Kun Slush -tapahtuma perustettiin. Olin ensimmäisenä innoissani paikalla. Tapahtuma lähti pienestä, mutta koska se oli tehty suoraan startup-yrittäjiltä ja sijoittajilta startup-yrittäjille ja sijoittajille, fiilis oli heti alusta katossa. Ei pönötystä. Oikeita puheita. Kunnon meininkiä.
Slush tapahtuma on noteerattu maailmalla. Tänä vuonna tilaisuus oli niin suosittu, että kaikki Helsingin hotellit olivat tupaten täynnä. Aidosti kansainvälinen tilaisuus.
Ulkopuolisin silmin Suomi näyttää hyvältä paikalta perustaa firma ja niinhän tämä onkin. Business Insider (BI) kiteyttää artikkelissaan 11 syytä, miksi kannattaa perustaa startup suomeen.
Suomi on muiden muassa sellaisten startup-alkuisten kuuluisuuksien kuin Rovio, Supercell ja Angry Birds kotimaa. Myös Nokia muistetaan mainita.
Tässä Business Insiderin silmin Suomen 11 timanttista kilpailuetua:
1. Spinoffaus on sallittua ja jopa suotavaa. Yritykset jeesaavat Suomen startup-ekosysteemissä erittäin hyvin toisiaan. Esim Rovion entinen pelipuolen varatoimitusjohtaja Petri Järvilehto jätti yhtiön luodakseen oman pelialan startupin nimeltään Seriously. Emme ole kateellisia vaikka kyllähän se aina vähän harmittaa jos joku pistää oman firman pystyyn, mutta kokonaisuudessaan meidän ekosysteemi voittaa jokaisesta uudesta firmasta.
2. Suomen hallitus tarjoaa taloudellista tukea startupeille. ELY:ltä saa perusrahoitusta, Finnveralta lainoja, Suomessa on hyviä bisnesenkeleitä ja kehittyvät bisnesenkeliverkostot.
3. Tekes on tukenut satoja yrityksiä vuonna 1983 tapahtuneen perustamisensa jälkeen. Niitä ovat muun muassa Nokia, Rovio ja Supercell. Tekes sijoitti viime vuonna 135 miljoonaa euroa startup-yritysten kasvuun. Tekes on myös muuntautumiskykyinen ja kehittyy jatkuvasti.
4. Koulutus on Suomessa maksutonta korkeaa-astetta myöten. Se tarkoittaa, että työmarkkinoilla on todella paljon koulutettuja ihmisiä.
5. Helsinki on hämmästyttävän siisti kaupunki. Ei pölyä. Ihanan raikas ilma. Puhdas.
6. Suomi isännöi yhtä johtavista startup-tapahtumista Pohjois-Euroopassa ja Venäjällä. Tapahtuman nimi on Slush.
7. Erilaisuutta arvostetaan. Suomalaiset uskaltavat olla omanlaisiaan. Jossain startupeissa, esimerkiksi Supercellissä kengät jätetään eteiseen ja ollaan sukkasillaan. Toisissa firmoissa voi olla jopa koiria sisällä.
8. Saunat ovat iso osa Suomen kulttuuria. Suomessa on arvioiden mukaan yli kaksi miljoonaa saunaa. BI:n toimittaja oli kuullut eräältä yrittäjltä huhun, että sopimukset solmitaan usein saunassa. Ei taida enää pitää paikkansa, mutta on sellaisiakin olemassa.
9. Suomessa on oma Epäonnistumisen päivä. Uskallamme nauraa virheillemme. Epäonnistumista ylistetään Suomessa. Rovio teki 51 peliä ja melkein joutuin konkurssiin ennen kuin viimein onnistui Angry Birdsillä. Supercell, miljardien dollarien yritys, poksautti pullon samppanjaa, kun se epäonnistui.
10. Suomessa lapsikuolleisuusluku on pienimpiä maailmassa. Jo 75 vuoden ajan Suomen hallitus on jakanut äitiyspakkauksen raskaana oleville. Äitiyspakkaus sisältää perustarpeet: vaatteita, lakanoita, kylvetys tarvikkeita, kortsuja jottei tule heti lisää vauvoja ja tietenkin leluja.
11. Bonus: Joulupukin koti on Suomessa Korvatunturilla.
Kaikkea ei kannata ostaa. Voi myös vuokrata luksusta. Jos haluat rahakylvyn, niin Sveitsin Baselin kaupungissa on rahasäiliö, joka on täynnä viiden sentin kolikoita.
Holvissa on kahdeksan miljoonaa kolikkoa, jotka painavat yhteensä 15000 kiloa.
