Tallinnasta kuuluu kummia. Vuoden alussa aloitettu ilmainen joukkoliikennekokeilu on ollut menestys. Turussa vieraillut Tallinnan varakaupunginjohtaja Taavi Aas kertoi yksityisautoilun vähentyneen keskusta-alueella 15 prosenttia ja joukkoliikenteen matkustajamäärien puolestaan lisääntyneen yli 12 prosenttia. Ilmaisen joukkoliikenteen järjestäminen maksaa Tallinnalle vuosittain 12 miljoona euroa ja 17 miljoonaa euroa menetettyinä lipputuloina. Tulevat vaalit painavat, mutta tästä huolimatta jopa oppositio kannattaa hankkeen jatkamista.
Suomessa ei ilmainen joukkoliikenne herätä innostusta, vaikka Tallinnan tulokset ovat lupaavia. Päinvastoin. Kuntatalouden rämpiessä syvässä suossa, kertalippujen hinnat ovat nousseet ja reittejä lakkautettu koko maassa. Toisin kuin lupailtiin, yksityiset palveluntuottajat eivät ole tuottaneet kilpailukykyisiä hintoja eivätkä monipuolisia palveluja. Korotuksia hinnoissa ja leikkauksia palveluissa perustellaan vanhenevalla kalustolla, vähäisillä käyttäjämäärillä ja kasvaneilla polttoainekustannuksilla. Yhtä kaikki, Tallinnassa homma toimii.
Suomessa on yksi edistyksen keidas, missä on käytössä ilmainen joukkoliikenne. Kyse on piskuisesta Maarianhaminan kaupungista. On hiukan eri asia verrata Maarianhaminaa ja Helsinkiä, mutta ajatus ilmaisesta joukkoliikenteestä ei ole täysin uusi Manner-Suomeessakaan. Kaupunginvaltuutettu Päivi Lipponen ehdotti asteittaista maksuttomuuteen siirtymistä vuonna 2008. Aikaisemmin samana vuonna Helsingin vihreät kansanedustajat ehdottivat lippujen hintojen puolittamista ja leimasivat maksuttomuuden populismiksi. Vasemmisto puolestaan julkaisi vast ikään punavihreän asiakirjan, jossa korostetaan kaupunkien sisäistä maksutonta joukkoliikennettä.
Ilmainen joukkoliikenne kuullostaa pikaisesti vihervasemmistolaiselta puunhalaushippeilyltä. Tunkkaiset ennakkoasenteet kannattaa jättää city-maasturiin. Tutustuin itse ensimmäistä kertaa ilmaiseen joukkoliikenteeseen kapitalismin kehdossa – Ameriikan Yhdysvalloissa. Tämä yllätti, sillä jenkkilä on yksityisautoilun mekka. Ahdas keskusta-alue tuhansine turisteineen ja shoppailijoineen selitti kuitenkin kaiken. Juuri kukaan ei vastustanut Seattlen downtownin maksutonta joukkoliikennettä. Ei vaikka siellä muutama koditon ihmisroska nukkuikin kakat housussa.
Ilmaisen joukkoliikenteen vastustajien syiden kirjo on laaja. Vedotaan alueellisiin eroihin palveluiden tuottamisessa, verrattain vähäisiin matkustajamäärien lisäyksiin ja kuntatalouden rajallisuuteen. Suurin osa valideja argumentteja. Mitä alueelliseen eriarvoisuuteen tulee, on turha olettaa, että Suomessa siirryttäisiin täysin maksuttomaan kansalliseen joukkoliikenteeseen. Siksi lieneekin syytä miettiä ratkaisuja yksittäisten kaupunkien näkökulmasta. Matkustajamäärien lisäys vasta-argumenttina on absurdi, kun taas kuntatalous koko ongelman keskiö.
Kyse ei ole pelkästään taloudesta vaan yhtä lailla oikeudenmukaisuudesta. Kaikilla ei ole varaa omaan autoon ja jo nykyinen hintataso ilman korotuksia osuu kaikista köyhimpiin kansalaisiin, jotka elävät joukkoliikenteen varassa. Alueellisesti maksuttomuus ei synnytä eriarvoisuutta vaan päinvastoin ylläpitää reittejä, jotka lipputuloilla jäisivät ajamatta. Toiset väittävät, että kyse on kalliista tulonsiirrosta ja joukkoliikenteen suosimisesta. Aika on ajanut dösiä vihaavien päätoimittajien ohi. On ilmi selvää, että yksityisautoilu ei ole kestävä ratkaisu, ja joukkoliikenteeseen tulisi investoida jo pelkästään ympäristösyistä.
