Kolme asiaa aluksi: 1) minä en ole nähnyt Leijonasydän-elokuvaa, 2) sen sijaan olen syntynyt Mikkelissä ja 3) kaikki skinheadit eivät ole rasisteja. Tästä onkin hyvä jatkaa 90-luvun Itä-Suomeen.
Siinä hommassa oli jotain lähtökohtaisesti pielessä. Aina viikonloppuna ulos lähtiessä piti miettiä, missä vaatteissa saisi vähiten turpaan. Koska vaatekaapistani ei löytynyt pilottia ja maiharitkin olivat vaihtuneet Vansseihin, väkivallan riski oli suuri.
Mikkelissä vedettiin turpaan tosissaan. Olen välttynyt pahimmilta, mutta moni kavereista vietti sairaalassa useammankin kuin yhden yön. Natsit tulivat aina joukolla. Siitä se vitsi: ennen mua pelotti, nyt mulla on pilotti. Vitsit olivat kuitenkin vähissä, jos sattui törmäämään nutipäihin yöllä ja yksin.
Kaksikymmentä vuotta Itä-Suomen skiniaallon jälkeen on trendikästä puhua vaarallisista natseista. Jokaisen lähipiiristä löytyy ainakin yksi kaappinatsi tai sen luuranko. Natsismi on pinnalla. Dome Karukosken Leijonasydän pyörii teattereissa ja James Hirvisaari & Seppo Lehto -duon performanssi on puhuttanut aina perussuomalaisten puoluejohdossa saakka.
Luin sekä Voiman että Hesarin skinijutut. Ne olivat keski-ikäisten miesten tunnustuksia vaikeasta lapsuudesta ja väkivaltaisesta nuoruudesta. Ja silti, en minä juurikaan tuntenut myötätuntoa. Voin minä anteeksi antaa, jos pyydetään, mutta että pitäisi ihan ymmärtää?
Mikkelin Suomi-grillin jonon jälkeen on jännä lukea vanhojen rasistien avautumisia lehtien palstoilta. Kaikki maksoivat teoistaan, mutta heitä ei koskaan tuomittu järjestäytyneestä toiminnasta rasistisin motiivein, eivätkä he sitä edes anteeksi pyytele. Sen sijaan he pääsivät lehteen. Huomiota saavat väkivallan tekijät, joita koetetaan ymmärtää, eivät uhrit, joita oli paljon skinejä enemmän.
Rasismi on valinta. Ei jokainen kiusattu, lyöty ja ahdisteltu liity järjestöön, joka tunnetaan rasistisista viharikoksista. Ei Al Qaidaankaan ajauduta sattumalta. Valinnasta pitää kantaa vastuu, vaikka sen tekisikin nuorena.
Myös yhteiskunnan tulisi kantaa vastuu. Kysymys ei ole pelkästään, miksi näin kävi henkilökohtaisella tasolla vaan miksi 90-luvun rasismiin ei puututtu kuten ei puututa 2010-luvun rasismiinkaan.
Nykyään rasismi on samaan aikaa piilossa ja samaan aikaan kaikkien nähtävillä eduskunnassa asti. On helppo luopua fyysisestä väkivallasta, kun aina voi käyttää henkistä. Harva marssii verinen pesäpallomaila kainalossa pitkin taajamia, kun maastokenkiä kastelematta voi suoltaa dadaa interwebissä ja äänestää vaaleissa huumoripuoluetta.
Vanhat ilmiöt näyttäytyvät nyt uusilla tavoilla. Nostan hattua ex-skineille ja erityisesti etuliitteelle, mutta toivoisin, että ilmiöön suhtaudutaan vakavissaan. Pojat ovat poikia -mentaliteetti on aika lapsellinen tapa lähestyä oikeistoterroria. Aivan kuin rasismi olisi siirtymäriitti, jonka turvin kasvetaan aikuisiksi, kun yhteiskunta ei hoida tehtäviään. Siitä on huumori kaukana, kun aikuiset ihmiset nauravat eduskunnassa otetuille heilastelukuville.
