17000 ihmistä kokoontuu Helsinkiin Slush 2016 tapahtumaan. Innokkaita ihmisiä on 120 maasta, 2000 startuppia, 1100 investoria, 600 median edustajaa, 600 tuotantoammattilaista ja vapaaehtoista.
Slushilla oli oma lento San Fransiscosta Helsinkiin
Tunnelma Finnairin Slush-tapahtuman osallistujille järjestämällä suoralla lennolla San Franciscosta Helsinkiin oli huikea. Koneessa saapui noin 300 startuppia, sijoittajia, yrittäjiä ja johtajia sekä toimittajia. Bisnestä ei oltu erotettu erikseen vaan ihmiset kulkivat vapaasti. Juttelivat ja tanssivat penkeillä.
Moni sijoittajista ja menestyneistä yrittäjistä tuli bisneksestä koneen takaosaan, koska takana oli "paremmat bileet".
Lonkero maistui jenkeille, vientituotteeksi?
Koneessa tarjottiin lonkeroa ja monet jenkit ihmettelivätkin mitä se on kun se on niin hyvää. Suomalainen tuote maistuu ja siinä olisikin lennolla olijoiden mukaan iso vientimahdollisuus.
Slushissa on innovaatioita ja rahaa. Kun nämä kohtaavat, syntyy hyvin todennäköisesti uutta bisnestä. Hyvää Slushia kaikille ja jos ensi vuonna aiot verkottua, niin pistä mieleen Slush -lento, jossa on uniikki tilaisuus tavata uusia eteenpäin meneviä ihmisiä.
Menestystä, innovatiivisuutta ja rahantekomahdollisuuksia elämääsi!
Lentokentän loungessa istuu pariskunta. Mies ei tiedä minne he ovat menossa. Nainen on järjestänyt heille yllätysreissun.
Viereen tupsahtaa porukka miehiä. Heillä on menossa sokkomatka, jossa vain matkanjärjestäjä tietää minne he ovat menossa.
Loungen juomatarjoilulla on kolmas porukka, työporukka, heillä on menossa tapaus tuntematon ja vain järjestäjä tietää minne he ovat menossa.
Kaikkien kohde on tuntematon. Mitä tuntemattomassa kohteessa kannattaa tehdä? Miten tilanteesta saa kaiken irti?
TOP 5 asiaa, mitä tuntemattomassa matkakohteessa kannattaa tehdä
1. Käykää terasseilla, tutustukaa toisiinne paremmin, pitäkää hauskaa yhdessä
2. Menkää syömään hyvin, syökää pitkästi, kokeilkaa uusia ruokia ja paikallisia erikoisuuksia
3. Viettäkää aikaa kaupungilla käveleskellen, eksyen, nauttikaa hetkestä, nauttikaa siitä mitä järjestäjä on teille keksinyt tai jos ei ole keksinyt mitään, nauttikaa siitäkin. Nauti ajattomuudesta.
4. Puistopiknik/rantapiknik toimii aina kun sää on aurinkoinen.
5. Tutustukaa paikalliseen historiaan
Mikä on paras matkakohde porukalle?
Tuntematon kohde voi olla lähellä tai kaukana. Tässä tyypillisimpiä:
1. Nainen varaa miehelle yllätysreissun. Kohde ei ole yllätys, se on Pariisi.
2. Miesporukka menee yllätysreissulle. Kohde ei ole yllätys, se on Tallinna, Amsterdam tai Praha
3. Firmaporukka menee yllätysreissulle. Kohde ei ole yllätys, se on Tallinna, Tukholma tai Berliini.
Yllätyskohteessa oleellista ei ole kohde vaan se, että tehdään yhdessä, ollaan yhdessä ja nautitaan hetkestä. Nautitaan siitä mitä eteen tulee ilman ennakko-odotuksia.
Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, sokkomatkalla
Prahassa kävimme 1200-luvulta olevan kirkon katakombeissa, tutustuimme historiaan ja kävimme terasseilla sekä jokiristeilyllä
Dubain matkailustrategiana on, että jokainen vieras kokee itsensä hieman VIP vieraaksi. Taksit ovat edullisia ja mestat upeita. Palvelu pelaa, ruoat ovat mainioita ja drinkit namia. Roskia ei näy eikä rikollisuutta. Jos unohdat lompakon pöydälle ja tulet 2 tunnin päästä katsomaan, niin se on siinä. Dubai on turvallinen paikka.
Souk Madinat Jumeirah
Viikonlopussa saattaa vielä käydä shoppailemassa Souk Madinat Jumeirahissa. Dubaissa on muitakin hienoja "perinteisempiä" paikkoja, mutta Dubaihin matkustavan täytyy hyväksyä se, että paikka on rakennettu viimeisen 30 vuoden aikana ja sen vanhempaa historiaa ei ole tarpeellista löytää. Nauti Dubaissa luksuksesta ja överimeiningistä. Jos haluat aidointa Arabiemiirikuntien meininkiä, lähde aavikolle.
