Huawei P9 on ohuenohut kännykkä. Sain P9 kännykän City 30v juhlissa lahjaksi ja pääsin heti testaamaan tosi pimeässä tilassa videokuvausta kahden linssin Leica kameralla.
Miksi Huawei P9 :ssä on 2 linssiä?
Huawei P9:ssä on kaksi 12 megapikselin kameralinssiä, värillinen ja mustavalkoinen. Kaksi linssiä parantaa hämäräkuvausta entisestään koska valovoimaa saadaan kahden linssin edestä. Useimmiten tuplalinssiä käytetään 3D kuvaukseen, mutta tässä tuplalinssiä käytetään yhden kuvan kuvaamiseen paremmalla tarkkuulla ja valoteholla. Linssit ovat Leican valmistamat ja puhelin käyttää Leican kuvatekniikkaa.
Himokuvaajia kiinnostaa varmasti tieto, että ammattilaistilassa kuvausarvojen muuttaminen onnistuu melkein kuin järjestelmäkamerassa. Huawei P9 :llä onnistuu myös 120 fps videokuvaus, eli videomateriaalia voi hidastaa nelinkertaisesti. Etukamera puolestaan on varustettu kahdeksalla megapikselillä ja salamalla.
Kaksoiskameran lisäksi näkyvä muutos puhelin takaosassa on sormenjälkilukija, joka on sijoitettu Honor-puhelimista hyväksi havaitulle paikalle etusormen kohdalle. Sormenjäljen saa tallennettua kännykkään ja sormenjäljen näyttämällä kännykän näyttölukitus avautuu.
Varsin mainio puhelin. Kevyt, ohut, loistava kamera. Menestystä elämääsi!
Moni on varmaan hiihtolomalla huomannut, että tulee luettua uutisia ja blogeja entistä enemmän kännykällä. Monella medialla mobiilikäyttö on jo 60% luokkaa kaikista kävijöistä. Niin on meillä Cityssäkin. Samaan aikaan mainostajat ja mainostoimistot ovat hoksanneet, että mainoksista kannattaa tehdä displayn paraatin, boxin ja padiversion lisäksi myös mobiiliparaatimuoto ja kampanjaländärit kannattaa tehdä responsiivisiksi. Kehitys kehittyy!
Mobiilimainonta on tuplaantunut
Suomessa mobiilimainonta on herännyt vähän hitaasti, mutta nyt mainontaa näkyy kaikilla isoilla brändeillä. Meilläkin Improve Mediassa ja City Digitalissa mobiilimainontaa ostetaan jo lähes kaikkiin kampanjoihin.
Mobiilimainontaan panostettiin maailmanlaajuisesti 14,6 miljardia euroa vuonna 2014, mikä on 92 prosenttia enemmän kuin vuonna 2013.
Mobiilimainonta jatkoi myös Suomessa edelleen voimakasta kasvuaan. Mobiilin mainospanostukset kasvoivat vuodessa 64,7 % ja muodostavat nyt 9,9 % display-mainonnan kokonaisuudesta.
Mobiilissa vietetään paljon aikaa ja mobiilimainonnan odotetaan kasvavan tulevaisuudessakin.
Mobiilimainontaa ostetaan paljon ohjelmallisen ostamisen työkaluilla
Mobiilimainosmuodoista tyypillisimpiä on perus mobiiliparaati sekä pyyhkäistävä mainosmuoto. Pyyhkäistävässä muodossa mainosta voi hivelöidä kosketusnäytöllä. Mobiilimainoksia voi ravistaa ja kännykän GPS:llä voidaan tunnistaa käyttäjän sijainti.
Mobiilimainonnan tekeminen kasvaa varmasti myös vuonna 2015, koska mobiilit päätelaitteet ovat tulleet jäädäkseen. Mobiilissa tullaan varmasti näkemään entistä enemmän videomainontaa. Sitäkin saa ostaa ohjelmallisesti. Suomessa in-stream-videomainonta kasvoi viime vuonna (2014) tuntuvasti, 22,5 %. In-stream videomainonta muodostaa 9,6 % display-mainonnasta.
Ohjelmallinen ostaminen on siitä kivaa, että sen kautta voi hallita globaalia näyttömäärärajoitusta eli frequa (frekvenssi) sekä näkee miten monta päätelaitetta on nähnyt mobiilimainoksesi. Muista käyttää kaikkia kanavia tasaisesti.
Menestystä mainontaasi ja elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, joka kasvattaa tällä hetkeä mainostajien ja medioiden kanssa mainosverkosto Improve Mediaa.
Holvi uskoo, että moni työ on tulevaisuudessa liikkuvampaa kuin nykyään. Heillä ajatellaan, että pankin käyttäjä liikkuu useassa maassa. Pankkien asiakkaat käyttävät pankkejaan mobiileilla päätelaitteilla, kännyköillä, pädeillä ja verkon kautta.
Minä olen mobiili
Olen itse käyttänyt esimerkiksi firmani ja henkilökohtaista mobiilipankkia Euroopassa 17 maassa. Holvin näkemys täsmää omaan käyttökokemukseeni. Pankkien ei tule olla riippuvaisia mistään maasta eikä laista vaan pankki on työkalu, jolla käsittelen varallisuuttani tai yrityksen varallisuutta josta iso osa on usein rahan muodossa.
Tulevaisuuden pankin tehtävä
Pankin tehtävä ei ole olla fyysinen tila vaan työkalu, jota voit käyttää mistä tahansa. Pienen tai isomman yrityksen pankkiasiat pitää pystyä hoitamaan ajasta ja paikasta riippumatta. Monella yrityksellä on verkkokauppa, joka toimittaa tuotteita useampaan maahan.
"Tulevaisuuden pankki on, ettei ole pankkia. " - Johan Lorenzen / Holvi
Menestystä elämääsi ja tulevaisuuden suunnitelemiseen!
Flappy Bird tuli nopeasti. Pian sekin on epätrendikästä.
Ilmaista Flappy Bird mobiilipeliä on ladattu 50 miljoonaa kertaa sitten viime vuoden toukokuun. Peli teki parhaimmillaan $50,000 pelin sisäisillä mainoksilla.
Veikeetä. Googlen trendin ennusteen mukaan pian on Flappy Bird -huuma ohi. Mikä seuraavaksi?
Ehkäpä #vivaskamaa ?
DanskeBank julkaisi tänään MobilePay kännykkärahan. Sain tekstiviestin jossa kerrottiin että olen lähettänyt sinulle euron MobilePay lompakkoon.
Sovellus löytyi näppärästi Google Play sovelluskaupasta. Lataus ja asennus sujui nopesti. Sitten alkoi työläs rekisteröintiprosessi.
Jos annan rahaa käteisellä kaverilleni en tarvitse rekisteröitymistä. Tässä MobilePay ratkaisussa piti syöttää oman nimen ja sms tunnistuksen lisäksi myös pankkikortti ja tilinumerotiedot. Ihan näppärää mutta kpvin työlästä. Olisiko pelkkä sms riittänyt ja muut vasta sitten vasta tilillepanon ja oton yhteydessä? No selvisin prosessista kun olin ensimmäisellä kerralla mokannut jotain ja onnistuin sitten toisella kerralla. Ehkä tämä on näitä lastentauteja tai sitten mä en vaan osaa.
Mobiilimaksaminen on hyvä tapa siirtää rahaa ihmiseltä ihmiselle. Toimii näppärästi ainakin tällä mun Samsung Galaxy S4 kännykällä. Onnistuim lähettämään ja vastaanottamaan isompia pienempiä. Pienimmät olivat vain 5 snt summia. Tekstiviestillä voi laittaa ilmoituksen, muutoin pelkkä data toimii siirtotienä.
Pyydä rahaa
Sovelluksella voi myös pyytää rahaa. Esim lapsi voi pyytää rahaa vanhemmiltaan.
Jaa lasku
Laskun voi myös jakaa useamman hengen kesken. Vaikka lounas tms kulu.
Tässä tietoja DanskeBankin MobilePay sovelluksesta:
MobilePay on ensimmäinen pankin tuoma maksusovellus Suomen markkinoilla kahden henkilön väliseen turvalliseen mobiilimaksamiseen. MobilePay
-sovelluksen voi ladata omaan älypuhelimeen Apple-, Android- ja Windows – sovelluskaupoista.
Sovelluksen käyttöönoton yhteydessä syötetään oman maksukortin ja tilin tiedot eli ne tilitiedot, jolta rahat maksetaan ja vastaanotetaan. Palvelu on avoin kaikkien pankkien kaikille yli 15-vuotiaille asiakkaille.
MobilePaylla voi siirtää rahaa 250 euroa päivässä. Vuosiraja on 15 000 euroa. Jos rahan saajan tili on Danske Bankissa, siirtyvät rahat hänen tililleen välittömästi. Muihin pankkeihin rahansiirrot tapahtuvat normaalien tilisiirtojen tapaan, yleensä seuraavana pankkipäivänä.
Sovelluksessa on myös ominaisuus, jolla voi jakaa esim. ravintolalaskun useamman maksajan kesken automaattisesti.
Kirsti Lonka todisti jo 2000 -luvun alkupuolella eräässä Nuorkauppakamarin seminaarissa meidän kaikkien olevan kyborgeja. Olen miettinyt asiaa monesti. Mikä kyborgi on? Miten meidän kybernetiikka on kehittynyt 2000-luvulla?
Kyborgi (engl. cyborg) tarkoittaa biologista organismia, johon on yhdistetty jotain, ihan mitä tahansa ihmisen valmistamaa tekniikkaa.
1) Sinulla on lisämuisti
Nykyaikainen kyborgi käyttää muistinlaajennosta. Nykyaikaiset ihmiseen liitettävät lisämuistit osaavat muistaa syntymäpäiviä, puhelinnumeroita ja kommunikoida telepaattisesti toisten kyberneettisten organismien kanssa.
Kirsti Lonka esitti havainnont, että yksi tyypillisimmistä lisämuisteista on kännykän puhelinmuistio. Emme enää muista ihmisten puhelinnumeroita, vaan olemme ulkoistaneet teknologiselle vempaimelle osan muististamme. Älypuhelin on nykyaikaisen kyborgin vakiovaruste.
2) Hyödynnät alkeellista telepatiateknologiaa
"Telepatia eli ajatuksensiirto on parapsykologinen ilmiö, jolla tarkoitetaan kykyä kommunikoida toisten kanssa ajatuksen välityksellä." - Wikipedia
Moni meistä nykyään saa telepaattisia viestejä taskuunsa. Värinä taskussa signaloi keskushermostoamme siirtämään näköaistin kautta viestin facebook kaverimme kommentista aivoihimme. Sanattomasti viestimme toisillemme. Hyödyllistä ja nykyaikaista. Värinähälytyksen kautta herättävä mobiiliviestintä on yksi nykyaikaisimmista telepatian muodoista. Olemassa on jo vielä modernimpaa silmälaseihin integroitua teknologiaa, joka herättää meidän telepatiavastaanottimemme ilman käsien heiluttelua tai taskuvärinöitä.
Aivo-ohjattu teknologia on jo niin pitkällä, ettei mene montaa vuotta kun instaus, facebookkaus ja tweettailu sujuu suoraan ajatuksen voimalla.
3) Ohjelmoit itseäsi joka viikko
Jokaisella ihmisellä on päässään tietokone, joka on ohjlemoitu sekä tahdonalaisten että tahdosta riippumattomien toimintojen aikaansaamiseen. Tyypillisimpiä toimintaketjuja aivoissamme on Tunne-Ajatus-Toiminta -ketju.
Tyypillisimpiä ihmisen rutiineista on nälän tunteeseen reagointi. Kun nälän tunne syntyy, se on oikeastaan tarve. Se vie ajatukset pois työstä. Viimein syömisen tarve tulee niin voimakkaaksi, että työ keskeytyy ja ihminen menee syömään. Mikäli hän ei tyydytä syömisen tarvettaan, hänestä tulee ärtynyt, kiukkuinen ja levoton. Kun tarve on vihdoin tyydytetty, hän voi palata rauhassa töihin.
Ohjelmoimme itsellemme rutiineja. Tyypillinen on herääminen. Opetamme itsemme, että kännykän herätyskellon ääni on signaali sille, että on aika herättää tarve heräämisestä. Tarve on tunne jota vastaan voi kamppailla. Motivaatiosta riippuen joko pakotamme tai innostamme itsemme heräämään. Kivana päivänä herääminen merkitsee iloista tunnetta, tylsänä päivänä mälsää tunnetta. Molemmissa ohjelmallisesti aiheutamme meille tunteen syntymisen, joka sitten aiheuttaa jälleen toimintaketjun Tunne-Ajatus-Toiminta.
Kybernetiikalla lisää tehokkuutta
Voimme hyödyntää kyberneettisiä ominaisuuksiamme myös toimintamme tehostamiseen. Olen aikaisemmin kirjoittanut aiheesta pari vinkkiä miten itse hyödynnän kybernetiikkaa ja itseohjelmoitavuutta.