Rasistiset ennakkoluulot eivät ole 90-luvun laman vaan jokaisen laman lieveilmiö. Lähtökohdat ovat samat: vankilakierre, laitoskierre, hyväksikäyttö, päihteet, kasvavat tuloerot, työttömyys jne. Pahaa oloa puretaan muihin eikä se paha olo ole minnekään kadonnut. Päinvastoin. Sosiaalisen kriisin kärjistyessä äärioikeiston väkivalta kiihtyy Etelä-Euroopan kriisimaissa.
Suomessa olisi aika suhtautua sosiaalisiin ongelmiin hieman nykyistä vakavammin. On helppo käyttää rasismia poliittisena keppihevosena, mutta huomattavasti haastavampaa puuttua sen syntyperään. Ratkomalla sosiaaliturvan ongelmia säästymme reilun kymmenen vuoden päästä vaivaantuneilta avautumisilta.
Suurin osa Mikkelin nutipäistä on kuollut huumeisiin, puukkoihin tai omaan käteen. Osa istuu vankilassa. Osa elää normaalia elämää lasten ja perheen parissa. En minä pelkästään heitä syytä. Syytän viranomaisia välinpitämättömyydestä ja mediaa seksivaupumista. All inclusive -jutut ja ymmärtävät henkilöhaastattelut eivät ole ehkä se tahdikkain tapa lähestyä rasismia ja muukalaisvihaa. Vaikka media leikkii objektiivista, ei kaikkea tarvitse aina ymmärtää.
Monessa muussa maassa natsitervehdys eduskunnassa tai isku yleisötilaisuuteen olisi huomattavasti vakavampi asia. Suomessa skini-liike on puolestaan eksoottinen ilmiö, jolla täytetään teemasivut, ei yhteiskunnallinen ongelma.
Uusi sukupolvi kasvaa kaduilla. Vastarintaliike on toiminut jo jonkin aikaa Mikkelissä, mutta edelleenkään virkavaltaa ei kiinnosta. Heidän toimintansa ei eroa 90-luvun skineistä muuten kuin järjestäytymisen osalta. Sisäministeriön selvityksen mukaan ääriliikkeistä eniten ongelmia aiheuttavat juuri skinit. Edelleen. Samaisen selvityksen mukaan valtion turvallisuus ei ole uhattuna.
Valtiossa kaikki hyvin, mutta olisiko anteeksipyyntö liikaa? Sitä ei kuulu Voiman eikä Hesarin jutuissa. Hesarin juttu päättyy siihen, kun verinen peäspallomaila siirretään kiusaantuneesti syrjään. Pois silmistä, pois mielestä. Aivan kuten rasismikin.
Kirjoitettaessa soi Camper Van Beethoven - Take the Skinheads Bowling
30 kommenttia
Ei nimeä
25.10.2013 14:06
Ja niin Jussi sanoi, en vihaa ketään ilman syytä,
haukku kommariks ja vihervassari jenkki idiootiksi.
Niin Jussi tajusi jos ei ole poliittista mielipidettä, niin se on väärä mielipide, nollasta tulikin miinus.
Mutta Jussi ymmärsi sen että kommareita, natseja ja maailman roskaa, ajo sama tunne, viha.
Suomi muuttu, ollaan eri polulla kuin 10 vuotta sitten, ei tietoa minne vie, ainoa minkä tiedän että polku on lyhyt, kapea ja kivinen.
Vastaa kommenttiinKuokka menny rikki, ei Jussi enää kaiva, ei suo enää vedä, ameebat ne vei, ne oli eka Suomes.
Vastaa kommenttiin
Hompanssi
25.10.2013 14:34
Miksi näissä rasismijutuissa pitää aina paasata vain skineistä, persuista ja suomalaisista? En tarkoita että skinien/persujen/suomalaisten/kenenkään rasismia pitäisi sietää siksi, koska muutkin ovat rasistisia. Tarkoitan vain, että olisi kiva jos aihetta käsiteltäisiin vähän isommassa mittakaavassa, yleisenä ilmiönä ja ennenkaikkea neutraalimmin.