Rahalla ei ole oikeastaan muuta väliä kuin sen välinearvo. Siinä voi olla hauska uida ja kyllä se helpottaa monia asioita, mutta rajahyötyteoria rankaisee rahan perässä juoksijoita. Aina vois olla miljoona enemmän.
Tärkeintä on nauttia elämästä ja jokaisesta hetkestä. Jos haluat olla kuin Roope-Setä, vuokraa raha-säiliö, älä rakenna itsellesi sellaista. Nauti siitä hetki ja siirry seuraaviin seikkailuihin. Nauti elämästä.
Menestystä ja oikeaa elämää elämääsi! Kurkista myös oikeaan miljonäärielämään.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
ps. Rajahyötyteoria Wikipedian mukaan: "Rajahyöty eli marginaalihyöty on kuluttajan saama hyödyn lisäys tarkasteltavan tuotteen tai palvelun yhdestä lisäyksiköstä. Rajahyöty määrää, kuinka paljon henkilö on valmis maksamaan siitä. Rajahyötyteoria on vallitseva selitys hintojen määräytymiselle, ja sen kehitti 1800-luvulla itävaltalainen Friedrich von Wieser.
Laskeva rajahyöty tarkoittaa, että jokaisesta uudesta yksiköstä saatava hyödyn lisäys on pienempi edelliseen yksikköön nähden. Jos on nälkä, ensimmäisestä voileivästä saatava hyöty on suuri. Kymmenen voileivän jälkeen yhdestoista voileipä tuottaa enää vähän lisähyötyä.
Laskevan rajahyödyn takia useimmiten ihmiset eivät halua paljoa tiettyä asiaa tai paljoa jotain toista, vaan vähän molempia. Täydellisen substituutin tapauksessa hyödykkeet korvaavat toisensa eikä tämä pidä paikkaansa. Esimerkiksi joillekin ihmisille voi ja margariini ovat substituutteja, jolloin on sama, missä suhteessa niitä kulutetaan. Toisaalta täydellisen komplementin tapauksessa hyödykkeitä halutaan kuluttaa aina yhdessä. Voi ja leipä voidaan ajatella komplementeiksi ja niitä halutaan kuluttaa aina samassa suhteessa. Laskeva rajahyöty vastaa konveksia indifferenssikäyrää.
Siinä missä rajahyöty määrittää kuluttajien käyttäytymistä, rajakustannus määrittää tuotannon laajentumista tyydyttämään kuluttajien tarpeita."
Teija oli töissä 2007 Pusulan Nesteellä töissä. Yrittäjä halusi luovuttaa yrityksen Teijalle. Kun Teija Mesimäki oli 2010 ostamassa ensimmäistä huoltoasemaansa, hän koki todellista ikäsyrjintää ja sukupuolisyrjintää.
Pankissa ensimmäinen lainaneuvottelu meni kutakuinkin näin:
Teija esitteli liiketoimintasuunnitelmansa, jossa kertoi luovansa bensa-asemasta palvelubisneksen. Pankinjohtaja tuijotti Teijaa halveksivasti ja totes:
Ei tipu lainaa, koska
- Sä oot värän ikäne (28v)
- Sä et oo parisuhteessa
- Sulla ei oo kokemusta
- Sulla on väärät vehkeet housuissa
Ensimmäinen pankki ei siis antanut lainaa. Toinenkaan pankki ei antanut lainaa. Onneksi laina järjestyi bisnesenkeliltä ja Teija pääsi toteuttamaan unelmaansa.
Suomi on epäilijöiden ja dumaajien luvattu maa, älä kuuntele niitä surkimusten ääniä
Teijan ostettua bensiksen, pian kaupungilla lyötiin vetoa, kestääkö Teijan Bensis 3 kuukautta vai vuoden.
Ollaanhan me yrittäjät hieman hulluja. Teijakin on. Ja hulluus on juuri sitä rohkeutta, jota meillä suomalaisilla on. Vaikka dumaajat yrittää lannistaa ja epäilijät yrittävät pelotella kuoliaaksi: älä kuuntele heitä.
Teijalla oli Bensis, jossa piha oli rikki ja katto vuotaa. Bensis vaati 400000 investointeja. Kyllähän se vaikuttaa oikeasti hullulta.
ÄLÄ SILTI IKINÄ ANNA PERIKSI
Teija ei antanut periksi. Teija rakensi Nummi-Pusulaan parasta bensistä joka on nykyään Lohjan Kaupungin Pusulan kylän bensis. Vedonlyöjät hävisivät vedon ja pian koko kylä alkoi Teija-faniksi.