Viime aikoina suomalaiskaupungit ovat saaneet kipinän kaivaa toriparkkeja ja tarpeettomia tunneleita julkiseen liikenteeseen investoimisen sijaan. On täysin perusteltua kysyä, miten kaupungin sivuuttava moottoritiehanke elävöittää Tamperetta raitiovaunua enemmän tai miksi Mikkelin kokoinen kaupunki, joka ei kärsi nimeksikään pysäköintiongelmista, tarvitsee veronmaksajien rahoilla rakennetun kuopan keskelle kaupunkia?
Kirjoitin aikanani erääseen maakuntalehteen artikkelin pummilla matkustamisesta. Valtion rautateiden silloinen tiedottaja ei jutustani erityisemmin innostunut vaan ehdotti toimittajaa kokeilemaan seuraavan kerran esimerkiksi myymälävarkautta. Kirjoitin vastineen, missä vertasin VR:n hintoja lailliseen ryöstöön. Jätin tekstin julkaisematta, mutta VR:n rukatessa hintoja jälleen kerran ylöspäin, herää kysymys, tuetaanko meillä oikeasti julkista liikennettä matkustajan vai näön vuoksi? Julkisen ja yksityisen rajan hämärtyessä hämärtyy myös liikelaitoksen päämäärä? Tarjotaanko mahdollisimman edullisia ja kattavia palveluja kansalaisille vai mahdollisimman suuria tuottoja osakkaille?
Ammattiliitto JHL:n selvityksen mukaan 76 prosenttia suomalaisista uskoo, että julkinen liikenne on yksi peruspalvelu muiden joukossa. Vain kymmenesosa on sitä mieltä, että julkinen liikenne ei ole peruspalveluihin kuuluva asia. Näiden lukujen valossa on syytä kysyä, toteutuuko kansalaisten tahto joukkoliikenteen hinnoittelussa ja kehittämisessä?
Vaasankatu avattiin muutama viikko sitten kansalaisille. Myös keskustelu joukkoliikenteen kuluttajahinnoista olisi syytä avata. Ei ole realistista vaatia nykyisessä asenneilmapiirissä ja taloustilanteessa maksutonta joukkoliikennettä, mutta ainakin lippujen hinnoissa on keskustelemisen varaa. Hintoja voisi helposti kompensoida esimerkiksi ruuhkamaksuin, mutta kyse on lopulta valtion tuista ja poliittisista valinnoista. Tämän hetkinen hintataso ja jatkuvat korotuspaineet eivät aja joukkoliikennejärjestelmän eikä matkustajien etua.
Keskustelu ilmaisesta joukkoliikenteestä on irrationaalista tilanteessa, jossa joukkoliikenteestä tehdään helvetin kallista. Meidän ei tarvitse olla Tallinna, mutta ainakin voisimme ottaa naapurista mallia. Siihen asti suosittelen kansalaisia seuraamaan Smurffitutkaa ja matkustamaan pummilla. Minulla ei ole ainakaan muuhun varaa.
Kirjoitettaessa soi Eruption - One way ticket
15 kommenttia
VeliSkeptinen
13.6.2013 15:19
Tanella taas yksi uusi idea jolla ostonvoimansa jo menettänyttä keskiluokkaa rokotetaan veroja nostamalla sosiaalipummien eduksi. Taas yksi keino jolla koko kansantaloutta ja sitä osaltaan ylläpitävää yksityistä kulutusta ollaan romuttamassa.