Kyllä sitä muuallakin maailmassa joutuu miettimään mitä päällensä laittaa, mutta siellä ei anneta turpaan. Siellä raiskataan ja tapetaan. Joskus tapetaan jopa oman suvun toimesta. Eikä yhteiskunta välttämättä edes tuomitse näitä tekoja.
Sinä vertaat pettyneesti 90-luvun fyysistä väkivaltaa ja nykyajan henkistä väkivaltaa Suomessa. Kyllä mielestäni kehitystä on tapahtunut, kun fyysinen on jäänyt pois tai ainakin vähentynyt. Ehkä kohta myös henkinen väkivalta jää pois, ja pystymme keskustelemaan asioista rakentavasti. Puolin ja toisin siis. Vastapuolen kutsuminen huumoripuolueeksi on henkistä rasismia myös.
Olen samaa mieltä, että "pojat ovat poikia", ymmärtäminen ja anteeksipyytämättömyys jälkeenpäin ovat typeriä tapoja käsitellä asiaa, mutta jos näitä asioita lähdettäisiin kunnolla tonkimaan, niin kyllä nykyajan persut, seppolehdot ja muut olisivat todella laimeaa sakkia. Laimeaksi voisivat jäädä jopa 90-luvun skinit.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
itke lisää
25.10.2013 15:49
Niin niin miksi keskittyä suomessa esiintyviin ongelmiin kun voidaan osoitella sormea muihin paikkoihin ja ulista mutta kun nuo tekee tuota ja tätä yhybyhyhyyyyyy ;_;
sillä tuota tuo sun lässytykses on yritit verhoilla sen miten tahansa johokin harkittuun "no siis joo onhan suomalaiset rasistisia" "neutraali näkökanta"-liirumlaarumiin.
Hompanssi
25.10.2013 17:28
Nimimerkille "itke lisää":
Vaikka keskityttäisiin vain Suomessa oleviin ongelmiin, on silti todella lyhytkatseista kohdistaa syytökset vain 90-luvun skineihin ja nykyajan persuihin. Jos tutkit täällä esiintyvää rasismia, niin kaikista eniten rasistisista rikoksista ovat epäiltynä nimenomaan tietyt ulkomaalaisperäiset ryhmät.
Ja edelleen olen sitä mieltä että kantasuomalaisten rasistisuuteenkin pitää puuttua, mutta jos siihen puuttuminen on näin puolueellista, niin se vain kasvattaa ennakkoluuloja puolin ja toisin.
Näin tunteita herättävään ongelmaan puututtaessa tulisi aihetta käsitellä äärimmäisen neutraalisti.
tavallinen mies
26.10.2013 05:19
Mitä ihmeen mussutusta? Väärin vihattu, niinkö? Pitäisi neutraalisti hyssytellä ja sanoa suoraan, että musta se vasta raiskaakin, niinkö? Säälittävää. Todella säälittävää.
Paskan monet värit
27.10.2013 00:05
Skinit olivat roskasakkia. Nykyään maiharit jalassa laumoissa mellakoivat kiljunhajuiset kusipäät kutsuvat itseään anarkisteiksi, "antirasisteiksi", "antifasisteiksi" yms. Sama ikävä tulevaisuus odottaa heitäkin, osalla hulluuden parantaa vanheneminen.
ziisus666
25.10.2013 14:54
uuuskomatonta paskaa!!,,etenkin tuo että Suurin osa Mikkelin nutipäistä on kuollut huumeisiin, puukkoihin tai omaan käteen ,ziisus
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Pettynyt85
25.10.2013 15:50
Ovat edelleen pystyssä? Se on kyllä sääli. Millähän sen voisi korjata?
Rytis
26.10.2013 12:14
Terveiset täältä Mikkelistä (kyllä, jotkut meistä oikeasti muuttivat tänne takaisin opiskelujen jälkeen).
Suurin osa on toivottavasti hoitanut itsensä päiviltä, muutamia 90-luvun nutipäitä on tullut täällä vastaan ja ei heillä tuo elämä kovin vahvasti ole mennyt, työttömyyttä, alkoholismia, avioeroja jne... Ei sillä, en itsekkään tule koskaan palkkaamaan yhtäkään joiden edes epäilen kuuluneen näihin idiootteihin ysärillä.
