarissa" nelinkertaisella palkalla. Tällä rahalla sitten maksetaan oma elämäninen + siitä lähetetään vielä valtava summa rahaa köyhälle maaseudulla asuvalle perheelle. Eli seksiturismin loppuminen ei olisi todellakaan mikään siunaus paikallisille ihmisille, jos muuten Thaimaan elintasoa ei saada nostettua. Seksituristit myös tuo paljon muutakin rahaa maahan kulutuksellaan. Tämä kuitenkin pelkästään Thaimaan kohdalta, Kamdodzan etc. tilanteesta en niin tiedä ja se taitaakin olla aika paljon surullisempi.
Niin ja ennenkuin joku kukkahattutäti hyökkää kimppuun niin en tässä mitenkään yritä puolustella omia tekemisiäni. Itse en ole usealla Thaimaan reissullani koskenut kertaakaan maksulliseen naiseen, enkä näin todennäköisesti tule tekemään jatkossakaan. Minään sairaana riistäjänä en silti itseäni pitäisi vaikka joskus näin erehtyisinkin tekemään.
Tosta että Thaimaan seksiturismi on jotenkin "vaiettu" asia oon täysin eri mieltä. Sairasta ettei suomalainen miehet voi oikeesti lähtee Thaimaaseen ilman puolisoita, ilman että jokainen kommentti matkaan liittyen on jotain tasoa "sitä lähetään sit vähän panee ladyboyta, heh heh heh". Thaimaa on loistava paikka myös muille kuin "sikapettereille".
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
1.2.2013 20:44
Mitä tosta murehtia? Kaiken maailman asioita täälläkin pyöritellään. Jos oisit oikeesti halunnut auttaa noita tyttöjä niin oisit pistäny oman tavars tiskiin nii ois tytöt säästyny tai vaihtoehtosesti jakanu rahaa niille niin paljon ettei tarttis enää harrastaa tuota kylläkin inhottavaa ammattia.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
1.2.2013 21:13
"Aivan tietoinen valinta heiltä itseltään."
Danzig, niinhän jokainen prostituoitu sanoo. Vapaaehtoiset koska se on totta, ihmiskaupan uhrit koska muuten tulee turpiin. Uskottavimmat esitykset tulevat ihmiskaupan uhreilta, koska henki voi mennä jos asiakas alkaa epäillä ja yrittää "auttaa".
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Danzig42
1.2.2013 22:06
"Aivan tietoinen valinta heiltä itseltään."
Danzig, niinhän jokainen prostituoitu sanoo. Vapaaehtoiset koska se on totta, ihmiskaupan uhrit koska muuten tulee turpiin. Uskottavimmat esitykset tulevat ihmiskaupan uhreilta, koska henki voi mennä jos asiakas alkaa epäillä ja yrittää "auttaa"."
Löytyykö arvon anonyymiltä omakohtaistakin kokemusta tuosta asiasta? Väitän, että ei löydy, vaan kuulut niihin pohjoismaalaisiin jeesusteleviin kermapeppuihin, jotka eivät oikeasta maailmasta mitään tiedä. Samaa kastia kuin tuon jutun kirjoittaja, joka on luultavasti joku halpisreppumatkalainen 20 euron päiväbudjetilla ja leikkii maailmanmiestä.
Taisin tuossa aiemmin mainita, että niitä "ihmiskaupan" uhreja löytyy paljon myös niitä, jotka suostuvat siihen täysin omasta halustaan. Hitonmoista riistämistähän se on, mutta jos siihen itse lähtee niin voi voi.
Eri asia on sitten nämä, jotka oikeasti ovat sen uhreja. Niitäkin on. Madridin poliisi paljasti pari romanialaisten pyörittämää rengasta, joissa todella oli kyse ihmiskaupasta ja paljon muustakin. Mutta sielläkin sen uhrit kyllä tunnistaa hyvin helposti ja niihin en koskisi pitkällä tikullakaan. Mutta menes kysymään muilta katuhoratsuilta, että oletteko ihmiskaupan uhreja. Vastaus on yleensä räkäinen nauru päin naamaa.
Suomesta sosiaaliturva ja opintotuet pois, niin eiköhän sinunkaltaisesi jeesustelijat hiljene.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
1.2.2013 22:53
Pari vuotta thaimaassa asuneena en ole yhteenkään edes vähän viittaavaan tapaukseen törmännyt jossa tyttö olisi uhri, useita tyttöjä tunnen jotka tekee kuukaudessa melkein keskivertovuosipalkan. Tekee normaaleja juttuja ja lähettää vanhemmille rahaa paljon paremmalla elintasolla kuin missään muussa hommassa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
2.2.2013 02:42
Voi olla riistoa muissakin ammateissa (kuka henkilö teki t-paitasi?). Seksuaalisuus on niin vahva osa ihmisen kokonaisolemusta, että siihen orjuuttaminen on kuitenkin paljon täysipainoisempaa. Kaikki huonosti.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
2.2.2013 03:16
Danzig42 näyttää juurikin kuvaan sopivalta "sikapetteriltä". Osuiko kirjoitus liian lähelle?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
2.2.2013 16:47
Danzig, Danzig. Sinulla on poikaseni vielä niin paljon opittavaa, toivottavasti et kuole ennen kuin ymmärrät olevasi hyvin väärässä. Onhan aloittajakin ihan poikanen vielä, ja unelmoi ihanan viattomasta maailmasta. Mutta yhtä sivistymätöntä, mautonta ja ala-arvoista potaskaa kuin Danzing jo kirjailikin ei usein näe. Danzig, kuvittele itsesi lapsuutesi menettäneeksi nigerialaistytöksi. Ja vaikka toki olisi ihanaa ajatella että tytöt saavat itse pitää rahansa kuten Suomessa satunnaiset köyhät alaa "harrastavat" opiskelijaneidit, niin mietihän uudelleen...
Ja jollekin toiselle anolle. Etkö tosiaan huomaa eroa kampaajan tai prostituoidun työnkuvan välillä. Onhan se hieman eri asia antaa iljettävän ihmisluopion työnnellä puolivelttoa mulkkuuan sisääsi (ja esittää nauttivasi siitä) kuin rupatella niitä näitä puhtaita hiuksia leikellessä... Minä en kyllä ikinä ole naiselle joutunut mitään ostamaan, enkä aiokaan. Eivätkä nykyiset naiseni tuloillaan ja ylpeydessään minun mitään heille antaisikaan varmaan hankkia, mutta eipä ole myöskään sinkkuaikoina tarvinnut drinkkejä tytöille ostella. Puheen ja kuuntelemisen taito on melko suotava kun mielessä on seksi naisen/ naisten kanssa.