Tosin kaiki pummit eivät tarvitse joukkoliikennettä kun asuvat sosiaalisesti tuotetuissa veronmaksajien maksamissa asunnoissa keskellä Helsinkiä esim. Katajanokalla, Jätkäsaaressa tai Ruoholahdessa. Pitäisikö Tane heille aloittaa "menetetyn pummausedun hyvitysmaksu"? 50 eukkia kuukaudessa per pummi?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Taneli Hämäläinen
13.6.2013 15:43
Jaahas. Eli se nykyinen luokkayhteiskunta muodostuu siis sosiaalipummeista keskiluokasta ja rikkaista? Kiinnostava näkökulma. Itse lähden kuitenkin siitä, että edullinen joukkoliikenne on edullista ihan kaikille ilman progressiota. Korostan tässä tekstissä nimen omaan lippujen hinnoista keskustelemista ja erilaisten mallien harkitsemista. Ei ole itsestäänselvyys, että ilmainen joukkoliikenne aiheuttaisi pelkkiä menoja. Muista veli ne dynaamiset vaikutukset. Tuskin se kansantalous kuitenkaan pelastuu hintoja nostamalla? Eikös se köyhdytä yhtä lailla jo ostovoimansa menettänyttä keskiluokkaa?
Tuo toinen kappale on aivan tuulesta temmattu. Helsinkiin kaivataan edullisia vuokra-asuntoja ja me molemmat tiedetään se. Ja ei pitäisi, siksi edullisempi hintataso, jottei tarvitse pummilla matkustaa.
zzz-top
13.6.2013 22:09
Ne toriparkit ovat investointi keskustojen kehittämiseksi. Olisiko parempi että ne parkkipaikat rakennettaisiin jonnekin pellolle gigamarketin ympärille?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
JokunenVain
14.6.2013 12:21
Jutun pointtihan oli, ettei keskustoissa tarvita toriparkkeja, jos joukkoliikenne on edullinen ja kattava. Kyllä niitä parkkipaikkojakin kaupunkien keskustoissa riittää, jos yksityisautoilua saataisiin vähennettyä. Ja joukkoliikenteen toimiessa auton voi hyvin jättää muutaman kilsan päähän maalista.
Hyvä kirjoitus.
onnikkamannikka
14.6.2013 12:32
Miksei joukkoliikenteeseen (kaupunkiliikenne) tuotaisi samanlaista palvelumallia mitä esim. VR on alkanut käyttämään? Hiljaisimpina aikoina voisi olla alennetut hinnat tai jopa ilmaista (okei, VR:llä ei ole ilmaista mutta mahdollisuus saada lippuja edullisesti kun vain osaa kytätä niitä tarpeeksi), ruuhka-aikoina taksat normaalit. En usko että päätelukijoihin olisi vaikea koodata aikaleimausta niin, että ruuhka-aikoina (esim. klo 07:15-08:45) välisenä aikana taksat ovat normaalit. Ja esimerkiksi klo 12-14 aikaan (oletan että tämä on hiljaisempaa aikaa, eli omalla mutulla) bussiin pääsisi ilmaiseksi tai esim. 70% alennuksella. Onko kaikesta pakko tehdä joko-tai (ilmainen vs. maksava), miksei voisi olla molemmat systeemit yhtäaikaa käytössä?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Wekotta
14.6.2013 14:24
Ketäs tämä ylipäänsä palvelisi? Teksissä kun nimenomaan ei pyritä sosiaalipummin tukemiseen, vaan yleisesti hyödyntävään ratkaisuun. Ehdottamallasi tavalla nussittaisiin keskiverto kansalaista takamukseen.
Hyvä teksti siinä mielessä, että esim. vr:n liput järkyttävissä hinnoissa. Keskustelun avaus ehdottomasti paikallaan.
Työmatka-autoilija
14.6.2013 12:37
Helppohan tätä on vastustaa. Omalla autoilla tehdyistä työmatkoista kun voi vähentää verotuksessa sen verran mitä työmatka julkisilla maksaisi, ja nyt siitä ollaan tekemässä ilmaista jolloin mitään vähennettävääkään jää. Mukavuussyistä töissä pitää kuitenkin silti käydä autolla ja nyt siitä ollaan tekemässä verorahoin entistä kalliimpaa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Pirkkoleidi
14.6.2013 13:10
Lopetin lukemisen näihin sanoihin: koditon ihmisroska.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
susky
14.6.2013 14:05
Sama täällä!
susky
14.6.2013 14:10
Sama täällä! Voiko enää kauheammin sanoa.
Kaneli Savolainen
14.6.2013 14:14
Sarkasmi on vaikea laji.