Ei pidä ikinä kuunnella epännistuneiden dumaajien ja surkimusten ääniä. Me ollaan voittajia ja voittajat kannustaa toisiaan. Voittajat ei dumaa. Voittajat sparraa ja kannustaa. Voittajat nauttii kun toiset menestyy ja jakaa onnistumistaan oppeja muille, jotta kaikki suomalaiset voisivat menestyä paremmin!
Myynti rakettimaiseen nousuun
Aluksi Teijalla oli vain renkaan myynti, joku perus lounas, pikkasen varaosia ja autopesu. Pian hän laajensi myös paljuvuokraukseen, palkkasi lisää työntekijöitä ja paransi palveluita.
Pian paikalliset innostuivat ja alkoivat kannattaa Teijan bensistä. Edellinen kauppias oli myynyt 1M litraa bensaa. Teija tuplasi myynnin ja myi ekana toimintavuotenaan 2 miljoonaa litraa bensaa eli miljoona litraa enemmän. 100% kasvu! Wau!
Onnistumiset eivät loppuneet tähän. Rengasmyynti lähti myös kasvuun. Edellinen kauppias oli myynyt renkaita noin 20000 eurolla. Teijan ekana vuonna renkaita meni kymmenkertainen määrä eli 200000 euron rengasmyynti. 1000% kasvua! Wauuuuuuu!
Nyt Teijalla on Pusulan bensiksellä 5 kokoaikaista ja 4 osa-aikaista työntekijää. Työntekijämäärä on yli viisinkertaistunut.
Paljuvuokrauksen lisäksi Teijan bensiksellä voi järkätä pikkujoulut ja järjestyy myös kotiapua. Yrittäjän on oltava monipuolinen, varsinkin jos on pienellä paikkakunnalla. Teijan bensis on yksi suomen vilkkaimmista "maalaisbensiksistä" ja on erittäin suosittu mm. moottoripyöräilijöiden kahvittelupaikka.
Menestys näkyy myös Nesteoilin vuosittaisessa auditoinnissa. Kun Teija aloitti, Pusulan Neste oli sijalla 300. Nyt Pusulan Neste on koko Suomen 15. paras Neste. Kolmas wauuuuuuu!
Mitä Teijalta voi oppia
Delegointi. Aluksi Teija teki paljon itse. Nykyään Teija luottaa henkilöstöön ja antaa työntekijöiden itse kehittää toimintaa parempaan suuntaan. Henkilöstö haluaa itse tehdä esim ruokalistat yms, jottei yrittäjä joudu tekemään kaikkea.
Hymy. Teijan bensiksen "tyttöjä" tullan katsomaan kauempaakin. Kuulemma suosittu nähtävyys on myös Teijan oma alastonkuva firman seinällä. Hmm... ens kesänä prätkäreitti meneekin Pusulan Nesteen kautta.
Tukiverkostot
Teija on saanut paljon apua toisilta yrittäjiltä. Auta sinäkin toisia ja ota apua vastaan. Uskalla myös kysyä.
Heittäytyminen.
"En olisi uskonut että motoristit kaukaakin tulevat katsomaan Pusulan Nesteen iloisia tyttöjä." sanoo Teija. Kannatti heittäytyä. Jos Teija ei olisi aikanaan uskonut omaan juttuun, Pusulan Neste ei olisi tänä päivänä niin suosittu. Teijan unelma on toteutunut.
"Päätettiin Jusufin kanssa lähettää tästä päivästä lähtien toimeentulotukihakemukset Cheekille!", totesi tänään Musta Barbaari. Kun Jare Henrik Tiihonen eli Cheek vetää hattutempun ja myy stadikan täyteen 1,5 tunnissa, niin täytyy sanoa, että tässä todellakin on oikein tehty markkinointi. Eikä edes pelkkä markkinointi tee Cheekistä gurua vaan koko brändi ja tuote: on ymmärretty, että musabisnes on showbisnestä joka kannattaa kun sen oikein osaa.
Musiikki ei nykyään ole vain pelkkää musiikkia. Musiikki on kokonaisvaltainen elämys joka koostuu markkinoinnin elementeistä: fiiliksestä, brändistä, kohderyhmästä, ajoituksesta ja tietty vähän myös musasta.
Täydellinen ajoitus. Onnistunut tuotteistus. Sopiva kohderyhmä ja BOOOOOOOOM ! Stadikka on täynnä 1.5 tunnissa. Wau!
Cheek on yks suomen kovimmista markkinoijista. Sanokaa mitä sanotte, mutta mä arvostan!
Menestystä elämääsi! Toivottavasti menestyt vielä upeammin kuin Cheek! Todellakin timantit on ikuisia!