Lopuillekin näille idiooteille toivoisi sen verran älyä että osaisivat tehdä johtopäätöksiä ja hoitaa itsensä pois, ei heitä kukaan jää kaipaamaan.
ja kyllä, ole saanut pataani Suomi Grillin jonossa, syynä värjätyt hiukseni joiden takia kuulemma näytin homolta.
T: 3 lapsen isä, onnellisesti aviossa ja menestyksekkäästi johtotehtävissä työskentelevä.
Mikkelilän poikia
25.10.2013 15:57
Asuin Mikkelissä vielä pari vuotta sitten. Äärimmäisen sisäänpäin lämpeävä paikka kaikilta osin. Jos et tuntenut paikkakuntalaisia oli ovet tiukasti kiinni joka paikkaan. Mikkelissä lisäksi paikallinen lehti hehkuttaa vain oman kylän "osaajia" vaikka osaamisesta ei tuolla kylällä ole kyse. Suomen paras ammattikorkeakoulukin on vain vääristyneen tutkimustuloksen summa. Meneppä arvostelemaan tuota ja olet taas syrjitty työrintamalla. Ei paljoa hyvää sanottavaa paikasta.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Niapam
25.10.2013 19:39
Todella ennakkoluuloista tekstiä. Nyt hävettää ihan Mikkeliläisten puolesta.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Ex-Persu
26.10.2013 10:30
Kuinka monta poliisiuutista tarvitaan jotta "ennakkoluuloinen" teksti muuttuu hompanssinkin mielestä uskottavaksi? Ei taida sellaista määrää löytyä, sillä uskovainen uskoo vain ja juuri sen minkä haluaa uskoa.
Nationalsocialister
26.10.2013 00:10
http://heikkisantala.puheenvuoro.uusisuomi.fi/136378-rkpn-rasismi-ja-rotuoppi
Vastaa kommenttiinhttp://www.patriootti.com/vastarintaliike/
"Suomen Vastarintaliike (SVL), jonka johtajana toimii Juuso Tahvanainen, on osa Pohjoismaista Vastarintaliikettä (PVL), joka toimii Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Norjan alueella. PVL:n johtaja on Klas Lund. Vastarintaliike tunnustaa kansallissosialistisen maailmankatsomuksen."
http://www.patriootti.com/vastarintaliike/tavoitteistamme-lyhyesti/
"7. Pohjoismaisen valtakunnan julkistaminen
--- Vastarintaliike taistelee itsenäisen pohjoisen puolesta. Tavoitteenamme on vahva pohjoinen valtionrakenne vakaalla itsenäisyydellä. Tämän valtion tulee rakentua ainakin Suomesta, Ruotsista ja Norjasta, mutta jokaisen pohjoismaan tulisi loppukädessä liittyä tämän valtionrakentamisen alle; tulevaan Pohjoiseen valtakuntaan. Pohjoinen on tarpeeksi vahva säilyttämään asemansa taloudellisesti, sotilaallisesti ja kulttuurillisesti. Me emme halua orjuutta vaan vapaan Pohjolan!"
Vastaa kommenttiin
mikkeliläinen
26.10.2013 00:12
mikkelilän pojalta luuserin tekstiä...Muutin Mikkeliin 2004 ja pois en ole lähdössä. En tuntenut ketään ja nyt aika isolla jakkaralla. Kyllä täällä ahkerat pärjää ja ovet ovat auenneet ihan samaan malliin kuin muuallakin. Skineistä en tiedä. Niitä en ole täällä nähnyt, enkä kyllä kaipaakaan.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Kikkeliiii
27.10.2013 18:38
Mikkeli on kikkeli. Hieno mesta. Onneks sieltä pääsee pois. Ei oo enää kaipuuta, nupruuteni siellä viettänennä voin todeta näin puhtain sydämin.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Rasismi
27.10.2013 18:40
Olen aina ihmetellyt sitä, että miten ihmeessä rasismi on aina ihmisten mielestä yksi suuntaista? Vain valkoinen voi olla rasisti. Sama kuin viharikoksen voi suorittaa vain valkoinen. Onko oikeasti näin, että jos tumma mies hakkaa valkoisen ihon värin takia, niin se ei ole viharikos? Miks pitää rasismissa/viharikoksissa tuoda esiin aina vaan persut ja skinit? Miksi ei samalla puhuta myös tummien tekemistä viharikoksista? On aika tekopyhää ajattelua syyttää vain valkoista väestöä!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Black and Blue
28.10.2013 22:43
Jotkut saa tehdä Eduskuntatalolla natsitervehdyksiä ja jotkut ei saa...