Taneli Hämäläinen
14.6.2013 14:46
Pahoittelen. Unohdin avata tämän. Viittaan Tampereen Kokoomuksen kaupunginvaltuutettu, erikoislääkäri Antti Hervosen reilu vuosi sitten esittämiin ajatuksiin. Hervonen ehdotti keskustan kodittomien sosiaaliongelmien hoitamista siirtämällä nämä kesäksi saareen ja kutsui ihmisryhmää ihmisroskiksi. En jaa Hervosen näkemyksiä, ainoastaan viljelen väsyneitä sarkastisia viitteitä.
citymaasturi
15.6.2013 08:55
Ilmainen joukkoliikenne on samanlaista viherpunaisten taivaanrannanmaalareiden huuhaata kuin kansalaistapalkka. Rahoituskin tulisi samasta paikasta eli keskituloisen veronmaksajan kukkarosta, Köyhillä ei ole mistä ottaa ja rikkailta ei kuulemma kannata ottaa kun niitä on tässä maassa niin surkean vähän.
Vastaa kommenttiinOllapa jollakin päättävissä elimissä rohkeutta ehdottaa että joukkoliikenne voisi kustantaa itse itsensä...
Vastaa kommenttiin
MBL
15.6.2013 13:59
Ensiksikin sanoisin, että ilmaisesta joukkoliikenteenstä puhuminen on hämäävää. Kyseessä on tietysti maksuton joukkoliikenne. Ilmaista siitä ei tule mitenkään. Tai muutenhan voisi puhua nykyään puoli-ilmaisesta joukkoliikenteensä, kun alle puolet kuluista katetaan lipputuloilla.
Toiseksikin mielestäni on vähän huono vertailla pääkaupunkiseutua paikkoihin, joissa verotuksen rakenne on muutenkin erilainen. Suomessa kyseessä on tietenkin nimenomaan tulonsiirto. Ei pelkästään autoilijoilta joukkoliikenteen käyttäjille, vaan tietysti myös joukkoliikenteen käyttäjien kesken. Toki tuota efektiä hieman vähentävät nykyiset opiskelija-alannukset ja pummimatkustajat.
Dynaamisista vaikutuksista puhuminen on aina halpa poliittinen kikka. Kukaan ei voi sanoa tuosta vaan, että ne olisivat positiivisia, mutta niiden taakse onliian helppo mennä. Kyllä se, että töissäkäyviä yhteiskuntaa ylläpitäviä ihmisiä kiristettäisiin taas tiukemmalle on ihan validi näkökulma.
Itse voisin kannattaa pääkaupunkiseudulle maksutonta joukkoliikennettä, jos julkinen sektori saataisin ensin tai vaikka samaan aikaan muuten kuriin ja yksilönvastuuta muutoin parannettua siten, ettei tästä aiheutuisi taas vain ostovoiman vähenemistä keskivertokansalaiselle.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Masa190
16.6.2013 22:38
Mä istun päivittäin Kehä-1 tien vasemmalla kaistalla aamuruuhkassa. Mietin tässä että miten sitä ruuhkaa saataisiin purettua. Tietä on vaikea leventää. Ympärillä on paljon taloja ja infrastruktuuria.
En kannata ilmaista joukkoliikennettä PK-seudulle. Kannatan halpaa joukkoliikennettä. Jos vaikka olis Stadissa 1€ ja seutu 2€. Ja se lipun hinta ei nousisi koskaan. Aikaa myöten minä ja moni muu autoilija ehkä luovuttais ruuhkassa istumisesta ja mentäisiin joinain päivinä julkisilla töihin. Ja sitten kun menisi autolla niin ei olisi niin ruuhkaista. Kaikki voittaa.
Verorahojen perään voi aina itkeä kunnes kyyneleet kuivuvat. Sillä musiikkitalonhirvityksen hinnalla olis ajettu monet matkat. Poliittisen korruption takia Helsingin kaupunki maksaa monista palveluista, kiinteistöistä ja tonteista järjettömiä hintoja.
Korttipakka pysyy kasassa vain Helsingin vetovoiman takia. Helsinkiin virtaa työntekijöitä ja firmoja. Asuntorakentaminen täällä on jätetty Espoon ja Vantaan vastuulle. Jos kaupunki ei kasvaisi niin konkkaan mentäis. Helsingin turvonnut hallinto sidosryhmineen imee rahaa niin että kaikki muu tuhlaus on kahvirahoja.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin