Olemme moottoripyöräilemässä alpeilla. Tänään oli upea päivä. Heräsimme Itävallassa. Aamulla vähän tihutti vettä mutta pian aurinko alkoi paistamaan. Saavuimme pian Italiaan. Lämpötila oli parhaimmillaan 22 astetta. Stelvion huipulla oli kunnon alppibiletunnelma. Musiikki soi. Aurinko sulatti lunta ja tiet olivat täydellisen kuivat ja hyvät ajaa. Liikennettä ei ollut paljoa ja välillä sai ajaa oikein sydämensä kyllyydestä.
Ylitimme tänään Passo Giovon ja Passo Stelvion. Aivan mahtavia maisemia. Tänne pitää tulla uudestaankin.
Olemme moottoripyörällä alpeilla. Ekana päivänä oli 30 astetta lämmintä. Tokana myös hellettä. Eilen satoi vettä. Ylhäällä vuorilla on helposti lämpötilat jotain 3-10 asteen välillä joten kannattaa varautua vaihteleviin olosuhteisiin. Tässä täydellinen varustelista mitä kannattaa olla mukana.
Alpit on seikkailu. Välillä voi olla sadesää, kylmä, vilu ja vitutus maksimus mutta toisena päivänä taas ihan unelma lomasää.
Oletko miettinyt ikinä millaista olisi maailma jos se olisi tasaista harmaata? Mitä jos ei olisi hyviä päiviä ja huonoja päiviä. Jos olis vain samanlaisia päiviä eikä mitään tapahdu.
Olemme moottoripyöräilemässä Alpeilla. Meillä oli 2 ekaa ajopäivää ihan täydellisiä. Aurinko paistoi. Mutkia oli. Vuoristonäkymät olivat kauniimpia kuin postikorteissa.
Tänää oli ihan toisenlainen päivä. Täysin eri ääripäästä. Reitti oli täydellinen ja teoriassa tästäkin olisi voinut tulla täydellinen Unelma Lomapäivä. Aamu alkoi aamu-uinnilla. Se oli hyvä. Sitten alkoi alamäki. Alkoi sataa vettä.
Vesisade
Optimistina en laittanut sadeasua päälle kun ajattelin että tämä sade loppuu pian. Ei loppunut. Sade vain jatkui. Jouduin laittamaan sadeasun päälle. Satoi tunnin. Satoi kaksi. Satoi koko loppupäivän.
Ajoimme hienoa reittiä läpi vesisateen. Hanskat alkoivat vuotaa vettä läpi. Sormet alkoivat viilentyä.
Ajoimme vahingossa maksulliselle motarille. Poistuimme sieltä 7.5 km päästä. Hinta 8.5 euroa eli yli euron kilometri. Vaihtoehtoinen reitti olisi ollut moottoripyörille mukavampi ja ilmainen. Vittu. No rahaa se valtioki tarttee.
Suljettu kelkkarata
Yksi päivän suunnitelmista oli käydä kelkkailemassa hurjaa kelkkarataa pitkin. Pääsimme paikalle todetaksemme että se on suljettu vesisateen takia. Puuh.
Timmelsjoch passo
Ajoimme ylös Timmelsjochin ylitystä. Vedisade yltyi kaatosateeksi. Ilma viileni mitä ylemmäs menimme. Ylhäällä oli lunta ja 6 astetta lämmintä. Näpit jäässä ja hyvät mutkat meni kärsiessä. Hullua tämä motoristin elämä. Mietin että mitä järkeä tässäkin on. Näköalat olivat nolla vaikka tiesin että tässä olisi yhdet reitin upeimmista näköaloista. Ajoimme pilven sisällä puolet vuoren ylityksestä ja näkyvyys oli noin 20 metriä jos sitäkään.
Bensavalo alkoi palaa...loppuuko multa bensa??
Mietin että loppuuko minulta nyt vielä kaiken lisäksi bensa. Bensavalo on palanut jo 42km. Jännittää. Lisää jännitystä vilutuksen lisäksi. Sammutin moottorin alamöissä. Ehkä se auttoi sillä bensa riitti tankille. Ajonautinnosta ei voi mainita muuta kun että näpit olivat edelleen jäässä. Nyt jo syväjäässä ja vesisade oli jäätävää.