Vastaa kommenttiinHeilastelevan sooloperformanssin pièce de résistance kohdassa 0:13: http://www.youtube.com/watch?v=44F9pqwpyJ0
Vastaa kommenttiin
Vellu Mikkelistä
29.10.2013 18:02
Taitaa tuo nakkikopin jonossa turpaan saanti olla tavallista muuallakin kuin Mikkelissä. Ei ole vielä tosin omalle kohdalle osunut, mutta yleensä olenkin liikkeellä kavereiden kanssa, joten eipä nutipäät sen enempää 90-luvulla kuin nykyisinkään ole silmille hyppinyt. Pari kertaa on Helsingin yössä käydessä hieman tummempi ihoiset käyneet uhkaaviksi, mutta niistähän ei suvaitsevaisessa Suomessa saa puhua
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Showdown
29.10.2013 22:33
Ite pyöriny tuossa 90luvun loppupuolella ja 2000alussa noitte "nutipäitten" porukassa ja eikä täällä ikinä ollu mitää järjestäytynyttä toimintaa jos verrataa Joensuun porukkaan yms... Tavallista teinien ja nuorten aikuisten isottelua ja uhoamista kaupungilla. Jos yksi aikoinaa hakkas jonku tuonne niin pahasti et tuupertu hankeen ja lopun tiedättekin niin ei voi leimata kaikkia et teki niin raakoja väkivallan tekoja. Täälläkää se ei ollu varsinaisesti edes mitää kunnon rasismia vaan eiköhä tuolla saattanu kuka tahansa jolla ei ollu päällä pilottia, maihareita ja valkeita leviksiä saaha kuuppaansa. Eihä se ole fiksua ollu ja väärin nää kadun "kovikset" on tehny, silti mikkelissä on tapeltu aina (ennen skinejä oli lähemäen, veskarin, emolan ja kaupungin pojat vähän väliä tappelemassa keskenää eikä siinä ollu mistää rasismista kyse vaan kaupungin alueitten rajoista et näin joskus 50-60 luvulla)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Taneli Hämäläinen
30.10.2013 11:51
Väitänkin tossa tekstissä, että suurin ero ennen ja nyt on tuo järjestäytyminen. Nykyään porukka on huomattavasti organisoituneempaa, toimii varovaisemmin ja on monella tavalla vaarallisempaa kuin 90-luvun isottelijat.
Mitä 90-luvun järjestäytymiseen tulee, se on aika hankala. Jokainen motskarikerholainenkin sanoo, että ei tässä mitään järjestäytynyttä ole, vaikka joka jampalla on samat värit ja jokainen valistuneempi kansalainen tietää paremmin. Samahan se oli 90-luvulla. Oli porukka, oli univormut (noin vertauskuvallisesti) ja jonkinlainen ajatus siitä, kuka saa turpaan ja miksi. Kyl se mun mielestä on järjestäytynyttä. Oliko se sitten rasistista, onkin vähän eri juttu, mutta ainakin se naamioitiin rasisimin kuvastoihin. Mut totta, vaikeahan sitä on ulkomaalaisvihaan syyllistyä, kun koko kaupungissa ei ole ainuttakaan ulkomaalaista. Tulee hieman peräkylien natsi mieleen. Pointti kuitenkin siinä, että natsi voi olla ilman maahanmuuttajiakin.
Kaikki eivät välttämättä kokeneet kuuluneensa väkivaltaiseen järjestöön tai vetäneensä kunnolla porukkaa turpaan. Ulospäin se näytti kuitenkin siltä. Oli siinä rajariitoja ja vaikka mitä, mutta niitäkin rikottiin kun alakulttuurit ottivat yhteen. Käsittääkseni jonkinaista yhteistoimintaa koetettiin järjestää/järjestettiin Joensuun porukan kanssa?
tukehtukaa.
30.10.2013 09:57
Miksi aina puhutaan että rasismi on yksisuuntaista, kyllä tummatkin sitä ja tätä lässyn mussun. kuvitteleppas itsellesi skenaario, missä tulet sodan keskeltä 9 vuotiaana suomeen. et osaa puhua kieltä, mutta kouluun sut laitetaan. siellä sitten muut nulikat kiusaa kun olet muhammed ja et osaa puhua ja oot väärän värinen höhhöhhöö! jne. nojoo, tulee yläaste ja tulee kans turpaan oikein kunnolla isäm maanpuollustajilta. menet lähikauppaan ja sua kohdellaan valmiiks niinku olisit myymälävaras. mitä tahansa tapahtuu niin sua epäillään eka kun olet musta. Jatkuvasti elät tollaisen paineen alla, ei ihme pistää vihaks. just teidän kaltaisten ihmisten takia tää suomi on niin *%&(() vaikea maa maahanmuuttajalle.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Tukehdu kätees
31.10.2013 00:02
Kun lässynmussummed ei tule tänne, ei hänen tarvitse "kärsiä" täkäläisestä kohtelusta. Vastaavat kiusaamiset, häiriköinnit ja väkivallanteot ovat tosin usein paljon ikävämpiä lässynmussunmaissa. Paineiset vihaksipistäjät ovat omalla käytöksellään hankkineet maineensa.
Ihonväri tai ulkolaistaustainen suomenkielen korostus on yhtä hyvä tai huono tekosyy nälvimiselle kuin vaikkapa lihavuus, punatukkaisuus, silmälasipäisyys, änkytys tai eri puolelta Suomea oleva murre. Känniääliöt tai koulukiusaajat kyllä keksivät tekosyyn huudella mistä tahansa, ja he voivat itsekin olla vaikka minkä värisiä. Turpiinantaminen on rikollista syystä riippumatta.
Kielitaidoton voi kyllä jäädä paljosta paitsi. Ja minkä tahansa värinen teinihäirikkö joutua erikoistarkkailun kohteeksi kaupoissa.
http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2013/10/22/puolet-kauppojen-havikista-tulee-myymalavarkauksista
015-juntti
30.10.2013 12:42
Kuinka kaukana on huumori siitä kun ihmiset nauravat vaikkapa Tillasen "Rauhanpanssarit" -totalitarismi parodialle? Onhan tämä nykyajan muodikas "kauimmaisenrakkaus" todellakin lisännyt tuota suvaitsevaisuuden nimellä kulkevaa kultaista vasikkaa. Muistakaamme että synonyymi sanalle suvaita on SIETÄÄ, pidättäytykäämme maltillisesti siinä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Taneli Hämäläinen
30.10.2013 13:12
Se on se hienoinen ero teon ja sanan välillä.
Showdown
31.10.2013 19:31
Mikkelin skinien toimintaa ei voi mun mielestä verrata prätkäjengeihin millään tavalla, eihä näillä nutipäillä ollut mitään muuta yhteistä ku pukeutumis, kiljun juominen ja ne ns aatteet. Aatteetkaan ei nyt ollu kovin vakaalla pohjalla, oliha aikoiinaa kaikilla hipeilläki yhteinen aate rauhasta ja sotkeutuivat huumeiden välittämiseen eikä niitäkään kukaan ole pitäny järjestäytyneinä rikollisina. Prätkäjengeillä on kumminki "yhteinen talous" jota pitää kartuttaa joka ajaa heitä tekemään rikoksia järjestäytyneesti, saavat tuottonsa huumekaupasta yms. Tais tuo pukeutumis tyyli olla tuolloin 90 luvulla muodissa ku pikku penskatki käveli pilotit päällä ja siinä ei ollu aatteista sen enempää tietoa. Isommat pojat taas sit alko jo puhumaa aatteista vaikka suurimmalla osalla ei ollu paskaakaan tietoa mistää vaan halusivat mennä valtavirran mukana ja olla ns. muodin mukaisia.
Vastaa kommenttiinSe mikkelin ja joensuun porukan yhteistyö oli iha pelkkää legendaa, täällä jätkät ihanoivat joensuun iskinejä (jukea,petskua yms) sit jonku sukulainen oli käymässä täällä ja tämä sukulainen pyöri joensuussa skini porukassa ja siitä sit alko tätä yhteistyö juttua lähtemään. Nykyää olisin enemmän huolissani mikkelissä lisääntyvästä huumeiden käytöstä ja levityksestä kuin siitä rasismista. Itse en ole katukuvassa enää rasismiin hirveästi törmänny paitsi kuullu joittenki teinien uhoamista "mutakuonoista ja paskahousuista". Taitaapi kaikki entiset nahkapäät elää iha normaalia perheellisten arkea ja ketkä ei niin ne on etelä-suomessa niin pihalla et tuskin aatetta enää ajattelee ku ei omaa nimeään enää osaa sanoa.
Vastaa kommenttiin
Showdown
31.10.2013 19:33
pahoittelen kirjotus virheitä ku kännykällä kirjoittelen.
Taneli Hämäläinen
1.11.2013 12:58
Tein vertailun lähinnä osoittaakseni järjestäytymisen osoittamisen ongelmia. Mun nähdäkseni järjestäytyminen voi olla ihan arkisista asioista kiinni. Ei siinä tarvitse kulkea Mein Kampf kädessä ja univormu päällä vaan niin se verkostoituminen toimii: vertaisryhmien kautta. Ei se vaadi edes ideologiaa, mutta jos toimitaan yhdessä, toimitaan yhdessä.
Musta järjestäytymisen ehdot täyttyy pelkästään sillä, että tietty porukka hakkasi yleensä muita. Eri mieltäkin saa olla. Mut siinä olet oikeassa, että huumeet ovat paljon katuväkivaltaa isompi ongelma Mikkelissä.
Nykyään tiettyjen äärioikeistolaisten seurojen toiminta muistuuttaa enemmän mopopoikia. Se tarkoittaa samalla tiukempaa linjaa, sillä jos skinit nyt alkaisivat löylyttää porukkaa 90-luvun mittakaavalla, siitä nousisi saman tien isompi tutkinta.
J.H.
5.7.2014 17:18
Taisit aika paljon pyöriä skinien kanssa , Petsku ei ole nimittäin Joensuulainen. 90 - luku oli paskaa aikaa täällä joensuussa , isoksi osaksi juuri skinien takia. Viime aikoina on vanhat huumetouhuihin sotkeutuneet skinit alkaneet tappamaan täällä toisiaan. Ei ollenkaan huono homma : )
Taneli Hämäläinen
8.7.2014 07:14
Pieni kaupunki.
Herätys
3.1.2015 23:33
' Sisäministeriön selvityksen mukaan ääriliikkeistä eniten ongelmia aiheuttavat juuri skinit'
Vastaa kommenttiinMistäköhän sisäministeriön tällainen sanoma johtuu? Siitä syystä, että väkisin tahdotaan nähdä tuo ''äärioikeisto'' pahana uhkana. Entäs kaikki maahanmuuttajajengit, äärivasemmistolaiset jne...? Hehän eivät ole mikään uhka? Vastarintaliike näyttää näköjään toimivan ainoana esimerkkinä siitä, miten Suomessa asiat pitäisi hoitaa. Yksinkertaisesti rajat on laitettava kiinni ja loppu noiden poliitikkojen korruptiolle. Vastarintaliike uskaltaa tuoda mielipiteensä julki, eivät pelkää olla ''poliittisesti epäkorrekteja'', siitä pisteet heille!
Vastaa kommenttiin