Dubai Top 5
1. Dubai Fountain tanssivat suihkulähteet ja Dubai Mall
2. Burj Khalifa ja ehdottomasti At.mosphere ravintola tai Lounge
3. Auringonlasku jostain korkealta, esim At.mosphere Burj Khalifa tai The Vault JW Marriott Marquis Dubai
4. Aavikkosafari tai aavikolla moottoripyöräily
5. Souk Madinat Jumerirah, missä on kivaa vanhan tyylistä arkkitehtuuria, sieltä sitten shoppailemaan Mall of the Emirates ja katsomaan miltä näyttää Mall of Emiratesissa oleva sisälaskettelukeskus Ski Dubai
Jos mahdollista, niin Burj Al Arab on myös häikäisevä mesta. Etukäteisvaraus on pakollinen.
Musta Lexus -taksi pysähtyy Giorgio Armanin mukaan nimetyn luksushotellin turvaporteille. Ilmoitamme turvamiehille, että olemme menossa maailman korkeimpaan ravintolaan, At.mosphereen. Nimi löytyy listalta, joten pääsemme eteenpäin.
Dubai on superlatiivien kaupunki. Vaurautta, luksusta ja Giorgio Armanin kädenjälkeä hehkuvassa viiden tähden hotellin aulasta meidät saatetaan hisseille.
Assistentti painaa maailman korkeimman rakennuksen kerrospainiketta numero 122 ja lähdemme kiitämään mailman nopeimmalla hissillä ylöspäin yli 10 metriä sekunnissa. Korvat paukkuvat, hissi huojuu. 44 sekunnin kuluttua olemme matkustaneet 442 metrin korkeuteen. Hissin ovet aukeavat, eteemme aukeaa mahtava näköala Dubain yli.
Burj Khalifa, maailman korkein rakennus
At.mosphere ravintola sijaitsee Dubai Downtownissa, joka on yksi Dubain Sheikin kunnianhimoisista projekteista. Dubai Downtownin huippunähtävyys on 829.8 metriä korkea Burj Khalifa rakennus. Olemme vasta rakennuksen puolessa välissä, mutta näkymä on jo huikea.
Burj Khalifa rakennettiin vuosina 2004-2009. Sen rakentamiseen käytettiin arviolta 1,5 miljardia dollaria rahaa. Toimistotilat rakennuksessa nousivat mm. huimaan 43 tuhannen dollarin neliöhintaan.
Burj Khalifassa löytyy maailman kolmanneksi korkeimmalla oleva näköalatasanne, mutta paikalliset suosittelevat menemään mieluummin At.mospheren ravintolan tai At.mospheren loungeen nauttimaan näköaloista, hyvästä ruoasta, rauhallisesta ilmapiiristä ja herkullisista drinkeistä.
At.mosphere ravintola
Tarjoilija opastaa meidät ikkunapöytään. Ravintolan varaussivulla tehdään selväksi, että ravintolaan ei tulla pelkälle kahville: Jos haluat syödä ikkunapöydässä, sinun on käytettävä rahaa ruokaan vähintään 500 dirhamia (125 euroa) per henkilö – siis lähes yhtä paljon, mitä Spotify maksaa vuodessa. Toisin sanoen ravintola on ilmainen, jos suostut ottamaan Spotifyn mainoksia vastaan vuoden ajan.
Ruoka
Ravintolan menun on suunnitellut Michelin luokitelluissa ravintoloissa ja monessa maanosassa 20 vuoden ajan kokemuksensa hankkinut ranskalainen Jerome Lagarde sekä hänen oikea kätensä Milanosta kotoisin oleva Giorgio Maggioni. St.Moritzissa, Genevessä ja ranskan Mentonissa huippuravintoloissa työskennellyt Giorgio kertoo, että he suunnittelevat yhdessä ja päivittävät ruokalistaa kuukauden välein. Giorgio oli aikaisemmin töissä Armani Hotellin alakerran ravintolassa ja on nyt vuoden verran työskennellyt yläkerrassa 122 kerroksessa. Giorgion suosikkeja listalla ovat Lobster Carpaccio alkupala ja pääruoista liha ja kala. Kotonaan hän kokkailee mieluiten pastaa ja risottoa, mutta niitä ei ranskalais-eurooppalaisen tyylisen At.mospheren listalta löydy.
At.mospheressä ruoka on mainiota, eikä ihme, sillä pääkokki Jerome Lagarde on aiemmin ollut taikomassa ruokia pääkokkina Kiinan ensimmäisessä kolmen Michelin tähden hotellissa, Sens & Bund Shanghaissa. Ruoka oli mainiota, kalan olisin kyllä jättänyt vähemmän kypsäksi, mutta muuten oikein mainio kokemus, upea näköala ja hyväksyttävä hinta-laatutaso.
Erinomainen paikka. Jos käyt Dubaissa ja pidät ranskalais-eurooppalaistyylisestä ruoasta, suosittelen lämpimästi ruokailua. Jos taas haluat drinkeille ja pientä purtavaa, niin loungen puoli kannattaa kokeilla. Siellä on myös paremmat näköalat. Jos rahaa on, niin ravintolan voi varata vaikka kokonaan yksityistilaisuuteen. Erinomainen kokemus. Suosittelen.
Ravintolamestari Giorgio Maggionin Dubai luksus -vinkit
1. Ranta on todella kiva - Beach very nice
2. Aavikko safari - Desert safari
3. Atlantis - Hotelli
4. Burj al Arab – maailman ainoa 7 tähden hotelli
5. Armani Hotel ja tietenkin At.mosphere.
Giorgio lähettää Cityn lukijoille terveisiä: "Dubai on todella mukava ja kivan iso kaupunki. Ihmiset täällä rakastavat ruokaa ja ravintoloita. Dubai on monikulttuurinen kaupunki. Tervetuloa nauttimaan!"
Faktoja At.mosphere ravintolasta
- Maailman korkein ravintola
- 210 asiakaspaikkaa, näistä ravintolan puolella 80, loungen puolella 130.
- Ravintolassa yksityinen kabinetti 14 hengelle.
- Sijainti maailman korkeimman rakennuksen, Burj Khalifan kerroksessa 122
- Pääkokki ranskalainen Jerome Lagarde
- Pöytävaraus etukäteen pakollinen.
- Hyvä paikka katsoa auringonlaskua.
- Rakennuskustannus 43000 dollaria per neliö.
- Hinta 3 ruokalajia noin 125 euroa per henkilö.
- Www: http://www.atmosphereburjkhalifa.com/
Helsinki-Vantaan lentokentän läheisyydessä on Suomen ilmailumuseo. Ilmailumuseo on ilmailun valtakunnallinen erikoismuseo. Museon kokoelmissa on noin 80 lentokonetta sekä runsaasti muita ilmailuun liittyviä esineitä, kuten moottoreita, potkureita, mittareita, viestintävälineitä ja pienoismalleja.
Museon lentosimulaattoreita voi kokeilla myös itse
Ilmailumuseon elämyspalveluiden lentosimulaattoritarjonnassa on 4 simulaattoria. Simulaattoreita löytyy Finnairin lentokoulutuksen Boeing 757 simulaattorista aina Jatkosodan Messerchmitt Bf109 hävittäjäsimulaattoriin. Ilmailumuseon järjestämät opastuskierrokset tarjoavat nostalgiaa ja aikamatkoja Suomalaiseen ilmailun historiaan.
Ilmailumuseon historiaa
Ilmailumuseon markkinointipäällikkö Henri Äijälä avaa ilmailumuseon vaiheita.
Ilmailumuseoyhdistys ry perustettiin 4.12.1969 ja ensimmäinen pysyvä näyttely avattiin Helsinki-Vantaan lentokentän alakerrassa sijaitsevassa käytävässä 12.6.1972.
Yhdistyksen hallitus päätti kesäkuussa 1977 Museoviraston kehoituksesta nimetä käytävänäyttelyn virallisesti ilmailumuseoksi.
Nykyiselle paikalle museon rakentaminen aloitettiin 8.5.1980. Ensimmäinen näyttelyhalli valmistui seuraavana syksynä ja avattiin yleisölle 24.9.1981.
Seuraavaksi rakennettiin ns. välihalli joka vihittiin käyttöön 15.3.1985. Toinen suuri näyttelyhalli arkisto- ja työtiloineen otettiin käyttöön 26.9.1989.
Vuonna 1995 välihallia laajennettiin, jolloin saatiin mm. erikoistapahtumia varten pieni kahvilatila, Café Coupé sekä alakertaan museovaatimukset täyttävää arkistotilaa. Laajennuksen vihki käyttöön 29.11.1995 silloinen liikenneministeri Tuula Linnainmaa.
Viimeisin laajennus valmistui 15.4.1998 jolloin käyttöön otettiin uusi toimistosiipi, jossa on työtilojen lisäksi nykyaikainen 215 hengen auditorio, viihtyisä kahvila sekä museon kirjasto. Alakerrassa on lisäksi museovaatimukset täyttävää arkisto- ja työtilaa koko laajennuksen pituudelta.
Opetusministeriö nimitti Suomen Ilmailumuseon valtakunnalliseksi erikoismuseoksi 1.1.1997 alkaen.
Ilmailumuseon taustalla ilmailumuseosäätiö
Suomen Ilmailumuseosäätiö perustettiin vuonna 1996, jota ennen museon omisti museon perustanut Ilmailumuseoyhdistys ry. Säätiön yhteisöosakkaina ovat Ilmailumuseoyhdistys ry, Finnair Oyj, Finavia Oyj, Suomen Ilmailuliitto ry, Patria Oyj sekä Vantaan kaupunki. Myös Ilmavoimat osallistuu säätiön hallintoon, vaikka ei olekaan säädekirjan allekirjoittajayhteisö. Säätiö merkittiin säätiörekisteriin 11.11.1996.
Säätiön hallintoelimiä ovat 13-jäseninen edustajisto, hallitus ja museonjohtaja. Edustajisto valvoo ja tukee säätiön toimintaa. Säätiön asioita hoitaa ja säätiötä edustaa virallisesti hallitus jonka edustajisto valitsee. Käytännön toimintaa johtaa museonjohtaja.
Museolla on myös aktiivinen ravintola ja muuta toimintaa
Museon yhteydessä toimii kahvila-ravintola Gate 1, joka on oiva paikka erilaisille tilaisuuksille. Nykyaikainen 215 henkilön auditorio sekä 6, 8 ja 30 hengen kabinetit tarjoavat hyvät puitteet yritystilaisuuksille, yhdistysten kokouksille ja yksityishenkilöiden juhlille jne.
Museonkin on uudistuttava
Museolla on lakisääteisten tallennusvastuiden ohessa halu kehittyä. Ilmailumuseon tarkoituksena on edistää oman alansa toimintaa tallentamalla alan historiaa ja tuoda suuren yleisön tietoisuuteen alan historiallisia faktoja ja tarinoita. Tätä missiota museo toteuttaa vuokraamalla lentosimulaattoreita ja luomalla upeita näyttelyitä.
Museon uudistumisprojekti on käynnissä. Ilmailumuseon tavoitteena luoda kansainvälisen tason museokohde ja kävijämäärätavoitteena noin 100 000 kävijää. 2014 vuonna kävijöitä oli 45 000 kävijää (mukaan laskettu Terminaali 2:ssa pidetty PopUp-näyttely).
Lentosimulaattorit
Ilmailumuseolla on yhteistyössä Aeropole Oy:n kanssa viranomaishyväksytty Diamond DA42 koulutuslentosimulaattori, 60-luvun klassikko, kaksimoottorinen Piper Pa-23 Aztec,
Jatkosodan paras hävittäjä Messerchmitt Bf109 ja näiden ennakkovarattavien simulaattoriden lisäksi museon pääsylipulla ja ilman ennakkovarausta lennettävä, entinen Satakunnan lennoston Saab J35 Draken simulaattori. ilmailumuseo tarjoaa kenelle tahansa mahdollisuuden kokea liikennelentäjien arkea, aidossa koulutuslentosimulaattorissa.
Otamme testiin ilmailumuseolta Boeing 757-200 -matkustajakoneen koulutussimulaattorin. Simulaattori on Finnair Flight Academyn tiloissa. Samoissa tiloissa koulutetaan kaikkia Finnairin lentäjiä.
Vuosina 1997 - 2014 Finnairilla palvellut konetyyppi Boeing 757 on monelle suomalaisille tuttu lomalentojen kulkuväline. Simulaattoria käytetään edelleen ammattilentäjien koulutukseen ja tarkastuslentojen lentämiseen. Simulaattori vastaa täysin aitoa Boeingin ohjaamoa, ja kaikki laitteet ovat tarkalleen samat kuin lentokoneessakin.
Lentosuunnitelma
Meidän lento lähtee 20.00, sitä ennen on puolen tunnin briefing, eli koulutus, missä opetetaan kyseisen lentokoneen ohjaimet.
Suunniteltu lentoreittimme lähtee Helsinki-Vantaan lentokentän kiitotieltä 04L/22R Tikkurilan yli kohti Helsinkiä ja Helsingin keskustan yli. Keskustan yli lennettyämme kaarramme Lauttasaaren jälkeen takaisin Helsinki-Vantaan lentokentälle. Jännittää.
Ennen lentoa
Ennen lentoa käydään ensin puolen tunnin koulutus koneen ohjaimista ja mittaristosta. Mittareita tuntuu olevan vaikka millä mitalla ja aluksi pelkään että pää menee pyörälle enkä opi kaikkia mittareita. Onneksi kaikista nappuloista ei tarvitse tietää sillä lentokoneen liikkeelle saamiseen riittää kaasukahva, ohjaamiseen riittää ohjain, kiitotiellä renkaiden suuntia säätävät jalkapolkimet, loppuja nappeja painelee opettaja.
Lentoon lähtö
Jännittää ihan sikana. Muistankohan nyt varmasti, että ohjainta vetäessä lähtee ylöspäin, ja työntäessä alaspäin. Mitenköhän nämä jalkapolkimet toimivat. Laitan vähän kaasua, automaattikaasu huomaa heti, että nyt mennään ja nappaa kiinni kaasukahvasta. Moottorit alkavat ulista ja lentokone täristä kiitotiellä. En ehdi katsoa nopeusmittaria. Sydän hakkaa kahtasataa kun koitan pitää lentokoneen kiitoradan suuntaisena jalkapolkimilla. Kouluttaja sanoo "rotate", jolloin lentokoneen nopeus on riittävä ja nokan voi nostaa ylös. Vedän kahvasta ja tunnen, kuinka kone nousee ilmaan.
Ilmassa
Lentäminen ilmassa on helppoa. Ohjailee vaan suuntaan ja toiseen. Maisemat ovat upeita ja tähyilen ohjaamon ikkunasta tuttuja maamerkkejä. Ilmasta katsottuna ihmetyttää puheet tonttipulasta, kun koko Helsinki näyttää yhdeltä metsältä. Pian olemmekin jo lentäneet Helsingin keskustan yli ja kaarramme Lauttasaaren yli oikealle kohti pohjoista ja Helsinki-Vantaan lentokenttää.
Laskeutuminen
Lentokoneen lentämisessä vaikeinta on lentoon lähtö ja laskeutuminen. Itse lentäminen on varsin helppoa. Lähestymme kiitotietä ja kouluttaja on suunnat valmiiksi. Tähtäilen Helsinki-Vantaa lentokentän kiitotielle 04L/22R.
Kiitotien lähestyessä sydän hakkaa taas kahtasataa. Koetan ohjata rauhallisesti, mutta silti vähän väliä lentokone menee liian ylös tai liian alas. Kiitotie lähestyy ja koetan muistella monenko jalan korkeudella nokkaa piti viimeistään nostaa, ettei tulla nenä edellä maahan. Onneksi kouluttaja opastaa ja kertoo kun on hyvä oikaista konetta laskeutumiseen. Olemme melkein maassa, vedän kahvasta ja nostan nokkaa hieman. Koneen renkaat osuvat maahan ja eturengaskin laskeutuu maahan. Jarrutamme ja olemme laskeutuneet Boeing 757 lentokoneella turvallisesti Helsinki-Vantaan lentokentälle. Pulssi on edelleenkin kova. Kouluttaja onnittelee hienosta laskeutumisesta. Lentokone on ehjänä ja kuvittelen, että matkustamosta voisi kuulua aplodit. Wau! Upea kokemus!
Lentokoneiden turvallisuusmääräykset ovat nykyään niin tiukkoja, ettei lentokoneen ohjaamoon pääse lähes koskaan katsomaan millaista lentäminen on. Vielä vaikeampaa tai jopa mahdotonta on, jos haluat kokeilla isolla lentokoneella lentämistä. Tarvitset lentolupakirjan ja ison tukun rahaa, että voit vuokrata koneen. Monelle se on liian pitkä ja kallis prosessi. Onneksi on olemassa lentosimulaattoreita joihin pääsee vaikkei olisi aiempaa lentokokemusta.
Lentäjäkin treenaa simulaattorilla
Finnairin ja muiden lentoyhtiöiden lentäjillä on säännöllisesti koulutusta lentosimulaattoreissa. Simulaattori on aidon lentokoneen ohjaamosta rakennettu lentokonetta ja lentämistä simuloiva laite. Laite on kuin liikkuva huvipuistolaite ja se on rakennettu niin, että tuntuu ja näyttää siltä kuin olisit aidossa lentokoneessa.
Lentosimulaattorin voi vuokrata kuka tahansa
Lentosimulaattoreita voi vuokrata esimerkiksi ilmailumuseolta. Suomen Ilmailumuseo on Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyydessä sijaitseva ilmailun erikoismuseo. Ilmailumuseolla voi itse hypätä lentokoneen puikkoihin.
Ilmailumuseolla on neljä simulaattoria käytössä:
- OH-IMS -simulaattori
- Messerschmitt Bf 109 -simulaattori
- Diamond DA42 -simulaattori
- Boeing 757 -simulaattori
Boeing 757 lentosimulaattori Cityn testissä
Otamme testiin ilmailumuseolta Boeing 757-200 -matkustajakoneen koulutussimulaattorin. Simulaattori on Finnair Flight Academyn tiloissa. Samoissa tiloissa koulutetaan kaikki Finnairin lentäjät.
Vuosina 1997 - 2014 Finnairilla palvellut konetyyppi Boeing 757 on monelle suomalaisille tuttu lomalentojen kulkuväline. Simulaattoria käytetään edelleen ammattilentäjien koulutukseen ja tarkastuslentojen lentämiseen. Simulaattori vastaa täysin aitoa Boeingin ohjaamoa, ja kaikki laitteet ovat tarkalleen samat kuin lentokoneessakin.
Meille on varattu lentotunti Boeing 757 simulaattorista. Tunti lentoaikaa riittää kuulemma hyvin. Siinä ehtii tekemään 3-4 kierrosta Helsingin yllä.
Lentosuunnitelma
Meidän lento lähtee 20.00, sitä ennen on puolen tunnin briefing, eli koulutus, missä opetetaan kyseisen lentokoneen ohjaimet.
Suunniteltu lentoreittimme lähtee Helsinki-Vantaan lentokentän kiitotieltä 04L/22R Tikkurilan yli kohti Helsinkiä ja Helsingin keskustan yli. Keskustan yli lennettyämme kaarramme Lauttasaaren jälkeen takaisin Helsinki-Vantaan lentokentälle. Jännittää.
Ennen lentoa
Ennen lentoa käydään ensin puolen tunnin koulutus koneen ohjaimista ja mittaristosta. Mittareita tuntuu olevan vaikka millä mitalla ja aluksi pelkään että pää menee pyörälle enkä opi kaikkia mittareita. Onneksi kaikista nappuloista ei tarvitse tietää sillä lentokoneen liikkeelle saamiseen riittää kaasukahva, ohjaamiseen riittää ohjain, kiitotiellä renkaiden suuntia säätävät jalkapolkimet, loppuja nappeja painelee opettaja.
Lentoon lähtö
Jännittää ihan sikana. Muistankohan nyt varmasti, että ohjainta vetäessä lähtee ylöspäin, ja työntäessä alaspäin. Mitenköhän nämä jalkapolkimet toimivat. Laitan vähän kaasua, automaattikaasu huomaa heti, että nyt mennään ja nappaa kiinni kaasukahvasta. Moottorit alkavat ulista ja lentokone täristä kiitotiellä. En ehdi katsoa nopeusmittaria. Sydän hakkaa kahtasataa kun koitan pitää lentokoneen kiitoradan suuntaisena jalkapolkimilla. Kouluttaja sanoo "rotate", jolloin lentokoneen nopeus on riittävä ja nokan voi nostaa ylös. Vedän kahvasta ja tunnen, kuinka kone nousee ilmaan.
Ilmassa
Lentäminen ilmassa on helppoa. Ohjailee vaan suuntaan ja toiseen. Maisemat ovat upeita ja tähyilen ohjaamon ikkunasta tuttuja maamerkkejä. Ilmasta katsottuna ihmetyttää puheet tonttipulasta, kun koko Helsinki näyttää yhdeltä metsältä. Pian olemmekin jo lentäneet Helsingin keskustan yli ja kaarramme Lauttasaaren yli oikealle kohti pohjoista ja Helsinki-Vantaan lentokenttää.
Laskeutuminen
Lentokoneen lentämisessä vaikeinta on lentoon lähtö ja laskeutuminen. Itse lentäminen on varsin helppoa. Lähestymme kiitotietä ja kouluttaja on suunnat valmiiksi. Tähtäilen Helsinki-Vantaa lentokentän kiitotielle 04L/22R.
Kiitotien lähestyessä sydän hakkaa taas kahtasataa. Koetan ohjata rauhallisesti, mutta silti vähän väliä lentokone menee liian ylös tai liian alas. Kiitotie lähestyy ja koetan muistella monenko jalan korkeudella nokkaa piti viimeistään nostaa, ettei tulla nenä edellä maahan. Onneksi kouluttaja opastaa ja kertoo kun on hyvä oikaista konetta laskeutumiseen. Olemme melkein maassa, vedän kahvasta ja nostan nokkaa hieman. Koneen renkaat osuvat maahan ja eturengaskin laskeutuu maahan. Jarrutamme ja olemme laskeutuneet Boeing 757 lentokoneella turvallisesti Helsinki-Vantaan lentokentälle. Pulssi on edelleenkin kova. Kouluttaja onnittelee hienosta laskeutumisesta. Lentokone on ehjänä ja kuvittelen, että matkustamosta voisi kuulua aplodit. Wau! Upea kokemus!
Katso video lentosimulaattorin koelennolta
Lentosimulaattori on mainio elämys, joka sopii vaikka lahjaksi. Suosittelen! Kiitos ilmailumuseolle ja Finnair Flight Academylle.
Lisätietoja lentosimulaattoreista
- Suomen Ilmailumuseo
- Suomen ilmailumuseon lentosimulaattorit
- Suomen Ilmailumuseo, Tietotie 3 01530, Vantaa
- Finnair Flight Academy, Pyhtäänkorventie 11, 01530 Vantaa
Ilmailumuseo myy simulaattoriin elämyspaketteja Elämyslennot sisältävät noin tunnin ohjeistuksen ja tunnin lentoaikaa. Lennoille mahtuu kolme asiakasta, jolloin jokainen saa 20 minuuttia lentoaikaa - lento-osuudella tehdään lentoonlähtö, nousuvaihe, laskukierros, lähestyminen ja laskeutuminen. Yhden asiakkaan lentäessä muut voivat seurata tilannetta tarkkailijapenkiltä.
Menestystä elämääsi ja hyviä lentotunteja!
Ilkka O. Lavas
City
ps. lentäjävitsi:
Lentokone nousi ilmaan, mutta palasi saman tien takaisin kentälle.
– Mikä hätänä? tiedustelivat matkustajat.
– Lentäjän mielestä moottorista kuului epäilyttäviä ääniä. Mutta ei hätää, saamme tuota pikaa uuden lentäjän.
Olen lentokoneessa matkalla Milanoon. En todellakaan lennä Finnairilla vaan AirBalticilla. Hinta-laatusuhde kohtaa tällä lentoyhtiöllä paremmin tarpeeni. En myöskään joudu syömään huonoa lentokoneruokaa koska täällä ei sellaista tarjoilla. Voit kyllä ostaa herkkusalaattia shampanjalla jos huvittaa.
Lentoala on vaikeuksissa koska bisnes muuttuu
Suomalainen laatu ei enää riitä, sillä kilpailijat ovat tulleet laatutasossa niin lähelle ettei eroa välttämättä huomaa. Hinnoittelua muutetaan kokonaishinnoittelusta pilkotuksi. Sama globaalin kilpailun haaste on hiipinyt lentoalan lisäksi muillekin toimialoille: on oltava globaalissa kilpailussa paras jos haluat menestyä.
Lueskelen lentoyhtiön tarjoamaa aikakauslehteä. Finnairin koneissa on Blue Wings, tässä Baltic Outlook. Mainonnan ammattilaisena pistän merkille ettei tekijöitä kiinnosta joissain kulttuureissa pinttynyt vanhentunut käsitys advertoriaalista.
Baltic Outlookissa sisältömarkkinointia tehdään toimivuuden ehdoilla. Sisältö ja markkinointi elävät käsi kädessä. Mainonta ja sisältö sekoittuvat ihanasti. Sivuilla käytetään mainonnan tehosteita paksumpia papereita, uv-lakalla korostamista, liimattuja liitteitä, tuotetietoja ja sponsoroituja hintatietoja artikkelien ja kuvien seassa.
Laatujournalismi elää kun mainonta toimii
Vaikka kaupallisuus on lähellä Baltic Outlook -lehdessä, niin jutut ovat silti kivoja. Luen kyborgista joka sai kybernetiikan avulla värinäön. Luen kiinnostavia juttuja siitä millaista on Skotlannin Aberdeenissa. Artikkelien seassa on mainontaa sopivasti. Oikeastaan mainokset ovat jopa niin hyviä että koen ne hyödylliseksi informaatioksi. Laatujournalismiin riittää rahaa varmasti kunham mainonta toimii.
Silmiini tarttuu mainos:
Ruotsalaista laatua Latvialaisilla hinnoilla
Miksei suomalaista laatua voisi myös tarjota Latvialaisilla hinnoilla. Suomen laatumielikuvaa kannattaa käyttää törkeästi brändäyksessä. Kilpailu on joka tapauksessa globaalia niin kannattaa hakea kustannustaso sellaiseksi, että pärjää kilpailussa. Laadulla voi pelata aikansa mutta kilpailijoiden laatu on lähempänä kuin arvaammekaan. Jollemme pysty ottamaan ylihintaa, meidän on pärjätäksemme kohdattava kansainvälinen kilpailu.
Ainiin. Olen kahviaddikti. Täällä ei tarjota pikkukupeista ilmaista kahvia vaan isoista kupeista kallista kahvia. Tämä Finnairin kahvikuppia isompi kuppi kahvia oli 2.5 euroa. On vieläpä sademetsän liittouman sertifioima kahvi. Vieressä istuva venäläinen pariskunta tilasi terveellisen salaattilounaan ja shampanjaa. Lentoyhtiöbisnes muuttuu pikkuhiljaa ravintolabisnekseksi. Mieti missä bisneksessä olet ja mistä saat katteen. Jos lentokoneruoka on huonoa niin kannattaako sitä edes tarjota ja pilata brändiä sillä. Kannattaisiko pitäytyä lentobisneksessä ja perustaa ilmaan laadukas premium ravintola jossa kukin saa massakustomoituna niitä herkkuja mitä kaipaa.
Menestystä elämääsi ja tsemppiä markkinointiin kansainvälisellä pelikentällä!
Ilkka O. Lavas
Sarjayrittäjä
Ps. Kommelluksia tähän mennessä unohdin pankkikortin kotiin. Yksi matkaseurueemme motoristeista on nyt jonottamassa pikapassia ja tulee seuraavalla koneella. Toinen meinasi unohtaa kännykkänsä lentokoneeseen.
Olen matkalla Bangkokiin josta jatkamme maailman ensimmäisinä suomalaisina moottoripyöräseikkailijoina Burmaan. Ikinä et tiedä kenen viereen istut lentokoneessa. Tällä kertaa viereeni ahtaaseen Finnairin penkkiin kampesi itsensä 78 vuotias Malmilainen kauppamies.. omien sanojensa mukaan hän on vanha papparainen.
Papparainen tarinoi: Helsinki vuonna 1939
Helsingin maalaiskunnassa oli kirkas tähtitaivas ja pureva pakkasyö kun Helsingin pommitukset alkoivat. Olin silloin 5 vuotias.
Pimennysverhot oli pitänyt laittaa kaikkiin ikkunoihin.
Partio käveli ulkona ja tarkisti että kaikki ikkunat oli pimennetty.
No tietenkin kun lentokoneen ääntä alkoi kuulumaan niin me livahdettiin kakaroiden kanssa pihalle.
Lisävaloja oli sytytetty viiden kilometrin päähän.
Pommikoneet lensi meidän kotitalon yli ja pian alkoi pommien ujellus.
Pommit tippuivat noin 10 km päähän.
Pitskun it patteristo puolusti stadia ja niitä puolustuksessa käytettyjä propellipäisiä pommeja tippui lähelle kotitietä. Yön pimeydessä kuului selvästi kun pitskun läheltä Talin kallioilta ammuttiin pommikoneita. Monta harhautusta Suomalaisilla oli kehitetty ja Helsinki pelastui pahimmilta vaurioilta.
Pojille oli kivaa hommaa kattoa suolla jossain hämeenkylän lähellä kun palopommeja oli tiputettu ja sieltä löytyi vielä pommin kuoria.
Pommin kuoret olivat 3mm paksua kuparia. Aika isoja n. 40x40cm kartioita ja niisä oli mustia pötköjä sisällä. Musta pötkö oli palopommiainetta. Papparaisen isä näytti miten vaarallista aine on. Isä sytytti palopommiaineen palamaan hangen päällä. Magnesium tai mitä se olikaan paloi palopommikuoren ja hangen läpi eikä tosiaan sammunut millään.
Poikien mielestä se oli tietenkin vain hauskaa ja jännää.
Valtavat kurssierot rahanvaihdossa
63-95 vuosina työmatkoilla vieruskaverini kertoi olleensa neuvostoliitossa usein ulkomaan delegaatiossa. Reissuilla sai aina juoda loputtomasti vodkaa ja shampanjaa ja syödä kaviaaria.
Kurssierot: Hotellissa kun kysyi respasta valuuttavälittäjältä mikä on kurssi niin paras kurssi oli 500mk=2500 ruplaa. Vastaava kurssi pankissa olisi ollut 2.5 kertaa huonompi eli 500mk=1000 ruplaa. Miten se oli mahdollista?
Arabeilta sai rahaa parempaan kurssiin. Parempi kurssi perustui valuuttakeinotteluun ja siihen että pankista sai ruplalainaa inflaatio huomioiden lähes nollakorolla mutta se piti maksaa takaisin ruplina ja kun ruplan kurssi huononi jatkuvasti niin se oli halvempaa maksaa myöhemmin takaisin.
Arabit olivat hoksanneet että kun ulkomaan dollarit olivat kiven alla ja kun suomalaiset maksoivat dollareilla niin arabit saivat dollareita. Dollareita Arabit pystyivät myymään bisnesmiehille parempaan hintaan koska dollareita oli vaikea saada neuvostoliitossa mutta niitä tarvittiin kv kauppaan. Kukaan ei kv kaupassa käyttänyt ruplia vaan kaikki käytti dollareita. Arabit olivat virallisesti opiskelijoita jotka olivat kehittäneet hyvän bisneksen.
Rahaan arvokkaampaa oli:
- teipit
- tarrat
- nailonsukat
- sukkahousut
- puukynät
Kymmenen sentin puukynällä pystyi maksamaan 5-10km matkan.
Burmassa on kuulemma sama homma: rahan vaihtamisessa saattaa olla satakertainen kurssiero. Todennäköisesti vaihdan juuri sillä kalliimmalla kurssilla.
Kone laskeutui. 25 astetta lämmintä. Kuumaa ja kosteaa. Valun hikeä välittömästi ja alan arvostamaan sitä että koko Suomi on ilmastoitu.