Vittuileva taksikuski
Pääsimme onnellisesti hotellille ja lähdimme kohti Aqua Domea. Siellä pääsimme lämmittelemään saunoissa ja porealtaissa. Hetken paratiisi. Olimme lähdössä takaisin hotellille. Tilasimme taksin.
10 minuuttia odotettuamme taksikuski tuli. Kaveri kysyi mitä kyyti maksaa Hubeniin. Taksikuski suuttui että hän ei vie teitä Hubeniin ja kiroili ja alkoi huutaa. Hänelle oli sanottu kyyti Söldeniin. Hän paiskasi oven kiinni ja ajoi pois.
Tilasimme uuden taksin. Seuraavalla taksikuskilla oli parempi päivä. Hotellilla meitä odotti viiden ruokalajin ateria. Nyt on vatsa täynnä herkkuja. Ruoka vieläpä kuului hotellin hintaan. Hyvä lopetus vaihtelevien tilanteiden päivälle.
Nyt unta palloon jotta jaksaa huomenna kohdata unelmaiset hetket ja vitutuksen tilanteet. Tällaista tämä moottoripyörällä seikkailu on. Luonto pitää kohdata sellaisena kun se itsensä meille tarjoaa.
Elämä. Nautitaan raakana. Happamat palat ja siirappiset hetket. Kokonaisuus on ei olisi täydellistä ilman tunteiden ääripäitä.
Ilman vitutus maksimusta Unelma Loma ei tuntuisi herkulta. Menestystä elämääsi. Muista että sadepilvelläkin on hopeareunus.
Olemme ajelemassa alpeilla moottoripyörällä. Meitä on 11 hengen porukka. Kävimme tänään Hiltlerin 50v synttärilahjaksi rakennetulla kotkanpesä huvilalla. Turisteja oli älyttömästi. Olemme nähneet hienompiakin maisemia joten maisemat eivät säväyttäneet. Muutenkin turisreja oli älyttömästi eikä prätkällä päässyt edes yläs asti.
Jos olet perheen kanssa autolla eikä sinulla ole mitään tekemistä niin mestassa on ihan kivat näkymät. Motoristeille on makeampiakin paikkoja.
Aina ennen reissua päässä pyörii kysymys: Mitä kaikkea kannattaa pakata mukaan moottoripyöräreissulle? Eilen pohdimme että on kyllä varmaan kaikki tarpeellinen mukana.
Tässä THE ULTIMATUM pakkauslista reissulle:
- sukkia, muutama pari (usein vaatteita voi pestä matkan aikana palvelu- tai itsepalvelupesuloissa)
- t-paitoja (voi pestä matkalla ja usein tulee myös osteltua)
- kalsareita (...sama...)
- ajoasun alle tekninen asu (ei pakollinen)
- vaatteiden pesuainetta matkapakkaus (1-2desiä)
- pitkähihainen paita / college jota on kiva pitää illalla päällä jos käy kävelemässä kaupungilla
- farkut tms. ei ajohousut joita on kiva pitää jalassa
- lenkkarit tms. ei ajokengät koska pelkissä ajokengissä kävelyreissut esim välipäivinä ja illalla syömään kävelyt voi olla aika tuskaisia.
- kevyt ajopuku
- mahdollisesti lämpimämpi ajopuku (tai kevyt muunnettavissa lämpimäksi). Itselläni vain 1 ajopuku mukana. Alpeilla ja Norjassa lämpötila vaihtelee +10 .. +34 asteen välillä.
- sadeasu mallia yksiosainen (sellainen kokoasu jonka voi vetää ajoasun päälle. ) Ei kaksiosainen koska saumoista vuotaa muuten vettä ja olet litimärkä eli hommaa kunnollinen kokopuku. Ja ei se goretex pidä mitään eli tarvitset joka tapauksessa kunnon sadeasun.
- ajosaappaat (mielellään gore-tex)
- ajohanskat (miellään kevyet plus lämpimät/ sateen kestävät)
- kypärä
- kypärän visiirin pyyhkimistä varten mikrokuituliina + mahd. visiirin pesuainetta
- ajovarusteiden huoltamista varten tarvikkeita, esim. neulaa ja lankaa
- korvatulpat
- aurinkolasit
- juomapullo (tosin matkan aikana tämän saa helposti ostettua kaupasta.)
- henk. koht hygienia tarvikkeet (saippua, hammasharja, -tahna, shampoo ym)
- lääkkeet, laastareita tms
- pyyhe
- uima-asu, shortsit (usein reissuilla on kiva pulahtaa uimassa)
- lakanasetti (ei tarvitse jos olet hotelleissa jossa sellaiset on)
- naiset ottaa jotain naisten juttuja
- kännykän laturi
- muiden elektroniikkalaitteiden laturit, jatkojohto usealle laturille. Jos yövytte ryhmässä jossa huoneessa on vaikka 3 ihmistä ja kaikilla on ladattavana kännykkä, radiopuhelin, pädi, Navigaattori niin töpselit loppuvat varmasti kesken. Ota siksi mukaan jatkojohto jossa on riittävän monta pistoketta tarpeisiisi
- ensiapulaukku (tai jos edes jollain olisi tää mukana)
- kännykkä
- teknisiä varusteita/ työkaluja: renkaanpaikkaussetti, ilmastointiteippiä, nippusiteitä,
ruuvimeisseli, kuusiokolo-/ torx-työkalusarja, kiintoavaimia/ jakoavain ym
- ketjurasvaa
- passi, ajokortti, green card, maastavienti valtakirja rahoitusyhtiöltä
- rahaa, luottokortit, mp:n vara-avain johonkin taskuun jemmaan, oma kotiavain
- pistorasian adapteri jos matkustat ulkomaille
- navigaattori jossa reitit valmiiksi suunniteltuna
- rutkasti avointa seikkailumieltä
Tavarat kannattaa pakata erillisiin läpinäkyviin muovipusseihin niin että niitä on helppo ottaa laukusta vaatteet tai sähkölaitteet tai pyyhe-uimapuku jne. Jotkut käyttävät vaatteiden kanssa tyhjiöpusseja joilla tavarat saa litiestettyä pieneen tilaan.
Alkuperäisen listan laati Goza. Lista on testattu Ruotsissa, Norjassa, Italiassa, Burmassa, Cambodzassa ja Thaimaassa. Lämpimämpiin maihin vähemmän lämpimiä vaatteita.
Yritä saada pakattua kaikki tankkilaukkuun ja sivulaukkuihin / takalaukkuun niin ettei sinulle tule reppua selkään.
BONUSlista jos tilaa vielä jää:
Hifistelijät ottaa mukaan lisäksi:
- padin tai läppärin,
- GoPro:n tai vastaavan,
- kameran,
- ostaa kännykkään paikallisen sim-kortin dataa varten,
- lisäakun kännykkää varten
- kypäräpuhelimen (esim Senan bluetooth malli)
- radiopuhelimen jolla voi puhua muiden letkassa olijoiden kanssa (Meillä midland G8 jonka saa paritettua Senan kanssa)
- mp3 soittimen josta voi kuunnella matkalla musaa
Tilasin Latten. Sain pelkkää maitoa. No niinpä tietenkin. Jos Suomessa tilaisit maitoa niin saisit maitoa. Kun on tottunut mieltämään että Latte on kahvityyli, ei ajattele että se on näiden paikallisten äidinkielen sana ja maitokahvi on Caffe Latte tai Latte macchiato. Naureskelimme myyjän kanssa ja pian hän taikoi maitoni sekaan pienet espressot ja Latteni oli valmis... siis Caffe Latteni :)
No kaveri tilasi pizzeriassa pitsan missä on tomaattia ja parmankinkkua. Tuli pizza missä on tomaattia ja parmankinkkua eikä yhtään mitään muuta. Ei edes juustoa päällä.
Maailmassa on tasan yksi raitiovaunusauna, ainakin jos milanolaisia uskoo. Pitipä käydä se testaamassa.
Kiuas: Helo
Kapasiteetti: 20 henkeä
Järvi: ei ole mutta Suomi-tunnelmaa saa 15 asteisesta kylvystä jota suositellaan saunan jälkeen.
Paikka: Terme Milano -kylpylä Italian Milanossa.
Vettä ei kiukaalle tietenkään saanut heittää, paitsi jos erikseen tilasi saunottajan.
Muutenkin Terme Milano -kylpylä oli oikein mainio kokemus. Siitä seuraavassa blogauksessa lisää. Menestystä elämääsi!
Kävelessäni metroon, havaitsin että entisajan hyvät liikuntamuodot: 10km koulumatkat, rappusten kävely ja fyysinen duuni ovat vähentyneet samalla kun hyvinvointiyhteiskunta on kehittynyt. Jopa 400m kauppamatka mennään autolla jotta ehditään katsomaan televisiota.
Täytyykö näin olla? Mitä voisin muuttaa elämässäni että voisin lisätä luonnollista liikuntaa.
Olen lentokoneessa matkalla Milanoon. En todellakaan lennä Finnairilla vaan AirBalticilla. Hinta-laatusuhde kohtaa tällä lentoyhtiöllä paremmin tarpeeni. En myöskään joudu syömään huonoa lentokoneruokaa koska täällä ei sellaista tarjoilla. Voit kyllä ostaa herkkusalaattia shampanjalla jos huvittaa.
Lentoala on vaikeuksissa koska bisnes muuttuu
Suomalainen laatu ei enää riitä, sillä kilpailijat ovat tulleet laatutasossa niin lähelle ettei eroa välttämättä huomaa. Hinnoittelua muutetaan kokonaishinnoittelusta pilkotuksi. Sama globaalin kilpailun haaste on hiipinyt lentoalan lisäksi muillekin toimialoille: on oltava globaalissa kilpailussa paras jos haluat menestyä.
Lueskelen lentoyhtiön tarjoamaa aikakauslehteä. Finnairin koneissa on Blue Wings, tässä Baltic Outlook. Mainonnan ammattilaisena pistän merkille ettei tekijöitä kiinnosta joissain kulttuureissa pinttynyt vanhentunut käsitys advertoriaalista.
Baltic Outlookissa sisältömarkkinointia tehdään toimivuuden ehdoilla. Sisältö ja markkinointi elävät käsi kädessä. Mainonta ja sisältö sekoittuvat ihanasti. Sivuilla käytetään mainonnan tehosteita paksumpia papereita, uv-lakalla korostamista, liimattuja liitteitä, tuotetietoja ja sponsoroituja hintatietoja artikkelien ja kuvien seassa.
Laatujournalismi elää kun mainonta toimii
Vaikka kaupallisuus on lähellä Baltic Outlook -lehdessä, niin jutut ovat silti kivoja. Luen kyborgista joka sai kybernetiikan avulla värinäön. Luen kiinnostavia juttuja siitä millaista on Skotlannin Aberdeenissa. Artikkelien seassa on mainontaa sopivasti. Oikeastaan mainokset ovat jopa niin hyviä että koen ne hyödylliseksi informaatioksi. Laatujournalismiin riittää rahaa varmasti kunham mainonta toimii.
Silmiini tarttuu mainos:
Ruotsalaista laatua Latvialaisilla hinnoilla
Miksei suomalaista laatua voisi myös tarjota Latvialaisilla hinnoilla. Suomen laatumielikuvaa kannattaa käyttää törkeästi brändäyksessä. Kilpailu on joka tapauksessa globaalia niin kannattaa hakea kustannustaso sellaiseksi, että pärjää kilpailussa. Laadulla voi pelata aikansa mutta kilpailijoiden laatu on lähempänä kuin arvaammekaan. Jollemme pysty ottamaan ylihintaa, meidän on pärjätäksemme kohdattava kansainvälinen kilpailu.
Ainiin. Olen kahviaddikti. Täällä ei tarjota pikkukupeista ilmaista kahvia vaan isoista kupeista kallista kahvia. Tämä Finnairin kahvikuppia isompi kuppi kahvia oli 2.5 euroa. On vieläpä sademetsän liittouman sertifioima kahvi. Vieressä istuva venäläinen pariskunta tilasi terveellisen salaattilounaan ja shampanjaa. Lentoyhtiöbisnes muuttuu pikkuhiljaa ravintolabisnekseksi. Mieti missä bisneksessä olet ja mistä saat katteen. Jos lentokoneruoka on huonoa niin kannattaako sitä edes tarjota ja pilata brändiä sillä. Kannattaisiko pitäytyä lentobisneksessä ja perustaa ilmaan laadukas premium ravintola jossa kukin saa massakustomoituna niitä herkkuja mitä kaipaa.
Menestystä elämääsi ja tsemppiä markkinointiin kansainvälisellä pelikentällä!
Ilkka O. Lavas
Sarjayrittäjä
Ps. Kommelluksia tähän mennessä unohdin pankkikortin kotiin. Yksi matkaseurueemme motoristeista on nyt jonottamassa pikapassia ja tulee seuraavalla koneella. Toinen meinasi unohtaa kännykkänsä lentokoneeseen.