Sain testiin Samsung Galaxy S22+ puhelimen ja tykästyin heti. Käytän puhelinta paljon työkäytössä, mutta myös valokuvaan paljon someen ja molemmissa käyttötarkoituksissa vastikään julkaistu S22+ puhelin toimii erinomaisesti.
Valokuvauspuolella erityisen mainittavaa on 3 kertainen optinen zoomi sekä 50 megapikselin kamera. Puhelimen 120 asteen ultralaajakulmakamera on myös kätevä maisemakuvauksessa. Selfieitä varten on laadukas 10 megapikselin etukamera.
Kännyköissä tila täyttyy helposti valokuvista ja videoista, mutta tämän Samsung Galaxy S22+ puhelimen 256 gigatavun muisti riittää varmasti pitkälle.
Puhelin on mielestäni hyvän kokoinen. Tässä taskuun sopivassa puhelimessa on kuitenkin mukavan iso 6,6 tuuman näyttö. Näyttöä täytyy kehua, että ulkona sen kirkkaus riittää niin hyvin, että näyttöä voi katsoa auringon valossakin.
Puhelin tukee modernisti 5G -verkkoja, joten nopeutta riittää eikä verkko mene tukkoon isoissakaan yleisötilaisuuksissa.
Testasin myös puhelimen langatonta latausta ja mietin että pitäisikö siirtyä kokonaan langattomaan lataukseen. Erikoisuutena puhelimessa on käänteinen langaton lataus, eli puhelimella voi ladata esim Samsungin Buds -korvakuulokkeita.
Samsung Galaxy S22 plus vaikuttaa kaikin puolen toimivalta puhelimelta.
5G puhelimien valikoima kasvaa nopeasti. Samsungin uutuuspuhelin Samsung Galaxy S21 FE 5G on yksi näistä ja kyseessä on erittäin monipuolinen uutuus.
Puhelimen nimi FE tulee sanoista Fan Edition, joka kertoo siitä, että käyttäjien rakastamat ominaisuudet ovat tuttuja jo muistakin Samsungin Galaxy S lippulaivapuhelimista. Kännykkä esimerkiksi integroituu saumattomasti Samsungin Watch4 älykellooni jonka avulla olen mm. oppinut nukkumaan laadukkaammin. Älykotilaitteistoon kännykkä integroituu myös saumattomasti.
Arvostan hyvänlaatuisia kuvia ja etenkin reissuilla on kiva ottaa laajakuvaa, videota ja hyvänlaatuisia kuvia maisemista ja yksityiskohdista. Vaikken ole ammattilaiskuvaaja, niin mainostekstissä mainittu ammattitason kamera on niin hyvä, että ammattikuvaajaystäväni kehui niitä erinomaisiksi.
Käytän kännykässä aika paljon mm. Netflixiä, Spotifytä, Gmailia ja muita tehoa vaativia ohjelmia. Käytön pitää olla sulavaa ja nopeaa. Testikäytössä puhelin pelitti erittäin hyvin eikä jumittanut kertaakaan. Käyttö oli sulavaa ja nopeaa vaativassakin käytössä niin töissä kuin vapaalla.
Vaativana käyttäjänä arvostan sitä, että puhelimen näyttö on laadukas ja hyviä unia parantaa se, että näyttö menee automaattisesti illalla silmiä säästävään iltatilaan. Näyttö on sopivan kokoinen – 6,4 tuumaa – joten siitä voi katsoa hyvin Netflixiä, mutta on samalla silti sopivan kompakti, että puhelin mahtuu mainiosti taskuun arjessa ja reissussa.
Samsung Galaxy S21 FE 5G:n saa trendikkäästi oliivinvihreänä tai laventelin värisenä, mutta moni valitsee helpon klassisen grafiitinharmaan tai valkoisen värin.
Huomasin, että puhelimeen ei saa erillistä muistikorttia, joten jo ostaessa kannattaa miettiä riittääkö 128 Gt joka on sekin jo useimmille riittävä, vai kannattaako investoida hieman kalliimpaan 256 Gt version, jossa tila ei kyllä varmasti lopu kesken.
Puhelimen akku on kestänyt käytössä erittäin hyvin. Jopa Netflixiä lentokoneessa offline-tilassa katsoessa ja Spotifyä kuunnellessa hämmästyttää, ettei akku kulu juuri ollenkaan.
Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, City Digital -konserni
Sain testiin upouuden Honor 20 puhelimen. Rakastan valokuvaamista ja innostuneena odotin, että pääsen kokeilemaan miten siinä olevat kaikki 5 kameraa toimivat. Kyllä, luit oikein: 5 kameraa!
Ensituntumalta Honor 20 tuntuu hyvältä käteen ja kooltaan sopivaksi. Testissä nämä ominaisuudet vahvistuvat. Puhelimen muotoilu on onnistunut. Koko ruudun alueelle levittyvää näyttöä on kiva käyttää ja esimerkiksi videoita ja kuvia on hyvä katsella isolta 6,26 tuuman ruudulta. Puhelin on kevyt ja tehokas. Mutta mennäänpäs tutustumaan niihin kameroihin.
Honor 20 puhelimessa on 1 etukamera sekä lisäksi 4 takakameraa
En ollut uskoa korviani kun kuulin, että puhelimessa on 4 takakakameraa sekä lisäksi vielä kunnollinen 32 megapikselin etukamera. Ajattelin, että varmasti siihen on laitettu samanlaisia kameroita, joiden kuvaa vaan yhdistetään, mutta olin väärässä: jokaisella kameralinssillä on oma tarkoituksensa.
Kameralinssejä on neljä:
- 48 megapiksen pääkamera jolla saa otettua tarkkaa kuvaa ja toimii jopa 10 x zoomilla
- Ultralaajakuvalinssi millä on hyvä ottaa vaikkapa lomamatkoilta maisemakuvaa (16 megapikseliä)
- Syvyyskamera tunnistaa syvyyksiä ja voi tuoda vaikka elokuvista ja ammattikameroista tutun boke-efektin kuvaan
- Lähikuvauslinssi - kahden megapikselin makrokamera, jolla voi ottaa 4 cm päästä tarkkoja lähikuvia
Honor 20 unboxaus
Jännittävintä on aina uuden puhelimen ottaminen laatikosta. Tässä videossa Honor 20 puhelimen unboksaus.
Erikoisuus: virtanäppäimeen asetettu sormenjälkitunnistin
Honor 20 puhelimen virtanäppäimeen asennettu sormenjälkitunnistin kummastutti aluksi. Pienen käytön jälkeen huomasin, että se onerittäin hyvä ja luonteva paikka – nyt itseasiassa ihmetyttää miksei tätä olla aiemmin keksitty. Tietenkin tämänkin puhelimen voi avata myös kasvotunnistuksella, mutta sormenjälki on mielestäni jotenkin näppärämpi.
Akunkesto
Aina uuden puhelimen kanssa mietityttää akun kestävyys. Honor 20 puhelimessa on 3750 mAh akku joka kestää erittäin hyvin eikä hyydy vaikka otin paljon valokuvia, editoin ja katsoin videoita ja lisäksi poikani pelasi pitkään Clash of Clansia. Vanhaan puhelimeeni verrattuna tämän akku tuntuu kestävän loputtomasti.
Honor 20 kokemuksia
Honor 20 on puhelin, jota on ilo esitellä. Sen akku kestää. Sormenjälkitunnistin on erinomaisessa paikassa. Puhelimen kameroilla on ilo kuvata niin maisemakuvia kuin supermacro lähikuviakin – sekä tietysti selfieitä. Erittäin mainio älypuhelin!
Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä joka rakastaa kaupunkielämää, luontoa ja ihmisen elämää helpottavaa teknologiaa
Testasin miten auton jakaminen toimii käytännössä. Elin 3 kuukautta ilman omaa autoa. Lainailin, vuokrailin ja pummin autoja tutuilta ja autoliikkeiltä.
Kaikki maailman kaupungit ovat tännä autoja, joista suurin osa seisoo tälläkin hetkellä paikallaan. Autojen käyttöaste on huonompi kuin talojen ja toimistojen. Meillä on valtava määrä autoja, joita voisimme jakaa ystävien, tuttavien ja luotettavien vaikkapa samaan klubiin kuuluvien kanssa.
Car Sharing teollisuudella on tällä hetkellä asiakkaita ja jäseniä noin 1,7 miljoonaa 27 eri maassa. Pelkästään yhdysvalloissa Zipcarilla on 767000 jäsentä ja 11000 autoa. Car2Go:lla on 900000 jäsentä ja 12000 autoa.
Suomessa autojen vuokrausta on tehty tietenkin iät ja ajat ja se on autojen jakamistalouteen liittyvää tekemistä. Jakamistaloudeksi se muuttuu isosti vasta, kun kuluttajat ja yritykset isossa mittakaavassa lainaavat autoja toisilleen. Myös muutamat autoliikkeet ja startupit ovat käynnistäneet autojen jakamisen kokeiluja. Omien autojen vuokraamisen mahdollistavia palveluita ovat mm. ShareIt Blox Car, City Car Club, Ekorent, Ald Sharing sekä Gonow. Näitä testasin käyttökokemukselta, mutta yhdestäkään en vielä vuokrannut autoa.
Autojen jakamisen filosofiaa voi kokeilla ihan siten, että lainaat kavereiltasi autoja kun he ovat vaikkapa lomamatkoilla tai työmatkoilla. Tässä mun kokeilemat ja autot ja päiväkirjamaisia kommentteja ja muistiinpanoja.
Ajelin testimielessä myös kaasuautolla. Hyvin pelitti.
Testasin myös Sähkötalon Tuomas Raejärven Teslaa. Tuomas on kehittänyt oman aurinkovoimalan, jolla hän tuottaa energiaa enemmän kuin omalla Teslallaan ehtii käyttämään.
Kehitettävää toimialalla:
- Nouto- ja palautuspalvelu. Ihan pakollinen.
- Tankkauskäytännöt sovittava
- Hinnoittelu aika villiä
- Hakutoiminnot hieman haastavia, jos vaikka haluaisi jonkun tietynlaisen auton, niin saatavuus on heikkoa, jos riittää mikä vain auto, niin mukavampi
- Jos tarvitset autoa harvoin, niin jakamistalous on järkevää. Jos taas päivittäin, niin oma on lähes pakollinen, koska pidemmät vuokrat tulevat kalliimmaksi kuin oma.
Auton jakamistalous toimii, jos alueella on useita autoja, joita oikeasti voi jakaa. Jo 5 km välimatka autoon tekee hakemisesta haastavan projektin varsinkin jos julkinen liikenne ei toimi silloin kun tarvitsisit autoa. Auton jakamistalous onkin pääsääntöisesti tiheään asuttujen keskustojen ratkaisu ja landella tai keskustan ulkopuolella tarvitset edelleen oman auton. Ennustan, että jakamistalous on tullut jäädäkseen ja ottaa tietyn osuuden markkinasta, mutta omistamisen muodoille on myös paikkansa.
Huawei P9 on ohuenohut kännykkä. Sain P9 kännykän City 30v juhlissa lahjaksi ja pääsin heti testaamaan tosi pimeässä tilassa videokuvausta kahden linssin Leica kameralla.
Miksi Huawei P9 :ssä on 2 linssiä?
Huawei P9:ssä on kaksi 12 megapikselin kameralinssiä, värillinen ja mustavalkoinen. Kaksi linssiä parantaa hämäräkuvausta entisestään koska valovoimaa saadaan kahden linssin edestä. Useimmiten tuplalinssiä käytetään 3D kuvaukseen, mutta tässä tuplalinssiä käytetään yhden kuvan kuvaamiseen paremmalla tarkkuulla ja valoteholla. Linssit ovat Leican valmistamat ja puhelin käyttää Leican kuvatekniikkaa.
Himokuvaajia kiinnostaa varmasti tieto, että ammattilaistilassa kuvausarvojen muuttaminen onnistuu melkein kuin järjestelmäkamerassa. Huawei P9 :llä onnistuu myös 120 fps videokuvaus, eli videomateriaalia voi hidastaa nelinkertaisesti. Etukamera puolestaan on varustettu kahdeksalla megapikselillä ja salamalla.
Kaksoiskameran lisäksi näkyvä muutos puhelin takaosassa on sormenjälkilukija, joka on sijoitettu Honor-puhelimista hyväksi havaitulle paikalle etusormen kohdalle. Sormenjäljen saa tallennettua kännykkään ja sormenjäljen näyttämällä kännykän näyttölukitus avautuu.
Varsin mainio puhelin. Kevyt, ohut, loistava kamera. Menestystä elämääsi!
Otamme testiin ilmailumuseolta Boeing 757-200 -matkustajakoneen koulutussimulaattorin. Simulaattori on Finnair Flight Academyn tiloissa. Samoissa tiloissa koulutetaan kaikkia Finnairin lentäjiä.
Vuosina 1997 - 2014 Finnairilla palvellut konetyyppi Boeing 757 on monelle suomalaisille tuttu lomalentojen kulkuväline. Simulaattoria käytetään edelleen ammattilentäjien koulutukseen ja tarkastuslentojen lentämiseen. Simulaattori vastaa täysin aitoa Boeingin ohjaamoa, ja kaikki laitteet ovat tarkalleen samat kuin lentokoneessakin.
Lentosuunnitelma
Meidän lento lähtee 20.00, sitä ennen on puolen tunnin briefing, eli koulutus, missä opetetaan kyseisen lentokoneen ohjaimet.
Suunniteltu lentoreittimme lähtee Helsinki-Vantaan lentokentän kiitotieltä 04L/22R Tikkurilan yli kohti Helsinkiä ja Helsingin keskustan yli. Keskustan yli lennettyämme kaarramme Lauttasaaren jälkeen takaisin Helsinki-Vantaan lentokentälle. Jännittää.
Ennen lentoa
Ennen lentoa käydään ensin puolen tunnin koulutus koneen ohjaimista ja mittaristosta. Mittareita tuntuu olevan vaikka millä mitalla ja aluksi pelkään että pää menee pyörälle enkä opi kaikkia mittareita. Onneksi kaikista nappuloista ei tarvitse tietää sillä lentokoneen liikkeelle saamiseen riittää kaasukahva, ohjaamiseen riittää ohjain, kiitotiellä renkaiden suuntia säätävät jalkapolkimet, loppuja nappeja painelee opettaja.
Lentoon lähtö
Jännittää ihan sikana. Muistankohan nyt varmasti, että ohjainta vetäessä lähtee ylöspäin, ja työntäessä alaspäin. Mitenköhän nämä jalkapolkimet toimivat. Laitan vähän kaasua, automaattikaasu huomaa heti, että nyt mennään ja nappaa kiinni kaasukahvasta. Moottorit alkavat ulista ja lentokone täristä kiitotiellä. En ehdi katsoa nopeusmittaria. Sydän hakkaa kahtasataa kun koitan pitää lentokoneen kiitoradan suuntaisena jalkapolkimilla. Kouluttaja sanoo "rotate", jolloin lentokoneen nopeus on riittävä ja nokan voi nostaa ylös. Vedän kahvasta ja tunnen, kuinka kone nousee ilmaan.
Ilmassa
Lentäminen ilmassa on helppoa. Ohjailee vaan suuntaan ja toiseen. Maisemat ovat upeita ja tähyilen ohjaamon ikkunasta tuttuja maamerkkejä. Ilmasta katsottuna ihmetyttää puheet tonttipulasta, kun koko Helsinki näyttää yhdeltä metsältä. Pian olemmekin jo lentäneet Helsingin keskustan yli ja kaarramme Lauttasaaren yli oikealle kohti pohjoista ja Helsinki-Vantaan lentokenttää.
Laskeutuminen
Lentokoneen lentämisessä vaikeinta on lentoon lähtö ja laskeutuminen. Itse lentäminen on varsin helppoa. Lähestymme kiitotietä ja kouluttaja on suunnat valmiiksi. Tähtäilen Helsinki-Vantaa lentokentän kiitotielle 04L/22R.
Kiitotien lähestyessä sydän hakkaa taas kahtasataa. Koetan ohjata rauhallisesti, mutta silti vähän väliä lentokone menee liian ylös tai liian alas. Kiitotie lähestyy ja koetan muistella monenko jalan korkeudella nokkaa piti viimeistään nostaa, ettei tulla nenä edellä maahan. Onneksi kouluttaja opastaa ja kertoo kun on hyvä oikaista konetta laskeutumiseen. Olemme melkein maassa, vedän kahvasta ja nostan nokkaa hieman. Koneen renkaat osuvat maahan ja eturengaskin laskeutuu maahan. Jarrutamme ja olemme laskeutuneet Boeing 757 lentokoneella turvallisesti Helsinki-Vantaan lentokentälle. Pulssi on edelleenkin kova. Kouluttaja onnittelee hienosta laskeutumisesta. Lentokone on ehjänä ja kuvittelen, että matkustamosta voisi kuulua aplodit. Wau! Upea kokemus!
Frendi oli tilannut Chromecastin. Gigantissa ja Verkkokauppa.com:ssa hinta oli 35 euroa. Sen kautta voi laittaa Youtube -videot ja Google Play -musat soimaan telkkariin tai stereoihin. Vaikutti näppärältä ja päätin tilata itse vastaavan.
Asennus oli helppoa. Tulitikkuaskin kokoinen boxi HDMI töpseliin kiinni ja virtaa USB:stä. Telkkarin USB:stä tuli sopivasti virtaa joten ulkoista virtalähdettä en edes tarvitse.
Chromecast ohjelman asentamisen jälkeen sain Cromecastin langattomaan verkkoon. Kännykästä Youtube auki ja sinne ilmestyi lähetä kuva telkkariin.
Chromecast lataa itse videot joten kännykän akku kestää hyvin eikä kännykkä suotta kuumene.
Poikani (6v ja 8v) latasivat heti myös Cromecast Appin kännyyn. Annoin luvan. Nyt telkkarissa pyörii Minecraft pelaamisvideo.
Jos haluat katsoa telkkarista Youtube videoita hyvällä kuvanlaadulla niin voin suositella Chromecastia. Chromecastilla voi katsoa myös Google Play Videoita ja kuunnella Google Play musaa.
Pian varmaan TV mainoksetkin pyörivät Youtubessa, kun kuvanlaatu on osin jo parempi kuin perinteisessä telkkarissa.