4. Ja tasa arvon vuoksi 5 miestyyppiä Instragramissa:
5. Täältä tulee toinen kupla
Elämässä pitää olla hauskaa. Parodia ja huumori on tapa, jolla voimme hyväksyä isojakin muutoksia elämässä. Netti on tullut jäädäkseen. Ei tule enää netitöntä aikakautta. Altavistaa ei enää kukaan muista, mutta mitkä sometyökaluista jäävät on arvoitus.
Työelämässä jo olleet, tietävät, että kaikki on kiinni omasta asenteesta ja suhtautumisesta muihin ihmisiin ja työn tekoon.
Voin oppia jotain jokaisena työpäivänä
Jos onnistun, voin oppia siitäkin
Jos epäonnistun, voin oppia siitäkin
Jos joku muu epäonnistuu, voin oppia siitäkin
Jos joku muu onnistuu, voin iloita ja oppia siitäkin
Reippaus ja ammattiylpeys
Puhuin myös reippaudesta, luotettavuudesta ja ammattiylpeydestä eli siitä, että haluaa tehdä kaikki työt erinomaisesti. Luotettavuus heijastaa omaan henkilöbrändiin.
Tehdä oma työ niin hyvin, että asiakkaat kiittävät
Olla niin reipas, että pomo kiittää
Olla niin luotettava, ettei maailmasta löydy toista yhtä tunnollista
Etten olisi ikinä kipeä, vaan voisin joka päivä olla valmiina uusiin haasteisiin, jotten menetä yhtään uraani mahdollisesti edistävää päivää sairasteluun
Työ kannattaa tehdä niin hyvin, että jos joskus lähden firmasta, olen niin hyvä ja suosittu, että asiakkaat soittavat pomolleni, että koska se tyyppi lähti, niin he siirtävät asiakkuutensa sen tyypin firmaan.
Hyvä kello kauas kantaa. Unelmoin, että minut valitaan parhaana asiakaspalvelijana.
Kerroin myös Facebookissa kavereiltani saamani vinkit:
Asiakaspalaute korvamerkitsee hyvän työntekijän. Kiitosta ei ainakaan isännöintibisneksessä kuulu ikinä eikä mistään, mutta huipputyöntekijä saa sitäkin. Ja tarjouspyynnöissä lukee jo valmiiksi, että jos meidän yritys tulee valituksi, niin reunaehtona asiakkaan puolelta on se, että sen-ja-sen niminen työntekijä täytyy nimetä isännöitsijäksi. Tämmöinen palaute kertoo aina jotain.
Tiimitaidot ja ammattitaito
Tahto auttaa työkavereita. Yhdessä onnistumisen into.
Asiakaspalvelutaito ja halu (sisäisesti - ulkoisesti) / tulevaisuuden kilpailuetutekijä, koska minä palvelen ja vastaan...
Ammattitaito, deliveroi - aina ja pelkkää timanttia, jalat maassa eikä leilu omassa erinomaisuudessaan.
Huipputyöntekijä on valitettavasti myös katoava luonnonvara. Ei sellaisia työmarkkinoilta mistään löydä, eikä heitä juurikaan ole vapaasti siirtymässä yrityksestä toiseen. Joko yritys itse korvamerkitsee tällaisen henkilön (tarjoaa osakkuutta), tai sitten työntekijä itse ryhtyy yrittäjäksi tai osakkaaksi/partneriksi johonkin yritykseen.
Asennetta, ratkaisukeskeistä ajattelua, eteenpäin katsomista, tiedon jakamista, luottamusta, avoimuutta
Huipun työntekijästä tekee ammattitaidon, oma-aloitteisuuden, persoonallisuuden, luovuuden ja ahkeruuden yhdistelmä! Ilokseni voin sanoa, että meillä on sellainen työntekijä!
Luotettavuus, Positiivisuus, Asenne, Joviaalisuus, Tiukassa paikassa venyminen, Palautteen antaminen, Negatiivisien asioiden esittäminen parannusehdotuksen kanssa eikä vain niiden esittäminen.
Sitä että sanaan voi luottaa, jos sanoo että asia hoidetaan niin hoidetaan ja jos ei hoideta, niin sekin ilmaistaan selkeästi
Intohimo
Luottamus. Asenne. Ratkaisukeskeisyys. Rohkeus. Tulevaisuushakuinen. Valmennettavuus. Paineensieto.
Hyvä tyyppi hyvinä ja huonoina hetkinä, vastuunkanto ja suoraan puhumisen taito. Halu. Intohimo. Erilaisuuden sieto