Summa summarum. Kyllä sinäkin Danzig varmaan joskus alat elämään Elämää tässä Maailmassa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
2.2.2013 17:43
"Tuhansia tyttöjä ei raahata väkisin seksiorjiksi kalteroituihin bordelleihin. Ei tarvitse." Kyllä raahataan. Se, mikä näkyy turisteille, on tuo ns "siisti" osuus. Paikallisille tarkoitetut bordellit ovat osaksi juurikin noita kalteroituja bordelleja, joihin joutuvat kaikista huono-osaisimmat, tai muualle kelpaamattomat 10-18-vuotiaat. Osa heistä joutuu vastaanottamaan kymmeniä asiakkaita päivässä. Ja vaikka seksibisnes pyörii Thaimaassa ilman ihmiskauppaakin, se ei todellakaan tarkoita, etteikö ihmiskauppaa tapahtuisi. Sitä tapahtuu valtavasti maan sisällä sekä yli rajojen.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
3.2.2013 10:40
Miehen näkökulmasta voi kampaajan ja prostituoidun eroa valottaa vaikka näin: oma vaimo tulee kotiin. Hän on hieman väsynyt.
a)hänellä on pari asiakkaan hiusta lahkeessa ja olkalihakset kaipaavat lepoa. Lievä ammoniakin tuoksu.
b)hänellä on minihameessa spermatahroja ja "pilde" täynnä kymmenen eri miehen tavaraa valuu reisiä pitkin, mahdollisesti myös vaarallisia bakteereita ja viruksia. Kaikkien kymmenen miehen hien ja eritteiden tuoksu.
Ihan sama vaimo, eikös?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Masa190
3.2.2013 12:51
Päätökseni olla matkustamatta koskaan Thaimaaseen vahvistui taas. Huoria on kaikkialla mutta joka paikassa ei ole lapsiprostituoituja, tai ainakaan pikkulasten panemista ei pidetä normitouhuna.
Onneksi nykyään Suomenkin poliisi tekee jo yhteistyötä paikallisviranomaisten kanssa pahimpien pedareitten nappaamiseksi. Yksi suomalainen seksimatkailijahan jäi kiinni 10-vuotiaiden paneskelusta. Toivottavasti jäi Thaimaseen vankilaan ettei tuotu Suomeen täysihoitoon.
Tosin Suomesta ei tarvi lähteä kovin kauas nähdäkseen ihmiskauppaa, ja on sitä ihan Suomessakin. Suomalaiset kansalaiset ja viranomaiset osaa vetää laput silmille sekä kotimaassa että ulkomailla.
Sit välillä vaan kohutaan kun 100 suomalaista "tavallista" miestä on maksanut mafiosolle päästäkseen raiskaamaan vammaisen teinitytön. Mitä tuomioita raiskaajat eivät tietenkään saaneet. Parittaja kai sai jonkun pilipalituomion.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Katariina
3.2.2013 16:20
"Anonyymi 1.2.2013 15:16 Yllä olevalle: pil*** ei voi ostaa kuten mitä tahansa muutakin palvelua SIKSI koska se on kiinni ihmisessä."
Öh, ihme perustelu! Kyllä minunkin aivoni ovat mitä suurimmassa määrin kiinni minussa. Silti myyn niitä ihan härskisti työnantajalleni arkisin klo. 8-16. Ei tee pahaakaan.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
hölmö
3.7.2015 15:54
Seksuaalisuus on yksi suurimmista asioista minuudessa. Siksi aina kun pillu on kaupan, on myös nainen vaarassa menettää koko seksuaalisuutensa. yksikin haluton yhdyntä voi sairastuttaa naisen.
Anonyymi
4.2.2013 00:57
^ No mutta myisitkö sitten myös p***uasi? Mikset? Ihme perustelu...
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
4.2.2013 12:00
Anonyymi: "^ No mutta myisitkö sitten myös p***uasi? Mikset? Ihme perustelu..."
Voisin myydäkin, mutta teen tällä hetkellä muita hommia. Tämän takia en myy tällä hetkellä montaa muutakaan palvelua vaan keskityn tähän nykyiseen. (en siis ole katariina77, vaan eri tyyppi)
Ja ennen kuin vedät tähän tytär kortin, niin en erityisesti suosittelisi prosituutiota tyttärellenikään, mutta en suosittele montaa muutakaan matalapalkka-ammattia, vaan kannustan häntä tähtäämään elämässä korkealle ja kouluttautumaan johonkin mielenkiintoiselle alalle. Jos hänestä tulee prostituoitu, niin ei se vähennä minun rakkauttani häntä kohtaan yhtään.
Tuntuu, että prostituutio ei kelpaa joillekin vaikka se tapahtuu harjoittajien vapaaehtoisuuteen ja omaan tahtoon. Ihme ahdasmielisiä sekopäitä, kun ei kunnioita toisen ihmisen oikeutta omaan kehoon.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Katariina
4.2.2013 15:03
Kiitos ylläolevalle, hieno kiteytys! Vastustan kaikenlaista hyväksikäyttöä ja pakottamista mitä suuremmassa määrin. Olen myös opiskellut pitkään, jotta voin tehdä siistiä toimistotyötä.
Jos olisin nuorempi ja itsevarmempi, voisin myydä palvelua, jos siinä olisi realistiset tienaamismahdollisuudet ja siedettävät työolosuhteet.
Joillekin vain seksi on niin pyhää, että he kuvittelevat oikeudekseen määritellä myös muiden arvot asiaa koskien. Meille muille, jotka teemme sitä ihan ilmaiseksi, voisi olla teoreettinen mahdollisuus ottaa siitä rahaa, hyvällä mielellä eräänlaisena roolileikkinä.
Ja ei, en myisi p**uani koska panos-tuotto eivät kohtaisi, hyvin markkinoitunakin odotettava tuotto alittaisi myyntiin käyttämäni panoksen. Tässä iässä suomalaiselle naiselle tuo (itseä miellyttävän) seuran saanti ei ole välttämättä läpihuutojuttu.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
7.2.2013 12:25
Pelottaa tämä keskustelun taso. Aina mennään siihen "seksi on perustarve, sitä pitää saada eikä se ole hyväksikäyttöä". Miksi sitten nämä tyypit, joille seksin myynti on itsemääräämisoikeutta, ei itse myy kun kerta sitä on vailla. Ja huorahan nauttii työstään, joo. Eipä ehkä myisi sen tasoisille joille kelpaisi. Ja noi nuoret mimmit, jotka myisi jos ei olisi parempia. Ehkä ei vielä ole koko juttu auennut.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
7.2.2013 20:18
Miksi kirjoittaja ei käsittele naisten seksiturismia, joka olisi journalistisesti huomattavasti kunnianhimoisempaa?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Taneli Hämäläinen
10.2.2013 21:21
Anom2018: Se on vähän nähty ja aika marginaali ongelma. Beach cowboys ja Afrikan länsirannikon rantapojat. Totuus on kuitenkin, että miesten prostituutio ei ole juuri bisnes nimeksikään naisten vastaavaan verrattuna. Yleensä kun puhutaan poikien/miesten prostituutiosta, puhutaan joko kohtuu vapaaehtoisesta toiminnasta tai fuckedup-kulttuurisista konventioista. Journalistisesti on kunnianhimoisempaa käistellä ihmiskauppaa, jonka tutkiminen on sekä hankalaa että vaarallista sekä eritoten naiskauppaa ja prostituutiota, koska nämä ovat ihmiskaupan keskiössä.
Danzig: Miten sä sattumalta eksyit Madridin tunnetuimmalle horokadulle ihan sattumalta keskustelemaan nigerialaisen prostituoidun kanssa? Mä olen koettanut näitä tyttöjä jututtaa ja voin sanoa, että länsimaisena miehenä saa kuulla mieleisiään vastauksia, joilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, jos ylipäätään edes suostuvat busineksesta keskustelemaan. Aika avointa... en epäile, mutta hieman nyt kuitenkin epäilen. Sit toinen kysymys. Mainitset märkäperseelle oikeat maailmanmatkaajat. Ketäköhän nämä ovat ja mitä tekevät? Ottavat kuvia kyttäauton kanssa horokadulla?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
11.2.2013 11:47
Huomaan ettet ole kovin paljoa viettänyt aikaa Thaimaalaisessa kulttuurissa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
11.2.2013 11:52
Sekava artikkeli, Suosittelen tarkemmni tutustumaan ihmiskauppaan ja sen lähteisiin, nämä Thaimaan tyttöbaarit on kaukana siitä
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
11.2.2013 21:18
Thaimaalaisten aikuisten naisten suorittama kaukaasialaisten miesten hyväksikäyttö on täällä laajempi humanitaarinen ongelma. Ei toki thaimaalaisille tai Suomen telaketjufeministeille.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
11.2.2013 21:56
Taas hirveätä yleistystä jne. Ottaisit Taneli asioista paremmin selvää, ennen kirjoitteluasi. Ei ne asiat ole aivan noin mustavalkoisia mitä väität.. Maksaako joku näistä blogeista vielä palkkaakin?? :-) Kannattaa syventyä siihen kulttuuriin vähän enemmän, niin huomaat että siellä viedään yleensä turistia niin kuin pässiä narussa.. Joo ja olen käynyt huorissa, ja käyn varmasti tulevaisuudessakin!! You mad??
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
11.2.2013 23:04
"Kun näet sen sedän kävelemässä kadulla sen vähän liian nuoren paikallisen kanssa, make the call. Ihan oikeasti. Käräytä, äläkä sääli hetkeäkään."
Ei tullut mieleen että kyseessä voisi olla isä lapsensa kanssa?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
12.2.2013 00:13
Näyttäisi enemmän siltä, että Tanelin oli myytävä itsensä City:n femakoille tms. Saattaisi loppua elintasopakolaisena eläminen, jos ei omaa tekstiään saa jollekin tyrkytettyä. Aihe sekä sisältö oli oikein sopiva siihen käyttöön. Kekseliäs, mutta ei niin omaperäinen, "mies".
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Taneli Hämäläinen
12.2.2013 12:59
Onkohan tämä lähtenyt leviämään jossain Suomi24:ssa, kun yhtäkkiä tulee tällainen ryöppy. Kiitoksia palautteesta. Olisi helpompi vastata, jos hiukan erittelisitte tota kritiikkiä. Thaimaan tyttöbaarit ovat keskeinen osa seksiteollisuutta ja ihmiskauppaa. Ei sitä ollaan kiva myönä, mutta ei sitä oikein kieltääkää voi.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Taneli Hämäläinen
12.2.2013 15:02
Sori. Älypuhelimet ja pakkastärinä. Siis, ei sitä ole kiva myöntää, mutta ei sitä oikein kieltääkään voi. Jos voitte osoittaa toisin, lava on teidän.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
13.2.2013 04:17
Ihmetyttää kyllä kovasti että milläs perkeleellä sä tähän kirjoitukseen juuri Koh Taon vedit mukaan? Satun asumaan täällä ja täällä on ehkä vähiten seksiturismia mistään saarista saati verrattuna phukettiin tai pattayaan..
Vastaa kommenttiinT: mietinpä vaan..
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
13.2.2013 12:41
Tämä juttuhan on suoraan kuin jostain Suomi24:sta, niin miten kummassa ihmettelet tämän leviämistä siellä :-)
Vastaa kommenttiinTaneli paljasti oman Thaimaa tietämättömuutensa tämän tekstin mukana.
Ei ihme että tuo "sikapetteri" oli valmis käyttämään väkivaltaa sinuun...mutta ilmihän tuossa jutussa tuli ettet tiedä näköjäön mitään itse, vaan olet lukenut nuo jostain Suomi24:sta. ;-)
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
14.2.2013 18:31
Olipa aika diipadaapaa ja raavittu kokoon sieltä täältä. Olet Taneli saanut sen varttisi - samoin kuin ne ylioppilaslehden paskovat muijat. Juttu kun haisee molemmilla.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Taneli Hämäläinen
15.2.2013 17:27
Koh Tao on mukana, koska satuin kirjoitushetkellä siellä olemaan. Koh Tao ei ole mikään Pattaya, mutta silti seksiteollisuus on läsnä. Se kertoo on gelman syvyydestä jotain.
Tässä nyt hoetaan yhtä ja samaa. Jatkan siis samalla linjalla. Voisiko joku hiukan eritellä hieman tarkemmin, missä kohdassa teen virheitä? On erittäin vaikea ellei mahdotonta vastata ilman tällaista informaatiota. Kiitos jo etukäteen.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
15.2.2013 21:48
Tuo sun juttu on niin sekava ja liikaa yleistävä että paha kommentoida,
koska mitä tämä sun juttu oikeasti koskee, ihmiskauppaa
ja prostituutiota vain turistikohteiden tyttöbaareja?
Jos se koskee ihmiskauppaa ja prostituutiota niin älä sekoita sitä
turistikohteiden meininkiin. Tuommoisiin juttuihin mitä kirjoitit ei normaali
"sikapetteri" Thaimaan tyttöbaareissa törmää.
Monesti itse ihmettelen missä tuollaiseen prostituutioon törmää
mistä sinä ja jotkut muut kirjoittaa, en sitä kiellä ettei siellä
ihmiskauppaa, lapsi prostituutiota ja pakotettua prostituutiota ole.
Mutta on se kumma kun en ole siihen törmännyt muutamien kymmenien Thaimaa matkan ja nykyisin pysyvästi maan suurimmassa
syntien pesässä eli Pattajalla asuvana, vaikka aktiivisesti tyttöbaareissa pyörin...voitko kertoa mistä näitä tapauksia löytyy?
Noh kommentoidaan sun muutamaa "faktaa".
-"Kerron, että baarin työntekijät ovat joko Pohjois-Thaimaasta tai Burmasta."
Väärin, suurin osa on Isaanista. Satoja baarityttöjä haastatelleena en ole
törmännyt ikinä Thaimaan ulkopuolelta olevaan. Uskon kyllä niitäkin löytyvän tietysti.
-"Kerron, että he ovat lähteneet alalle melko vitun nuorina."
Väärin, suurin osa 18-30 vuotiaana. Baareissa työskentelyn ikäraja 20v.
-"Kerron, että provikat ovat pienet, asiakkaat harvassa ja tunnit hurjia."
Mitäköhän tarkoitat tällä, jos baarissa ei ole asiakkaita niin tietysti
tipit jää saamatta mutta pitäähän sitä työpaikalla olla jotta liksan saisivat.
-"Kerron, että rahat lähetetään köyhyydessä elävälle perheelle."
Noniin jotain oikeinkin tässä.
-"Kerron, että heillä kaikilla on lapsia."
Tämäkin meni oikein, suurimmalla osalla on lapsia joten tämä kommenttisi kumoaa tuota aikaisempaa "kaikki vitun nuoria" faktaasi.
-"Tavallinen seksituristi on sun broidi, isä, opettaja ja naapuri."
Näin on, mitä pahaa siinä on?
-"On helppo uskotella, että tytöt ovat vapaaehtoisia ja saavat reilun
korvauksen."
Väärin, tytöt ovat todallikin vapaaehtoisia, voivat aivan vapaasti mennä
myös kauppojen kassoille, ravintoloihin, hotelleihin, ym duuniin mutta
kummasti vaan palaavat takaisin baareihin.
-"Vaikka näin olisikin, tuet kuitenkin järjestelmää, joka käyttää
hyväkseen kaikista haavoittuvimpia ja heikoimpia."
Mitä ihmeen järjestelmää, ja kyllä, kaikista haavoittuvimpia ja heikompia
eli länsimaalaisia seksituristeja käytetään hyväksi.
-"Kun näet sen sedän kävelemässä kadulla sen vähän liian nuoren paikallisen
kanssa, make the call. Ihan oikeasti. Käräytä,
äläkä sääli hetkeäkään. Prostituutiossa asiakas on ani harvoin uhri."
Tämä on kyllä aika uskomattoman ala-arvoinen kommentti, käräyttää mistä?
Mistä tiedät sen tytön ikää tai jos tosiaan 10 vuotiaalta näyttää niin
eikö tosiaan tullut mieleen että on isänsä kanssa, niinkuin joku tuolla
aikaisemmin kommentoi. Mutta jos tosiaan pedofiilistä kyse niin silloin olen samaa mieltä, käräytä.
Hah, tuo burmalaisen siivoojan haastattelu, kerrot että kielimuuri on korkea mutta kovin yksityiskohtaisesti kertoo...
ton jutun oot keksinyt itse, vaikka luultavasti siivoojalle noin tapahtunut.
Missä toi sun BKK:n orjamarkkinat sijaitsee?
Nojoo, se siitä, tulee liian pitkä tästä vaikka kommentoitavaa olisi.
Loppuun vielä tuosta "sikapetteristä", mikä siinä on niin pahaa että
Vastaa kommenttiinpitää nimitellä ja sekaantua hänen asioihin jos tietääkseni mitään rikosta
tai vastaavaa ei tapahdu? Ja miksi se sinua ärsyttää jos vanhempi mies kävelee nuoren naisen kanssa esim. mitä turistikohteissa näkee?
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
5.3.2013 22:29
Prostituoidut ovat näyttelijöitä ja sanovat mitä tahansa mitä mies haluaa kuulla. Yksikään pikkutyttö maailmassa ei haaveile lapsena kasvavansa huoraksi.
Te jotka tuette ihmiskauppaa ja naisten hyväksikäyttöä keksitte tietenkin vaikka mitä tekosyitä keventääksenne omatuntoanne ja oikeuttaaksenne toimintaanne. Asettakaa huoran tilalle vaikka äitinne tai siskonne ja miettikää hetki että tyttö on ihan oikea ihminen jolla on perhe.
Toivottavasti te jotka käytte ihmisiä hyväksi saatte sitten kaikki seksitaudit a:sta ööhön ja mietitte se pieni rupinen kulli kädessä että miksiköhän en saa ilmaiseksi vaan pitää maksaa? Maailma on täynnä säälittäviä rassukkamiehiä..
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Taneli Hämäläinen
6.3.2013 21:23
""Tavallinen seksituristi on sun broidi, isä, opettaja ja naapuri."
Näin on, mitä pahaa siinä on?"
Annan muiden kommentoijien hoitaa tämän kommentoinnin, kun en oikein jaksa vittuilla.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
8.3.2013 13:50
Tuossaha lopussa on jo pitkä lista pointteja jotka osoittavat ettei Taneli ole kartalla tässä asiassa jotan onkin aika juosta karkuun heittämällä lähtiessään kommentti " Annan muiden kommentoijien hoitaa tämän kommentoinnin, kun en oikein jaksa vittuilla."
Todellisuudessa et vaan kykene kumoamaan noita faktoja. Teit kolumnin vailla tarkeempaa tietoa, noh ota virheistä opiksi ja jatka kirjoittelua. Kirjoitus huumeista oli hyvä. Tsemppiä!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
9.3.2013 15:19
"Anonyymi
5.3.2013 22:29"
Hahhah, tässä taas loistava esimerkki henkilöstä joka ei tiedä mistä puhuu :-)
Oikeesti vituttaa tosi paljon nämä ihmiskauppaa tukevat henkilöt, eli jotka esim. antavat kerjäläisille rahaa, ostavat pikkutytöiltä purukumia, kukkia ym.
Miksi kukaan ei puutu noihin asioihin joissa oikeasti on kyse ihmiskaupasta ja lapsityövoimasta turistikohteissa?
Ja Taneli näköjään on runkkari kun ei seksiä matkoilla harrasta.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
9.3.2013 23:21
Taneli, odotan vieläkin vastauksiasi viestiini jonka lähetin 15.2.2013 21:48
Eli itse pyysit lisäselvitystä muttei vastausta kuulu...?
Taneli Hämäläinen:
Vastaa kommenttiin15.2.2013 17:27
"Tässä nyt hoetaan yhtä ja samaa. Jatkan siis samalla linjalla. Voisiko joku hiukan eritellä hieman tarkemmin, missä kohdassa teen virheitä? On erittäin vaikea ellei mahdotonta vastata ilman tällaista informaatiota. Kiitos jo etukäteen."
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
31.3.2013 15:32
Taneli on niin hyvä ihminen, että ei alennu vastaamaan kysymyksiin, hattua nostan hänelle, että myöntää avoimesti että ei jaksa vittuilematta sitä tehdä.
Vastaa kommenttiinTaneli saa nautintoa siitä että voi katsoa muita ihmisiä alaspäin.
Se onkin meidän länsimaalaisten vaiva, pyrin siitä itse eroon mutta se ei ole helppoa.
Moralisti on ihminen joka heittää epäröimättä ensimmäisen kiven, kirjoituksen perusteella tuli Tanelista sellainen käsitys.
Vastaa kommenttiin
Taneli Hämäläinen
31.3.2013 18:15
Tämä teksti kerää selkeästi fiksuimmat kommentoijat samaan ketjuun. Vastataas nyt kuitenkin, kun kohteliaasti pyydetään.
Se, että sinä et ole Pattayalla kohdannut näitä asioita, kertoo ehkä enemmän Pattayasta kuin ihmiskaupasta. Kuten tuossa tekstissä todetaan Pattayalla ja turistien kanssa huoraavat ovat paremmassa asemassa. Tämä teksti ei käsittele länsimäisten sikapetterien (sori vaan kaikki Petterit) sekoilua vaan koko ihmiskauppa- ja prostituutiobisnestä. Vaikka kalikka kolahtaa voisi kuitenkin lukea itse tekstin, sillä aika moni vastaus löytyy sieltä. Etenen ranskalaisin viivoin, koska mulla on darra ja tämä vitun ketju ärsyttää. Valitettavasti joudun kuitenkin hieman harjoittamaan sensuuria, enkä voi sanoa suoraan mielipidettäni eräistä kommentoijista. Voin kuitenkin kertoa, että kaunista kuultavaa se ei olisi.
- Olet ihan oikeassa harvemminpa noita lapsiprostituoituja tai vankeja tyttöbaareissa pyörii. Tajuat varmaan itsekin miksi. Siitä joutuu katsos ongelmiin tai sitten se vanki karkaa. Länkkäreille on kivoja paikkoja. Käväises joskus paikallisten pytingissä.
- Jutussa esitetyt tilastot perustuvat Louise Brownin kirjaan. Lue se. Olet muuten oikeassa siinä, että Isaan on myös merkittävä ihmiskaupan lähde. Se jäi kirjoittamatta. Mä olen törmännyt burmalaisten lisäksi vietnamilaisiin, kambodzalaisiin, laolaisiin, filippiineihin ja jopa saatana kazakstanilaisiin Thaimaassa. Kantsii katsella ympärilleen.
- Sä puhut nyt baaritytöistä. Minä en. Prostituutiota on monenlaista. Se, että sinä harrastat yhdenlaista ei tarkoita, etteikö muuta olisi. Capish?
- Ikärajoja on ja ihan vitusti ketään kiinnostaa. Luulis sun tietävän, että Thaimaassa rahalla saa ja hevosella pääsee?
- "Hahhaaa, itse olet keksinyt" Mitäköhän vittua tähän nyt vastaisi. Hahhahaaa vaan. En keksinyt.
- Se, että sinä et ole jotain nähnyt tai siitä kuullut tarkoittaa ilmeisesti, ettei sellaista ole olemassakaan.
- Mä en jaksa kirjoittaa tota tekstiä uudestaan, joten lue siitä. Mä lähden nyt kaljalle. Tai runkkaamaan. Kun olen tällainen runkkari. =)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
3.4.2013 11:49
"Tämä teksti ei käsittele länsimäisten sikapetterien (sori vaan kaikki Petterit) sekoilua vaan koko ihmiskauppa- ja prostituutiobisnestä. "
Miksi sitten kirjoitit "sikapettereistä" ja koh taosta ala-arvoiseen tyyliin?
Oisit kopsannut vaan siitä kirjasta asiat etkä lisännyt sun omia fiktioita mukaan.
Ja jos joku kirjoitus saa näin paljon palautetta, niin kyllähän sitä tyhmemmänkin pitäsi tajuta että jokin meni pieleen ja olisi syytä katsoa
peiliin ja miettiä omia tiukkapipoisia näkemyksiä.
Ja noihin kommentteihin samassa järjestyksessä:
- mun ei tarvitse käydä paikallisissa pytingeissä koska länkkäreille on kivoja paikkoja ja olen ihmiskauppaa sekä paritusta vastaa mitä kuulemma noissa paikallisissa pytingeissä tapahtuu.
- Varmaan hyvä kirja ja asiaa paljon. Jaa oot thaimaassa törmännyt
vain muutamaan kansalaisuuteen, mä en edes pysty luettelemaan miten monee kansallisuuteen olen täällä törmännyt. Vai meinaatko että olet törmännyt noihin niissä sun ihmiskauppa bordelleissä?
-Kyllä puhun baaritytöistä, koska sun jutusta sai sen kuvan.
Ja prostituutiota on todellakin monenlaista, en ole muuta väittänytkään, opettele erottamaan ne. Capish?
-Myönnät siis julkisesti ettei sinua ikärajat kiinnosta? Tietty thaimassa
rahalla saa ja hevosella pääsee...paljo sulla on oikein ikää, 15v,? näähän on päivänselviä asioita?
- Mitä "hahhaaa" laitoin "Hah," no ehkä tuo ! merkin poisjäänti muutti tuon ymmärrystä, meinasin tuolla että melkein kaikki jotka ovat enemmän koittaneet keskustella noiden tyttöjen kanssa jotka eivät puhu kuin äidinkieltää niin on melkein mahdotonta ymmärtää mitä koittavat kertoa.
-Mistä se tommoista keksit, en ole sitä missään väittänyt?
Uskon ihmiskauppaa ja "pakotus" prostituutiota esiintyvän mutta väitän edelleenkin ettei niihin tavallinen turisti vahingossa törmää.
Luin ton jutun uudestaa ja tosiaan uskomatonta soopaa olet kirjoittanut, sekaisin heittelet juttuja siitä kirjasta ja sitten väliin huume höyryissä
kirjoittamaasi trollia. Ihan oikein sulle että kommentit ärsyttää...
Ja jos mä muuten nää sut pössyttelemässä thaimaassa niin teen "sen
soiton", ihan oikeasti, käräytän sut, enkä sääli hetkeäkään.
Eikä sun tartte vastata tähän enää.
Vastaa kommenttiinMutta ois kiva kuulla sun ajatukset 10-20 vuoden päästä jos luet sun jutun uudestaa, veikkaan että häpeät.
Vastaa kommenttiin
Taneli Hämäläinen
4.4.2013 13:27
Mäpä koetan nyt vielä kerran vääntää rautalangasta. Seksiturismia a.k.a. seksibisnestä ja ihmiskauppaa ei voi irrottaa toisistaan. Ne toimivat viime kädessä ainakin taloudellisessa yhteistyössä. Samat fikserit ja samat reitit kuljtaan, tultiin sitten vapaaehtoisesti tai ei. Toisin sanoen: nämä kahdet markkinat (toki laiton bisnes kumpainenkin) ovat sama järjestelmä. Tämä on argumenttini uno.
Länsimaat ovat rahavirroillaan kasvattaneet markkinoita, vaikka länsimaisten asiakkaiden suhteellinen osuus on pieni. Näillä varoilla ja yhteiskunnallisten vaikutusten seurauksena aikaisemmin kulttuurille vieras ammattikunta on buumannut riisin hinnan laskiessa maailman markkinoilla. Tämähän on aivan selvää, eiks vaan?
Pattayalla on maksavia asiakkaita, siksi siellä ei näe kaikista karuinta kamaa. Pattaya on siis eräänlainen paikallisten tyttöjen tarjontaan perustuva eliittiporttola (ja toki hurmaava turistikohde). Koh Tao on tekstissä esimerkkinä, koska prostituutio on kaikkialla ja olin kirjoitushetkellä Taolla. Bangkokin orjamarkkinoita voisi tota lähteä etsimään, mutta ajattelin pysyä hengissä ja saada siitä sitten palkkaakin. Ymmärrät varmasti, että on paikkoja joihin farang ei mene.
Koko prostituutiopaskaa voisi myös tarkastella yhteisöllisyyden, korruption ja henkilökohtaisten tarinoiden näkökulmasta, mutta valitsin tilankäytöllisistä syistä ihmiskaupan ja markkinat. En ymmärrä, että miä näissä faktoissa kusee. Ymmärrän, että olet nähnyt varmasti yhtä sun toista siellä Pattayalla, mutta miksi ihmeessä se olisi jokin kiveen kirjoitettu fakta. Pattaya on aika poikkeuksellinen pikku pläntti Thaimaata.
Ja sit nämä puhelut... Haloo, en minä soittele ikäeron vuoksi vaan ilmeisissä tapauksissa. Kun Kambodzassa kävelee kyysikymppinen länkkäri alle kymmenen vuotiaan paikallisen pojan kanssa, joita kumpikaan paikallinen ei tunnista, hälytyskellojen pitäisi vähän soida. Sitä puhelua ei valitettavasti tee paikalliset, joten fänkkäreiden täytyy. Voihan pojan ja sedänkin rakkaus olla tosin vapaaehtoista...
Mun mielestä on aika erikoista, että sä väheksyt ihmiskauppaa, joka on kasvava ongelma sillä perusteella, että oikeutat oman huorissa käymisesi. Noi huumhöyry kommentit voit säästää tyttöystäväsi sättimiseen ja jos todella haluat 10 vuoden päästä tavata niin tehdään se Thaimaassa. Voin näyttää sulle muutakin kuin Pattayan.
Aini, mitä vikaa seksiturismissa on? Se, että Thaimaassa seksin ostaminen on laitonta. Hyvä jeesustella suomalaisena, että ei siinä mitään vikaa ole ja on siellä ikärajat. Maassa maan tavalla, vai mites se oli?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
4.4.2013 20:33
Koita nyt päättää mitä mieltä olet, jutussa sanot:
-"Ihmiskauppa on eri asia kuin prostituutio"
ja nyt heität:
-"Seksiturismia a.k.a. seksibisnestä ja ihmiskauppaa ei voi irrottaa toisistaan."
Mutta sä oot jo tehnyt selväksi ettet ole kärryillä näistä asioista,
se vaan tulee esille tosta sun jutusta, tää on ihan turhaa vääntöä.
Kirja varmaan on ihan asiaa koska samoja asioita olen lukenut muualta,
sun lainaukset menee vaan pieleen.
Ja sanon taas, isolla jos nyt näet, OLEN IHMISKAUPPAA JA PARITUSTA VASTAAN, mutta prostituutio kahden ihmisen välillä on heidän asiansa, mitä siihen on muilla nokan koputtamista jos raha vaihtaa omistajaa.
Ja en ole missään kertonut käyväni huorissa!
Ja mun mielestä aika erikoista että nostat tämän ihmiskauppa asian noin esille, mitä sä tai me muut voidaan tehdä tällä asialla ,koska ei noihin
bordelleihin valkoihoiset pääse?
Tai jos sulla on jotain osoitetta antaa niin käyn katsomassa mitä nää
paikat on?
Nyt vasta kerrot ettei tää liitykkään thaimaahan vaan Kambozaan,
Vähän myöhäistä tässä vaiheessa, olet jo saanut vahinkoa aikaiseksi
esim. tämä nimim. maza190 uskoi sun soopakertomuksen ja kirjoitti:
-"Päätökseni olla matkustamatta koskaan Thaimaaseen vahvistui taas. Huoria on kaikkialla mutta joka paikassa ei ole lapsiprostituoituja, tai ainakaan pikkulasten panemista ei pidetä normitouhuna."
Tosta tuli tosiaan mieleen että tää juttusi sopisi enemmänkin Phnom Penhin meininkiin, siellä oli tosiaan noita hämäriä "bilis" paikkoja jotka
sopisivat tähän tarinaan.
Ja tuli nyt vasta luettua sun muita matkablogeja ja ne selvitti aika paljon,
khao san roadin reppureissaaja, ei sinänsä ihan harmitonta luettavaa nuo oli, selvisi vaan lisää ajatusmaailmastasi, joten suosittelen että
käy edes siellä pattajalla katsomassa niin näet muutakin kun khao san roadin ja koh taon (oikeesti, älä vaan tuu pattikselle ikinä, voit järkyttyä).
Ihmiskaupasta puhut ja itse kehotat suosimaan näitä laittomien siirtolaisten laittomia katubaareja ym. sekä annat ohjeita laittomasta työnteosta näissä muissa blogeista...ei perkele mitä toimintaa.
Oletko muuten ikinä käynyt ns. "kalja baareissa" tai gogo baareissa thaimaassa?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Taneli Hämäläinen
5.4.2013 13:55
Herranen aika sentään. Puhun koko Kaakkois-Aasiasta, jonka ihmiskaupan ja prostituution keskus Thaimaa on. Ja kyllä niitä paikkoja Thaimaastakin löytyy.
Mut mennäänpäs taas tälle ad hoc -linjalle. Älä nyt loukkaannu, mut mulla on vähän sellainen fiilis, että sä et tunne kauhean hyvin paikallista kulttuuria ja käytäntöjä, kun heittelet tällaisia anna orjamarkkinoiden osoite tai paikallisten bordellin osoite tai ei täällä nuoria tyttöjä ole -läppää. Tai sit sä trollaat. Vaikea sanoa.
Ihmiskauppa ja paritus ovat kaksi eri asiaa, jotka ovat erottamattomasti sidoksissa toisiinsa. Mä en tätä enää tätä selvemmin voi avata. Ajattelin muuten olla tulematta Pattayalle.
Prosituutio ei ole koskaan Thaimaan kaltaisessa yhteiskunnassa "kahden ihmisen välinen asia". Ehkä Suomessa, muttei Thaimaassa. Lopetan nyt omalta osaltani tämän keskustelun täysin tuloksettomana. Sovitaan nämä näkemyserot sitten kymmenen vuoden päästä kaljalla.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
6.4.2013 14:35
Tais mennä mun edellinen viesti bittiavaruuteen, voi olla että tulee tuplana.
Puhu sitten omakohtaisista kokemuksista ja unohda jo se kirja.
Et voi pitää faktana yhden feministin kirjoittamaan kirjaa joka taitaa olla
muuten puppua ja vanhentunutta tietoa, tuli tutkittua minkälaisesta kirjasta kyse.
Käyppä katsomassa mitä mieltä muut ovat kirjasta.
Esim. M. Critchley kommentoi heti alussa aika hyvin:
http://www.amazon.com/Sex-Slaves-Trafficking-Women-Asia/dp/1860499031
http://www.goodreads.com/book/show/353630.Sex_Slaves
Myönnän etten tunne paikallista kulttuuria, joskus vuosia sitten luulin
siitä jotain tietäväni.
Pientä trollia heitän noilla osoite kyselyillä, koska koitan saada selville
mikä on sun mielestä bordelli ja mikä baari? Eikö se ole aika
hullunkurista jos kirjoitat artikkelin prostituutiosta 15min perusteella minkä siellä koh taolla vietit siinä beer baarissa, etkä ole edes maan
suurimmassa ulkoilma bordellissa käynyt?
Mutta oikeasti en tiedä noista orjamarkkinoista ja mistä noita alaikäisiä
tyttöjä saa, joten mikset voi kertoa jos itse tiedät?
Tähän se aina kaatuu, kaikki vaan puhuu muttei kukaan kerro missä.
Yksi syy miksi tähän artikkeliin näin aktiivisesti otan kantaa, on omat
harhakuvat noin 30 vuoden takaa kun aloitin omatoimi matkailun.
Tää sun kommentti " mua vituttaa aika paljon seksiturismi." on kuin omasta pääkopasta noilta ajoilta, enkä edes tiennyt mitä sana tarkoittaa.
Harmittaa kun vieläkin näkee samaa yleistystä.
Harmi että lopetat keskustelun tähän, koska olisin todellakin halunnut
vielä kuulla miten perustelet tuon
-Prosituutio ei ole koskaan Thaimaan kaltaisessa yhteiskunnassa "kahden ihmisen välinen asia".
Esim. jos tänään meen diskosta hakemaan opiskelija tytön joka on tullut
bangkokista heittämään viikonloppu keikkaa prostitoituna saadakseen
lisäansioita, niin ois ollut hyvä kuulla miten sä ton oisit perustellut ettei
muka ole kahdenkeskinen asia??
Mut joo parempi varmaan lopettaa kun näyttää että kaivat vaan syvenpää
Vastaa kommenttiinkuoppaa itselles, eikä tän tarkoitus ole aiheuttaa sulle duunista potkuja.
Vastaa kommenttiin
Taneli Hämäläinen
7.4.2013 15:18
Voi ystävä hyvä, et sinä minulle potkuja järjestä. Thaimaassa on extended family, pienet yhteisöt ovat tiiviitä (etenkin köyhillä alueilla. mistä tytöt tulevat) ja kuten varmasti tiedät kunnia ja kasvojen säilyttäminen ovat erittäin tärkeitä Thaimaassa. Jos sua yhtään lohduttaa, olen minä sitä prostituutiota vähän muuallakin kuin Taolla nähnyt. Se on kaikkialla, ja kun sanon kaikkialla, tarkoitan todellakin kaikkialla. Se on vain hieman enemmän piilossa. Kun sä esim. pysähdyt bussilla pienelle huoltoasemmalle valtaväylien syrjään, se on siellä, se on Taolla, se on Pattayalla, joka vitun kaupungissa joka vitun kylässä, missä rahaa moiseen hyödykkeeseen riittää.
En tiedä mitä feminismi tähän nyt liittyy, mutta sulla tuntuis olevan aika fakkiintuneet mielipiteet, jos näet feminismin noin ahdasmielisesti. Jos mä kirjoitan kansainvälisestä ihmiskaupasta ja prostituutiosta, kai mä nyt saatana käytän sen kirjoittamisessa akateemista materiaalia. Daa. Ei ole aikaa tehdä omaa tutkimusta aiheesta. Tutkin vähän eri juttuja, vaikka aihetta sivuavatkin.
Tiedän kyllä mikä ero on bordellilla ja baarilla. Jos sä haluat pikkutyttöjä, kysyt vaikka tuk tuk kuskilta. Ei se mitään hiukkastiedettä ole. Länkkäreitä ei paikallisissa paikoissa palvella eikä sinne haluta, joten turha kysellä. Kannattaa kääntyä suojakotien ja ngo:den puoleen. Orjamarkkinoille ei puolestaan mennä ilman isoja kontakteja. Sen varmasti ymmärrät.
Tämä keskustelu on ehkä yksi sadasta, joita olen seksituristien kanssa käynyt. Mä ymmärrän sun pointin, mut sä et edes halua ymmärtää mun vastaavaa. Itsepetos on hauska petos. Pois silmistä, pois mielestä. Eihän tässä mitään vikaa voi olla, kun en minä lieveoireita näe. Ongelma on siinä, että tarkastelet asiaa pintapuolisesti länsimaisesta kulttuurista käsin, etkä edes vaivaannu tutustumaan aiheisiin omia havaintoja syvemmin.
M. Bitchley saivartelee ja nostaa legalize aspektin esille. Sillä ei ole vitunkaan tekemistä tosiasioiden kanssa vaan on silkkaa politiikkaa. On aika naivia kuvitella, että laillistaminen muuttaisi Thaimaassa mitään. Seksin ostaminen kun on edelleen laitonta. Siksi se ei ole okei.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
8.4.2013 20:35
Sä et vastannut tuohon huuhaa väitteeseen (etkä moneen muuhunkaan) mistä halusin kuulla perustelusi:
-"Prosituutio ei ole koskaan Thaimaan kaltaisessa yhteiskunnassa "kahden ihmisen välinen asia".
Feministi ja sun omat harhaiset mielipiteet näyttää liittyvän aika paljon tähän, et sitten viitsinyt lukea niitä muita arvosteluja sun kehumasta "akateemisesta" materiaalista.
Joten laitan tähän muutamia poimintoja mitä mieltä suurin osa oli tästä
"sex slaves" kirjasta, jokainen voi itse lukea ne kokonaisuudessaan
ylläolevista linkeistä. Monet näistä ovat vielä naisten kirjoittamia.
"Very sensational and anecdotal, gives one outsider's narrow perspective...
Brown repeatedly jabs at myths about Asia only to reveal her own racist, simplistic and sometimes sexist assumptions...
I've lived in Bangladesh and Cambodia. I speak functional Bengali and I worked closely through an NGO with Bangladeshi sex workers.
I would not claim to know what it's truly like for these women and girls but my own observations, interviews and discussions differed from Brown's.
Brown's *struggling* claims are a good reminder of how NOT to approach such a serious issue"
"This book i think was written from a feminist perspective and rather vinicative of men."
"The author included a lot of detail about the sex trade in Asia, but from page 1 it was buried within her clear hatred of every Asian culture and of men in general."
"A very flawed books, with some downright stupid statements and assumptions, with a hefty hint of racism... still, an informative read."
"Seriously, it was hard to get more out of the book than a new perspective on how bad Japanese men are."
"I couldn't finish this book. An interesting topic, and one that needs to be explored, but I couldn't get past her Anti-Asian attitude from the very beginning."
"Not readable, not super informative and in a few ways really racist. When she's not downing the culture of the people utilizing sex slaves,
she's downing the culture of the enslaved. Her answer to the question of who to hate? Everyone with a penis and most everyone on the other side too."
"The main problem of this book is that it cannot be used as source for any other report or study"
"This book is simply not good. There is little academic rigor on display, plenty of emotional invective, and a thinly veiled contempt for the Asian male"
"The area of human trafficking is fraught with misinformation and sadly, "Sex Slaves" adds to it."
"Negative points are all that I can come up with for this book."
Jokainen vetäköön omat johtopäätökset tuosta kirjasta.
Ja et todellakaan ymmärrä mun pointtia, ja en todellakaan ymmärrä
sun pointtia, paitsi jos se oli tuo kuinka inhoat sikapettereitä ja seksituristeja.
Väännä nyt rautalangasta mikä sun pointti on tässä jutussa?
Mikä itsepetos, pois silmistä, pois mielestä, mistä sä puhut, en mä ihmiskauppa prostituutiota voi nähdä jo sä et voi antaa tarkempia tietoja? kyllä mä tiedän että joka pikku kylästä löytyy "bordelli",
siitä tässä ei ollut kyse.
Sulla ei ole paljoa varaa puhua jostain kulttuureista kun et itsekkään
ole niistä tietoinen, niihin synnytään tai opitaan vain ajan kanssa, eikä mistään netistä lukemalla tai istumalla khao san roadilla. Ja sun jutussa on muuten kohta josta sulle luultavasti rapsahtaa linnatuomio jos thai viranomainen lukeen sen.
Johan on loisto komentti sulta tää :
-"Seksin ostaminen kun on edelleen laitonta. Siksi se ei ole okei."
Mitens ne sun muut laittomat jutut, mitenkä ne onkin ok vaikka laittomia,
esim. työnteko, jolla luultavasti riistit jonkun paikallisen tytön työpaikan ja hän ehkä joutuu vailla työtä nyt myymään itseään hikisille reppureissaajille mitätöntä korvausta vastaan, et sitten tullut tuota
ajatelleeksi kun riistit joltain paikalliselta työpaikan.
Ja sun muut laittomat jutut joita suosit noissa muissa blogeissa.
Jatkuu seuraavassa postauksessa koska tuli pitkä.....
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
8.4.2013 20:40
...jatkuu.
Tässä sitten sulle ja muille tiukkapipoille tulee ajattelimisen aihetta, tää on se mitä mä ajan takaa ja nämä ovat samoja kokemuksia mitä ole itse havainnut vuosien kuluessa.
Toivon todella että luet edes osan tai boldatut kohdat sieltä.
Ja tämä on vielä tuore julkaisi v.2012, eikä -90 luvulta niinkuin suurin osa muista teoksista, sekä kerrankin sisältää muutakin kuin
vain länsimaisen näkökulman.
http://aidsdatahub.org/dmdocuments/HitandRun_RATSW_Eng_Empower_2012.pdf
Mutta koska monet eivät edes jaksa linkkiä avata, niin laitan joitakin
kohtia tähän:
"We have now reached a point in history where there are more women in the Thai sex industry who are being abused by anti-trafficking practices than there are women being exploited by traffickers"
“Women being tricked and locked up in brothels is very old fashioned thinking. All we have now days are a few teenagers where they shouldn’t be.”
Police, Anti Human Trafficking Unit: Division 4
“All jobs have their good and bad points. I know because I worked in many jobs before sex work. Sex work is the job where I can earn more than any other job open to me. I don’t have to have start-up capital or educational qualifications, and it’s much more interesting too.”
Lek, research leader, sex worker, Empower Chiang Mai
“We know that many people want to count us but we don’t understand why? Do they count other working women? How many women in Thailand sell noodles? Will counting us help us to be closer or further way from reaching our dreams? After counting, are our lives better or worse?”
Wi, research leader, sex worker, Empower Coordinator, Ubon Thani
"Sadly our research went on to show that often when people discuss human trafficking into the Entertainment Industry they call it “sex trafficking” and the word ‘human’ disappears. They don’t
use similar terms like sewing trafficking or fishing trafficking. The focus isn’t on our human rights after all, but rather the problem seems to be that we are having sex."
Wi research leader, sex worker, Ubon Thani
“The translator was saying all the wrong things and the police wrote them down. I said the translator was wrong but no one seemed to be interested. Pi Nong from Empower told them (NGO staff) as well but nothing changed”
Dork Mai, migrant sex worker Burma Mae Sot
Mulla ei oikeastaan ole enempää tästä asiasta, paitsi jos perustelet
Vastaa kommenttiinja heität muuta faktaa tuosta lopusta olevasta linkistä,
odotan kommenttiasi?
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
10.4.2013 22:45
Kappas, jäi mainitsematta edellisessä viestissä että tuo "duunista potkut" ei ollut tarkoitus lähettää ,koska olinkin vain poistanut sen jälkeiset tekstit ja nyt se näyttää vieläkin typerämmältä kommentilta, kun ei tää tietotekniikka ole oikein hallussa...
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Taneli Hämäläinen
11.4.2013 17:40
Mä en erityisemmin jaksa kommentoida ihmisten kanssa, jotka sortuvat uhkailuun, mut kerran vielä.
Ekat sitaatit ovat ilmeisesti nettiarvosteluista, joten sivuutan ne täysin.
Toka linkki on kiva, mutta tarkastelee asiaa aivan eri perspektiivistä kuin itse. Lue toi alkuperäinen teksti äläkä ota noin perkeleesti itseesi.
Palailen aiheeseen myöhemmin, jos jaksan. Aurinkoisia Thaimaan matkoja.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
13.4.2013 00:14
Ei tossa mitään uhkailua ollut, vaan samaa provoa kuin itselläsi.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Som nam naa
14.7.2014 21:54
Moi!
Tulee vähän myöhässä, mutta löysin tämän kirjoituksen vasta äsken...
Toki Thaimaassa on ihmiskaupan uhreja, joista monet on pakotettu prostituutioon. Asiakaskunta muodostuu paikallisista, ei turisteista. Thaimaalaisista miehistä arviolta 75% käyttää säännöllisesti prostituoitujen palveluja. Kyse ei siis ole mistään länsimaisten "sikojen" mukanaan tuomasta ilmiöstä!!!
Turisteille tarkoitettu näkyvä prostituutio ei ole osa ihmiskauppaa. Suurin osa näistä prostituoiduista toimii freelancer-pohjalta. He valitsevat (kyllä!) itse asiakkaansa, ja työaikansa.
Tietenkin osa heistä tekisi mielellään jotain muuta, jos siitä saisi samansuuruisen korvauksen, osa ei. Ymmärrän hyvin, jos huonosti palkattu työ kaupassa, tehtaassa tms. ei houkuta. Itsekin myisin mielummin persettä.
Tuntuu siltä, että yrität tahallaan vääristää kuvaa, vaikka tiedät tasan tarkkaan kuinka homma toimii. Vai etkö todella tiedä asiasta mitään, mutta silti kirjoitat siitä muka-asiantuntevasti?
Olen itse asunut Thaimaassa monta vuotta, ja minulla on thaimaalainen avopuoliso, joten tiedän kyllä mistä puhun.
ps. Onko minkäänlaista käsitystä kuinka monien länsimaalaisten omaisuuden thaimaalaiset prostituoidut ovat putsanneet? Vastauksesi tähän on luultavasti : Sitä saa, mitä tilaa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin